Een maand geleden heb ik uit een asiel mijn eerste kat gehaald, 2.5 jaar oud, zwanger gevonden als zwerver.
Alles gaat helemaal prima, het is een ontzettend lieve low maintenance kat met een obsessie voor slapen en eten (zoals de meeste katten denk ik). Ze is erg aanhankelijk, in die zin dat ze altijd in de ruimte wil zijn waar ik ook ben, en daar dan op een meter afstand gaat slapen. Verder verre van een schootkat maar dat hoeft ook niet. Ik krijg de hele dag door kopjes, steeds meer naar gelang ik dichter bij de voorrad kast komt. Ze schooit niet, miauwt niet (hinderlijk) om aandacht, maakt me niet wakker sochtends maar begroet me wel meteen als ik wakker wordt (ze houdt wacht in of net buiten mijn slaapkamer).
Eigenlijk echt een droomscenario, helemaal blij met mijn nieuwe vriendje.
Er zijn een paar gedragingen waar ik mijn twijfels bij heb, dus ik dacht laat ik hier eens klankborden.
Ik heb een aantal hengels, bewegende speeltjes en andere zaken gekocht om met haar te spelen, ik las dat dit een belangrijke activiteit is voor het vormen van een band met je kat. Ze toont hierin werkelijk 0 interesse. De muis aan de hengel krijgt af en toe een klap, maar meer uit irritatie. Wel speelt ze graag en veel met balletjes en muizen die los in de kamer liggen. In principe geen probleem, maar vraag me af of ze dit misschien gewoon nooit geleerd heeft of de vorige eigenaren dit niet toestonden. Sinds afgelopen weekend laat ik haar in de tuin en ze is hier erg actief met van alles en nog wat, ik zie dat het haar heel goed doet. Is dus niet dat ze te lui is om te spelen of de energie niet heeft, ze doet dit gewoon niet met mensen. Kan ik haar dit op de een of andere manier aanleren, of is het denkbaar dat ze hier gewoon geen behoefte aan heeft. Het maakt voor mij niet uit, maar wil de kat niet te kort doen.
Verder merk ik dat wanneer ik niet thuis ben of in mijn kantoor aan het werk ben ze letterlijk niets doet (ze ligt op haar vaste plekje te slapen, de hele dag lang). Dit weet ik want ik heb een camera in mijn woonkamer gezet om te kunnen zien wat ze snachts doet (sorry poes) en kijk daar soms op als ik van huis ben. Ik vroeg me af of het aan te raden is er een tweede kat bij te halen om zo wat meer stimulans/afleiding te geven. Risico is dan dat de katten elkaar niet echt vinden (al gaf het asiel aan dat het prima kan) en dan zit ik de aankomende 15 jaar met 2 katten die elkaar alleen maar tolereren