Wanneer nieuwe kat introduceren?
-
- Kitten
Wanneer nieuwe kat introduceren?
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum dus hopelijk stel ik niet een vraag die al 100x gesteld is. Sinds vorige week heb ik een lief nieuw maatje geadopteerd uit het asiel. Ik had al een (gecastreerde) kater van 9 en de nieuwe kat is een gecastreerde kater van bijna 2. Ik heb ze nog netjes gescheiden van elkaar leven nu en wil deze koppeling echt graag goed doen. Ik was sowieso niet van plan om zo snel te gaan, alleen probeer ik te kijken naar de signalen die ze afgeven en daarnaar te handelen. De nieuwe kat komt heel zachtaardig en vriendelijk over en is heel nieuwsgierig naar mijn oudere kat. Mijn oudere kat heeft altijd met poezen samengeleefd, met wisselende resultaten. Hij is een ontzettend doetje, behalve wanneer de andere kat van hem onder de indruk is. Vooral als ze van hem wegrennen, dat gaat hij er achteraan. Hij is niet agressief in de zin van krabbelen of bijten, alleen kan zich dan wat groot maken en intimiderend gedrag laten zien.
Ze snuffelden al snel onder de deur aan elkaar en speelden een beetje met hun pootjes dus sinds een paar dagen laat ik ze op rustige momenten elkaar even zien met de deur op een kiertje. Meestal pak ik er een liquid snack bij en laat ik ze om en om eraan likken en dit gaat ontzettend goed. Sowieso is er nog geen enkele keer geblazen. Wel wil mijn oudere kat (wanneer er geen snacks bij zijn) af en toe tikken naar de nieuwe kat. Niet echt gemeen, maar ik vind het er wel licht dominant uitzien. De nieuwe kat gaat dan achteruit en gaat op een afstandje zitten of liggen.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik woon alleen en kan het niet echt met iemand overleggen. Wat zouden jullie doen?
Ik ben nieuw hier op het forum dus hopelijk stel ik niet een vraag die al 100x gesteld is. Sinds vorige week heb ik een lief nieuw maatje geadopteerd uit het asiel. Ik had al een (gecastreerde) kater van 9 en de nieuwe kat is een gecastreerde kater van bijna 2. Ik heb ze nog netjes gescheiden van elkaar leven nu en wil deze koppeling echt graag goed doen. Ik was sowieso niet van plan om zo snel te gaan, alleen probeer ik te kijken naar de signalen die ze afgeven en daarnaar te handelen. De nieuwe kat komt heel zachtaardig en vriendelijk over en is heel nieuwsgierig naar mijn oudere kat. Mijn oudere kat heeft altijd met poezen samengeleefd, met wisselende resultaten. Hij is een ontzettend doetje, behalve wanneer de andere kat van hem onder de indruk is. Vooral als ze van hem wegrennen, dat gaat hij er achteraan. Hij is niet agressief in de zin van krabbelen of bijten, alleen kan zich dan wat groot maken en intimiderend gedrag laten zien.
Ze snuffelden al snel onder de deur aan elkaar en speelden een beetje met hun pootjes dus sinds een paar dagen laat ik ze op rustige momenten elkaar even zien met de deur op een kiertje. Meestal pak ik er een liquid snack bij en laat ik ze om en om eraan likken en dit gaat ontzettend goed. Sowieso is er nog geen enkele keer geblazen. Wel wil mijn oudere kat (wanneer er geen snacks bij zijn) af en toe tikken naar de nieuwe kat. Niet echt gemeen, maar ik vind het er wel licht dominant uitzien. De nieuwe kat gaat dan achteruit en gaat op een afstandje zitten of liggen.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik woon alleen en kan het niet echt met iemand overleggen. Wat zouden jullie doen?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Wanneer nieuwe kat introduceren?
Welkom op het forum.
Wat ik zou doen is de deur tijdelijk vervangen door een hordeur. Dan is er meer veilige interactie mogelijk en dan kun je goed zien hoe beide katten reageren op elkaar.
En dan vooral niet te snel te veel willen.
Tijd, geduld en liefde.
Kleine stapjes dan heb je de meeste kans van slagen.
Wat ik zou doen is de deur tijdelijk vervangen door een hordeur. Dan is er meer veilige interactie mogelijk en dan kun je goed zien hoe beide katten reageren op elkaar.
En dan vooral niet te snel te veel willen.
Tijd, geduld en liefde.
Kleine stapjes dan heb je de meeste kans van slagen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
-
- Kitten
Dank je! Maar wanneer weet je dan dat het een goed moment is om ze bij elkaar te laten?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Dat hangt er van af hoe ze op elkaar reageren. Goed op kattentaal letten.
Omwisselen als tussenstap. Om en om in de kamer apart en om en om los door het huis.
En dan beginnen met even bij elkaar en alleen als je er bij bent.
En daar hangt vanaf of ze klaar zijn voor de volgende stap.
Omwisselen als tussenstap. Om en om in de kamer apart en om en om los door het huis.
En dan beginnen met even bij elkaar en alleen als je er bij bent.
En daar hangt vanaf of ze klaar zijn voor de volgende stap.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
Dat merk je vanzelf, zie vorige reactie. Je zou eventueel nog een paar filmpjes van Jackson Galaxy kunnen bekijken op YT over dit onderwerp,
https://www.youtube.com/results?search_ ... ucing+cats
Er zijn ook forumleden die er anders mee omgaan, het hangt maar net af van hoe de kat is/de katten zijn. Het is raar, ik heb vroeger een heleboel katten tegelijk gehad en nooit moeilijk gedaan, gewoon bij elkaar gezet. Dat ging uiteindelijk vrijwel altijd goed.
Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat, veel succes!
https://www.youtube.com/results?search_ ... ucing+cats
Er zijn ook forumleden die er anders mee omgaan, het hangt maar net af van hoe de kat is/de katten zijn. Het is raar, ik heb vroeger een heleboel katten tegelijk gehad en nooit moeilijk gedaan, gewoon bij elkaar gezet. Dat ging uiteindelijk vrijwel altijd goed.
Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat, veel succes!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
-
- Kitten
Heel erg bedankt castratenkoor en OMH! Ik heb er in het verleden ook nooit zo’n enorme toestand van gemaakt eerlijk gezegd, vind het nu gewoon ineens heel spannend. Rudy (de oudere kat) is nogal een gevoelig type, beetje de metroman onder de katten en daarom wil ik dit graag goed aanpakken. Billy (de nieuwkomer) wil heel graag en is super nieuwsgierig naar Rudy en de rest van het huis. Ik vind het zelf waarschijnlijk het spannendst van iedereen. Ook om te bedenken hoe die ontmoeting uiteindelijk dan moet gaan. Jackson heeft het over spelen maar Billy snapt spelen niet zo goed, bij zijn vorige huisje hebben ze dat waarschijnlijk niet met hem gedaan. De liquid snacks gaan bij de meetings met de deur op een kier heel goed dus ga het uiteindelijk daar maar mee proberen denk ik 
Goed idee en nogmaals, je merkt het vanzelf. Als de ene kat wel wil en de andere niet, dan wordt het even een zoektochtje.
Gewoon doen wat je gevoel zegt, het komt uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk wel goed. Suczeven!
Gewoon doen wat je gevoel zegt, het komt uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk wel goed. Suczeven!
The catter the better!
-
- Kitten
Dank je
en bedankt voor jullie tips