Ik heb een kat van 2.5 a 3 jaar (vrouwtje) al een tijd in huis (6 maanden) en daar drie weken geleden een kitten van 6 maanden bij geplaatst (gecastreerd mannetje). De kitten is erg sociaal, vriendelijk en rustig. Het vrouwtje is een echte huis diva, waarvan ik niet wist of ze sociaal was (nu wel).
De eerste week heb ik de kitten in een aparte kamer gehouden en geuren uit laten wisselen, daarna wilde ik een stap verder gaan maar de kitten vloog langs me heen dus heb ik ze maar bij elkaar gelaten.
De eerste week dat ze bij elkaar waren verliep rumoerig maar OK, het vrouwtje leek vooral wat angstig en gestresst van de nieuwkomer en liet dat merken met grommen en blazen vanuit het vrouwtje (kitten vind alles ok) maar ze konden wel in dezelfde ruimte zijn. Na de eerste week was de angst weg bij het vrouwtje en werden er voorzichtig de eerste tikken uitgedeeld door mevrouw, ook nog ok, hoort bij het bepalen van de rangorde.
Nu, na 2.5 week, is de angst compleet weg en jaagt ze de kitten echt op met een hoop geblaas. Ze kunnen uren in dezelfde ruimte liggen te tukken zonder probleem, maar zodra mevrouw wat energie krijgt jaagt ze hem actief op met een hoop kabaal, jaagt hem onder een bank of kast en patrouilleert er dan blazend omheen. Eerst liet de kitten zich niet van de wijs brengen en was hij meteen daarna weer speels, maar sinds enkele dagen trekt hij zich steeds verder terug, vaak onder de bank. Eerst alleen wanneer het vrouwtje op oorlogspad was, maar nu ook preventief steeds vaker voor het geval er iets gaat gebeuren. Ook begint hij terug te blazen en grommen, iets wat de eerste weken absoluut niet het geval was. Iedere dag is merkbaar een stap achteruit.
Het jagerige gedrag van het vrouwtje lijkt begonnen te zijn toen ze in de achtertuin een muis ving en er een tijd mee gespeeld heeft (komt niet verder dan de tuin, is omheind). Wellicht een rare theorie maar sinds dit voorval zijn haar 'zoomies' echt 10 keer erger, vaker en intenser.
Als iemand advies heeft voor deze situatie hoor ik het graag, ik realiseer me dat dit forum vol staat met vergelijkbare verhalen.
Introductie gaat de verkeerde kant op
Re: Introductie gaat de verkeerde kant op
Dat lijkt inderdaad de verkeerde kant op te gaan. Het naar buiten laten van katten tijdens een introductieperiode is doorgaans ook niet verstandig omdat er allerlei indrukken bij komen die het gedrag beïnvloeden.
Tevens is het natuurlijk de vraag hoe sociaal ze is. Nou, dat antwoord heb je dus eigenlijk al... ze is niet sociaal. Ze weet dus niet hoe ze moet spelen met een kitten (of hoe daarmee om te gaan). Het kan verder ook zijn dat ze niet zit te wachten op een maatje.
Als laatste... ik weet niet of je de momenten dat ze vervelend naar je kitten gaat doen in kaart kunt brengen? Tijdstippen opschrijven. Is het een tijd na of voor het eten. Krijgen ze onbeperkt eten of hebben ze maaltijden (dat laatste schijnt ook beter te zijn om de hyper-momenten te kunnen regelen). Is het op bepaalde momenten dat ze naar buiten wil. etc.
Alleen met het gedrag goed in kaart brengen kun je kijken hoe je het kunt behandelen.
Op momenten dat ze achter je kitten aangaat... Als je dan zelf 15 min met haar speelt (boil & simmer techniek), gaat ze daarna dan ook nog achter je kitten aan?
(Namen zijn overigens wel zo handig
)
Tevens is het natuurlijk de vraag hoe sociaal ze is. Nou, dat antwoord heb je dus eigenlijk al... ze is niet sociaal. Ze weet dus niet hoe ze moet spelen met een kitten (of hoe daarmee om te gaan). Het kan verder ook zijn dat ze niet zit te wachten op een maatje.
Als laatste... ik weet niet of je de momenten dat ze vervelend naar je kitten gaat doen in kaart kunt brengen? Tijdstippen opschrijven. Is het een tijd na of voor het eten. Krijgen ze onbeperkt eten of hebben ze maaltijden (dat laatste schijnt ook beter te zijn om de hyper-momenten te kunnen regelen). Is het op bepaalde momenten dat ze naar buiten wil. etc.
Alleen met het gedrag goed in kaart brengen kun je kijken hoe je het kunt behandelen.
Op momenten dat ze achter je kitten aangaat... Als je dan zelf 15 min met haar speelt (boil & simmer techniek), gaat ze daarna dan ook nog achter je kitten aan?
(Namen zijn overigens wel zo handig

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nouja, het vrouwtje heeft zelf nog geen jaar geleden een nest kittens gehad, aanname was dit ze hier mee overweg zou kunnen. Het 'naar buiten gaan', ze heeft een kattenluik naar de achtertuin (kitten kan dit niet). Ik woon in een kleine tussenwoning, dus de tuin bestaat uit 20m2 beweegruimte, net genoeg voor de kat om even te ravotten.
De katten krijgen 4 keer per dag een maaltijd. De 'hyper' buien van mevrouw zijn eigenlijk altijd begin van de avond, ik probeer altijd met haar te spelen maar ze heeft hier echt geen interesse in. Buiten rent ze wel rond, met een laserlampje spelen lukt nog, ook een vorm van 'jagen' dus. Een andere vorm van spel heb ik haar nooit bij kunnen brengen (al neemt ze nu mondjesmaat heel voorzichtig het slaan naar een hengeltje over, afgekeken van de kitten).
De katten krijgen 4 keer per dag een maaltijd. De 'hyper' buien van mevrouw zijn eigenlijk altijd begin van de avond, ik probeer altijd met haar te spelen maar ze heeft hier echt geen interesse in. Buiten rent ze wel rond, met een laserlampje spelen lukt nog, ook een vorm van 'jagen' dus. Een andere vorm van spel heb ik haar nooit bij kunnen brengen (al neemt ze nu mondjesmaat heel voorzichtig het slaan naar een hengeltje over, afgekeken van de kitten).
Als het altijd rond hetzelfde uur is, zou ik hen op dat uur scheiden in aparte kamers. Ze heeft dan veel energie dus op dat moment zou ik toch met haar proberen te spelen, zodat ze die energie kan kwijt raken voor ze weer samen komen.
Als een doorsnee hengel niet lukt, kan je misschien andere dingen proberen. Onze Filou is ook redelijk tam met hengeltjes op dit moment. Maar een lintmeter vindt hij super interessant tegenwoordig. En achter brokjes rennen vindt hij altijd leuk.
Probeer ook je omgeving zo optimaal mogelijk te maken. Probeer zo veel mogelijk plekjes met beschutting en hoogte te creëren. Hoe meer uitwegen de kitten heeft, hoe minder nood hij gaat ervaren om zich preventief te verstoppen.
Wat hier enorm goed gewerkt heeft om meer vrede in huis te krijgen zijn kartonnen dozen met een in- en uitgang uitgesneden. De uitgangen zijn een pak kleiner waardoor de kattin er vlotjes uit kan en de kater het al een pak moeilijker heeft.
Als een doorsnee hengel niet lukt, kan je misschien andere dingen proberen. Onze Filou is ook redelijk tam met hengeltjes op dit moment. Maar een lintmeter vindt hij super interessant tegenwoordig. En achter brokjes rennen vindt hij altijd leuk.
Probeer ook je omgeving zo optimaal mogelijk te maken. Probeer zo veel mogelijk plekjes met beschutting en hoogte te creëren. Hoe meer uitwegen de kitten heeft, hoe minder nood hij gaat ervaren om zich preventief te verstoppen.
Wat hier enorm goed gewerkt heeft om meer vrede in huis te krijgen zijn kartonnen dozen met een in- en uitgang uitgesneden. De uitgangen zijn een pak kleiner waardoor de kattin er vlotjes uit kan en de kater het al een pak moeilijker heeft.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ergens in huis een vloerkleed aan een mand maken om in te klimmen kan ook voor veel afleiding zorgen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dank voor jullie adviezen en tips. Ik heb besloten de oudere kat in de avond uren apart te houden en het even aan te kijken. Verder ook een feliway vernevelaar aangebracht, wie weet doet het iets.
Ik zal uiteindelijk een oplossing moeten vinden die het onnodig maakt om deuren gesloten te houden. Ben niet van plan mijn huis in een gevangenis met roulatie schema te veranderen.
Ik zal uiteindelijk een oplossing moeten vinden die het onnodig maakt om deuren gesloten te houden. Ben niet van plan mijn huis in een gevangenis met roulatie schema te veranderen.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik zie dat er een fout staat in mijn tekst.castratenkoor schreef: 19 nov 2024 06:33 Ergens in huis een vloerkleed aan een mand maken om in te klimmen kan ook voor veel afleiding zorgen.
Moet zijn vloerkleed aan een wand.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda