gedrag oude kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Rosave
Kitten

gedrag oude kat

Bericht door Rosave »

Dag Allen, ik ben niet opgegroeid met katten en Moos is mijn eerste kat. Ik heb haar uit het asiel, ze had een Spaanse chip die ze niet konden uitlezen, maar ze zal nu iets van 14 zijn.
Sinds een half jaar zie ik heel erg verschil in haar gedrag. Ze gaat niet meer zo vaak naar buiten, zit bijna niet meer voor het raam. Ze ligt voornamelijk op haar electrische kussentje op bed. Ze heeft beginnend nierfalen dat ik met de dierenarts goed in de gaten hou. Maar ze is ook wel aardig wat afgevallen, ze eet ook minder. Nu was ze altijd al kieskeurig in wat ze eet.
Omdat ik nog nooit een oude kat heb gehad maak ik mij vaak wel zorgen over haar, is ze nog wel gelukkig? Verveeld ze zich niet? Ik probeer van alles om haar leven zo goed mogelijk te maken, maar ik weet het af en toe niet meer.
Of is dit normaal en vinden oude katten het gewoon fijn zo min mogelijk poespas aan hun lijf en lekker soezen en slapen? Ik hoor graag wat jullie ervaringen en tips zijn, bij voorbaat dank!
Met groet, Rosa
Afbeelding
Rik
Tijger
Tijger

Re: gedrag oude kat

Bericht door Rik »

Met dat gedrag (minder naar buiten, minder voor het raam, en beginnend nierfalen) zou ik in ieder geval haar bloeddruk wel eens laten meten (als dat nog niet gedaan is). Grote kans dat ze door een te hoge bloeddruk ook minder gaat zien.

Ze lijkt ook wat grote pupillen te hebben maar dat kan de foto zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Rosave
Kitten

Bericht door Rosave »

Dag Rik,
Dank voor je reactie. Ze is onder goede controle bij de dierenarts en daar is dit allemaal in meegenomen. Haar ogen zijn erg goed, geen ouderdomsklachten en staar.
groet
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Rosave schreef: 13 jan 2025 17:39 Ze is onder goede controle bij de dierenarts en daar is dit allemaal in meegenomen.
Let op dat ze bloeddruk vaak niet meenemen in onderzoeken. Soms is het zelfs dat de dierenarts het niet zelf kan of dat de apparatuur er niet is. Dus als je het nergens als kosten op de factuur hebt, zal het niet gedaan zijn (ik adviseer overigens altijd alle facturen en uitslagen op papier of email zodat je zelf een archief op kunt bouwen ;) ). Ik kwam er bij Bowy pas achter nadat ze op 18 jaar een aanval kreeg (en toen bleek ze naast de torenhoge bloeddruk dus ook nierfalen en slecht zicht te hebben, waar ik daarvoor nooit wat van gemerkt had)

Verder concreet op jouw vraag... ja, wanneer een kat ouder wordt, zal die ook wat meer slapen en minder actief worden. En met slapen bedoel ik ook echt veel slapen. En zeker als ze ook al beginnend nierfalen heeft en ze aan het afvallen is... gewoon lekker verwennen en af en toe spelen als ze erom vraagt (als ze dat nog doet). Ook is hier wel bekend dat nierfalertjes erg kieskeurig zijn met eten. Degene met een nierfalertje heeft dan ook vaak een kast vol verschillende merken natvoer want soms eten ze 'dit', en dan laten ze het weer staan en willen alleen 'dat' eten (of een complete eetstaking hebben). Om gek van te worden, maar het hoort erbij.

Maar verder is het gewoon het haar gemakkelijk maken en verwennen en van haar genieten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Rosave
Kitten

Bericht door Rosave »

Dag Rik,
Dank voor je reactie en vorig jaar was ik er bij dat ze haar bloeddruk gingen meten, was heel ingewikkeld, want Moos raakt natuurlijk helemaal in de stress bij de dierenarts, dus om een duidelijk beeld te krijgen was lastig omdat ze gewoon beetje van slag was van alles. Maar precies wat je zegt, alles goed bewaren en documenteren, doe ik zeker!
Nou wat vervelend van Bowy en wat stom dat ze dat niet aan hebben gegeven zeg!!
Oh maar super super dank voor je ervaringen hoe je beschrijft hoe katten met nierfalen eten en hoe vaak ze slapen, dit klinkt heel herkenbaar en dit was ook echt even waar ik naar op zoek ben. Ik vind het zo moeilijk in te schatten af en toe wat het beste is wat ik voor haar kan doen en omdat ik dus geen ervaring heb met een oudere kat, hoor ik heel graag ervaringen van anderen. Dank je wel!
Plaats reactie