Wanneer kat naar buiten?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
chrisdijkstra
Kitten

Wanneer kat naar buiten?

Bericht door chrisdijkstra »

Hallo!

Ik heb een vraag. Wij zijn recent naar een nieuwe woning verhuist met onze kat Milo.
Milo is 1,5jr oud en gecastreerd.
Hij is in ons oude huis nog nooit buiten geweest (appartement), en dus altijd een binnenkat geweest.

Nu wij zijn verhuisd voelt Milo zich al snel thuis. Hoe lang zouden wij nog moeten wachten tot hij naar buiten kan? Op andere forums kan ik alleen situaties vinden waarbij de kat al een bekende buitenomgeving heeft. Ik hoor graag jullie mening :)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Wanneer kat naar buiten?

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk heb ik er voor gekozen mijn katten alleen veilig in een buitenren van 10 meter buiten te laten. Zo hebben de buren er geen last van en kunnen ze ook niet plat gereden worden, vergiftigd, verdrinken en alle andere gevaren.

Ze kunnen zelf kiezen, via een kattenluikje naar de ren of ze binnen of buiten willen zijn.

Wellicht niet het antwoord waar je op wacht, maar persoonlijk zou ik ze nooit helemaal vrij naar buiten doen.
Misschien heb je de optie je tuin uitbraak-proof af te rasteren? Zodat ze alleen in je eigen tuin komen?
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Milo is gewend om binnen te zijn, dus ik zou er ook niet voor kiezen om hem buiten te laten in alle gevaren. of hooguit in afgezette tuin.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

chrisdijkstra schreef: 22 sep 2024 13:23 Milo is 1,5jr oud en gecastreerd.
Hij is in ons oude huis nog nooit buiten geweest (appartement), en dus altijd een binnenkat geweest.
Vuistregel is 6 weken bij verhuizing met de baasjes. En ik adviseer meestal het dubbele als de kat ook aan nieuwe baasjes zou moeten wennen (waar bij jullie niet het geval is).

Maar ik ben het ook eens met de andere. Ik zou een binnenkat (zeker als die binnen tevreden is) niet zomaar naar buiten laten. Alleen bij een heel goed afgeschermde tuin (en dan in het begin het liefst onder begeleiding). Overigens begint het nu ook herfst en winter te worden dus misschien kun je dat ook verschuiven naar het voorjaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Ik heb mijn kats eerste levensjaar binnen gehouden en daarna laten wennen aan de buitenwereld. Eens met wachten tot het voorjaar.
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Ik heb enkel binnenkatjes en dat gaat prima, waarom zou ik ze buiten laten waar ze allerlei gevaren lopen terwijl ze het prima vinden bij het horraam te zitten. Ik ben nog aan het kijken om iets van een buitenren te maken voor ze. Dus als ie nog nooit buiten is geweest en dat verder prima vind waarom zou je hem dan nu wel perse buiten laten?
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Plaats reactie