Kat speelt niet met mensen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
nija
Kitten

Kat speelt niet met mensen

Bericht door nija »

Hi,

Een maand geleden heb ik uit een asiel mijn eerste kat gehaald, 2.5 jaar oud, zwanger gevonden als zwerver.

Alles gaat helemaal prima, het is een ontzettend lieve low maintenance kat met een obsessie voor slapen en eten (zoals de meeste katten denk ik). Ze is erg aanhankelijk, in die zin dat ze altijd in de ruimte wil zijn waar ik ook ben, en daar dan op een meter afstand gaat slapen. Verder verre van een schootkat maar dat hoeft ook niet. Ik krijg de hele dag door kopjes, steeds meer naar gelang ik dichter bij de voorrad kast komt. Ze schooit niet, miauwt niet (hinderlijk) om aandacht, maakt me niet wakker sochtends maar begroet me wel meteen als ik wakker wordt (ze houdt wacht in of net buiten mijn slaapkamer).

Eigenlijk echt een droomscenario, helemaal blij met mijn nieuwe vriendje.

Er zijn een paar gedragingen waar ik mijn twijfels bij heb, dus ik dacht laat ik hier eens klankborden.

Ik heb een aantal hengels, bewegende speeltjes en andere zaken gekocht om met haar te spelen, ik las dat dit een belangrijke activiteit is voor het vormen van een band met je kat. Ze toont hierin werkelijk 0 interesse. De muis aan de hengel krijgt af en toe een klap, maar meer uit irritatie. Wel speelt ze graag en veel met balletjes en muizen die los in de kamer liggen. In principe geen probleem, maar vraag me af of ze dit misschien gewoon nooit geleerd heeft of de vorige eigenaren dit niet toestonden. Sinds afgelopen weekend laat ik haar in de tuin en ze is hier erg actief met van alles en nog wat, ik zie dat het haar heel goed doet. Is dus niet dat ze te lui is om te spelen of de energie niet heeft, ze doet dit gewoon niet met mensen. Kan ik haar dit op de een of andere manier aanleren, of is het denkbaar dat ze hier gewoon geen behoefte aan heeft. Het maakt voor mij niet uit, maar wil de kat niet te kort doen.

Verder merk ik dat wanneer ik niet thuis ben of in mijn kantoor aan het werk ben ze letterlijk niets doet (ze ligt op haar vaste plekje te slapen, de hele dag lang). Dit weet ik want ik heb een camera in mijn woonkamer gezet om te kunnen zien wat ze snachts doet (sorry poes) en kijk daar soms op als ik van huis ben. Ik vroeg me af of het aan te raden is er een tweede kat bij te halen om zo wat meer stimulans/afleiding te geven. Risico is dan dat de katten elkaar niet echt vinden (al gaf het asiel aan dat het prima kan) en dan zit ik de aankomende 15 jaar met 2 katten die elkaar alleen maar tolereren :???: zou jammer zijn
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kat speelt niet met mensen

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat poes bij jou een thuis heeft gekregen.

Je weet haar achtergrond niet en je weet niet wat ze heeft meegemaakt/doorstaan in het begin van haar leven. Met spelen, kijk wat ze wel en niet leuk vindt. Als ze alleen zelf met balletjes speelt ook prima. Als zij daar geen behoefte aan heeft is het geen must dat jij met haar speelt.

Wat je omschrijft van haar gedrag, klinkt als een happy kat die zich goed heeft aangepast.
Of je haar een plezier doet met een extra kat erbij, dat is onvoorspelbaar. Ze is nu een maand solo-poes en in het asiel gaven ze aan dat ze met andere katten kan. Maar garantie heb je nooit - hangt sterk af van karakters van beide katten - en van ervaringen van beide katten.
Ik zou dan gaan voor een rustige sociale kater van ongeveer dezelfde leeftijd.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Je zou eventueel nog een laserlampje kunnen proberen? Dat vindt een van mijn katten geweldig - jagen en loeren en springen - maar het kan de andere weer geen *piep* schelen. En zo hebben ze allemaal wat.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Bij een kat onder de 1 jaar zou ik wel gezegd hebben dat die baat zou hebben bij een maatje. Maar met 2,5 jaar... dan is het inderdaad de vraag of ze daar nog wel behoefte aan heeft. Zeker ook omdat je aangeeft een beetje afwijkend te zijn met spelen. Want dan kan het heel kritisch zijn om de juiste match te vinden. Maar zoals ik het lees zou ze het solo dus ook heel goed doen.

