Purina pro plan Sphynx

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Wes56
Huiskat
Huiskat

Purina pro plan Sphynx

Bericht door Wes56 »

Hallo,
Nadat ik hier eerder de vraag stelde of iemand het merk Mera en niemand dit merk kent dit even on hold zetten.
Na lang zoeken en lezen kom ik telkens bij purina pro plan.
Even mijn situatie:
Onze sphynx krijgt al jaren royal canin. Eerst perfect fit daarna altijd sterilised 37 waar ze het goed op deed.
Het laatste jaar is haar stoelgang niet 100%. Zo heeft ze regelmatig een vuile poep na het poepen. Het is geen diarree maar kan zeker beter.
Heb ook de indruk dat RC de laatste tijd in samenstelling is veranderd.
Via de dierenarts ook al natural greatness graanvrij geprobeerd, helaas wilde ze dit echt niet eten.
Dus terug op RC.
Gezien de prijzen van RC de laatste tijd wil ik nog 1x een ander merk proberen.
Zelf wil ik niet eindeloos proberen en na lang zoeken kom ik telkens bij purina pro plan terecht.
Ik wil hier geen discussie starten welk merk iedereen voert maar graag ervaring van mensen die purina (pro plan) voeren.
Ik hoor hier relatief goede verhalen over.
Heb 2 soorten geselecteerd. delecate of vital.

Pro Plan Sterilised Adult Delicate Digestion: https://www.brekz.be/pro-plan-kattenvoe ... nvoer.html

Of Pro Plan Sterilised Adult Vital Functions: https://www.brekz.be/pro-plan-kattenvoe ... nvoer.html

Iemand die me kan vertellen of dit het proberen waard is?

Mvg Wes.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Purina pro plan Sphynx

Bericht door Asse-Poes »

Ik ken alleen de Pro Plan veterinary variant.

Aangezien de Sphinx en het kitten voorlopig niet hetzelfde voer krijgen, zal je dus kleine verpakkingen moeten kopen en dan praat je over een kiloprijs van rond de 10 euro.
Voor dat geld zijn er zeker betere merken te koop.

Maar aan de andere kant, baasjes kunnen wel van alles bedenken , maar als de kat het niet wil eten of het er niet goed op doet, dan houdt het op.
Er zijn tegenwoordig zoveel merken en zoveel varianten, dat je er bijna hogere wiskunde voor nodig hebt om uit te vogelen hoe de samenstelling is.
Ook schermen al die merken met de meest geniale termen om hun brokjes aan te bevelen. Het is voor het grootste gedeelte puur marketing.
Ik heb jarenlang Purina One en Perfect Fit gegeven...wist ik veel... 😉

Als je meer wilt weten over voeding en welke merken en varianten goed-beter-best zijn, snuffel dan eens op
www.voerwijzer.com
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Toen Taxi* hier kwam kreeg hij altijd al voeding van pro plan
Ik heb dat toen ook voor hem in huis gehaald en hier deed hij het goed op:
Zachte glanzende vacht, actief en goede ontlasting
Hij at het met smaak
Dat laatste is ook belangrijk
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Asse-Poes schreef: 28 aug 2024 13:57
Aangezien de Sphinx en het kitten voorlopig niet hetzelfde voer krijgen, zal je dus kleine verpakkingen moeten kopen en dan praat je over een kiloprijs van rond de 10 euro.
Voor dat geld zijn er zeker betere merken te koop.

Als je meer wilt weten over voeding en welke merken en varianten goed-beter-best zijn, snuffel dan eens op
www.voerwijzer.com
Ik kocht meestal 10kg zakken hoor. Ik weet dat sommige dit te groot vinden voor 1 kat. Zelf nooit problemen mee gehad.
We verdelen de grote zak altijd in 3 delen. 1 deel gebruiken we via een luchtledige box. De andere 2 delen worden terug luchtledig getrokken. Dus dit is niet het grote probleem.
Maar ik begrijp je punt wel.
Bij nieuw merk zal ik uiteraard eerst een klein zakje kopen om te testen.

Op de voerwijzer site had ik al veel zitten lezen tot ik het bos door de bomen niet meer zag.
Eventjes zitten twijfelen ook bij de purizon brokken.

Belangrijkste is voor mij dat de stoelgang beter kan worden.
De prijs komt op de 2de plaats. Is deze iets goedkoper dan RC dan is dit mooi meegenomen.

Er moeten toch meer mensen pro plan voeren toch?
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Normaal ben ik geen van van RC voor gezonde katten, maar ze hebben echt fantastisch voer voor dieren die iets mankeren.
Ik heb zelf een kat die nogal moeilijk poept, dus hij krijgt RC gastrointestinal Fibre Respons. Dat werkt bij hem als een tierelier.

Pro Plan heeft zoveel nieuwe varianten, dat het een wonder zou zijn als je nu iemand hier vindt, die 1 van de 2 door jou genoemde opties gebruikt.
Er is niks mis met Pro Plan, maar kwalitatief is het niet een topper (behalve hun Veterinary lijn)

Voor reviews kan je wel kijken bij Zooplus, Brekz enzo. En ik vermoed dat je dat al gedaan hebt 😉

Wat 10 kg zakken betreft: mijn keus zou het niet zijn bij 1 of 2 katten.
De voedingsstoffen verdwijnen binnen 2 maanden.
Je kan dan zelfs beter kleinere zakjes van een supermarktmerk kopen. Daar heeft een kat meer aan.

Purizon was een uitstekende keus. Tot de fabrikant er iets in gewijzigd heeft, waardoor veel katten doodziek werden en veel katten het weigeren te eten. Het natvoer van Purizon geeft nu ook problemen: er zitten messcherpe stukjes bot in.
Mijn katten kregen het jarenlang tot volle tevredenheid, maar eten er geen één brokje meer van. Ze lijden liever honger...
Doodzonde, want het was kwalitatief uitstekend voer tegen een zeer redelijke prijs.

Je kan ook Taste of the Wild Rocky Mountains en Nutrivet overwegen.
Taste of the Wild kan trouwens ook aan kittens gegeven worden.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Asse-Poes schreef: 28 aug 2024 17:30
Je kan ook Taste of the Wild Rocky Mountains en Nutrivet overwegen.
Taste of the Wild kan trouwens ook aan kittens gegeven worden.
Bedankt voor de tip. Normaal ben ik ook altijd tevreden geweest over RC.

Ik ga me wat inlezen in Taste of the Wild. Bedoel je deze? https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=175526.5
Wel zie ik dat ze geen sterilised versie hebben. Onze Sphynx komt snel bij en lijkt niet verzadigd te zijn met de sterilised 37 van RC.
Dus schrik als we geen sterilised variant nemen dat ze weer zal bijkomen. Alhoewel ik lees dat het ook door teveel granen kan komen. Beide merken die je opnoemt zijn graanvrij. Dus misschien hebben we geen sterilised nodig dan?

Die Nutrivet lijkt ook interessant. Wel sterilised en best betaalbaar zo te zien.
Mvg Wes.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ja die bedoelde ik inderdaad.

Klopt, veel premium merken hebben geen sterilized variant. Die term is speciaal voor kattenbaasjes bedacht, net als "senior" brokken.
Nutrivet heeft sinds kort de sterilized versie toegevoegd, waarschijnlijk ook uit marketing technische overwegingen.

https://www.catmoneo.nl/sterilised-kattenvoer/
en † Clea ♀ (2013-2024)
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Ik lees inderdaad veel positieve ervaringen met nutrivet. En lijkt me ook betaalbaar.
Het enige wat ik soms lees dat het kleine brokjes zijn. Vraag me af of dit voor onze sphynx goed is?
Ze schrokt eigenlijk vaak. Bestaat het gevaar niet dat ze deze niet meer gaat kauwen? Dit is dan weer niet goed voor haar tanden. Mogelijks komt het doordat ze niet verzadigd is door de RC sterilised die ze nu krijgt. Eigenlijk lijkt ze altijd honger te hebben. Aan de ander kant doet ze dit mogelijks niet meer met beter voer, dus ja.
Ik zou ook eerst kunnen kijken hoe ze het doet met de gewone nutrivet inne. Komt ze te veel bij kan ik nog steeds de sterilised variant nemen.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Het zijn inderdaad kleine brokjes.
Katten hebben een knip- of scheurgebit en geen kauwgebit.
Een kat kauwt niet, die scheurt het vlees van zijn prooi af en 'knipt' het in hapklare stukken om het daarna door te slikken.
Door dat scheuren worden de tanden en kiezen geschuurd en blijft het gebit aardig schoon.

Een kat kauwt dus niet echt op brokken, maar slikt ze gewoon door. Als jouw kat braakt, zie je de opgegeten brokjes ook nog geheel intact in het braaksel.

De sterilized variant van Nutrivet heeft een betere beoordeling dan de gewone varianten. :-P
Niet vanwege het feit dat het speciaal voor gecastreerde katten is, maar vanwege de ingrediënten, samenstelling en voedingswaarde.

Om schrokken tegen te gaan kan je speciale anti schrok voerbakjes nemen. Of vaker kleine porties geven. Of een voerpuzzel aanschaffen.

Brokken zijn niet bedoeld als tandenborstel. Helaas is dat een niet uit te roeien misverstand.
Tandplak kan je alleen voorkomen door de tanden van je kat te poetsen. je kan daar het beste mee beginnen als ze nog jong zijn.
Het lukt bij katten meestal niet en dus moet het gebit regelmatig onder narcose schoongemaakt worden.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Ok bedankt voor de verduidelijking.
Wat ik wel vaak geef aan onze sphynx (en ze is er zot op) zijn deze snacks:https://www.organimal.nl/katten/kattens ... mZQTsKyf-o
Niet dagelijks maar toch meerdere keren per week 1 visje. Dit is dan misschien wel weer goed om het gebit te onderhouden.
Lijkt mij dan een goede combinatie om nutrivet sterilised te proberen, en die visjes te blijven geven als snack tussendoor.
We denk jij?
Die nutrivet moet toch beter voer zijn dan de RC sterilised die ik nu geef.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ik vind die visjes een top idee, die ga ik ook proberen hier. Thnx!

Nutrivet Sterilized is een prima alternatief.
Ik hoop dat jouw sphinx het ook lekker vindt!
en † Clea ♀ (2013-2024)
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Asse-Poes schreef: 29 aug 2024 19:28 Ik vind die visjes een top idee, die ga ik ook proberen hier. Thnx!

Nutrivet Sterilized is een prima alternatief.
Ik hoop dat jouw sphinx het ook lekker vindt!
👍
Ook bedankt voor de tip om ook eens te kijken naar het merk Nutrivet.
inderdaad hopelijk lust onze sphynx dit. Dus eerst een klein zakje kopen om te proberen.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

En dan is het nu wel tijd om de namen van jouw katten te verklappen :lol:
en † Clea ♀ (2013-2024)
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Links zie je ons nieuw kitten Flora en rechts onze sphynx Fea. 😉

Afbeelding
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Intussen een probeer zakje nutrivet inne kitten gekocht voor ons kitten.
Eerst nog wat mengen met het zakje mera kitten voer die ik voor haar kocht.
Ze lijkt het wel te lusten. Dit is al goed.
Was even aan het twijfelen door enkele negatieve reviews dat deze brokken klein zijn.
Even een foto gemaakt van links naar rechts. Mera kitten, Royal canin sterilised en nutrivet inne kitten.

Afbeelding

De nutrivet inne brokken lijken mij toch niet zo klein hoor.

Later probeer ik nog voor onze sphynx over te stappen van royal canin sterilised 37 naar nutrivet inne adult.
Plaats reactie