Heftige blaasontstekingen/gruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Ligu1995
Kitten

Heftige blaasontstekingen/gruis

Bericht door Ligu1995 »

Goedemiddag mede kat liefhebbers,

Wij zitten met een giga probleem. In het laatste weekend van november zijn de problemen begonnen. Mijn kater van 12 jaar, kon niet meer plassen, hij probeerde op de gekste plekken zijn urine kwijt te raken, wat niet lukte. Gelukkig had ik dit snel door en is hij naar de dierenarts gebracht. Vanwege de hoeveelheid gruis kregen ze hem niet gekatheteriseerd en moesten wij door naar het Evidensia dierenziekenhuis in Nieuwegein. Hier lukte te katheterisatie wél. Na 4 dagen spoelen en infuus waren zijn nieren weer volledig bijgetrokken en mocht hij naar huis. Conclusie: blaasgruis, voor de rest van zijn leven op blaasgruis voeding. Hij bleef klachten houden toen hij thuis kwam, waarbij hij ontzettend veel perste. (Er kwamen wel steeds kleine plasjes). Tot nog geen week later hij zo onrustig was dat ik op vrijdag wéér naar mijn eigen dierenarts ben gegaan. Het riedeltje weer vanaf vooraf aan, katheteriseren dus, dit lukte dit keer wel. Volgende dag weer mee naar huis gekregen. De klachten bleven, met pieken en dalen ondanks oxybutinine en metacam. Tot maandag 30-12 het zo uit de hand liep dat hij ontzettend onrustig was, druppels bloed verloor door het hele huis, niet meer wilde eten en wéér niet kon plassen en
bleek in 3 weken 600 gram te zijn af gevallen. Na diverse echo's is er geen verdenking op een tumor oid.
Weer 4 nachten een katheter gehad. Gister is hij in overleg (kijk) geopereerd, hebben ze steentjes en gruis verwijderd door zijn blaas zeer grondig te spoelen. De chirurg gaf aan dat hij wel een zeer ontstoken en harde blaas had maar hier mee waarschijnlijk de oorzaak wel was weggenomen. Het gaat eigenlijk best goed met hem. Hij kan plassen gelukkig. Alleen gaf de dierenarts aan dat hij nog steeds wat perste en kleine plasjes deed.
Ik ben inmiddels bijna €5000 euro verder en ben de moet aardig aan het verliezen. Wij hebben wel besloten dat mocht hij nog een keer zo slecht worden als maandag 30-12, wij hem laten gaan. Dit is voor hem geen kwaliteit van leven.
Heeft iemand dit ook meegemaakt? Zo ja, is er een oplossing gevonden?

Alvast super bedankt voor het lezen...
Rik
Tijger
Tijger

Re: Heftige blaasontstekingen/gruis

Bericht door Rik »

Ligu1995 schreef: 04 jan 2025 15:23 Conclusie: blaasgruis, voor de rest van zijn leven op blaasgruis voeding.
Wat was de pH waarde van de urine? (want ik neem aan dat met zoveel onderzoek dit wel meegenomen is.

De blaasgruisvoeding... Wat krijgt hij nu? Ik neem aan dat dat natvoer is en geen brokken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ligu1995
Kitten

Bericht door Ligu1995 »

Goede vraag.. geen idee eigenlijk. Ik mag hem morgen ophalen, ik ga het dan gelijk vragen, ze hebben inderdaad meerdere urine onderzoeken gedaan. Hij krijgt inderdaad in het dierenziekenhuis natvoer; pro plan veterinary urinary. Zegt zijn PH iets over het ontstaan van het gruis, de steentjes?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ja, te lage pH kan Oxalaat stenen geven, te hoge pH struviet. Je moet dus ook weten welk soort gruis het was. Vraag ook ALTIJD die facturen en uitslagen van onderzoeken voor je eigen archief. Want dan kun je dingen goed terugzoeken. Je hebt er recht op Essent je hebt voor die onderzoeken betaald.

Als je eenmaal de waardes weet en wat voor soort gruis dan kun je een plan trekken.

Wat at hij voorheen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ligu1995
Kitten

Bericht door Ligu1995 »

Dank je wel Rik voor je info. Ik ga morgen vragen om de uitslagen. Ik heb inderdaad ontzettend veel geld voor alles betaald.

Hij at voorheen alleen graanvrije brokjes met zo nu en dan een keer natvoer (compleet verkeerd zijn we nu dus achter, natvoer is énorm belangrijk). Wij zagen dit altijd meer als een traktatie. Bij mijn andere 2 katten ben ik na de diagnose bij mijn kater ook direct 2x per dag met natvoer begonnen, aangemaakt met extra water.
Ligu1995
Kitten

Bericht door Ligu1995 »

Net een update gekregen. Hij wilde weer niet plassen dus hij heeft wéér een katheter gekregen. 😔
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Rik heeft je gelukkig al alle belangrijke info gegeven

Wat ontzettend vervelend ( zacht uitgedrukt.)
Ik heb het met een kater mee gemaakt die maar steeds verstopt bleef raken, door het gruis ook steeds blaasontstekingen kreeg en die heeft uiteindelijk een penis amputatie gekregen.
Maar daar hadden we geen andere keuze meer voor.

Een andere kater daar was uiteindelijk het voer voldoende voor, die had wel een andere variant oxalaat en dat kan alleen operatief weg gehaald worden, daarom is de ph zo belangrijk, je moet ook weten welke soort gruis/stenen het zijn.

Heel veel sterkte.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ligu1995
Kitten

Bericht door Ligu1995 »

Dank je Denise. Er is geen gruis meer aanwezig in zijn blaas op dit moment. De dierenarts wijt het nu aan de operatie van afgelopen vrijdag aangezien er weer bloedstolsels in de katheter zak zaten. Wij zijn nu al 1 maand bezig en leven tussen hoop en vrees. Voor hem is de kwaliteit van leven weg als hij constant een katheter moet en elke keer moet worden opgenomen.. staan dus voor een heel moeilijke keus.
Ze wil morgen zijn katheter weer verwijderen, als hij dan alsnog niet kan plassen en er zijn geen opties meer denk ik dat we afscheid van hem moeten nemen. Ik wil hem nooit meer zo zien lijden als maandag 30-12.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja ik heb er helaas ook ervaring mee en begrijp dat je hem niet meer zo wilt zien lijden.
Hoe is het vandaag gegaan?
Groetjes, Denise
Ligu1995
Kitten

Bericht door Ligu1995 »

Hoi Denise,

Het is even hectisch geweest. Het was erop of eronder. Hij is inmiddels thuis. De uitslag was; calciumoxalaatstenen/gruis.
Het blijft allemaal nog spannend. Tot nu toe is hij rustig en ligt hij lekker te slapen op de bank, hij heeft net gegeten. Deze rust heeft hij al weken niet gekend. Toen hij de vorige keer thuis kwam, ging hij direct naar de kattenbak en constant aan zijn pipi likken. En eerst was hij constant op de bak bezig om zijn urine kwijt te raken. Hij heeft qua gewicht echt een jasje uitgedaan.
Ik zal even een foto van hem erbij doen, dan weet je ook over wie we het hebben ;-) Guus is geboren met een wat misvormd schedeltje en een te korte onderkaak. Waardoor zijn tong altijd uit zijn mond hangt.
Afbeelding
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Wat een lieverd.
Wat fijn dat hij thuis is en ik ga hard duimen dat de klachten nu snel allemaal over zijn.
Groetjes, Denise
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

we duimen hier allemaal mee voor guus en dat 2025 beter tijden voor hem kent
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Hallo mooie rooie Guus!

Oxalaatgruis hoor je niet zo heel vaak, meestal is het struviet. Belangrijk om te weten is dat oxalaatgruis ontstaat in urine die te zuur is. Struviet ontstaat in urine die niet zuur genoeg is.
Bij struviet moet je dus zorgen dat de urine zuurder wordt maar bij oxalaatgruis juist niet.
Guus moet daarom geen voer hebben dat de urine verder verzuurd.

Het klinkt wel heel positief dat hij deze keer veel meer ontspannen is bij thuiskomst. Hier wordt geduimd voor een voorspoedig herstel!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ligu1995
Kitten

Bericht door Ligu1995 »

Tot nu wonder boven wonder gaat het goed met hem, ik durf het na al die weken ellende bijna niet uit te spreken. Hij krijgt nu royal canin urinary en mousse van pro plan urinary. Hij kan ivm zijn onderkaak alleen mousse eten qua natvoer. Is dit goed voor oxalaat steentjes? Moet ik ergens anders op over?
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

https://www.purina.nl/kat/kattenvoer/pr ... er-kalkoen

Voorzover ik kan zien is deze voeding ter voorkoming van struviet- en oxalaatgruis.

Hier nog meer merken die geschikt zijn:

https://www.medpets.nl/welke-voeding-bij-blaasgruis-kat
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Plaats reactie