Obstakels bij overgang van buiten naar binnenkat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
MissMeow
Huiskat
Huiskat

Obstakels bij overgang van buiten naar binnenkat

Bericht door MissMeow »

Hallo allemaal,

Ik was even weg, maar weer terug. Ik hoop dat het jullie en jullie harige vriendjes goed gaat :grin:

Mijn katten, Knox en Knikita, zijn nu iets meer dan 2 jaar oud en ik houd ze sinds een week of 2 binnen. Ik heb een huis met een flinke tuin die ik heb afgezet, heb speeltjes in de tuin (kattenhuisjes, muisjes, balletjes, lege dozen, kattenkruid), en laat alle ruimtes open. 1 keer wisten ze te ontsnappen, maar door een kleine aanpassing lukt dat nu niet meer. Voorheen hadden ze veel vrijheid, liet ik ze vooral in de nacht buiten en overdag bij rustig verkeer en mooi weer. Ze speelden dan met vriendjes en hadden een redelijk rustige omgeving waar ze rond konden lopen. Maar omdat vooral Knox zich teveel thuis voelde bij anderen (op bank thuis bij mensen, bakjes leeg eten, enz.) en ivm een dodelijke kattenongeluk wil ik ze binnen hebben. Nu weet ik dat er al meermaals is gesproken over deze overgang, maar ik loop tegen een aantal obstakels aan die ik graag tezamen met jullie wil bespreken. Om een compleet beeld te krijgen van wat er speelt.

Ik geef als eerst een totaaloverzicht van de obstakels, daarna zal ik ze stuk voor stuk wat nader beschrijven. Zo kunnen jullie ook per onderwerp erop reageren, anders wordt het misschien onoverzichtelijk.

Waar loop ik tegenaan?
1 van de 2 (poes Knikita) plast en poept niet op de bak, maar in de strook met aarde in de tuin. Ook denk ik wat spoortjes urine in huis te hebben geroken, maar niet overduidelijk;
De ander (kater Knox), welke al een flinke keel heeft, is sinds het binnenblijven ontzettend verbaal aanwezig, vooral in de nacht. Dit miauwen zit tegen huilen aan en komt uit zijn tenen;
Beiden spelen met elkaar, maar er zijn 2 momenten geweest dat ik het een grens over vond gaan. Ze lieten elkaar toen ik corrigeerde en daarna werd er weer gewoon samen gegeten en gespeeld;
Beiden zijn binnen soms erg aan het racen, wat nogal luidruchtig gaat. Ook worden er dan nagels gezet in bed of bank;
Ik heb nu zelf eigenlijk geen rust meer. De hele dag ben ik bezig met hun vermaken, corrigeren of achter hun aan aan het opruimen. De nachten zijn erg onrustig. Natuurlijk wil ik er tijd en energie insteken, maar het mag ook leuk blijven.

Graag eerst het probleem met Knikita en het buiten de bak poepen en plassen:
Dit deed ze altijd buiten. Tijdens het afbouwen van buiten naar binnen, hield ze het op tot ze even naar buiten mocht. Het poepen, van het plassen weet ik het niet zeker. Ik weet dat ze het poepen dan een keer redelijk lang heeft opgehouden. Een andere keer heb ik haar wel op de bak gezien, waar ze gepoept heeft, dus ze weet waar de bak staat. Ik heb er 2; 1 binnen en 1 buiten. In de strook met aarde waar ze nu poept en plast staat een hegje waar ze ook onder spelen. Dat vind ik dus vreemd, daar ze dus in haar eigen vuil rondrent. Ik heb haar al meermaals de bak laten zien toen ik haar betrapte op plassen onder de heg en haar broertje openlijk beloond toen hij de bak gebruikte, maar het helpt tot dusver niet. Ik denk eraan boomschors onder de heg te gooien, maar weet ook dat er katten zijn die het niet prettig vinden om erop te lopen en ik wil ze het spelen daar niet ontzeggen. Wat kan ik doen om te zorgen dat ze weer op de bak gaat, het probleem zich niet verplaatst naar binnen en zijn er mensen die ervaring hebben met boomschors?

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Obstakels bij overgang van buiten naar binnenkat

Bericht door nellebel »

allereerst welkom terug.
ik begrijp dat ze dus nog steeds buiten komen maar dan in de afgesloten tuin. dus ze kan gewoon buiten poepen en plassen? wat voor bak gebruik je? ik zou de kap er niet op doen en misschien vullen met zand van buiten ipv grit.
en voor de rest vooral zorgen dat ze bezig zijn. dat hoeft niet perse door jou te gebeuren. kun je niet iet bedenken zodat ze zich bezig kunnen houden? speelpuzzels bedenken bijv.
ik had voor flippie (zij moest wegens FELV alleen blijven maar was eigenlijk geen solokat) kinderspeelgoed. nadeel van kattenspeelgoed is namelijk dat ik het moest aan en uitzetten. ik had voor haar een fur real. hamster die je kon aanzetten door op de rug of neus te tikken. die reed dan rond en maakte geluidjes. dat had ze zelf zo geleerd en daarmee vermaakte ze zich prima. schoenendoos met kleine gaatjes, deksel erop geplakt en snoepjes erin verstoppen. vermaken ze zich ook uren mee. ik heb voor gijs een klein aquarium gekocht met visje (deksel erop). dat vind hij geweldig om naar te kijken. guusje heeft haar plankjes om overal op en af te kunnen racen. voor katten die iet buiten kunnen moeten we het binnen wat interessant maken
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Als ik het goed begrijp kunnen ze elke dag naar buiten in de goed afgesloten tuin. Ik zou haar gewoon buiten in die strook bij het hegje laten poepen, als ze dat graag doet. En dat dan elke dag schoonmaken, net zoals je een kattenbak schoon houdt. Elke dag de poepjes er weg vissen.

Verder zou ik binnen 2 extra bakken nemen, open bakken zonder bovenkant, b.v. speciebak of opbergbak van Action o.i.d. En dan eentje met zand en eentje met aarde. En die dan neerzetten op plekken waar ze wild-poept of wild-plast.

Is het ook mogelijk een kattenluik te plaatsen? Dan kan ze als ze moet, naar buiten om het te doen. En dan een systeem wat je met een schuifpaneel af kunt sluiten, zodat je ze b.v. 's nachts binnen kunt houden.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
MissMeow
Huiskat
Huiskat

Bericht door MissMeow »

Waardevolle tips, bedankt!

Ze kunnen inderdaad buiten in de tuin verblijven, zonder te kunnen ontsnappen naar het echte buiten. Ze kunnen zelf in en uit lopen via het kattenluik in de achterdeur. Deze is gewoon open, zo ook in de nacht. Eigenlijk altijd, zodat ze zelf kunnen beslissen. Binnen ben ik in de gang een 'kattenkamer' aan het maken met een muur vol met klautermogelijkheden. Hier maken ze nu ook langzaam gebruik van.

De bak binnen zal ik dakloos maken en goed in het zicht zetten, hier is ze al eens op geweest. Hier zit grind in dat lekker ruikt, dus misschien dat ze dit niets vindt. In de buitenbak zal ik voor haar de aarde gooien om te kijken of dit werkt voor haar, binnen laat ik voorlopig zo. Wordt anders zo'n troep. Een deel van de strook onder de heg ga ik vast met boomschors bedekken en een deel laat ik open voor eventuele plasjes en poepjes. Iemand ervaring met boomschors?

De mogelijkheden voor speeltjes zijn ook leuk.

Ik hoop op nog wat meer reacties, daarna zal ik het volgende onderwerp wat nader uitleggen.
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Kattenbak met kap vinden niet alle katten fijn dus kap eraf is stap 1. Ik zou ook een 2e bak neerzetten met om te beginnen zand van buiten en dat dan stapsgewijs mengen met kattenbakgrit zodat ze daar aan kan wennen. Als je vermoed dat er buiten de bak wordt geplast dan zou je eens met een uv lichtje moeten kijken of je sporen van urine ziet (uv zaklampje kun je voor ong. 10 euro bij bol vinden)
Nachtelijk miauwen heb ik geen ervaring mee, racen door het huis dan weer wel. Ik heb mijn katten laten wennen aan mijn dag-nacht ritme door vlak voor bedtijd eens flink met ze te spelen, ze moe te maken, dat heeft bij mij geholpen, ze willen nog wel eens snachts lopen spoken maar dat is nu eerder uitzondering. Katten puzzels kun je ze ook een tijd mee zoet houden, je kunt ze kant en klaar kopen of zelf knutselen met lehe wc rolletjes etc.
Heb je ook een of meerder krabpalen in huis? Om ze af te leren aan meubels te krabben moet je ze natuurlijk een ander kraboptie bieden, je kunt ze dan oppakken en neerzetten waar ze wel mogen krabben en op de hardnekkige plekken kun je eventueel keep off spray spuiten of van die plakkende folie plakken
Voor een beetje ruw spelen zou ik niet meteen ingrijpen, hier vliegen af en toe de plukken haar in het rond maar daarna zijn ze weer beste vrienden dus zo lang dat het geval is krijgen ze van mij enkel 'hela kan het wat rustiger' te horen
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Als je niet wil dat ze binnen poept en past, zul je echt meer bakken neer moeten zetten (voor elke kat één +1).
Ook zou ik inderdaad geen vulling met geur gebruiken, meeste katten vinden dit vreselijk stinken.

Wat drukte `s nachts betreft: nog even flink met ze spelen voordat je naar bed gaat, goed moe maken met een hengel ofzo en dan daarna eten geven, wil nog weleens een paar uur helpen ;-)
Verder kost het ook tijd natuurlijk, hun bioritme moet om, als ze eerst altijd `s nachts op pad waren.
Voerpuzzels neerzetetn voor `s nachts, met brokjes en af en toe een lekker snoepje ertussen, kan ze ook bezig houden in de nacht, zodat jij kan slapen.
Succes!
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Ik zou ook (al dan niet tijdelijk, afhankelijk van hoe het loopt) een paar extra kattenbakken zetten en wat gaan experimenteren met verschillende soorten grit, aangevuld met zand van buiten. Zowel qua locatie van de kattenbak, soort bak en vulling zal het wat experimenteren zijn tot je gevonden hebt wat ze goed vindt.

wat betreft bezigheidstherapie, dingen die bij ons werken:
- voerpuzzels (hoeft niet duur te zijn, de absolute favoriet bij ons is een lege eierdoos met brokjes in)
- dagelijks de kleine speeltjes opruimen en vervangen door verse speeltjes, die in potten met verschillende kruiden hebben gelegen. Bij heel hevige katten is het een goed idee om vooral voor valeriaan en matatabi te gaan, omdat ze daar net rustiger van worden na even spelen. Kattenkruid zou het probleem net erger kunnen maken. Ik leg die speeltjes vooral op hun looproutes, zodat ze die doorheen de dag tegenkomen.
- Wij hebben ook eentje die gek is op cat tv. Vooral het youtube filmpje waar in de beschrijving staat dat er ook al eens een muisje passeert.
- Eentje is hier ook gek van van die ballenbaantjes. Ze heeft er ondertussen 3 op verschillende plekken in huis. Dagelijks toch enkele uren dat ze hierdoor zichzelf kan animeren.

- Van bezoek hebben ze eens een bewegend balletjes gekregen. Dat zette je aan en begon dan om de zoveel tijd uit zichzelf in het rond te rollen. De mensen van wie we het kregen hun kat was er gek op. De onze hebben er een uur mee gespeeld en dat was het dan. Maar valt dus wel te proberen.
MissMeow
Huiskat
Huiskat

Bericht door MissMeow »

Hallo allemaal,

dank voor de uitgebreide reacties! Veel ervan heb ik al ingezet, dus ik ben al op weg. Vooral Knikita vindt het opnieuw gebruiken van de bak niet fijn, ze had zelfs op haar eigen kleedje geplast toen ze even niet naar buiten kon omdat ik het luikje perongeluk dicht had gelaten. Terwijl er gewoon een bak in de keuken staat!

Inmiddels ben ik de strook onder de heg steeds meer aan het vullen met boomschors, waardoor de mogelijkheid om daar te plassen en poepen steeds kleiner wordt. Ik houd een klein stukje over en probeer haar ondertussen op de bak te krijgen. Lukt dit niet, laat ik een stukje over waar alleen aarde ligt. Dan maar elke dag de poepjes daar weghalen.

Ik zag Knox vandaag droogsproeien in de tuin, Knikita deed dit al. Is dit een teken van territorium willen afbakenen? Ze doen het voornamelijk tegen de heg aan, maar ik zag haar de beweging binnen ook al eens maken. Ik vind dit nogal spannend! Straks gaat dit over in natsproeien en dan binnen en creëer ik langzaam probleemkatten. Dit wil ik voor hun niet, maar voor mezelf ook niet. En is dit tijdelijk tot ze gewend zijn, of kan dit blijvend zijn? En gaat dit dan weer weg als ik ze weer naar buiten laat?

Ik vind het best een gedoe!
Fotoalbum
Plaats reactie