Ik vraag dit voor mijn buurvrouw. Zij heeft 3 katten en de jongste is onlangs gecastreerd. Stiles heet hij. Hij is na de castratie heel erg aanhankelijk geworden, dit is in principe niet bijzonder. Want de meeste katers worden knuffeliger na hun castratie. Maar Stiles is ook ineens heel erg bang. Zelfs voor de moeder van haar personeel als zij op bezoek komt. Eerder kwam hij af en toe buiten aan een tuigje, maar buiten komen vindt hij ook geen pretje meer. Heel erg bangig en aanhankelijk dus.
Mijn vraag, gaat hier nog verandering in komen of blijft dat bange aanhouden. Wat kan zijn personeel doen om hem niet zo bang te laten zijn voor mensen en de buitenwereld?
Verandering gedrag na castratie
Verandering gedrag na castratie
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Re: Verandering gedrag na castratie
Je zou denken dat Stiles iets engs heeft meegemaakt tijdens of kort na de castratie.
Hij is zijn vertrouwen kwijt geraakt. Waardoor of waarom...geen idee.
Geduld, veel geduld en nog meer geduld is volgens mij het enige.
Hem aanmoedigen, de hemel in prijzen en belonen bij ieder stapje dat hij doet.
Belonen hoeft niet met snacks! Een aai, knuffel of even spelen werkt ook prima.
Even kort samen naar buiten, op de arm van zijn baasje. En dat dan elke keer wat langer.
Baasje met de speelhengel bij de deuropening en elke keer een stapje naar achteren de tuin in. Dat soort dingen.
Kennismaken met 'vreemde' mensen zou ik even vergeten, niet alles tegelijk proberen. Zijn eigen huis en tuin zijn belangrijker.
En vooral niet dwingen, maar dat weet je zelf al lang.
Succes!
Hij is zijn vertrouwen kwijt geraakt. Waardoor of waarom...geen idee.
Geduld, veel geduld en nog meer geduld is volgens mij het enige.
Hem aanmoedigen, de hemel in prijzen en belonen bij ieder stapje dat hij doet.
Belonen hoeft niet met snacks! Een aai, knuffel of even spelen werkt ook prima.
Even kort samen naar buiten, op de arm van zijn baasje. En dat dan elke keer wat langer.
Baasje met de speelhengel bij de deuropening en elke keer een stapje naar achteren de tuin in. Dat soort dingen.
Kennismaken met 'vreemde' mensen zou ik even vergeten, niet alles tegelijk proberen. Zijn eigen huis en tuin zijn belangrijker.
En vooral niet dwingen, maar dat weet je zelf al lang.
Succes!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Re: Verandering gedrag na castratie
Dankjewel voor je reactie Marina! Om eerlijk te zijn doet ze dat allemaal al. Sneu dat Stiles zijn vertrouwen is kwijtgeraakt zoals je zegt en inderdaad veel geduld. Hier nog een fotootje vh katertje. Bedankt voor je antwoord nogmaals 
Edit: ze belden haar al om 2 uur dat ze Stiles kon ophalen vd castratie, want hij was bang en kon naar huis. Verlatingsangst mss

Edit: ze belden haar al om 2 uur dat ze Stiles kon ophalen vd castratie, want hij was bang en kon naar huis. Verlatingsangst mss

Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)