Extreme agressiviteit na sterilisatie naar elkaar, ons toe en algemeen

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
mellinda
Huiskat
Huiskat

Extreme agressiviteit na sterilisatie naar elkaar, ons toe en algemeen

Bericht door mellinda »

We hebben de 2 katjes laten steriliseren.
Mannelijke kat bleek een vrouwtje met kleine misvormde vagina.
Laparoscopisch via kleine inciscie zijn ze gesteriliseerd, moesten ook geen kraag om.
Nou...
Onze schatjes zijn terug thuis maar extreem agressief naar elkaar en ons toe.
We kunnen niet anders dan ze in de bench laten en v elkaar scheiden op 2 aparte kamers. Normaal mochten ze vanavond al in een hondenbench uitrusten samen maar ik zie dit niet goedkomen. We hebben ze samen laten drinken maar ze wilden vechten...

Is dat nu enkel door die narcose nog zoals de DA zegt? Of omdat ze mss anders ruiken (ze zijn een nachtje en tem deze avond ginder moeten blijven)...

Hoe dit op te lossen?

Eentje z'n bench staat op de gang en de andere in de living beiden in het donker in de buurt van een radiator.

Eentje is op de vertrouwde kattenbak gegaan, de andere wil niet eten of op de bak.

Zelfs vd rustigste katin ben ik verschoten vd agressie. Hemel...

Iemand die kan adviseren?
Wat doen we het beste?
Ik wil dat ze zich snel de oude voelen.
Had ik geweten dat ze zo zouden afzien v de verplichte sterilisatie in BE op 6m... :oops:

Ik wil niet dat ze ongelukkig zijn....

Zelf laten we gewoon grommen, proberen we om het uur om ze op de bak te laten gaan, eten en drinken te geven.

DA zegt morgen overdag gaan ze terug normaler gedrag tonen...
mellinda
Huiskat
Huiskat

Re: Extreme agressiviteit na sterilisatie naar elkaar, ons toe en algemeen

Bericht door mellinda »

Update: eentje begint terug haar lieve kant te krijgen. Geeft ook kopjes en we mogen haar aaien. De andere heeft nog wat meer tijd nodig om te bekomen helaas. Ik hoop dat ze snel okee zijn
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja dat heeft even tijd nodig, maar ik weet dat dit vervelend is.
Vooral rustig blijven zelf en zorgen dat ze beiden een rustig plekje hebben om bij te komen.
Ze stinken nu ook naar dierenarts, wat je zelf nog kunt doen is geur mengen, dus eerst de 1 aaien, dan de andere en zo wisselen.

Sterkte en ik denk dat het morgen of overmorgen wel al beter gaat.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Inderdaad de geur en de nasleep van de narcose.
Wij hadden een kat die van alles ging slopen toen ze thuis kwam :lol:
En Moira vloog tegen de muren op na haar sterilisatie, rustig houden was niet echt een optie...
Gelukkig ging het de volgende dag al een stuk beter, hopelijk bij jullie morgen ook!
En de geur van de DA kan er inderdaad voor zorgen dat ze elkaar even niet zo aardig vinden, dat kan een paar dagen duren.
Sterkte ernee!
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
mellinda
Huiskat
Huiskat

Bericht door mellinda »

Dank je. Dit geeft ons toch wat moed om jullie ervaringen te lezen.

Daarnet nog even het wat verwardere diertje eten en drinken en kattentoilet aangeboden.
Het kattentoilet ging vanzelf een grote en kleine boodschap.
We hadden er enkele expres niet schoongemaakt zodat hun eigen geuren er nog inhingen.

We moeten ons geen zorgen maken dat zij nu eten en drinken totaal weigert? Van de da moest ze wat drinken binnen krijgen.
Moet ik anders indien ze morgen om 06am nog drinken weigert een klein beetje force feeden met een klein zuigspuitje met speentje erop???
We hebben een setje liggen wat we nooit hebben gebruikt bij hun.

Aangezien ze wel goed naar het toilet is geweest ben ik toch ietwat gerust.
Bij haar was de operatie ook pijnlijker ocharme.