Wat betreft het spelen met de hengel... Katten kunnen heel verschillend zijn. Hier is Yuna heel enthousiast met de hengel (en een veter eraan). Ik kan haar eindeloos rondjes laten draaien om haar as en ze is dan goed moe te krijgen. Bono aan de andere kant is een echte 'jager'. Die gaat niet achter de hengel aan als hij niet zeker weet dat hij het speeltje te pakken kan krijgen. Hij gaat dan ook veel eerder in een afwachtende positie liggen en doet dan dus niet veel (totdat ik hem genoeg trigger en hij wel in actie komt).

Het kan dus zijn dat je kat net niet genoeg getriggerd wordt als jij de hengel tevoorschijn haalt. Dat zie je b.v. vaak in het programma My Cat From Hell. Dan zie je de mensen met zo'n hengel heen en weer zwiepen en de kat toont geen interesse. Je moet als het ware het prooi 'zelf zijn'. Stil houden, heel langzaam bewegen, op zo'n manier dat je haar aandacht krijgt. En dan de actie proberen uit te lokken. Dat vergt dus ook nogal wat inspanning van jou tijdens het spelen ;) Maar de meeste katten zijn op die manier wel te triggeren. Probeer ook diverse soorten 'prooi' aan de hengel. Een verenbundel, een siert... Hier heb ik zelfs een dunne stok met een veter bij mijn bed liggen. Het is maar wat haar aandacht krijgt en dat kan dus heel verschillende dingen zijn.

Of het erg is dat ze niet zoveel speelt (of niet aan het spelen te krijgen is met de hengel)...? Dat hangt er een beetje vanaf. Als ze er (echt) geen behoefte aan heeft dan is het geen probleem. Wel moet je dan in de gaten houden dat ze eventuele energie niet opkropt. Want dat zou er op den duur negatief uit kunnen komen (jou op de handen aanvallen o.i.d.). Je krijgt snel genoeg in de gaten of ze zulk afwijkend gedrag gaat vertonen maar dan weet je nu in ieder geval waar dat aan zou kunnen liggen. Maar voor die tijd zou je dus uit kunnen proberen of je haar niet op de een of andere manier toch zou kunnen triggeren. Iinderdaad laserlampje, ander soort prooi aan hengel, of zelfs alleen maar snoepje door de kamer werpen, omdat je al aangaf dat ze wel voedsel gemotiveerd is ;)

O, lees ook deze even door :)
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... p?p=780886
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Ik heb er ook een die de hengel helemaal fantastisch vind en een die er niks aan vind, het laserlampje is dan weer favoriet van die andere waar de eerste mij dan gaat zitten aankijken van: ik weet wel dat jij dat doet met dat dingetje in je hand ... Wat ze wel allebei leuk vinden zijn de snackbal en de snackpuzzel, daar kunnen ze uren mee bezig zijn. De hele dag liggen en slapen daar hoef je geen 2e kat voor bij te nemen, ik heb er 2 en als ik nu (zit op mijn werk , niet aan mn baas vertellen :-) ) kijk op de huisdiercamera dan zie ik hoogstwaarschijnlijk een op de rugleuning van de bank en de ander in de hangmat aan de krabpaal, en als ik over een uur nog eens kijk idem. Ze zijn smorgens actief als ik opsta en savonds als ik thuis kom en daartussen gebeurt vrij weinig
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Ik vind je trouwens een held dat je een zwangere kat van 2,5 jaar oud uit een asiel hebt gehaald. Je weet wat er nog gaat komen: kittens. Of zijn die er al?
Ik vergat dat nog te noemen! :grin:
Als ik lees hoe ze zich gedraagt, dan heeft ze het ultieme huisje gevonden.

Succes verder. Houd je ons op de hoogte?
The catter the better!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ze was zwanger toen ze in het asiel kwam - niet zwanger toen ts haar in huis kreeg. Asiels plaatsen nooit zwangere poezen. Na bevalling en spenen worden ze gecastreerd en dan pas geplaatst.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nija
Kitten

Bericht door nija »

Ze was inderdaad niet zwanger toen ze bij mij kwam, maar heeft in het asiel kittens gekregen en is daarna hersteld / gesteriliseerd / hersteld / geplaatst, ik omschreef het wat cryptisch :)

Ik zal inderdaad eens een andere vorm van spelen met een lampje of iets proberen. Ik merk dat er nog steeds verandering in gedrag zit, vanaf gisteren wil ze ineens op meubels zitten/zoekt ze iets meer het verticale op, waar ze eerst voor geen goud van de grond af wilde. Wellicht is het toch nog een stuk gewenning ook al lijkt ze zich comfortabel te voelen, en komt het spelen later ook nog op gang.

Ik heb niet de indruk dat ze energie 'opkropt' dus ik verwacht niet dat het een probleem wordt, maar zal dit in de gaten houden. Dank voor jullie input.
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Zolang ze speelt, hoe dan ook, zou ik er me niet te veel zorgen in maken. Net zoals kinderen hebben katten nu eenmaal ook andere voorkeuren.

de grondspeeltjes kan je nog aantrekkelijker maken door ze regelmatig (dagelijks of om de 2 dagen) op te ruimen en te wisselen. Best leg je een 5-10 speeltjes verspreid door het huis, op haar looproutes, zodat ze zeker ontdekt. Ideaal steek je de voorraad in een pot met kruiden erbij (kattenkruid, matatabi, valeriaan...) zodat ze sterk geuren wanneer je ze terug legt. Kan zijn dat het even zoeken is, welke geuren je kat aantrekken, maar eens die gevonden is elk 'nieuw' speeltje weer een verse prooi en super interessant om mee te spelen. Als ze al graag met balletjes en muisjes speelt, kan je die zo nog veel aantrekkelijker maken. + dat niet heel je huis vol speeltjes ligt, die al lang als dood worden beschouwd en waarmee toch niet meer wordt gespeeld.
Wat hier extra veel aandacht krijgt, zijn speeltjes gemaakt van echte dierenhuiden (o.a. tabby tijger heeft wel wat aanbod hierin). Met andere speeltjes wordt 5 minuten gespeeld, daarop gaan ze soms een uur lang los.

Een aanrader als je toch wil hengelen is het boek https://www.bol.com/be/nl/p/speel-met-j ... oductTitle
Daarin wordt super goed uitgelegd hoe je de natuurlijke instincten van je kat kan triggeren met speelgoed en welke soorten speelgoed veel kans hebben op succes. En als je katten leuk vindt, is het sowieso een heel fijn boek om te lezen.

Sinds ik de tips daaruit toe pas, is het hengelen hier ook veel geliefder geworden.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

OMH schreef: 29 aug 2024 06:00 Ik vind je trouwens een held dat je een zwangere kat van 2,5 jaar oud uit een asiel hebt gehaald. Je weet wat er nog gaat komen: kittens. Of zijn die er al?
Ik vergat dat nog te noemen! :grin:
Als ik lees hoe ze zich gedraagt, dan heeft ze het ultieme huisje gevonden.

Succes verder. Houd je ons op de hoogte?
Nou hád ik buikgriep en ik was zo slap als een (vieze) vaatdoek, ik heb waarschijnlijk weer half zitten lezen. Of de helft niet begrepen. Hoe dan ook... uit een goed hart, dat dan weer wel.
The catter the better!
Plaats reactie