Ontlasting 1 x per 4 dagen.
Ontlasting 1 x per 4 dagen.
Mijn 18-jarige poes poept sinds kort maar 1 x per 4 dagen terwijl dat eerder 1 x per dag was.
Zij heeft verder geen andere klachten. Ze eet goed, braakt niet, gaat niet vaker naar de kattenbak. Volgens dierenarts hoef ik me geen zorgen te maken.
Komt deze verandering in het ontlastingspatroon vaker voor?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zij heeft verder geen andere klachten. Ze eet goed, braakt niet, gaat niet vaker naar de kattenbak. Volgens dierenarts hoef ik me geen zorgen te maken.
Komt deze verandering in het ontlastingspatroon vaker voor?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Ontlasting 1 x per 4 dagen.
Als het goed is, kan de DA voelen of haar darmen vol zitten.
Met wat oefening kan je dat zelf ook voelen, hoewel ik dat nog steeds moeilijk vind.
* eet ze nog steeds even veel of langzaam maar zeker toch minder?
* Hoe ziet de poep eruit en moet ze moeite doen om het eruit te persen?
Heeft je DA geen tips gegeven, want alles wat er ingaat, moet er toch echt ook weer uit..
Ik heb mijn kat lactulose (Duphalac) moeten geven, met een spuitje in haar bekje.
Met wat oefening kan je dat zelf ook voelen, hoewel ik dat nog steeds moeilijk vind.
Heeft je DA geen tips gegeven, want alles wat er ingaat, moet er toch echt ook weer uit..
Ik heb mijn kat lactulose (Duphalac) moeten geven, met een spuitje in haar bekje.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
gijs is 12,5 jaar en poept ook wat moeilijker. hij krijgt nu isogel. is geen laxeermiddel maar geeft een soort gellaagje over de drol waardoor die er makkelijker uit komt. volgens de DA kan het bij de leeftijd horen dat gaandeweg hij ouder wordt het poepen wat moeilijker kan gaan. de DA was iei niet zo vna laxeermiddel. gijs zat ook niet verstopt, maar had wel lang werkt op de bak. ni glijd het er letterlijk makkelijker uit. zijn hele kleine korreltjes die ik over het natvoer doe.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Ik heb ook oudere katten gehad waar het op bepaald moment wat moeizamer ging, om de dag en dan wat droog uitziende keuteltjes, ik kreeg toen van de da het advies om fortiflora door het voer te mengen, dat is eigenlijk net zoiets als yakult voor mensen, goed voor de darmflora en baat het niet dan schaad het niet
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Dank voor de reacties.Asse-Poes schreef: 20 okt 2024 15:19 Als het goed is, kan de DA voelen of haar darmen vol zitten.
Ik ben nog niet met de poes naar de dierenarts geweest, omdat de poes naast het veranderde ontlastingspatroon geen enkele andere klacht vertoont, ook nu niet. Het gebruik van een laxerend middel werd door de dierenarts afgeraden, omdat ontlasting niet hard is en omdat het dan ook juist diarree kan veroorzaken.
In het eetpatroon zijn geen wijzigingen opgetreden. Ze eet alleen blikvoer, een heel enkele keer brokjes en de laatste weken geef ik haar 1 x per week een beetje rauwe kipfilet. Houdt al het eten binnen, en geeft niet over.
Ook in de poep zelf heb ik geen veranderingen kunnen ontdekken, hoewel ik me natuurlijk wel afvraag of alles wat er ingaat er ook wel weer uitkomt. Of ze moet persen weet ik niet, meestal poept ze in de nacht en kan ik dat niet controleren,
maar omdat de ontlasting niet hard is, veronderstel ik dat ze geen pijn heeft bij het poepen.
Ook in haar gedrag zie ik geen veranderingen. Ze slaapt veel, maar dat is voor een 18/jarige kat niet ongebruikelijk, lijkt me.
Is er een onderzoek mogelijk dat niet heel belastend is voor de poes om vast te stellen waardoor het veranderde poeppatroon veroorzaakt wordt?
Nee dat is er niet ( niet belastend onderzoek) op ontlasting na laten kijken na, als je kat echt nergens last van heeft dan is er denk ik ook niet zoveel aan de hand,
Al heb ik wel mijn twijfels, want als ik 4 dagen niet naar de wc ga dan heb ik toch echt buikpijn, zeker als je kat hetzelfde eet.
Daarbij zijn katten sterren in het verbergen van ongemak en pijn.
Isogel (tip van Wendy) is geen laxeermiddel en haarbalpasta ook niet.
Verder zou je nog Psylliumvezels kunnen geven maar dan moet je kat er wel genoeg bij drinken anders raakt ze alsnog verstopt.
Wat je ook nog kunt doen is fibrebrokjes of fibre natvoer geven om te kijken of ze dan wel vaker poept.
Op een foto konden ze bij Oscar zien dat er een massa ontlasting zat, maar die had er wel duidelijk last van.
Al heb ik wel mijn twijfels, want als ik 4 dagen niet naar de wc ga dan heb ik toch echt buikpijn, zeker als je kat hetzelfde eet.
Daarbij zijn katten sterren in het verbergen van ongemak en pijn.
Isogel (tip van Wendy) is geen laxeermiddel en haarbalpasta ook niet.
Verder zou je nog Psylliumvezels kunnen geven maar dan moet je kat er wel genoeg bij drinken anders raakt ze alsnog verstopt.
Wat je ook nog kunt doen is fibrebrokjes of fibre natvoer geven om te kijken of ze dan wel vaker poept.
Op een foto konden ze bij Oscar zien dat er een massa ontlasting zat, maar die had er wel duidelijk last van.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
Okkitokki schreef: 22 okt 2024 11:47
maar omdat de ontlasting niet hard is, veronderstel ik dat ze geen pijn heeft bij het poepen.
Een kat kan ook verstopt raken bij niet harde ontlasting.
En helaas weet ik dat uit ervaring bij mijn inmiddels overleden Clea.
De Duphalac heeft niet geleid tot diarree, maar haar ontlasting kreeg ze er zelf niet uit en moest er door de DA uitgehaald worden.
Het is in ieder geval belangrijk om zeker te weten of Okki's darmen vol zitten! (Door voelen en eventueel aanvullend een röntgenfoto)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Komt Okki buiten?
Heeft Okki last van andere dingen? artrose ofzo? want veel oudere katten hebben daardoor pijn en houden dan de ontlasting op.
Oscar had ook geen harde ontlasting, en die hebben ze onder narcose leeg moeten halen.
* Even nog een vraag, wanneer is er voor het laatst bloedonderzoek gedaan? ( met name nieren, schildklier etc)
Heeft Okki last van andere dingen? artrose ofzo? want veel oudere katten hebben daardoor pijn en houden dan de ontlasting op.
Oscar had ook geen harde ontlasting, en die hebben ze onder narcose leeg moeten halen.
* Even nog een vraag, wanneer is er voor het laatst bloedonderzoek gedaan? ( met name nieren, schildklier etc)
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Tot mijn grote verrassing en verbazing heeft Okki sinds 3 dagen weer dagelijks gepoept, hopelijk dus een tijdelijk probleem.
Ter beantwoording:
Er is een jaar geleden uitgebreid bloedonderzoek gedaan.
En voorzover mij bekend heeft ze geen artrose.
.
Ter beantwoording:
Er is een jaar geleden uitgebreid bloedonderzoek gedaan.
En voorzover mij bekend heeft ze geen artrose.
.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Fijn dat het beter gaat.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Das een fijne update!
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Fijn dat het beter gaat en bedankt voor de update.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise