Over op nierdieet; wat is juiste dosering?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Valerie1984
Kitten

Over op nierdieet; wat is juiste dosering?

Bericht door Valerie1984 »

Hallo allemaal, onze kat moet over op nierdieet (echo + bloedwaarden getest)

Van de dierenarts zakjes natvoer Renal (Royal Canin) en droogvoer KJ 2 (Virbac) meegekregen. Omdat ze zich niet ziek gedraagt en nog relatief jong is en bouwstoffen nodig heeft, adviseerde de dierenarts KJ 2 i.p.v. KJ 3

Onze kat is 8 jaar, heel actief (buiten) en altijd heel netjes op gewicht (3kg).

Voor haar gewicht is de dagdosering:
Zakjes natvoer 2 stuks per dag.
OF
Droogvoer 30 gram.

Ze kreeg voorheen Riverwood Outdoor brokjes. Alleen als ze erom vroeg ietsje meer dan de dagdosering. En de nodige 'treats', catisfactions of gedroogde vleessnoepjes van de dierenwinkel.

Nu ze over moet op het nierdieet, ben ik bang om teveel te geven omdat ik niet wil dat haar lijf onnodig belast wordt.
Echter, alleen al de volledige dagdosering brokjes stopt ze zo ongeveer in een holle kies zo weinig lijkt het...

Nu proberen we de laatste dagen een beetje een balans te vinden. Maar het lijkt maar niet genoeg. Ze heeft in één ochtend al een half zakje Renal natvoer en 30gram brokjes weggewerkt. En blijft vragen.

Nu weet ik ook dat ze dit als 'aandacht' kan doen, maar ze eet eigenlijk nóóit haar bakje meteen leeg. We zijn gewend dat ze dit in etappes doet en soms zelfs haar Riverwood brokjes liet staan omdat (zoals wij dan zeiden) er 'al aan had gelikt' en nieuwe wilde ;) Mijn punt; ze had nooit écht honger en altijd voldoende tot haar beschikking wat ze zelf verdeelde over de dag.

Daarom twijfelen we of ze wel genoeg binnenkrijgt nu. Maar ik wil haar ook niet teveel geven en zodoende het dieet teniet doen. Iemand een idee/ervaring/advies?
crazycatladyP
Panter
Panter

Re: Over op nierdieet; wat is juiste dosering?

Bericht door crazycatladyP »

Wat fijn dat ze zo goed eet!
De meeste katten doen best moeilijk met nierdieet.
Het kan natuurlijk zijn dat ze van de andere brokken toch wat "last" had, volgens mij is riverwood een brok met een hoog eiwitgehalte of niet?

Ik zou haar lekker die 2 zakjes natvoer verspreid over de dag geven, vocht is heel belangrijk bij een nierpatiëntje en natvoer vult ook beter dan een paar droge brokjes.
Als ze dan nog honger heeft, zou ik haar ook gerust nog wat brokjes in een voerpuzzel aanbieden, in een nierdieet voeding zitten toch minder eiwitten, dus dat ze dan nog honger heeft, lijkt me niet vreemd.
Verder zou ik haar regelmatig gaan wegen (1x per week) om te kijken of ze niet teveel afvalt en daardoor spierweefsel verliest op het nierdieet.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Valerie1984
Kitten

crazycatladyP schreef: 12 nov 2024 10:48 Wat fijn dat ze zo goed eet!
...volgens mij is riverwood een brok met een hoog eiwitgehalte of niet?
Dat klopt ja, ik heb er geen verstand van maar dat is volgens mij wel de bedoeling van het merk (werd me toen verteld in de dierenwinkel)
crazycatladyP schreef: 12 nov 2024 10:48 Ik zou haar lekker die 2 zakjes natvoer verspreid over de dag geven, vocht is heel belangrijk bij een nierpatiëntje en natvoer vult ook beter dan een paar droge brokjes.
Als ze dan nog honger heeft, zou ik haar ook gerust nog wat brokjes in een voerpuzzel aanbieden, in een nierdieet voeding zitten toch minder eiwitten, dus dat ze dan nog honger heeft, lijkt me niet vreemd.
Verder zou ik haar regelmatig gaan wegen (1x per week) om te kijken of ze niet teveel afvalt en daardoor spierweefsel verliest op het nierdieet.
Dank, daar kan ik wat mee! Ze vind het natvoer wat matig, maar wellicht kan ik wat merken afwisselen (goeie tips welkom :))
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Bij medpets kan je een probeerpakket met verschillende soorten natvoer nierdieet kopen.
Het is per kat erg wisselend, hier werd kattovit (zooplus) met smaak gegeten, moest wel de smaken afwisselen.
RC nierdieet natvoer vonden ze hier ook niet lekker, de brokjes dan weer wel.
Maar die wisselde ik ook regelmatig af met happy cat renal en trovet.
Maar het is vooral een kwestie van uitproberen, wat voor de ene kat werkt, werkt voor de andere weer niet.
De meeste katten met nierdieet moet je vooral steeds wat anders aanbieden/afwisselen, dus ik zou geen grote verpakkingen kopen, ook niet als ze het in eerste instantie goed eet ;-)
Succes!
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Als ze echt honger heeft dan zou ik meer geven, verpakkingen zijn richtlijnen en de hoeveelheid kun je niet zo 1 op 1 vergelijken.

Hier is Lizzy gek op kattovit, en de stoofpotjes van hills vond ze ook heel lekker.

Mickey vond sanimed en rc heel erg lekker, die zitten volgens mij ook in dat pakket waar Mara het over heeft.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Valerie1984
Kitten

Dan allen, ik ga de suggesties even bekijken!
Plaats reactie