Ik was even weg, maar weer terug. Ik hoop dat het jullie en jullie harige vriendjes goed gaat

Mijn katten, Knox en Knikita, zijn nu iets meer dan 2 jaar oud en ik houd ze sinds een week of 2 binnen. Ik heb een huis met een flinke tuin die ik heb afgezet, heb speeltjes in de tuin (kattenhuisjes, muisjes, balletjes, lege dozen, kattenkruid), en laat alle ruimtes open. 1 keer wisten ze te ontsnappen, maar door een kleine aanpassing lukt dat nu niet meer. Voorheen hadden ze veel vrijheid, liet ik ze vooral in de nacht buiten en overdag bij rustig verkeer en mooi weer. Ze speelden dan met vriendjes en hadden een redelijk rustige omgeving waar ze rond konden lopen. Maar omdat vooral Knox zich teveel thuis voelde bij anderen (op bank thuis bij mensen, bakjes leeg eten, enz.) en ivm een dodelijke kattenongeluk wil ik ze binnen hebben. Nu weet ik dat er al meermaals is gesproken over deze overgang, maar ik loop tegen een aantal obstakels aan die ik graag tezamen met jullie wil bespreken. Om een compleet beeld te krijgen van wat er speelt.
Ik geef als eerst een totaaloverzicht van de obstakels, daarna zal ik ze stuk voor stuk wat nader beschrijven. Zo kunnen jullie ook per onderwerp erop reageren, anders wordt het misschien onoverzichtelijk.
Waar loop ik tegenaan?
1 van de 2 (poes Knikita) plast en poept niet op de bak, maar in de strook met aarde in de tuin. Ook denk ik wat spoortjes urine in huis te hebben geroken, maar niet overduidelijk;
De ander (kater Knox), welke al een flinke keel heeft, is sinds het binnenblijven ontzettend verbaal aanwezig, vooral in de nacht. Dit miauwen zit tegen huilen aan en komt uit zijn tenen;
Beiden spelen met elkaar, maar er zijn 2 momenten geweest dat ik het een grens over vond gaan. Ze lieten elkaar toen ik corrigeerde en daarna werd er weer gewoon samen gegeten en gespeeld;
Beiden zijn binnen soms erg aan het racen, wat nogal luidruchtig gaat. Ook worden er dan nagels gezet in bed of bank;
Ik heb nu zelf eigenlijk geen rust meer. De hele dag ben ik bezig met hun vermaken, corrigeren of achter hun aan aan het opruimen. De nachten zijn erg onrustig. Natuurlijk wil ik er tijd en energie insteken, maar het mag ook leuk blijven.
Graag eerst het probleem met Knikita en het buiten de bak poepen en plassen:
Dit deed ze altijd buiten. Tijdens het afbouwen van buiten naar binnen, hield ze het op tot ze even naar buiten mocht. Het poepen, van het plassen weet ik het niet zeker. Ik weet dat ze het poepen dan een keer redelijk lang heeft opgehouden. Een andere keer heb ik haar wel op de bak gezien, waar ze gepoept heeft, dus ze weet waar de bak staat. Ik heb er 2; 1 binnen en 1 buiten. In de strook met aarde waar ze nu poept en plast staat een hegje waar ze ook onder spelen. Dat vind ik dus vreemd, daar ze dus in haar eigen vuil rondrent. Ik heb haar al meermaals de bak laten zien toen ik haar betrapte op plassen onder de heg en haar broertje openlijk beloond toen hij de bak gebruikte, maar het helpt tot dusver niet. Ik denk eraan boomschors onder de heg te gooien, maar weet ook dat er katten zijn die het niet prettig vinden om erop te lopen en ik wil ze het spelen daar niet ontzeggen. Wat kan ik doen om te zorgen dat ze weer op de bak gaat, het probleem zich niet verplaatst naar binnen en zijn er mensen die ervaring hebben met boomschors?
Ik kijk uit naar jullie reacties!