Ik ben nieuw hier op het forum, ik heb mij aangemeld omdat ik toch wel in een verdrietige situatie zit met mijn drie katten.
We hebben twee Britse kortharen, en één Europese korthaar genaamd Miemel, alle drie vrouwelijk.
De twee Britten zijn 3 en 5 jaar, de Europese korthaar is vermoedelijk 11/12 jaar oud nu. We hebben haar in 2013 gered uit een leegstaande huurwoning. Ze is chronisch nierpatiëntje, maar haar waarden zijn al jaren stabiel en ze ondervindt weinig problemen, al mocht ze iets dikker zijn. (we laten haar bloedwaarden elk half jaar checken)
Het probleem is dat onze jongste Brit van 3 jaar haar het laatste half jaar overal op wacht en bespringt. Echt ieder moment van de dag, én nacht. We hebben al alles geprobeerd, Feliway, vluchtroutes gecreëerd, noem maar op. De Brit blijft het irritante gedrag vertonen. (ook echt alleen naar de zieke kat)

Nu sinds een zes tal weken plast Miemel overal in huis, behalve in de kattenbak. We hebben inmiddels 5 kattenbakken staan overal, maar ze plast desondanks ernaast.
We zijn direct naar de DA geweest om haar waardes te laten checken, maar die zijn onveranderd. Voor de rest heeft ze geen lichamelijke klachten. We hebben dus het vermoeden dat het te maken heeft met stress, doordat Bodi de Brit haar continue belaagt. (Bodi is trouwens een schatje, alleen naar Miemel is ze een pain in the ass

Om Miemel rust te geven, hebben we de drie nu gescheiden. Miemel woont nu sinds een aantal dagen in onze wasruimte, waar ze toegang heeft tot de zolder, en de afgeschermde tuin. Best groot, maar niet meer altijd gezellig bij ons.
Dat laatste breekt mijn hart, maar sinds zij gescheiden leeft heeft ze niet meer naast de bak geplast en is ook veel rustiger, kijkt niet meer de hele tijd angstig om zich heen.
Nu mijn dilemma, ik voel me ontzettend schuldig omdat ze daar nu 'alleen' moet wonen, ik ga natuurlijk meerdere keren per dag knuffelen en zo, maar het liefste zou ik haar gewoon om ons heen hebben. Ik voel mij nu echt een slechte katten-moeder, maar we hebben overal houten vloeren en een tapijt, het was echt niet meer te doen om het schoon en geurvrij te houden, daarnaast heeft ze nu zichtbaar rust van Bodi.
Hebben jullie nog tips wellicht? Alles is welkom

Een nieuw huisje voor Miemel zoeken lijkt me moeilijk, gezien haar ziekte en de medicatie die ze nodig heeft. Ik zou het denk ik ook niet over mijn hart krijgen ben ik bang.
Alvast bedankt

Groetjes van een bezorgde katten-mama