Plaveiselcelcarcinoom neus

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Plaveiselcelcarcinoom neus

Bericht door Dinky »

De vraag of je alles wat medisch mogelijk is ook moet doen is voor mij eenvoudig, namelijk 'nee'.
Het is van verschillende factoren afhankelijk, bijvoorbeeld: Hoe invasief/belastend is de behandeling? Is er sprake van zicht op genezing of is er alleen sprake van verlenging van het leven? Wat is de leeftijd van de kat, hoe lang is de kat er bij gebaat? Hoe eenvoudig gaat de kat het toelaten?

Het resultaat van deze afweging kan dan ook per kat anders uitvallen. Het belangrijkste blijft het belang van de kat voor ogen houden. Zolang je dat belang voor ogen houdt kan je in mijn ogen nooit de verkeerde keuze maken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
MissTwiggy
Kitten

Bericht door MissTwiggy »

Het is lastig antwoord op die vragen te geven:

Hoe invasief/belastend is de behandeling?
Het is een ingreep van ca. 15 min. Ze zal napijn hebben maar dat is op te lossen met pijnstilling. De wond kan groter uitpakken dan gewenst maar dat heelt weer. In 3-4 weken zou de wond min of meer weg moeten zijn en daarmee ook de kanker. Althans, kans van slagen is 80-90% in de literatuur.

Is er sprake van zicht op genezing of is er alleen sprake van verlenging van het leven? Genezing is alleen bij neusamputatie te realiseren. Chemo is 80-90% kans van slagen. Risico dat het terug komt is gewoon aanwezig, kan de arts ook niks over zeggen maar prognose is goed.

Wat is de leeftijd van de kat, hoe lang is de kat er bij gebaat? Ze is 11,5 jaar. Als ze binnen de 80-90% valt dan kan ze nog een tijd mee, de kanker kan wel terugkomen maar groeit langzaam dus duurt weer enkele jaren voordat het zich openbaart.

Hoe eenvoudig gaat de kat het toelaten? De behandeling is onder narcose dus daar krijgt ze niks van mee. De rit ernaartoe is een hel voor haar. Na de ingreep hoeft ze alleen een kraag om als ze geneigd is aan haar neus te krabben. Dat weet ik van te voren niet, maar een kap wordt ze niet blij van als dat te lang duurt. Bij het nemen van de biopt moest ze al 14 dagen zo’n rot ding om, dat ging op zich oké maar de 2e week merkte ik wel dat ze depressief werd. Daar komt ze dan uiteindelijk wel overheen uiteraard, maar leuk is het niet.

Als je niet behandelt dan kan ze er wellicht ook nog wel 1-2 jaar mee rondlopen, alleen zal haar neus meer aangetast raken en het wordt (en is nu ook al) pijnlijk. Pijn is makkelijk op te lossen, maar hoe ver laat je die neus wegvreten? En hoe langzaam groeit het dan precies? Niemand weet het.
Biba31
Huiskat
Huiskat

Bericht door Biba31 »

Hi MissTwiggy,

Hoe gaat het nu met je kat?
MissTwiggy
Kitten

Bericht door MissTwiggy »

Hoi Biba31,

Wat lief dat je ernaar vraagt, dank je wel. Het gaat goed met haar, ze is nog helemaal haar blije zelf. Ik heb inmiddels besloten niet te behandelen. Dat is niet over 1 nacht ijs gegaan maar dat is een weloverwogen beslissing geweest na wekenlang studies lezen, artsen raadplegen, vooral en tegen tegen elkaar afwegen, risico’s in overweging nemen en korte en lange termijn prognose afgewogen. Ben ook in contact gekomen met een baasje die allerlei behandelingen al heeft gedaan dus dat ook meegenomen in de overweging. Ging er zelf bijna aan onderdoor, zo moeilijk is deze beslissing geweest en het hele traject ernaartoe. Nu heb ik rust gevonden en sta achter de beslissing. Belangrijkste is haar welzijn, dat is 1e prioriteit.
Plaats reactie