Goede tip ivm de geuren. We denken eraan om hun mandjes morgen even te verwisselen en de dekentjes. Vóór de operatie lagen ze er nog beiden in.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Hebben ze helemaal nog niets gedronken?
Als ze het toe laten kun je het proberen maar ik zou mij daar nog niet te druk om maken op dit moment.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Als ze vandaag nog niet eet zou ik met water verdund natvoer met een spuitje geven, om de 3 uur een beetje. Als ze maar wat in haar maag krijgt, hoeven geen grote hoeveelheden te zijn. Heb je Hill's A/D in huis?

Krijgt ze wel pijnstilling?

Sterkte en beterschap.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
mellinda
Huiskat
Huiskat

Bericht door mellinda »

Eentje eet en drinkt volledig normaal al gelukkig en geeft zelfs kopjes en is terug heel speels.

Helaas was het enige wat we het andere katje konden voeren, wat droge kattensticks... 3 soorten voer aangeboden, zelfs de recovery en hetgeen waarv ze zot was als kitten. weigert iets anders te eten EN TE DRINKEN...zelfs niet aan de drinkfontein of keramisch... we vinden de spuitjes en voeder kit helaas nimmer... onze moedermelk helaas op we gaan naar de winkel in nm. Met wat geluk drinkt ze zo wel.

Drinkfontein naar de gang verplaatst. Hopelijk krijgt ze door het geluid van stromend water toch dorst. :???:

Ze lijkt wel al een pak helderder en gaat wel naar de bak. Het was nimmer houdbaar in het kooitje: ze heeft het vannacht uren proberen slopen ocharme...

Ik heb haar nu een parcourtje met een opstapje, dan een stoel en dan toch dat tegen buffetkast in de inkomhal gezet. Aangezien ze vannacht geen rust kreeg in de kooi en nog pijn lijkt te hebben, heb ik haar fluffy donutkussen op de kast gelegd. Ze slaapt eindelijk... cru gezegd ja eigenlijk zou ze moeten op de grond blijven of in kooi, maar ik MOET aan haar welzijn denken arm ding...

Ze blaast wel al nimmer naar ons en laat aaien halfhartig toe. Ik zal vandaag contact opnemen met de da... ze is in onze logeerkamer op verkenning gegaan toen de deur op een spleetje stond. Ik neem aan goed teken. Cru gezegd ik heb nog verse Meloxicam staan v mijn kip deze zomer (die kreeg kattenflesje mee). Desnoods geven we het haar morgen maa eerst moet ze gedronken hebben! Lipjes natmaken, pootje natmaken, neusje zachtjes op (niet in!) wateroppervlak duwen, werkt helaas niet...

Ze zijn nog altijd ondanks ze nu objecten hebben met elkaars geuren enorm agressief naar elkaar toe helaas... dus dat wordt nog enkele nachtjes apart slapen
mellinda
Huiskat
Huiskat

Bericht door mellinda »

Uiteindelijk eten en drinken ze terug.
Ene katinnetje had wat kattenmelk en gevoelig maagje recovery voer nodig om haar terug te laten eten en drinken.
We houden ze nog 24u apart vandaag.
Hoe de herintegratie?
De 2 kattenkooien naast elkaar in de living zetten?
Tips?
mellinda
Huiskat
Huiskat

Bericht door mellinda »

Ze zitten nog altijd gescheiden morgen ochtend de hereniging. Maar nu blazen ze constant tegen elkaar van elk een zijde en kamer met een gesloten deur... oh hemel... help aub... moeten we ze mss dit eerst toch onderling laten uitvechten of niet?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ja, echt uitvechten is natuurlijk niet goed maar ze moeten wel dicht genoeg bij elkaar komen om weer een klik van herkenning te krijgen. Zoiets kan ook in een keer weer goed gaan. In een keer weer die herkenning, "o, jij bent het". Want op dit moment ontbreekt dat.

Of dat lukt die een gesloten deur of alleen door zicht...?

Mocht het morgen-ochtend niet blijven bij wat blazen, grommen en een incidentele mep (wat gewoon communicatie is en hopelijk gerespecteerd wordt door beide), dan zal er een traditionele her-introductie gedaan moeten worden (kost erg veel tijd).

Maar hopelijk gaat het morgen voorspoedig en snel de betere kant op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mellinda
Huiskat
Huiskat

Bericht door mellinda »

Ze zijn in dezelfde ruimte maar blijven blazen en grommen. Echt aanvallen doen ze niet enkel porren en weglopen en achter elkaar de ene x de ene de andere de andere. En jaloers wnr we ze aan beide kanten in de zetel hebben laten liggen. Ze wasten hun beide wel.
Morgen nog eens onder toezicht.
Zou het helpen als ze blijven grommen om ze samen in de grote hondenbench op te sluiten zodat ze verplicht moeten in de ruimte te zijn
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

nee niet samen in een bench. ze moeten wel weg kunnen van elkaar. maar ik zou ze niet meer steeds uit elkaar halen. als ze in dezelfde ruimte zijn en alleen grommen en blazen is er niets aan de hand. vooral als ze weg kunnen vluchten van elkaar. nu moeten ze morgen weer opnieuw kennis maken. en wat dan ok niet helpt als jij ze de hele tijd gespannen in de gaten zit te houden, want dat voelen ze ook. ik weet het, is niet makkelijk. maar zolang ze kunnen vluchten.....en de ruimte hebben.
gijs is bij ons ruim 4 weken geleden geopereerd. guusje gromt en blaast nog steeds naar hem. ik heb inmiddels geleerd (jarenlange ervaring) dat ik me er niet mee moet bemoeien. bij ons heeft het een positief effect hoor. voorheen werd er regelmatig gevochten, sinds deze operatie respecteert gijs guusje haar grenzen. ze gromt en blaast, en hij loopt weg. voorheen viel hij haar en krijste ze en vlogen de haren in het rond. nu gromt en blaast ze als hij te dichtbij komt. hij negeert haar en gaat liggen (bij ons op bed) of gaat ergens anders heen. manlief wil zich er nog wel eens mee bemoeien maar die snoer ik meteen de mond. pssst ophouden, laat het ze zelf regelen. dat is hun communicatie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik zou ze inderdaad ook niet in een (zelfs grote) bench doen. Zelfs niet in hun eigen bench. Dat geeft alleen meer stress. Net als Wendy zou ik ze wel bij elkaar houden maar dan in een grote ruimte met heel veel slaapplekjes. Van dat grommen worden ze op een gegeven moment moe en gaan ze hun eigen veilige slaapplekje zoeken. En dan met genoeg bij elkaar zijn kan op een gegeven moment in een keer die klik van herkenning overspringen. Dat kan eerst bij 1 zijn. Maar die denkt dan van "wat doe je nu raar, jij bent toch gewoon jij?". En zodra de ander dan ook zover is kan het dus in een keer weer goed zijn.

Ik heb hier ook een (zelfs twee) keer Yuna en Bono krijsend tegenover elkaar gehad. Ik wist niet wat me overkwam. Bleek dat ze in de (afgesloten) tuin een vreemde rode kater tegengekomen waren. En toen was in een keer de herkenning bij Yuna verdwenen (want Bono is ook rood). Toen deed Yuna zo vreemd naar Bono, dat Bono waarschijnlijk ook dacht "wat doe je nu?". Dan krijg je een wisselwerking die in zoiets resulteert.

Dus als ze alleen een beetje achter elkaar aanlopen en lopen te grommen is dat gewoon perfecte communicatie. Uitstralen van onzekerheid naar elkaar toe. En zoals ik het lees, respecteren ze elkaar nog gewoon.

PS. Als ze het aaien van jullie zelf wel toelaten kun je wel nog proberen allebei met dezelfde handdoek in te wrijven om ze in ieder geval allebei een beetje elkaars geuren te geven. Hopelijk geeft dat bij het elkaar besnuffelen toch een sprankje van herkenning.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie