eenzijdige neusuitvloeiing bij kat astma/bronchitis

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
MHP
Huiskat
Huiskat

eenzijdige neusuitvloeiing bij kat astma/bronchitis

Bericht door MHP »

Hallo allemaal,

Even benieuwd of ik hier ervaringsdeskundigen kan vinden voor tips voor mijn lieve Punkie.

Ik zal proberen in het kort te vertellen wat het probleem is.

- in 2016 klachten geleidelijk steeds meer klachten als niezen, neusuitvloeiing, reversed sneezing en hoesten
- in 2020 onderzoeken gehad in ziekenhuis en diagnose astma/chronische bronchitis
- gebruikt nu 2x per dag 1 putje salbutamol en 1 putje flixotide

Dit is al die tijd goed gegaan met weinig tot geen klachten. Nu is haar maatje van 16 jaar (Punkie is ook 16) een jaar geleden ziek geworden en 5 weken geleden overleden :-(. In deze tijd heeft zij 2 keer een antibiotica kuur gehad omdat de neusuitvloeiing weer op ging spelen. Probleem is dat het vaak maar 1 kant betreft en dat dierenarts dan heel snel de conclusie maken... poliep of tumor. Uiteraard niet uit te sluiten maar een infectie bij een kat met chronische luchtwegproblemen komt veel voor en de klachten zijn er al 8 jaar. Haar maatje had wel een poliep en de klachten zijn niet te vergelijken. Daarom neig ik naar stress doordat haar maatje ziek was en zich anders gedroeg en nu dat zij is overleden is Punkie erg van slag en met verlaagde weerstand weer een infectie gekregen,

Ik geef nu Salvia complex en antisepticum in de trant van baat t niet schaadt t niet. Maar dit zal de infectie niet wegnemen.
Dierenarts kan niet veel anders dan alleen zeggen weer antibiotica en dan afwachten. Ik neig er naar om dit maar te doen want het gaat niet over. Ze is niet ziek, eet goed, wel merk ik dat zij haar maatje erg mist door veel te schreeuwen in de nacht. Het is een Siamees dus veel slaap ik ook niet. Maar dat is nu even niet van belang.

Zijn er meer mensen die een terugkerende meer eenzijdige neusuitvloeiing hebben gehad met hun kat en ook de diagnose astma/bronchitis en die wellicht tips voor mij hebben? Baby Otrivin ook al geprobeerd.

Uiteraard kan zij voor duizenden euro's naar een ziekenhuis en onderzocht worden. Hier al meer info over ingewonnen en wordt mij afgeraden omdat daar alleen een diagnose uitkomt en er een grote kans is dat er niets aan gedaan kan worden.

Dus wie weet is hier iemand die hier ervaring mee heeft gehad. Niet geschoten altijd mis :-)
nellebel
Tijger
Tijger

Re: eenzijdige neusuitvloeiing bij kat astma/bronchitis

Bericht door nellebel »

guusje heeft dit ook. al jaaaaaaren. zij gebruikt ook salbutamol maar dan als druppels. zij is niet handelbaar voor een pufje. ( ik denk dat zij net als wij ) corona heeft gehad, daarna is het erger geworden bij haar. ze heeft momenten dat de groene slijm uit haar neus vliegt. ze is nu redelijk stabiel maar het wisselt wel. ligt bij haar ook aan de pollen buiten heb ik het idee.
ik geef ook soms salvia complex.
je zou het bij je kat kunnen testen door een stukje wattebol voor haar neusgaatje kunnen houden. als het beweegt is er geen afsluiting. zo hebben ze ook bij guusje getest. daar zei ook 1 DA da ter een poliep of mogelijk tumor zat. de andere DA zei dat dit niet kon want dan zou het wattebolletje niet bewegen. sinds we op deze koers zitten gaat het stukken beter met haar.
zoals ik al schreef het wisselt. ze niest nog steeds met momenten, soms ook erg, maar die groene slijm is weg en ze krijgt meer lucht het is zeker weersafhankelijk en ik denk ook stress
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MHP
Huiskat
Huiskat

Bericht door MHP »

Hi Nellebel, dankjewel voor je reactie! Haar rechterneusgat zit niet helemaal dicht maar heel lekker ademt ze er ook niet door. Ook hoeft het niet helemaal dicht te zitten met een poliep. Maar zo jammer dat vaak zo snel die conclusie wordt getrokken en niet wordt meegedacht door een DA. Ik heb ook het idee dat weersinvloeden er zeker zijn. Maar nu met het verlies van de andere kat is het erger dan anders.
Hoe heb je die groene slijm bij jouw Guusje weggekregen want daar ligt voor mij nu het probleem
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Guusje heeft prednison gehad. Werkte soms even. Naar de salbutamol heeft het probleem opgelost

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Mijn Clarie was 2 toen ze onder narcose leeggehaald moest worden omdat ze geen lucht meer kreeg. Dik grijzig slijm, heel veel. Ik kreeg toen een behandelplan en na een half jaar was het weer mis. Weer onder narcose ladingen taai slijm eruit.
Ik kreeg een nieuw behandelplan en dat werkt gelukkig wel. Elke ochtend haar neus spoelen met fysiologisch zou en ma-wo-vrij Bisolvon in keel. Ze is nu 8,5 en doet het er prima op.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
MHP
Huiskat
Huiskat

Bericht door MHP »

Vandaag weer afspraak bij de dierenarts :-(. Heb in overleg met de dierenarts in augustus toch maar weer een antibioticakuur gegeven. Ze knapte snel op en is 1,5 maand goed geweest. Toen hoorde ik haar weer moeilijker ademen, Helder snot uit rechterneusgat en toen weer geel snot. Deze keer ook veel niezen en zag gisteren bloed uit haar neus.

De dierenarts zal wel weer hetzelfde zeggen, kunnen een kweek doen maar komt vaak niets uit, rhinoscopie kan maar een operatie is vaak heel heftig, kunnen haar het beste zo laten als ze er niet teveel last van heeft.
En daar zit dus ook het probleem, ze heeft er wel last van, niet dood ziek maar brokjes eet ze niet, heel lekker ademt ze niet heb het idee dat ze het gedoe met haar neus zat is. Voor de rest ja een vrolijk oud dametje.

Net 3,5 maand geleden mijn andere poes laten inslapen waar zij ook dachten aan een poliep oid. Daar heb ik niets mee gedaan op advies (had ook nierprobleem) van dierenarts en nog altijd beetje schuldgevoel. Dus wil nu helemaal extra doen wat het beste voor haar is maar ik weet het gewoon echt niet meer.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

werkt die salbutamol dan wel voldoende? bij guusje merk ik zo'n verschil als ze med heeft gehad. inderdaad de snot vliegt nog steeds rond maar hij komt eruit omdat haar luchtpijp verwijd. hierdoor blijft het ook niet lang zitten waardoor je infecties kunt krijgen. ze ademt hierdoor ook veel beter. nogmaals die snot wordt er niet minder van maar het hoopt niet meer op en komt er makkelijker uit.
MHP
Huiskat
Huiskat

Bericht door MHP »

Salbutamol (en flixotide = prednison) krijgt zij al jaren en heeft heel goed gewerkt, tot nu. Alleen salbutamol is niet voldoende voor haar. Denk door corona tijd dat ik niet naar mijn dierenarts kon dat het toen erg is verslechterd.
Maar poliep of dat dit secundair is is onduidelijk.
Bij dierenarts haar neus gespoeld, kwam veel bloed. Ze deed t ook wel erg hard vond ik. Maar goed dat het geïrriteerd is is duidelijk.
Plan nu is om 3 weken ander antibiotica te geven (kesium, iemand mee bekend?) en dan om de dag half tabletje prednison oraal. Ben ik geen fan van maar omdat daar neus zo verstopt zit kan de flix pride niet goed werken.
Ga het wel weer proberen.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja kesium ken ik wel, en zoals bij alle ab kunnen ze er maag/darmklachten van krijgen.
Ik bemoei mij eigenlijk niet zoveel met dit soort topics omdat ik er vooral veel van weet uit eigen ervaring en katten zijn geen mensen.

De ervaring die ik heb met katten zijn van lang geleden en ik ben niet up to date wat katten betreft, en soms veranderen de richtlijnen qua behandeling.
Daarbij is het met een kat veel lastiger omdat bijvoorbeeld niet alle katten puffers ( aerokat) accepteren en elke kat anders reageert op behandelingen, de gradaties van astma verschillen ook best wel.

Ik denk dat jou dierenarts een prima plan heeft opgesteld en soms is er helaas tijdelijk meer nodig dan puffers met prednison en/of luchtwegverwijders

Ik hoop dat de ab en prednison gaan helpen en je zo haar astma weer onder controle krijgt.
En mocht dit ook niet helpen dan is advies van een dieren longarts misschien nog een optie, misschien kan je dierenarts daar zelf mee overleggen?

Heb je voor katten trouwens niet ook een puffer die beiden doet? dus een luchtweg verwijder en ontstekingsremmer in 1?
Ik heb zelf fluxotide gebruikt samen met ventolin ( salbutamol) en dat was op een gegeven moment niet voldoende, toen ben ik overgestapt op Formoterol/Budesonide. (symbicort)
Formoterol verwijdt vernauwde luchtwegen. Budesonide remt ontstekingen dat werkt tot nu toe heel goed maar ik weet niet of je dat ook aan een kat kunt geven maar je zou hier misschien naar kunnen vragen als blijkt dat de fluxotide zijn werk niet goed meer doet.

De werking is ook langer qua luchtwegverwijder ( 12 uur) terwijl salbumatol binnen max 6 uur uitgewerkt is

Als het nu ontspoort gebruik ik er ook 1x per dag fluimucil bij ( op advies longarts) maar volgens mij kan bisolvon ook prima, alleen dit zou ik wel overleggen met je dierenarts.

Als mijn neus dicht zit ( vooral ivm allergieën) dan is mijn astma ook erger, het werkt helaas allemaal samen of in dit geval tegen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie