Kat plaast naast kattenbak
Kat plaast naast kattenbak
Ik zit met een probleempje.
We hebben 4 katten, die vrijwel overeen komen met elkaar, behalve 1. Al slaapt ze vaak wel naast de andere katten, maar soms blaast ze uit reflex naar ze.
Dit is de kat die dus, altijd juist naast de bak plast. Andere behoeftes lijkt ze buiten te doen, of te wachten tot we thuis zijn zodat ze naar buiten gelaten wordt... Maar plassen is altijd naast een bak. Welke oorzaken kan ik hier aan linken?
Als ik ze in de kattenbak zet, lijkt ze mij ook niet zo blij en loopt ze meteen weg. We hebben twee soorten kattenbakkorrels omdat ik dacht dat het misschien aan de textuur lag.
We hebben 4 grote kattenbakken verspreid, normaal is het 5 inderdaad.
Kan er een medisch probleem zijn of is de kat te kieskeurig?
We hebben 4 katten, die vrijwel overeen komen met elkaar, behalve 1. Al slaapt ze vaak wel naast de andere katten, maar soms blaast ze uit reflex naar ze.
Dit is de kat die dus, altijd juist naast de bak plast. Andere behoeftes lijkt ze buiten te doen, of te wachten tot we thuis zijn zodat ze naar buiten gelaten wordt... Maar plassen is altijd naast een bak. Welke oorzaken kan ik hier aan linken?
Als ik ze in de kattenbak zet, lijkt ze mij ook niet zo blij en loopt ze meteen weg. We hebben twee soorten kattenbakkorrels omdat ik dacht dat het misschien aan de textuur lag.
We hebben 4 grote kattenbakken verspreid, normaal is het 5 inderdaad.
Kan er een medisch probleem zijn of is de kat te kieskeurig?
Re: Kat plaast naast kattenbak
Ze heeft blijkbaar een hekel aan kattenbakken.
Heb je gesloten kattenbakken? Zo ja, haal de kap er dan af en kijk of ze er dan wel op wil.
Heb je gesloten kattenbakken? Zo ja, haal de kap er dan af en kijk of ze er dan wel op wil.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Hey! Ja er waren er twee gesloten en twee open... Ik heb de deksels er een tijdje geleden dan allemaal afgehaald om te zien of dit ging helpen maar reactie blijft hetzelfde. Wel altijd alleen in de garage doet ze dit, nergens anders...
Begrijp ik het goed, dat alle 4 bakken in de garage staan?
Dus als je een kattenbak in bijvoorbeeld de keuken zet, plast ze er wel netjes in?
Dus als je een kattenbak in bijvoorbeeld de keuken zet, plast ze er wel netjes in?
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Hoe oud is deze kat en heeft ze dit altijd al gedaan?
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ze is dit beginnen doen nadat ik ingetrokken ben met mijn katten... Ik dacht dat ze dus vies was van de myne, daarom nog extra bakken gekocht, en verschillende soorten korrels. Maar het is altijd juist naast de kattenbak. Niet op andere plaatsen in huis.
Mijn vriend heeft niet zo'n voorkeur voor kattenbakken in het huis zelf te zetten, ik heb dit al voorgesteld
Ze slaapt dus wel samen met mijn katten in de dag en savonds, ligt ernaast. Dus is ze gewoon vies van de kattenbak? Of vies van de katten zelf ook?
Mijn vriend heeft niet zo'n voorkeur voor kattenbakken in het huis zelf te zetten, ik heb dit al voorgesteld

Ze slaapt dus wel samen met mijn katten in de dag en savonds, ligt ernaast. Dus is ze gewoon vies van de kattenbak? Of vies van de katten zelf ook?
Omdat het er net naast gebeurt denk ik dat ze de structuur van de kattenbakvulling niet fijn vind of de geur, probeer eens een ander soort kattenbakvulling, houtvezels of fijner grit, als je met een geurtje gebruikt misschien eens een zonder parfum proberen
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Katten zijn hele propere beestjes. Dus dat ze naast de bak plast is absoluut niet zonder reden.Vdlm schreef: 07 jan 2025 06:26 Dus is ze gewoon vies van de kattenbak? Of vies van de katten zelf ook?
Dat kan ook onzekerheid zijn (wegens stalken van de andere katten) of pijn (blaasontsteking door de stress van de hele leefomgeving) of door een vuile bak.
Vdlm schreef: 07 jan 2025 06:26 Mijn vriend heeft niet zo'n voorkeur voor kattenbakken in het huis zelf te zetten, ik heb dit al voorgesteld

Wat moet ik dan verstaan onder "verspreid". Allemaal verspreid over 1 ruimte? De garageVdlm schreef: 06 jan 2025 12:33 We hebben 4 grote kattenbakken verspreid, normaal is het 5 inderdaad.

Ja, het kan dus medisch zijn. Maar als ik de situatie goed begrijp zou dat eerder een blaasontsteking kunnen zijn door de stress situatie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Het lijkt mij toch wel het smpelst om eerst 2 kattenbakken met fijnkorrellig grit in huis te zetten. Wel op verschillende plaatsen waar het rustig is en jullie er niet constant langslopen. (Bijv 1 in een hoekje in de keuken en 1 in de gang).
En liefst ook meerdere keren op een dag schoonscheppen.
Als ze daar wel op de bak plast, weet je de reden: ze vindt de garage een rotplek.
Doet ze het daar ook naast de bak, dan verder zoeken.
En liefst ook meerdere keren op een dag schoonscheppen.
Als ze daar wel op de bak plast, weet je de reden: ze vindt de garage een rotplek.
Doet ze het daar ook naast de bak, dan verder zoeken.
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)