Chronische obstipatie, megacolon

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
MotsieKnor
Huiskat
Huiskat

Re: Chronische obstipatie, megacolon

Bericht door MotsieKnor »

Lieve mensen, hier maar weer eens een update.

Het positieve is, ik ben nu bijna 7 maanden verder nadat motsie onder narcose leeggehaald moest worden. Dus dat is toch een lange tijd en dat sterkt me. Ik vecht voor hem. (Hij heeft een megacolon)

Afgelopen maanden een rollercoaster geweest maar het komt erop neer dat Motsie redelijk kan ontlasten met alle middelen die hij krijgt. Laxatract, paraffine, macrogol/electrolyten en iso-gel. De iso gel moet, ondanks wat in de bijsluiter staat, de rest van zijn leven gegeven worden. Dit is een aantal keer duidelijk besproken met de Dierenarts.

Maar het gaat helaas langzaam achteruit. Hij wordt bijna 16 en zijn krachten beginnen af te zwakken. Hij heeft geen artrose, maar het drukken wordt toch steeds lastiger. Wat er nu steeds gebeurt is dat het 2 weken tot een maand goed gaat, dus dan komt er goede, redelijk zachte poep. En dan zie ik hem helaas elke 2,3,4 weken langzaam weer achteruit gaan. Naar de bak en geen ontlasting, of hele kleine stukjes poep die afbreken. Er blijft op een gegeven moment een deel poep zitten wat hij er niet meer uit krijgt. Ik ben wel 10 keer naar de Dierenarts geweest de afgelopen maanden sinds mijn laatste post.

Ik heb hem nu een aantal keer weggebracht voor alleen een Microlax injectie. Die spuit gaat er binnen een minuut in en de behandeling is niet langer dan 2 minuten. Ik heb het geluk dat mijn Dierenarts op loopafstand zit. Een paar keer deed de Dierenarts het, maar de assistenten kunnen het ook.

Na de microlax injectie kom ik 5 minuten later weer thuis, hij rent naar de bak en zonder zichtbare moeite floept alles er dan uit. Hoeveelheden poep waar ik van schrik. Zijn hele darminhoud komt er in een keer uit floepen, een hele berg. Door de iso-gel heeft de poep een soort vlies, je zou het bijna als een soort gevulde fietsband kunnen zien. Daardoor floept het er goed uit, als een soort slang! Ik was de eerste keren echt geschokt dat er zoveel in zat en dat het hemzelf niet lukt, maar dat met die microlax het in een keer, hop, eruit floept.

De microlax injectie is heel effectief. Maar ALLEEN in combinatie met iso-gel. Ik ben namelijk op enig moment met iso-gel gestopt omdat er in de bijsluiter staat dat het echt niet langer dan 12 weken gegeven mag worden. Daar was de Dierenarts niet blij mee omdat hij het echt de rest van zijn leven moet hebben. Ik heb het geweten: Toen ik met de iso-gel stopte ging het meteen helemaal mis. Hij raakte weer zo verstopt dat hij bijna weer onder narcose leeggehaald moest worden. Er zijn toen 3 keer microlax injecties gegeven, er gebeurde niks!! De poep was TE ZACHT. (door de laxatract en paraffine) Hij kreeg een extra slang met paraffine, en ik begon weer met iso-gel psyllium zaden toevoegen aan zijn eten. Meteen begon de poep weer te komen. Ik moet dus een soort juiste balans vinden van alles, maar dat lukt me maar niet.

Ik ben nu vrijwel 99% zeker dat de combinatie iso-gel en helaas elke maand, of zelfs elke paar weken een microlax erin, goed werkt. Uiteraard bovenop alle andere middelen. Voor zo lang het duurt. De darmen gaan leeg. Het doet hem pijn, zeker, maar dit is de enige manier. Even auw, zijn poepertje in maar daarna is hij thuis en opgelucht. Ik typ dit nadat ik vanochtend ben geweest. Hij had meteen honger en ligt nu lekker te spinnen. Alle poep kwam eruit.

Van alles nog gedaan, nieuwe kattenbakken, overstappen op nieuw kattenbakgrind (veel duurder en zachter aan zijn pootjes). Nieuwe en extra drinkfonteinen, duur voedsel.

Uiteraard vaak met de Dierenarts gesproken over euthanasie. Maar ik blijf het eerst nu zo aankijken. Hij zal gewoon iets van 12 microlax injecties per jaar moeten krijgen wil ik zijn darmen leeg houden. Tot dit gewoon niet meer gaat en we zien dat hij geen kwaliteit van leven meer heeft. Dan ben ik er emotioneel klaar voor, en zelfs aan toe, om dit te gaan stoppen.

Maar ik geef niet zomaar op. Al zijn verdere functies zijn goed. Ik heb zijn bloed en urine weer laten onderzoeken, allemaal goed. Dus de strijd gaat door!

Alle tips zijn meer dan welkom,
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Ik snap dat je niet zomaar opgeeft, wat een verhaal!
1x in de maand naar de DA voor zoiets kleins, als hij er niet teveel stress van heeft, zou voor mij ook echt geen reden zijn om op te geven.
Lekker nog genieten met en van hem!
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
MotsieKnor
Huiskat
Huiskat

Lieve mensen,

Weer een update.

Ik blijf dagelijks Paraffine, Laxatract, Macrogol/Electrolyten en iso-gel geven. De iso-gel mag volgens de bijsluiter maar max 12 weken, maar in overleg met de DA moet het de rest van zijn leven. Ik heb de dosis paraffine verhoogd. Als ik nu de juiste balans vind dan is de ontlasting zacht, maar niet té zacht. Een soort blubber. Wordt het te hard dan krijgt hij moeite met ontlasting, wordt het te zacht dan eveneens!

Hij heeft gisteren weer een microlax spuit in zijn poepert gekregen. Ik moet dit nu ongeveer 2 keer per maand doen. Het mooie is dat mijn DA letterlijk in mijn straat zit dus het is echt 10 minuten werk. Ik loop erheen, spuit erin, even pijnlijk voor hem. Daarna thuis komt de verstopping er meteen uit. En dan lukt het hem weer iets van 2 weken zelf. Zie ik het weer moeizamer worden, hard drukken op de bak zonder ontlasting, meteen weer terug naar de DA, weer microlax, etc. De microlax in zijn poepert doet even pijn, maar daarna is hij erg opgelucht. Lekker eten, mauwen, spinnen en luieren. Ik zie geen stress aan hem. Dit lijkt nog een waardig bestaan.

In februari dit jaar hem bijna laten inslapen en nu zitten we toch morgen in augustus. Zo lang dit goed blijft gaan ga ik ermee door.

Alle tips of verhalen van mensen die dit herkennen zijn meer dan welkom!

Hartelijke groet.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Zou je zelf de micro lax kunnen geven? Of is dat niet te doen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Daar zat ik ook aan te denken
Wat als de praktijk eens gesloten is?

Fijn dat jullie een manier hebben gevonden om hier mee om te gaan

Knap van jullie
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

nellebel schreef: 30 jul 2024 18:28 Zou je zelf de micro lax kunnen geven? Of is dat niet te doen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat was mijn gedachte ook. Ik heb dat met Bram* ook jarenlang zelf gedaan.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
MotsieKnor
Huiskat
Huiskat

Beste iedereen,

Vooropgesteld, het goede nieuws is dat ik nadat Motsie de diagnose verwijde darm kreeg heb ik het 5 jaar nog kunnen rekken. Eerder dit jaar ging het flink mis maar ik heb het toch aanzienlijk onder controle weten te krijgen. Wel met heel paraffine, lacatract, isogel en vezelrijk voer. In februari kwam laten inslapen ter sprake, maar ik heb hem toch een heel goed leven kunnen bieden en het 10 maanden kunnen rekken.

Tot vandaag. Afgelopen zaterdag ging hij weer achteruit. Zelf microlax toegediend. Er kwam meteen aardig wat ontlasting, zelfs twee keer. Maar hij bleef zwak en apathisch. Vanochtend hem laten checken en de DA gaf aan dat zijn hart aan het decomposeren was en er niets meer aan te doen was. Deels ook ouderdom. Hij is 16 jaar geworden. En dat is best oud.

Was voor mij de eerste keer dat ik een dier moest laten inslapen. Vind het verschrikkelijk. Het was een prachtig dier. Echt vreselijk dat hij de laatste dagen heeft moeten lijden. Hij heeft nu rust.

Nogmaals, voor de mensen hier die een kat hebben die niet meer kan poepen: Er is hoop! Ik heb het 5 jaar kunnen volhouden met laxatract, paraffine en iso-gel in voer.

Voor Motsie houdt het hier op, hij heeft eeuwige rust.

Dank voor het lezen en jullie aandacht.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ach jee, wat een verdrietige update over Motsie 😢
Wat heb je veel voor hem gedaan en wat heb ik een bewondering voor jouw doorzettingsvermogen en je liefde voor hem.
Motsie had geen beter baasje kunnen treffen!

Ik wens je heel veel sterkte.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Veel sterkte met het verlies van Matsie.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
MotsieKnor
Huiskat
Huiskat

Dank je wel! Excuses dat ik niet zo actief ben, ik wilde heel vaak posten hoe goed het weer ging. Jammer dat ik deze update moest geven. Nu heeft hij rust. Geen leed en onzekerheid meer.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

sterkte met het verlies van motsie, je hebt alles voor hem gedaan. we schrijven het helaas vaak hier maar het klopt wel, houden van is ook loslaten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie