Hypoallergeen voer-varianten

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

Hypoallergeen voer-varianten

Bericht door Juliette0203 »

Ha allen,

Volgens mij zitten hier wel meer kattenbaasjes met katten op hypoallergeen-voer. Onze Mina heeft helaas ook wat voedselallergiën, na een eliminatiedieet hebben we geconstateerd dat ze zwaar allergisch is voor kip.
Hierna heeft ze een poos Royal Canin anallergenic gehad. Daar reageert ze goed op en dat gaat prima. Ik vind het echter veel te prijzig voer.. Onze kater Gandalf heeft ook sneller dunne ontlasting en ze snoepen nogal eens wat bij elkaar weg. Dus dat zou dan anallergenic voor 2 katten zijn..

Inmiddels heb ik al een aantal andere brokken geprobeerd maar allen na verloop van tijd helaas zonder succes (voornamelijk bij Mina):
- Purina pro plan delicate digestion Turkey: ging een hele tijd erg goed, maar na 2 a 3 maanden toch weer regelmatig dunnere ontlasting (allerlei soorten gevolgte blijkt dus niet goed te gaan).
- Riverwood hert & lam met everzwijn: ging ook een hele lange tijd goed, na poos toch regelmatig verminderde eetlust.
- Trovet rabbit: ging ze heel erg van aan de diarree, weigerde vervolgens ook de brok te eten.

- Trovet lam: dit is de laatste poging geweest. Was ze eerst erg enthousiast over. Ook geen dunne ontlasting van gehad. Maar na een poos weigert ze deze brokjes te eten en ontdekte ik toch wat huidirritatie. Wat de allergiefactor is geweest ben ik nog niet over uit. Lam heb ik vaker gegeven in 'snoepjes' en reageert ze goed op. Natvoer lam van Trovet gaat er ook zeer smakelijk in. Misschien toch de kippenlever hydrolisaat dat in de brok zit? (Dat zit niet in de natvoer variant.)

Op dit moment weet ik niet meer wat ik nog kan proberen. We zijn maar weer terug op de anallergenic... Kippenleverhydrolysaat zie ik overigens in erg veel hypoallergene varianten terugkomen.

Overigens zijn alle brokken pas geprobeerd na een hele tijd (aantal maanden) anallergenic, dus pas als de maag en darmpjes goed 'tot rust' waren gekomen.

Visvariant van riverwood is overigens ook al geprobeerd, maar daar reageert Gandalf weer niet goed op..

Iemand nog een idee welke brok nog het proberen waard zou zijn? Vrijdag hebben we de jaarlijkse controle dus dan ga ik ook maar weer eens navragen..
Groet Juliette
En pootjes van;
Mina (♀, 2022)& Gandalf (♂, 2023)
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Hypoallergeen voer-varianten

Bericht door nellebel »

tja dat blijven proberen met allerlei voer lijkt me ook erg duur. misschien accepteren dat het zo is, en beide katten toch op het hypo allergeen voer zetten. volgens mij zijn alle goede merken best duur hoor. wij wilden ook effe wat goedkoper met voer, en volgens de bijsluiter leek het nog beter ook nog. nu heeft gijs zijn hele nek kapot gekrabt. ik heb er spijt van dat ik dat heb gedaan. de DA zei al als het niet over gaat moeten we op hypo allergeen. ze zegt als het op latere leeftijd begint kun je beter meteen op hypo allergeen gaan (en is het niet voor 1 bepaald stofje wat je gaat uitsluiten, bijv kip of rund). dan kom je op insect uit. gadver. maar het lijkt nu na 2 weken oude voer alweer wat beter te worden gelukkig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Je zou eens Hill's Hypoallergenic Insecten&Ei - Kattenvoer kunnen proberen.

Anders zou ik ze op RC anallergenic houden, daar ging het goed op toch?

Ik heb zelf geen ervaring met Hypo-allergeen voer, maar wel goede ervaring met Hill's I/D (voor kat met maag/darm-problemen) en met Hill's nierdieet.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

nellebel schreef: 19 sep 2024 08:04 tja dat blijven proberen met allerlei voer lijkt me ook erg duur. misschien accepteren dat het zo is, en beide katten toch op het hypo allergeen voer zetten. volgens mij zijn alle goede merken best duur hoor. wij wilden ook effe wat goedkoper met voer, en volgens de bijsluiter leek het nog beter ook nog. nu heeft gijs zijn hele nek kapot gekrabt. ik heb er spijt van dat ik dat heb gedaan. de DA zei al als het niet over gaat moeten we op hypo allergeen. ze zegt als het op latere leeftijd begint kun je beter meteen op hypo allergeen gaan (en is het niet voor 1 bepaald stofje wat je gaat uitsluiten, bijv kip of rund). dan kom je op insect uit. gadver. maar het lijkt nu na 2 weken oude voer alweer wat beter te worden gelukkig.
Ja op hypo allergeen voer houden we ze sowieso! Maar ook daarin zijn natuurlijk veel verschillende varianten en merken te krijgen. Het goedkoopste voer zal het sowieso niet worden, en dat hoeft ook zeker niet. Maar een Trovet is bijvoorbeeld wel betaalbaarder dan RC anallergenic.
En ook dan, als we geen alternatief vinden blijven ze gewoon op die RC variant.
castratenkoor schreef: 19 sep 2024 09:42 Je zou eens Hill's Hypoallergenic Insecten&Ei - Kattenvoer kunnen proberen.

Anders zou ik ze op RC anallergenic houden, daar ging het goed op toch?

Ik heb zelf geen ervaring met Hypo-allergeen voer, maar wel goede ervaring met Hill's I/D (voor kat met maag/darm-problemen) en met Hill's nierdieet.
Die kende ik nog niet, dankje, dat is misschien nog een goede optie om eens te proberen! Hills heb ik inderdaad met een vorige kat ook altijd goede ervaring mee gehad. :smile:
Groet Juliette
En pootjes van;
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Trovet insect zou ook nog een optie kunnen zijn?
Of de gastro van Trovet, die is op basis van gehydroliseerde vis.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

crazycatladyP schreef: 20 sep 2024 11:32 Trovet insect zou ook nog een optie kunnen zijn?
Of de gastro van Trovet, die is op basis van gehydroliseerde vis.
Ja die had ik ook op het oog, maar zowel de rabbit als lam variant van Trovet viel ook al niet goed. Zie dat in de insectvariant ook gevogeltelever (hydrolysaat) zit. Net zoals heel veel hypoallergeen voer overigens.
Ik vraag me dus af of ze daarop mogelijk allergisch kan reageren, omdat bij de natvoervariant van lam geen problemen optreden (daar zit ook niks van gevogelte in..)
Groet Juliette
En pootjes van;
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Het wordt in principe onherkenbaar gemaakt door te hydroliseren, maar alles kan natuurlijk.
Wij hadden een allergische kat bij wie de konijn ook niet goed ging en de insect wel.
Animonda heeft ook een insect variant, weet verder niet wat daar inzit.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... een/789189

In deze zit geen gevogelte hydrolysatie

Hier 3 katten ondertussen op hypoallergeen voer
En 3 verschillende soorten in huis waarvan 1 bovenstaande

Succes met je zoektocht
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

crazycatladyP schreef: 20 sep 2024 15:41 Het wordt in principe onherkenbaar gemaakt door te hydroliseren, maar alles kan natuurlijk.
Wij hadden een allergische kat bij wie de konijn ook niet goed ging en de insect wel.
Animonda heeft ook een insect variant, weet verder niet wat daar inzit.
Ja dat is inderdaad ook zo dus het blijft toch een vraagteken. Zou het altijd nog eens kunnen proberen maar liever voor de zekerheid een variant zonder.
Anne schreef: 20 sep 2024 16:00 https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... een/789189

In deze zit geen gevogelte hydrolysatie

Hier 3 katten ondertussen op hypoallergeen voer
En 3 verschillende soorten in huis waarvan 1 bovenstaande

Succes met je zoektocht
Dank je wel, als ik kijk naar de samenstelling zou dit inderdaad een goede kanshebber zijn! :smile:
Groet Juliette
En pootjes van;
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Juliette0203 schreef: 20 sep 2024 12:11 Ja die had ik ook op het oog, maar zowel de rabbit als lam variant van Trovet viel ook al niet goed. Zie dat in de insectvariant ook gevogeltelever (hydrolysaat) zit. Net zoals heel veel hypoallergeen voer overigens.
Ik vraag me dus af of ze daarop mogelijk allergisch kan reageren, omdat bij de natvoervariant van lam geen problemen optreden (daar zit ook niks van gevogelte in..)
Luna bleef op heel veel hypoallergeen voer reageren en wij zijn wat haar betreft heel tevreden met Virbac A1 en A2.
A1 is insect en A2 is vis, Lizzy reageert weer wel op de a2.

