Ik heb al even door topics hier heen gekeken, helaas niet echt een goed antwoord nog, dus hopelijk komt er met een post iets uit.
Ik heb een grote stoere rode kater van 4 jaar oud, ruim 7 kilo, niet dik, lekker gespierd. En een enorme goedzak, naam Tim. Hij komt uit het asiel, is daar als vondeling van 4 weken gebracht, met 8 weken hebben we hem geadopteerd. Daar waren geen problemen mee. We hadden een konijntje, daar was hij altijd gek op, helaas is die overleden.
Nu dachten we dat het leuk was om een kameraadje voor hem te zoeken. Dit is een katertje van bijna 11 maanden geworden. Een grappig sociaal beestje. Hij is nu 10 dagen bij ons. Naam Ichi
Deze 10 dagen zijn een hel geweest voor Tim. Tim is een binnen/ buiten kat. Maar slaapt overdag heel graag binnen. Op bed, op de bank of waar hij zin in heeft.
Maar nu met die nieuwe durft hij bijna niet meer naar binnen. Als hij binnen is en op de bank ligt, dan vlucht hij weg naar buiten als hij Ichi alleen al hoort miauwen.
We houden die twee nu strict gescheiden. Ichi zit boven in de werkkamer met toegang tot zolder, Tim heeft in principe de rest van het huis. Maar hij komt nu niet verder dan de huiskamer.
Tim binnenhouden is geen optie, tijdens oud en nieuw moet hij altijd een avond binnen blijven en dat is echt een ramp voor hem, hij Weigert ook de kattenbak te gebruiken, zover dat we al met een verstopping bij de dierenarts hebben gezeten een paar jaar geleden.
De twee katten hebben elkaar even ontmoet, dit was heel traumatisch voor Tim.
We dachten echt dat hij het leuk zou vinden, een maatje, hij speelt wel met andere katten uit de buurt.
We hebben een feliway stekker gekocht, maar Tim is helaas een van de katten die hier niet goed op gaat.
We zijn een beetje aan het eind van ons latijn nu. 10 dagen is nog niet lang, maar de stress die het Tim geeft en die het mij en mijn man geeft is vreselijk. Het is nu half twee snachts en door de stress slaap ik niet.
We hebben het er al over gehad om Ichi terug te brengen naar het foster gezin. Nu is dat misschien minder heftig voor hem omdat het vrij kort is geweest en hij die plek nog goed kent.
Dit is een lange post geworden, bedankt als je alles hebt gelezen. Hopelijk zijn er nog tips want we zijn wel verknocht aan die kleine herrieschopper, maar Tim is toch ons eerste "kindje"
Kater heel bang voor nieuwe kat
Re: Kater heel bang voor nieuwe kat
Kan me voorstellen dat dit stress oplevert. Hoe heb je TIm en Ichi aan elkaar geïntroduceerd?
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Helaas niet helemaal hoe we het voor ogen zagen. De derde nacht had Ichi uitgevogeld hoe hij de deur van zijn kamer moest openen. Ichi is volledig blind, we hadden niet verwacht dat hem dat zou lukken.Miloe schreef: 26 feb 2025 12:41 Kan me voorstellen dat dit stress oplevert. Hoe heb je TIm en Ichi aan elkaar geïntroduceerd?
Tim is toen gewoon via zijn luikje binnengekomen, Ichi is vol enthusiasme achter Tim aangegaan, wat Tim erg bang heeft gemaakt. Dit is nu zo'n week geleden.
Dan denk ik dat een voorzichtige herintroductie kan helpen. Wat ik heb gedaan toen ik een kitten in huis nam, was die dag mijn andere kat binnen houden in een aparte kamer. Kitten laten wennen aan de woonkamer en wachten tot ze op haar gemak is. Dit kan soms uren duren. Daarna pas de 2 aan elkaar laten ruiken en wennen. Kijken of ze elkaar accepteren. Ondertussen je huidige kat aaien en geruststellen op schoot. Mocht dit niet lukken, dan alsnog opnieuw het hele proces proberen.
Maar misschien hebben andere mensen betere tips
Maar misschien hebben andere mensen betere tips

Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)