Tweede kat "aanschaffen"
-
- Huiskat
Re: Tweede kat "aanschaffen"
Nou ik denk dat dat al aardig gaande is. Kareltje wil graag spelen en vandaar dat Kensi hem nogal eens wegstuurt, maar als het om eten aankomt, maakt Kareltje duidelijk de dienst uit. Ik voer ze allebei tegelijkertijd op twee plekken in de woonkamer (en boven staat ook een bakje voor als ze daar willen eten), maar Kareltje bepaalt wel welk bakje van hem is en dan zie je Kensi echt beduusd kijken en uiteindelijk afdruipen naar het andere bakje.
Wel zag ik ze vandaag kopjes geven aan elkaar, het was maar kort, maar duidelijk te zien. Gezien Kensi een straatpoes is geweest, denk ik dat ze ook nooit echt contact heeft gehad met andere katten en ze duidelijk vermeed. Maar Kareltje doet haar schuwheid duidelijk goed. Vandaag zat ik aan tafel te werken en ging ze gewoon in het raamkozijn liggen kijken naar buiten. Wel de andere kant van de kamer, maar normaal deed ze dat nooit met mij erbij. En verder kan ik sinds Kareltje er is gewoon van boven naar beneden lopen en blijft ze liggen op de bank. Normaal schoot ze dan gelijk weer weg.
Hopelijk dat ze ook het aanhankelijke/speelse van Kareltje gaat afkijken, want doordat Kareltje mij maar blijft opzoeken als die wakker is, krijgt Kensi hierdoor wat minder aandacht/speeltijd. Maar zodra ik een hengeltje pakt stort meneer zich er weer bovenop en trekt Kensi zich wat terug.
Wel zag ik ze vandaag kopjes geven aan elkaar, het was maar kort, maar duidelijk te zien. Gezien Kensi een straatpoes is geweest, denk ik dat ze ook nooit echt contact heeft gehad met andere katten en ze duidelijk vermeed. Maar Kareltje doet haar schuwheid duidelijk goed. Vandaag zat ik aan tafel te werken en ging ze gewoon in het raamkozijn liggen kijken naar buiten. Wel de andere kant van de kamer, maar normaal deed ze dat nooit met mij erbij. En verder kan ik sinds Kareltje er is gewoon van boven naar beneden lopen en blijft ze liggen op de bank. Normaal schoot ze dan gelijk weer weg.
Hopelijk dat ze ook het aanhankelijke/speelse van Kareltje gaat afkijken, want doordat Kareltje mij maar blijft opzoeken als die wakker is, krijgt Kensi hierdoor wat minder aandacht/speeltijd. Maar zodra ik een hengeltje pakt stort meneer zich er weer bovenop en trekt Kensi zich wat terug.
Gaat lekker daar, erg leuk om te lezen en fijn dat je ons op de hoogte houdt! Jij redt het wel met die twee!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Kensi zal zeker een boel van de onbevangen Kareltje opsteken en dat is goed voor haar zelfverzekerdheid.
Aan jou de schone taak om er voor te zorgen dat ze niet ondersneeuwd raakt.
Mijn Clea* was vooral met speelmomenten dominant. Als een locomotief denderde ze overal overheen, ook over Bellow. Wij hebben toen het speelkwartier in drieën gesplitst.
5 minuten samen spelen met de hengel, daarna kreeg Bellow 5 minuten alleen en moest Clea* achter de hordeur blijven en de laatste 5 minuten mocht Clea* in een prive sessie helemaal los gaan met de hengel.
De eerste paar keer snapte zij niet waarom ze niet mee mocht doen, maar al snel snapte ze het programma en was helemaal tevreden met het eindspel.
Aan jou de schone taak om er voor te zorgen dat ze niet ondersneeuwd raakt.
Mijn Clea* was vooral met speelmomenten dominant. Als een locomotief denderde ze overal overheen, ook over Bellow. Wij hebben toen het speelkwartier in drieën gesplitst.
5 minuten samen spelen met de hengel, daarna kreeg Bellow 5 minuten alleen en moest Clea* achter de hordeur blijven en de laatste 5 minuten mocht Clea* in een prive sessie helemaal los gaan met de hengel.
De eerste paar keer snapte zij niet waarom ze niet mee mocht doen, maar al snel snapte ze het programma en was helemaal tevreden met het eindspel.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
met eten hadden wij dit iei ook (nou was gijs ook wel erg voedseldominant). dit hebben we hem wel afgeleerd. wij bepalen wie welk bakje krijgt. dus als hij naar het bakje van guusje liep (natvoer) dan was het uhuh en ging hij netjes naar zijn eigen bakje. dit ook om te voorkomen dat hij heel snel zijn bakje leeg at en daarna naar haar bakje ging. misschien wel goed om bij jou ook vanaf het begin wel even duidelijk te maken dat iedereen zijn eigen bakje heeft. gijs wacht nu netje tot guusje klaar is (van een afstandje, want als hij te dichtbij komt zeggen wij weer, gijsje uhuh) en als guusje klaar is, mag hij pas als wij zeggen kom maar gijs de afwas komen doen in haar schaaltje. eerder niet. (goh, wij hebben echt een getrainde labrador als kat hahaha). dat werkt wel ,want hij schrokte eerst als een gek om daarna haar bakje ook leeg te eten. met als gevolg dat guusje niet meer at. hij claimde beide bakjes. bij de brokjes is het geen probleem, die staan er de hele dag
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
-
- Huiskat
Bedankt voor de tips. Met spelen probeer ik inderdaad Kensi ook aandacht te geven. Gisteren ging dat gelukkig makkelijker, Kareltje lag op de grond en Kensi op de bank, dus met twee hengeltjes en mezelf in ongemakkelijke positie konden ze zich allebei lekker uitleven.
Voor het eten is het wel wat lastiger, omdat Kensi nog steeds niet helemaal op haar gemak is met mij. Dus als ik te veel beweeg/corrigerend praat (ook al is het tegen Kareltje), stopt ze zelf gelijk met eten om mij in de gaten te houden. Gelukkig kon Kensi vanochtend ook rustig haar deel eten.
Hieronder trouwens een filmpje van hoe ze elkaar soms opjagen. Hier hoef ik dus niks ergs achter te zien? Het blijft eigenlijk ook wel hier bij. Ze vliegen elkaar niet aan (soms doet Kareltje het weleens uit een soort van stoeien, maar dat heb ik hem ook in het asiel zien doen en dat was met zijn speelmaatje). Bij dit filmpje zit geen geluid, maar Kensi blaast hier ook niet bij, alleen Kareltje zit een soort van te knorren. Het blazen van Kensi is meer als Kareltje haar opzoekt als ze er even geen zin in heeft (maar dan zit ze gewoon rustig en komt Kareltje ook rustig aangelopen).
Voor het eten is het wel wat lastiger, omdat Kensi nog steeds niet helemaal op haar gemak is met mij. Dus als ik te veel beweeg/corrigerend praat (ook al is het tegen Kareltje), stopt ze zelf gelijk met eten om mij in de gaten te houden. Gelukkig kon Kensi vanochtend ook rustig haar deel eten.
Hieronder trouwens een filmpje van hoe ze elkaar soms opjagen. Hier hoef ik dus niks ergs achter te zien? Het blijft eigenlijk ook wel hier bij. Ze vliegen elkaar niet aan (soms doet Kareltje het weleens uit een soort van stoeien, maar dat heb ik hem ook in het asiel zien doen en dat was met zijn speelmaatje). Bij dit filmpje zit geen geluid, maar Kensi blaast hier ook niet bij, alleen Kareltje zit een soort van te knorren. Het blazen van Kensi is meer als Kareltje haar opzoekt als ze er even geen zin in heeft (maar dan zit ze gewoon rustig en komt Kareltje ook rustig aangelopen).
wat ik zie is dat kareltje heel geduldig en lief afwachtend naar haar toe komt. hij gaat zelfs liggen ne ijkt haar vooral uit te nodigen en heeft respect voor haar. kensi wil denk ik heel graag maar vind het ook allemaal nog heel erg spannend. dat maakt dat ze uiteindelijk toch weg loopt maar wel even heel speels toch terug komt rennen. volgens mij gaat dit helemaal goed komen en moet je kleine dame nog uit haar schulpje komen hoor. chapeau voor kareltje die heel respectvol blijft en haar alle ruimte geeft. kensi heeft nog even eat tijd nodig, maar dit komt helemaal goed.
wat betreft het eten denk ik dat je vooral op kareltje moet letten dat hij haar bakje niet gaat overnemen. als dat niet gebeurt is het prima. kensi hoeft je niet in de gaten te houden. zorg dat zij de ruimte krijgt en kareltje haar die geeft. desnoods hem even corrigeren oftewel afleiden . haar niet.
wat betreft het eten denk ik dat je vooral op kareltje moet letten dat hij haar bakje niet gaat overnemen. als dat niet gebeurt is het prima. kensi hoeft je niet in de gaten te houden. zorg dat zij de ruimte krijgt en kareltje haar die geeft. desnoods hem even corrigeren oftewel afleiden . haar niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Blazen is geen agressie dat is meer het aangeven van grenzen. Tot hier en niet verder - blijf uit mijn aura. Zeker is zo'n kennismakingsperiode als bij Kensi en Kareltje is het heel normaal dat er wel eens geblazen wordt.
Gaat hartstikke goed met K & K.
Gaat hartstikke goed met K & K.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Haha, nee, daar is niets ergs aan de hand. Je ziet ook dat Kensi heel graag speels wil zijn maar nog niet zo erg durft. Dat zie ik er echt helemaal afspringen. Je ziet het al aan de houding die ze aanneemt als Kareltje aan komt lopen (op haar zij gaan liggen draaien e.d.). Maar ook als ze daarna wegloopt zie je haar nog terugspringen met een schijnaanval (om een spel te beginnen). Zelfs nadat ze op de grond is gesprongen en weg wil lopen zie je haar nog vertwijfeld denken... ik wil, ik wil, maar ik durf nietKattenKoen schreef: 13 nov 2024 09:15 Hieronder trouwens een filmpje van hoe ze elkaar soms opjagen. Hier hoef ik dus niks ergs achter te zien?

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
-
- Huiskat
Bedankt voor de geruststelling. Ik was ook niet bang dat er echt wat was, want dan had ik toch wel wat meer venijnig gemauw verwacht.
Kensi is inderdaad nog een beetje bang. Ook naar mij toe. Als ik met de bakjes bezig bent komt ze dichterbij en als ik haar dan wil laten ruiken komt ze bijna bij me en dan ineens denkt ze oh shit dit moet ik eng vinden en deinst dan weer terug. Hoop echt dat ze van Kareltje gaat afkijken dat geaaid worden leuk is. Maar ik ben ook bang dat dan niks in huis meer veilig is haha.
Ook wel grappig, als ik Kareltje aai en Kensi zit op ongeveer een meter, hoor ik hoe zij ook begint te spinnen samen met Kareltje.
Kensi is inderdaad nog een beetje bang. Ook naar mij toe. Als ik met de bakjes bezig bent komt ze dichterbij en als ik haar dan wil laten ruiken komt ze bijna bij me en dan ineens denkt ze oh shit dit moet ik eng vinden en deinst dan weer terug. Hoop echt dat ze van Kareltje gaat afkijken dat geaaid worden leuk is. Maar ik ben ook bang dat dan niks in huis meer veilig is haha.
Ook wel grappig, als ik Kareltje aai en Kensi zit op ongeveer een meter, hoor ik hoe zij ook begint te spinnen samen met Kareltje.
Dat filmpje ziet er zo geruststellend uit en dat na zo'n korte tijd! Overigens heb ik hier ook een dominante kat, voor zover hij dat nog doet: broer en zus en broer zal de dienst wel even uitmaken. Het wordt steeds minder, al heeft hij nog zijn buien.
Volgens mij ga je er prima mee om. Hartstikke leuk om te lezen en te zien!
Dat Kensi nog een beetje bang is vind ik niet gek. Komt vast wel goed!
Volgens mij ga je er prima mee om. Hartstikke leuk om te lezen en te zien!
Dat Kensi nog een beetje bang is vind ik niet gek. Komt vast wel goed!
The catter the better!
-
- Huiskat
Ik zag vanmiddag wel wat geks. Ze gaven elkaar al geregeld kopjes, dus dat is goed, maar vanmiddag lag Kensi op de bank en pakte Kareltje haar in haar nek/hals (aan de zijkant) beet met zijn bekkie. Hij beet niet door had ik het idee, want Kensi reageerde ook eerst niet eens, maar deed uiteindelijk hetzelfde. Toen had ik ook pas door dat het bijten was wat ze deden en heb ik ze gescheiden (gewoon door mijn stem te verheffen). Nu lees ik enerzijds op internet dat katten "liefdesbeetjes" geven, maar anderzijds dat bijten in de nek kan duiden op een teken van dominantie opeisen. Ze gaven allebei geen kik en bij Kensi is het lastig te zien met haar donkere vacht (en die kan ik niet beetpakken), maar bij Kareltje is niks te zien.
Is dit ook iets normaals? Zolang ze elkaar achtervolgen en opjagen, nog prima, maar als ze echt in negatieve zin (wat ik dus niet kan herkennen) gaan bijten is het een ander verhaal.
Oh ja, nadat het was gebeurd lagen ze op 30 centimeter van elkaar te slapen (Kensi op de armleuning en Kareltje op de bank zelf).
Is dit ook iets normaals? Zolang ze elkaar achtervolgen en opjagen, nog prima, maar als ze echt in negatieve zin (wat ik dus niet kan herkennen) gaan bijten is het een ander verhaal.
Oh ja, nadat het was gebeurd lagen ze op 30 centimeter van elkaar te slapen (Kensi op de armleuning en Kareltje op de bank zelf).
-
- Huiskat
Hier nog twee filmpjes. Vooral bij die tweede zie je het bijten ook. Ik vind het nogal fel. Kort erna lagen ze overigens ook hier zichzelf te wassen op minder dan een meter van elkaar af.
Dat is toch Kensi die in dat eerste filmpje achter Kareltje aangaat (en het initieerde)? Nou, die is helemaal zo bang niet meer
Ik zie dat ze daar ook prima de grenzen respecteren. Op moment dat Karteltje de kast naast de bank bereikt dan is het ook gelijk 'buut vrij'. Geweldig.
Wat betreft het tweede filmpje... ja dat is onderdeel van het jachtspel. Op die manier hebben ze dus hun prooi vast (dat zie je in het wild ook). Zolang dat niet gepaard gaat met piepen of blazen is er niets aan de hand. Op moment dat dat wel gebeurd moet je even in de gaten houden dat de ander ook direct stopt. Hier was dat in het verleden (en heel soms nog steeds) niet het geval. Bono bleef dan doorbijten tot Yuna echt gaan zich af moet bijten (tot geschreeuw toe). Dan grijp ik wel in (als ik er ben).

Wat betreft het tweede filmpje... ja dat is onderdeel van het jachtspel. Op die manier hebben ze dus hun prooi vast (dat zie je in het wild ook). Zolang dat niet gepaard gaat met piepen of blazen is er niets aan de hand. Op moment dat dat wel gebeurd moet je even in de gaten houden dat de ander ook direct stopt. Hier was dat in het verleden (en heel soms nog steeds) niet het geval. Bono bleef dan doorbijten tot Yuna echt gaan zich af moet bijten (tot geschreeuw toe). Dan grijp ik wel in (als ik er ben).
Grtz, Rik
-
- Huiskat
Klopt Rik, grappige is dat Kareltje soms de vensterbank in schiet en dan wil Kensi er achteraan maar houdt ze in en zie je haar mij aankijken van oh ja jij bent hier ook nog en taait ze af. Kensi gaat ook geregeld zelf inderdaad achter Kareltje aan, maar dan zijn ze allebei al "aan". Kareltje wil het ook nog weleens op de verkeerde momenten doen, vooral als Kensi op de bak zit en gaat graven. Dus ik mocht vanmiddag boenen omdat Kensi eruit werd gejaagd op het moment dat ze het liet lopen...
Oké goed om te horen. Het ziet er voor de leek zo ruw uit en ben dit ook niet gewend van familie/vrienden die meerdere katten hadden en daarbij ook later dus ze aan elkaar hebben geïntroduceerd ipv dat ze uit eenzelfde nestje kwamen.
Maar goed gelukkig zijn jullie er met jullie raad en ervaring om mij gerust te stellen =)
Oké goed om te horen. Het ziet er voor de leek zo ruw uit en ben dit ook niet gewend van familie/vrienden die meerdere katten hadden en daarbij ook later dus ze aan elkaar hebben geïntroduceerd ipv dat ze uit eenzelfde nestje kwamen.
Maar goed gelukkig zijn jullie er met jullie raad en ervaring om mij gerust te stellen =)
Ik weet dat lang niet iedereen het met me eens is, maar als zo'n "gevecht" plaatsvindt zou ik ze echt even uit elkaar zetten.
Trouwens, @Rik; de clickmethode, die hier prima heeft gewerkt en nog steeds, is misschien een idee? Jij kunt dat beter uitleggen dan ik.
Trouwens, @Rik; de clickmethode, die hier prima heeft gewerkt en nog steeds, is misschien een idee? Jij kunt dat beter uitleggen dan ik.
The catter the better!