Hills deden ze het beiden goed op maar die gingen ineens de samenstelling veranderen en toen had ik ineens 2 zieke katten dus let daar ook op.

En concept for life daar geef ik natvoer van en daar doet Luna het ook goed op, en die is beter qua prijs dan heel veel ander hypoallergeen voer.

Verder ben ik het wel eens met Wendy ( Nellebel) als ze het op een bepaald voer goed deden zou ik daar naar terug gaan en ik zou ook echt hypoallergeen voer geven.

Lizzy krijgt nu de multifunction van RC, ik kan hier ook niet 1 voer voor allemaal geven dus soms is het zo dat je meerdere soorten moet voeren, en per kat uit moet zoeken wat wel/niet goed gaat.

Hier wat uitleg over waarom er soms toch nog gereageerd wordt.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eliminatiedieet/

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

Synemios schreef: 23 sep 2024 15:28 Luna bleef op heel veel hypoallergeen voer reageren en wij zijn wat haar betreft heel tevreden met Virbac A1 en A2.
A1 is insect en A2 is vis, Lizzy reageert weer wel op de a2.

Hills deden ze het beiden goed op maar die gingen ineens de samenstelling veranderen en toen had ik ineens 2 zieke katten dus let daar ook op.

En concept for life daar geef ik natvoer van en daar doet Luna het ook goed op, en die is beter qua prijs dan heel veel ander hypoallergeen voer.

Verder ben ik het wel eens met Wendy ( Nellebel) als ze het op een bepaald voer goed deden zou ik daar naar terug gaan en ik zou ook echt hypoallergeen voer geven.

Lizzy krijgt nu de multifunction van RC, ik kan hier ook niet 1 voer voor allemaal geven dus soms is het zo dat je meerdere soorten moet voeren, en per kat uit moet zoeken wat wel/niet goed gaat.

Hier wat uitleg over waarom er soms toch nog gereageerd wordt.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eliminatiedieet/

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Dank voor de info! Interessant om te lezen m.b.t. onder andere grote van de eiwitten.

Via een eliminatiedieet zijn we er ook achter gekomen dat Mina allergisch is voor kip.
De anallergenic werd toen destijds vanuit de dierenarts aangeraden en vanuit daar eiwitbronnen proberen. Voor nu gaan we dus gewoon weer terug naar de anallergenic.

Zowel Mina als Gandalf vinden dit alleen super saai voer merk ik. Ondanks dat ze genoeg krijgen, lijken ze minder snel verzadigd.
De dierenarts gaf ook aan dat dit voer wel voor langere termijn kan, maar dat zij het ook niet per se zien als een 'vaste optie'.

Ons probleem is inderdaad ook dat Mina ook op veel ander hypoallergeen voer alsnog reageert..
Ik laat het voor nu even tot rust komen en dan kijken we verder. Voor nu heb ik weer genoeg opties in het achterhoofd! :grin:
Groet Juliette
En pootjes van;
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Heel veel katten vinden de anallergenic niet lekker, en ik merkte hier ook dat ze niet verzadigd raakten.
Hou ook in je achterhoofd dat er soms ook gereageerd kan worden op rijst of soja.
Fijn dat je wat meer opties hebt mocht het toch noodzakelijk zijn te zoeken naar iets anders.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

Synemios schreef: 26 sep 2024 19:44 Heel veel katten vinden de anallergenic niet lekker, en ik merkte hier ook dat ze niet verzadigd raakten.
Hou ook in je achterhoofd dat er soms ook gereageerd kan worden op rijst of soja.
Fijn dat je wat meer opties hebt mocht het toch noodzakelijk zijn te zoeken naar iets anders.
Nee inderdaad ik vind het ook best apart ruiken altijd. Ze eten het graag omdat ze het er lichamelijk goed op doen en niet verzadigd zijn, maar echt lekker vinden ze het niet. Goede inderdaad om daar ook op te letten! Tarwe was mij bekend, rijst en soja niet
Groet Juliette
En pootjes van;
Plaats reactie