Infectie? Diarree en braken, wel goed bij

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Berryblue
Kitten

Infectie? Diarree en braken, wel goed bij

Bericht door Berryblue »

Goedenavond,

Onze Britse korthaar en binnenkat Berry van 1.5 jaar begon vanmorgen om 06:00 met braken, dit was wit schuim/slijm. Niet echt iets speciaals in te zien. Hij had het laatst om 22:00 de avond er voor brokjes gehad.
Zijn gewoonlijk half lapje minder vet kipfilet kwam er in de ochtend meteen uit en de brokjes die er lagen waar hij iets van at helaas ook.

Hij is een grote eter maar krijgt 6x (10gr)brokjes per dag verdeeld omdat hij het anders schokte en braakte. De automatische feeder werkt heel goed. Hij krijgt normaal 1x per week naast 3x 10 brokjes ook een bakje natvoer. Dat hebben we nu 3 dagen achter elkaar gedaan met het idee van kerst: wij wat lekkers, hij wat lekkers.

Aan het begin van de dag leek hij eerst wat suf maar verder op de dag sliep hij diep en mauwde hij om eten en liep kort wat rond. Hij purrt bij aanraken zoals gewoonlijk en lijkt niet persé suf. Wel had hij vanmorgen 2x diarree, niet waterig maar toch.

Hij drinkt normaal erg goed voor een kat, er staat een klein klaasje water op tafel en die gaat bijna elke dag voor de helft op. Tussen het slapen door heeft hij 2x wat kleine slokjes water gehad.

Ik heb hem liquid snack multivitamine gegeven op een grote lepel met wat lauw water, dit 4x verspreid gedaan en dat ging goed. Ruim later wat brokjes gegeven maar die kwamen er na een halfuur weer uit, het typische bruin/gele stukjes brokjes braaksel.

Ik heb de DA niet gebeld, dat doen we morgenvroeg als het zo blijft. Ook omdat ik de neiging heb (misschien te) snel te bellen waarbij ik vaak reactie krijg het even aan te kijken. Mijn vriend houdt gelukkig de rust er wat in.

Kan het een soort maaginfectie zijn zoals wij mensen het kennen? Even enkele dagen eten niet goed kunnen binnen houden en dan weer oké? Ik hoor graag jullie vergelijkbare verhalen of ideeën erover.

~Marcella
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Infectie? Diarree en braken, wel goed bij

Bericht door Asse-Poes »

Is het enige wat hij vandaag binnengehouden heeft, het liquid staafje?

Een maaginfectie of ontsteking kan zeker, maar waar mensen rustig een dag zonder eten kunnen, kan dat bij katten ernstige gevolgen hebben. Leververvetting ligt dan op de loer.

Ik zou morgen toch even je dierenarts bellen en ondertussen proberen of hij iets wil eten wat binnenblijft.
Desnoods liquidsnacks.

Was de ontlasting gisteren nog wel normaal?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Berryblue
Kitten

Bericht door Berryblue »

Dankje voor je reactie.

Ja hij heeft alleen de liquid snack met water binnen gekregen. Zowel vitamine als kipsnack en ook wat paste voor anti-haarbal.

Vandaag rende hij rond, blij, spelen, dus dat is fijn. Hij vraagt ook om eten dus dat is een goed teken.

Na wat brokjes heeft hij toch een beetje gebraakt maar veel minder dan gisteren. Hij rende daarna weer blij rond. We denken dat de brokjes zwaar vallen maar dat het verder in orde is.
Vandaag krijgt hij geregeld liquid snack met water en af en toe brokjes proberen.

Hij heeft na 2x lichte diarree gisteren niet meer gepoept. Wel een beetje geplast.

Ik denk toch echt een virusje. Gelukkig krijgt hij iets binnen. We houden het goed in de gaten.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Waarom maar eens per week natvoer?

Persoonlijk kies ik er voor 3 x daags natvoer te geven. Geprakt met wat water. Goed voor vochthuishouding. Mijn kat van 14 braakte ook veel van brokken. Dat is nu helemaal over.

Zeker nu Berry steeds braakt zou ik vaker natvoer geven en minder brokken.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Eens met Dinie (Castratenkoor), beter natvoer dan brokjes.
Voor nu zou ik zeker licht verteerbaar natvoer geven.
Gastrointestinal van Royal Canin, Hill's of Purina Proplan bijvoorbeeld.

Kittenpate is ook een optie om hem weer op de rails te krijgen.

Let wel op: te veel liquid snack kan diarree veroorzaken.
en † Clea ♀ (2013-2024)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Blikjes Kattovit Gastro is ook een goede ootie.
Berryblue
Kitten

Bericht door Berryblue »

Oké dankjulliewel!

Ik weet zelf niet zo goed waarom we maar 1x natvoer in de week geven, dat hebben we aan het begin zo bepaald... Maar kunnen we zeker vaker geven. Dat vindt Berry vast niet erg :grin:

Hij heeft vandaag brokjes en natvoer gehad en alles binnen gehouden. Ook is hij weer helemaal de oude. Gelukkig!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Wat fijn dat hij zich duidelijk beter voelt!
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Dat is een fijne update.
Dank dat je het nog even terugkoppelt.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Plaats reactie