Hallo,
Ik heb 2 katten, moeder Ruta (6) en haar zoon Kaj (1). Beide zijn geholpen.
Kaj heeft veel behoefte aan sociaal contact, waaronder veel spelen, maar is ook snel bang is. Hij is daardoor vrij aanhankelijk naar Ruta en mij voor dat contact en het spelen. Ruta is ook speels en sociaal, maar veel bescheidener.
Als hij met mij speelt bijt hij wel eens in het spel, maar nooit hard en zodra ik 'nee' zegt stopt hij meteen. Maar als hij op Ruta jaagt gaat het anders. Hij bijt haar en trekt regelmatig flinke plukken haar uit haar (langharige) vacht. Ze waarschuwt hem door te blazen en grommen en geeft hem soms een tik, maar hij leert er niet van en gaat gewoon door. Ruta raakt soms verwond.
Ruta lijkt het inmiddels zat te zijn (logisch) en de eerdere hechte band die ze hadden lijkt te bekoelen.
Beide zijn sociale katten die behoefte hebben aan (elkaars) gezelschap, maar dan wel op een vredige manier.
Ik wil Kaj niet straffen, want hij is al angstig, maar op deze manier kan het ook niet doorgaan.
Als ik ze van elkaar scheid heb ik mogelijk 2 eenzame katten die de halve dag overstuur zijn, dus ik vind dat ook lastig.
Kaj krijgt nu meer aandacht van mij omdat ik op die manier kan zorgen dat hij zijn moeder minder verwond, maar mogelijk ontleent hij daar ook status aan waardoor hij haar weer vaker aanvalt?
Ik weet het niet goed.
Maar volgende week ga ik op vakantie en ik weet niet goed wat ik moet doen. De buren willen wel op de katten passen, maar hoe doe ik dat zo goed mogelijk?
Moet ik ze elk in een ander deel van het huis zetten? Bij elkaar laten en de buren vragen veel met Kaj te spelen? (zal nooit zoveel worden als ik nu doe). Of toch 1 van de twee katten of beide naar een pension brengen? Kaj zou in een pension vreselijk angstig zijn en dat zal hem niet helpen.
Hebben jullie ideeën?
Groeten,
Sjoukje
Spelen loopt uit de hand
Re: Spelen loopt uit de hand
Straffen gaat sowieso niet werken, afleiden lijkt me beter: dus als hij te wild speelt met de ander kun je het best afleiden met een speeltje of iets waar hij wel in kan en mag bijten. Dat je volgende week op vakantie gaat is hierbij dus niet echt handig, maar ik zou er dan misschien toch voor kiezen om ze in huis uit elkaar te zetten, je kunt de buren moeilijk vragen om jou 2 strijdende katten uit elkaar te houden
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
klinkt een beetje zoals het bij ons ook met periodes ging. wij hebben het "geluk" dat guusje graag hoog zit en gijs niet. dus voor guusje vooral hoge vluchtplekken gemaakt. en veel spelen met gijs. heb wel eens een verhaal gelezen hier op het forum dat het juist hielp door ze samen in een pension te doen. beide op een vreemde plek. kan mogelijk iet doen met de band. maar dat ging volgens mij over 2 katten weer herintroduceren. jij kunt het beste inschatten denk ik wat het beste is. samen naar pension, of thuis even apart zetten.
bij ons bleek trouwens dat er meer werd gevochten als wij thuis waren. als we waren werken en thuis kwamen lag er zelden plukken haar. dus wij deden daar zeker ook iets in qua spanning. ik weet niet hoe dat ik bij jou? dan zouden ze wel samen in huis kunnen blijven.
bij ons bleek trouwens dat er meer werd gevochten als wij thuis waren. als we waren werken en thuis kwamen lag er zelden plukken haar. dus wij deden daar zeker ook iets in qua spanning. ik weet niet hoe dat ik bij jou? dan zouden ze wel samen in huis kunnen blijven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Het kan interessant zijn om in zo'n gevallen een tijdje op te schrijven wanneer dit plaats vindt. Katten hebben veel routine, dus vaak ga je merken dat er een patroon zit in hun gedrag. Als je zou merken dat je de uit de hand lopende speelpartijen kan voorspellen, kan je ze voor zijn, door preventies af te leiden.
Bv. als je merkt dat het altijd gebeurd rond 19u, dan kan je om 18u50 een speelsessie inlassen. Of als je merkt dat het altijd een half uurtje na het eten, doe je dat een kwartiertje na het eten.
Als je het patroon kan doorbreken, gaat het waarschijnlijk zichzelf wel oplossen.
En verder veel plekjes voorzien om te verstoppen. Wat bij ons heel erg goed werkt, zijn een aantal kartonnen dozen met 2 deurtjes in gesneden. Als Filou wat te wild is, kruipt Pixel in zo'n doos. Als hij haar toch achterna komt, kan ze er ook weer uit langs de ander kant. Wij hebben daarbij als gelukje dat de wildebras de grootste is, dus ik maak de achterdeurtjes in hun kartonnen dozen altijd net wat kleiner, waardoor zij er veel vlotter doorheen gaat dan hij en ze wat extra voorsprong heeft.
Bv. als je merkt dat het altijd gebeurd rond 19u, dan kan je om 18u50 een speelsessie inlassen. Of als je merkt dat het altijd een half uurtje na het eten, doe je dat een kwartiertje na het eten.
Als je het patroon kan doorbreken, gaat het waarschijnlijk zichzelf wel oplossen.
En verder veel plekjes voorzien om te verstoppen. Wat bij ons heel erg goed werkt, zijn een aantal kartonnen dozen met 2 deurtjes in gesneden. Als Filou wat te wild is, kruipt Pixel in zo'n doos. Als hij haar toch achterna komt, kan ze er ook weer uit langs de ander kant. Wij hebben daarbij als gelukje dat de wildebras de grootste is, dus ik maak de achterdeurtjes in hun kartonnen dozen altijd net wat kleiner, waardoor zij er veel vlotter doorheen gaat dan hij en ze wat extra voorsprong heeft.
Bedankt allemaal voor het meedenken. Er zijn veel tips waar ik echt mee verder kom.
Gisteren was er weer een moment waarin ik toch zie dat ze erg aan elkaar gehecht zijn en elkaar opzoeken. Kaj was buiten weer overstuur en Ruta komt hem dan weer ophalen en mee naar huis nemen. De liefde en aanhankelijkheid zijn er dus zeker nog wel, dus ik wil ze liever toch niet scheiden. Ze liggen nu ook weer heerlijk samen te slapen.
Maar ik zal voor nu wat extra verstopplekken creëren, de buren vragen wat extra met Kaj te spelen, en ik ga het kattenluikje wat anders instellen, zodat ze wat meer naar buiten kunnen en minder bij elkaar op de lip hoeven te zitten. Hopelijk helpt dat om het allemaal wat te voorkomen voor nu.
Het idee van het bijhouden zou ik daarna graag gebruiken. Maar dat is nu wat te kortdag voor de vakantie.
Wat betreft de vraag over of ze meer vechten als ik thuis ben: ik kom regelmatig thuis dat er behoorlijk wat plukken haar door de kamer liggen helaas. Dus ik heb die indruk niet.
Gisteren was er weer een moment waarin ik toch zie dat ze erg aan elkaar gehecht zijn en elkaar opzoeken. Kaj was buiten weer overstuur en Ruta komt hem dan weer ophalen en mee naar huis nemen. De liefde en aanhankelijkheid zijn er dus zeker nog wel, dus ik wil ze liever toch niet scheiden. Ze liggen nu ook weer heerlijk samen te slapen.
Maar ik zal voor nu wat extra verstopplekken creëren, de buren vragen wat extra met Kaj te spelen, en ik ga het kattenluikje wat anders instellen, zodat ze wat meer naar buiten kunnen en minder bij elkaar op de lip hoeven te zitten. Hopelijk helpt dat om het allemaal wat te voorkomen voor nu.
Het idee van het bijhouden zou ik daarna graag gebruiken. Maar dat is nu wat te kortdag voor de vakantie.
Wat betreft de vraag over of ze meer vechten als ik thuis ben: ik kom regelmatig thuis dat er behoorlijk wat plukken haar door de kamer liggen helaas. Dus ik heb die indruk niet.