Ongepland een katje er bij

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Finniyan
Kitten

Ongepland een katje er bij

Bericht door Finniyan »

Sinds iets meer dan een jaar woon ik met mn vriend in onze nieuwe woning, in een buurt met best veel katten.
Zelf heb ik een heel sociale en lieve kater van inmiddels 12 lentes oud.
Toen we hier kwamen wonen kwam er steeds een kater op bezoek. Vreemd genoeg reageerde mijn kat enorm goed op die kat, zoveel te beter want deze liep regelmatig rond in de tuin en aan het raam.
In april echter kwam deze kater hier op een dag toe met een vriendje, een heel jong katje. Mijn kat was er aanvankelijk minder fan van, maar na verloop van tijd is hij deze ook gaan aanvaarden.

Helaas leerde ik dat dit katje niet dezelfde thuis heeft als de rosse kater. Het katje komt bij mensen vandaan die enorm veel dieren hebben en constant dieren weg doen en andere in huis halen, vooral dan hun honden. Ze hebben ook een 5-tal katten lopen die allen dag en nacht, weer en wind buiten lopen.
Het katje was erg mager, mager als in je kan elke ruggenwervel voelen bij het aaien. Ik heb de baasjes er op aangesproken maar kreeg een lacherige 'ja tis een smalleke he' toegegooid. Ze zei dat ze de kat zelden zag en vroeg er eigenlijk verder weinig naar. Mevrouw had ook recent een best grote hond in huis gehaald en had al eens te kennen gegeven aan mijn vriend dat de hond 'beetje vreemd reageert op katten'. Nu kwam niet veel later het nieuws de wijk in dat haar hond één van haar katten heeft doodgebeten. Dat was voor mij echt een brug te ver. Amper naar je katten kijken, een gevaarlijke hond in huis halen waardoor je katten dus al helemaal 100% op straat leven.

Ik ben het katje dan ook wat beginnen verzorgen, ontvlooien, ontwormd, elke dag een schaaltje eten en bij slecht weer een slaapplekje in de veranda. Overdag liep het katje nog vaak buiten, dan nam ik de gelegenheid mn kat aan zn geur te laten wenen, voor het geval de elkaar eens zouden ontmoeten face to face.
Nu heeft mevrouw te kennen gegeven eigenlijk geen interesse meer te hebben in haar katten en 'moet ze ze niet meer hebben'. In samenspraak met een dierenwelzijnsorganisatie die inmiddels ingeschakeld is ben ik aan het overwegen deze kleine schat een permanente thuis te bieden. Alleen brengt dit enkele vraagtekens en onzekerheden met zich mee.
Advies of ervaring is dus welkom.
1. Ik weet dat dit niet de ideale manier van introduceren is, de katten hebben elkaar gezien alvorens de geur er bij kwam. Ik heb verder de introductie regels zo goed mogelijk proberen volgen. dik een maand de geuren uitgewisseld tot ik zag dat mijn kat er niet op reageerde. Hij ging na een tijdje slapen op het kussen waar de andere kat had gelegen enz. Dan voorzichtig door een kier elkaar echt laten zien en ruiken. Dit ook voorzichtig aangepakt, deur dicht bij enig teken van stress. Na een tijdje als dit goed ging heb ik ze op afstand elkaar in één ruimte kennis laten maken, elke met afleiding en aandacht.
Dit alles liep en loopt best ok. Inmiddels kunnen ze prima samen in huis zonder dat er agressie is.

2. Hieruit komt vraag 2 voort. De jonge telg is een 1,5 jaar oude gecastreerde kater. Hij is dus heel speels. Ik speel elke avond met hem om zn energie kwijt te raken. Maar ik merk dat hij uiteraard soms met mn oudere kat wil spelen. Deze lijkt spel prima te vinden, als het blijft bij naar elkaar zwieren aan de krabpaal. Maar de kleine wil soms worstellen en daar gaat het dan fout. Hier reageert mijn kat boos op en geeft de kleine een stamp. Soms laat hij het hier bij en druipt af, maar soms doet hij nog een poging en zie je mn kat zich boos opstellen met platte oren, een blaas of miauw. Ik weet niet of ik hier steeds tussen moet komen. Je mag ze niet laten vechten, maar is dit vechten of een grens aangeven?

Ik weet dat dit alles tijd vraagt, en die wil ik zeker ook geven. Alleen verblijft de jongste nu s' nachts en als we niet thuis zijn in de veranda. Daar heeft hij ook alles wat hij nodig heeft, alleen is de veranda niet geïsoleerd en heb ik schrik dat het er koud gaat worden binnenkort. Het zou zo tof zijn als ze samen in huis zouden kunnen. Maar ik ben ook nog maar 2 weken bezig met ze echt in huis samen te laten, wat dus heel kort is. Hoe lang kan dit ongeveer duren eer ik ze samen kan vertrouwen zonder toezicht?

Bedankt om de hele lap tekst te lezen en mee te denken. :cathappy:

Afbeelding
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Ongepland een katje er bij

Bericht door nellebel »

wat lief dat je je over de kleine ontfermd. wat betreft je vraag over de ander kat. als je oudere kat zijn grens aangeeft en de jongere kat het toch probeert is er niets mis mee dat de oudere kat even duidelijker moet maken wat hij bedoelt. grommen, tik uitdelen, platte oren. is allemaal niet erg. hoef je ook niet tussen te komen. zo leert de ander dat dit de grens is. zolang er geen bloed vloeit is dat prima. bij ons werd er regelmatig nog gevochten zelfs met plukken haar die rond vlogen. dus laat het maar een keer gebeuren zonder in te grijpen. je hoeft dus pas in de grijpen als het echt mis dreigt te gaan en bloed dreigt te vloeien. als het jonkie de tweede waarschuwing snapt en afdruipt begrijpt hij het signaal. dan hoef je ze dus ook niet meer uit elkaar te houden.
nu heb je dus 2 jonkies? (1,5 en een kitten?) die zullen waarschijnlijk lekekr samen spelen en de oudere kat meer met rust gaan laten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Finniyan
Kitten

Bericht door Finniyan »

Deze sloeber is de enige 'kitten' momenteel. Hij was in het begin enorm stil en rustig. Maar dat kwam denk ik vooral omdat hij zo ondervoed was. Ik merk dat hij nu een pak speelser en drukker is geworden.
Overdag loopt hij vaak buiten, binnen houden is totaal geen optie. Ze zien elkaar dus voornamelijk savonds enkele uurtjes.

Het ziet er altijd enorm dramatisch uit als hij aan Finn komt omdat Finn nogal vocaal is. Snel gaan roepen, blazen doet hij dan weer zelden.

Momenteel is er nog niet veel verandering merkbaar in de onderlinge dynamiek. Het gaat met golfjes.

Ik weet niet of ik overbezorgd ben, maar ik heb gewoon wat schrik dat het deze winter te koud zou worden voor de kleinste om in de veranda te slapen. Als wij gaan slapen doe ik hem altijd in daar zodat ze niet samen zitten. Hij heeft er alles, alleen is er geen verwarming.
Ik zou een luikje voorzien dat hij daar overdag altijd binnen en buiten kan, savonds gaat die dan op slot want snachts vind ik het niet veilig.
Geen idee of ik het bij deze regeling kan of moet houden. Op dit moment zou ik ze zeker nog niet meteen zonder toezicht samen laten.
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Ik zou ze gewoon meer bij elkaar gaan laten, in het begin als je erbij bent, maar er is geen agressie schrijf je.
Beetje blazen en grenzen aangeven mag, zoals Wendy ook schrijft.
Kun je de kleine niet in een andere kamer doen `s nachts, in plaats van de veranda?
Lijkt me inderdaad wel erg koud worden als het gaat vriezen...
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Finniyan
Kitten

Bericht door Finniyan »

crazycatladyP schreef: 09 okt 2024 22:36 Ik zou ze gewoon meer bij elkaar gaan laten, in het begin als je erbij bent, maar er is geen agressie schrijf je.
Beetje blazen en grenzen aangeven mag, zoals Wendy ook schrijft.
Kun je de kleine niet in een andere kamer doen `s nachts, in plaats van de veranda?
Lijkt me inderdaad wel erg koud worden als het gaat vriezen...
Nee helaas heb ik geen ruimte over waar hij in kan. Ik ben aan het kijken om dikke gordijnen te hangen om de kou misschien zoveel mogelijk buiten te houden.
crazycatladyP
Panter
Panter

Als je toch besluit hem buiten te laten, pas dan op met dekens en mandjes als het gaat vriezen!
Die bevriezen namelijk.
Voor de warmte kun je beter stro (geen hooi) of wol gebruiken:
https://blog.tomandco.com/nl-be/diy-een ... werfkatten

Ook eten en water gaan bevriezen in de winter:
https://belcat.be/wintertips-voor-uw-kat/

Ik zou hem lekker binnen laten, eventueel met (chip) luik.
Finniyan
Kitten

Bericht door Finniyan »

crazycatladyP schreef: 12 okt 2024 09:06 Als je toch besluit hem buiten te laten, pas dan op met dekens en mandjes als het gaat vriezen!
Die bevriezen namelijk.
Voor de warmte kun je beter stro (geen hooi) of wol gebruiken:
https://blog.tomandco.com/nl-be/diy-een ... werfkatten

Ook eten en water gaan bevriezen in de winter:
https://belcat.be/wintertips-voor-uw-kat/

Ik zou hem lekker binnen laten, eventueel met (chip) luik.
Hij kan wel in de veranda, daar wordt het wel koud maar echt vriezen gelukkig niet. Daar zit hij ook beschut tegen wind en nattigheid, alleen is het er dus niet verwarmd. Hopelijk gaan gordijnen wat uithalen, voorlopig hangt er niks omdat we ooit, als we terug wat geld gespaard hebben, die veranda willen renoveren. Het is gelukkig ook geen veranda met glas tot op de grond, er is een muur met spouw en dan de helft glas, dat zal misschien ook wel schelen. Finn ging/gaat er in de winter soms ook liggen in de kou, dus het zal wel doenbaar zijn denk ik dan.
Dat lijkt me voorlopig de beste oplossing en inderdaad een luikje met chip.

Ik heb nu ontdekt dat de jongste heel slecht reageert op geuren, bv speciale geur in kattenbak, catnip. Het is al enkele malen gebeurd dat hij na het bezoeken van de bak of spelen met dergelijke speeltjes super wild wordt en dan achter Finn aan gaat.
Omdat ze nog niet te vertrouwen zijn samen kan ik ze niet zonder toezicht alleen in huis laten. Ik haal hem binnen als ik thuis ben of werk en savonds voor we gaan slapen.
Ik wou dat ik wat meer kon doen of betekenen maar dat is voorlopig de beste oplossing.
crazycatladyP
Panter
Panter

Van catnip is bekend dat het dat effect heeft op sommige katten, ik zou ze gewoon niet meer geven dan, die speeltjes.
Racen na de kattenbak doen ze hier ook :lol:
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij gewoon wil spelen, maar dat Finn daar niet van gediend is ;-)
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Zolang het enkel maar blazen, een mep en platte oortjes is, hoef je je geen zorgen te maken. De oudere kat geeft aan dat de jonge aan z'n grens zit. Zolang die dat dan respecteert, is alles ok. Katten hebben niet zo veel opties tot communiceren, dus blazen is voor hun gewoon zeggen "het is genoeg geweest".
Worstelende katten gaan soms heel hevig te keer. Zo lang er geen bloed vloeit, ziet dat er veel dramatischer uit dan het is. Maar ik snap je bezorgdheid. Ik moet mij ook altijd inhouden om onze kleinste niet te willen redden uit de klauwen van haar grote broer. :D

Catnip zou ik gewoon vermijden. Wij hebben ook eentje die daar best fel op reageert. Dus krijgen ze dat bij ons ook enkel maar onder toezicht. Je kan eens proberen om speeltjes met valeriaan en matatabi te zoeken. Daar reageren ze op tijdens het spelen, maar worden ze nadien net rustiger van.

En genoeg geurloos kattenbakzand in de handel. Dat is trouwens ook gezonder voor je katten, dan al die toegevoegde chemicaliën.

Wat bij ons ook goed werkt om de vrede te bewaren, is kartonnen dozen met 2 ingangen. Dus een dichte doos, met aan 2 zijden een deurtje uit gesneden. Als er dan eentje in die doos ligt te slapen en de andere komt hem daar komt plagen, kan die gewoon langs de achterdeur naar buiten. Dozen met een spleet van enkele cm's op ooghoogte is ook leuk om samen te leren spelen. Ze kunnen dan met hun pootjes door die gleuf naar elkaar meppen, zonder dat er rechtstreeks contact is. Veel katten voelen dat als een veilige manier van spelen.

Verder gewoon ook genoeg vluchtplekjes voorzien, zowel holletjes als in de hoogte. Dan komt het zeker goed.
Finniyan
Kitten

Bericht door Finniyan »

Hey jagen is al een heel stuk verminderd sinds alle catnip weg is.
Dat spelen met de pootjes zie ik ze soms doen aan de krabpaal. Eentje zit onder een plateau en de andere er op. Het ziet er altijd wel grappig uit. Ondanks zn leeftijd is de oudste wel nog altijd een speelvogel.

Ik ben inderdaad aan het kijken voor wat extra verstop plekjes te voorzien en iets aan de muren. Momenteel is alles nogal laag en vlak met uitzondering van de krabpaal.

Gisteren lagen ze allebei bij me in de zetel. Finn op schoot en de andere naast ons helemaal lang uitgestrekt. 🥰
crazycatladyP
Panter
Panter

Dat klinkt echt heel erg goed!
Wat fijn :-)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Heerlijk dat er verbetering in zit!
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie