Tuin katteviseren

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
KWW76
Kitten

Tuin katteviseren

Bericht door KWW76 »

Hallo allemaal.
We zijn in februari verhuisd en nu we een tuin hebben van 10x9 meter wil ik die zo inrichten dat Mylan ook naar buiten kan zonder zorgen.
Rondom hebben we al een schutting van 2 meter hoog en verticale planken naast elkaar.
Dus zonder openingen.
Nu kan hij natuurlijk met zijn nagels zo bij de schutting opklimmen dus wat is de beste methode om ervoor te zorgen dat hij niet over de schutting kan?
Ik zie bijvoorbeeld metalen 45 graden beugels en draden, maar ook strips met driehoekjes die je aan de bovenkant schroeft.
Dat laatste lijkt wel wat vriendelijker.
Dus wat zijn de beste oplossingen?
Dan kan ik daarna zien welke beplanting juist wel of niet geschikt is.
Dank alvast.
Rik
Tijger
Tijger

Re: Tuin katteviseren

Bericht door Rik »

De katten zijn nu 6 jaar oud? Misschien hebben ze geen behoefte aan extra spannend avonturen en doen ze geen poging om over de schutting te gaan. Hier in ieder geval niet. Ik heb Yuna ooit een keer van de schutting geplukt en Bono heeft in het begin een keer op de schuur gezeten (via een boom maar die staat er niet meer). Ze lopen nu in de eigen tuin en vinden dat eigenlijk wel voldoende.

Als ze wel aanstalte maken om over de schutting te klimmen dan zou ik kiezen voor de 45 graden beugels met kippengaas. Spikes bovenop de schutting is gevaarlijk en alleen driehoekjes werken volgens mij niet. Want dan 'vallen' ze (wanneer ze het proberen) gewoon over de schutting naar de andere kant en kunnen ze ook niet meer terug.

Je kunt nog aan het buizensysteem (Oscillot systeem) denken maar dat is een hele dure oplossing. Je zou dit na kunnen proberen te maken met eigen buizen maar dan denk ik dat de beugels makkelijker zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Mijn katten hebben die behoefte gelukkig ook niet en ik heb schuttingen van horizontale planken.

In het andere huis hebben we muren rondom, maar die zijn redelijk laag daarom hebben we daar gaas van 1 cm x 1 cm tegenaan vastgemaakt. Gewoon rechtomhoog, zonder beugels.
Er komt geen kat in en ook niet uit.

Hier staan 2 foto's (7-1-2023):

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 43#p771143
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
KWW76
Kitten

Bericht door KWW76 »

Klopt, Mylan is nu 6 jaar.
Dat oscillot systeem is inderdaad mooi, maar komt op bijna 1600 euro voor 30 meter.
Misschien moet ik eerst aan de onderkant alle gaten dicht maken en eens proberen of hij wel wil klimmen.
Ik heb ook nog geen andere kat over de schutting zien lopen.
Aangezien deze al 2 meter hoog is wil ik liever niet nog hoger gaan.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een ren van 10 meter van aluminium kennelplaten. Daar kunnen ze zelf in en uit via een kattenluikje. Bij verhuizing is de ren gemakkelijk uit elkaar te schroeven en bij het nieuwe huis weer opnieuw op te zetten.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

KWW76 schreef: 01 sep 2024 07:04 Aangezien deze al 2 meter hoog is wil ik liever niet nog hoger gaan.
Je hoeft op zich niet boven de 2 meter uit te komen hoor. Je kunt 50 cm onder de binnenkant ook al beginnen met die beugels en die dan (licht) naar voren laten buigen. Dan zit je dus nog onder die 2 meter. Je hebt er dan echter wel zelf e.v. last van als je er langs loopt maar wellicht hoeft het niet echt 45 graden te zijn. Zoals Marina al aangeeft zou het gaas zelfs ook al af kunnen schrikken.

Maar inderdaad anders onder afschermen en eens kijken of de drang er is. De eerste tijd zorg je dat je zelf ook in de tuin bent en kun je bij e.v. pogingen direct ingrijpen (heb ik het eerste jaar ook gedaan).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Hier ging Jera na de verhuizing (toen was ze ook 6) wel degelijk over de schutting, terwijl wij in het oude huis de tuin hadden afgesloten met gaas, schuin naar binnen inderdaad.
Het nadeel daarvan was dat de buurtkatten er wel in konden, maar niet meer uit...
We moesten dus eerst in de ochtend de tuin controleren, voordat de katten naar buiten konden.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
nija
Kitten

Bericht door nija »

mijn kat is nog geen 3, gaat graag de tuin in maar geen enkele impuls om over de simpele schutting heen te klimmen
hneel
Kitten

Bericht door hneel »

Hallo,

Wij zitten met hetzelfde probleem. Hier 2 raskatten van 1 jaar oud die graag naar buiten willen en als het kan ook verder dan de eigen tuin.

We hebben al wat maatregelen genomen. We hebben 2 schuurtjes en daar tussenin groeit een boompje. Daar klimmen ze graag in, en dan zaten ze in no-time op het dak van de schuurtjes. En van daar ook zo op de schuurtjes van de buren...
Nu heb ik tussen de schuurtjes kippengaas gespannen, om het boompje heen. Ze kunnen nu nog wel een klein stukje de boom in, maar niet meer op de dakjes. Daarnaast ook hier en daar netten gespannen tussen schuurtjes en schuttingen.

Maar er blijven plekken over in de tuin waar dat laatste niet gaat. Dus zoeken we een andere oplossing. Als je zoekt op Google en YouTube kom je van alles tegen, maar het is altijd maar de vraag wat nou echt goed werkt en wat niet. Oscillot Fence schijnt wel het beste te zijn, maar ook behoorlijk prijzig. Idem systemen met schuin overhangende beugels en netten. Sommige mensen suggereren schrikdraad, maar als ik daar op zoek vind ik alleen maar informatie van bedrijven die dat spul verkopen en nergens ervaringen van mensen die het gebruiken. Dus dat belooft ook niet veel goeds.
Ik kwam ook ergens een suggestie tegen van grote PVC buizen horizontaal langs de bovenkant van schuttingen. Dat is in ieder geval wel betaalbaar. En het lijkt me dat ze hun nagels niet in glad hard plastic kunnen zetten.

Dus ik hoop op een forum als dit ervaringen te horen over wat goed werkt en wat niet.
Plaats reactie