verband jeuk en moeilijk slikken?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
kurtv
Kitten

verband jeuk en moeilijk slikken?

Bericht door kurtv »

Hallo,
Heb een mainecoon poes, 13j, binnenkat.
Heel haar leven RC Renal brokjes gekregen, en later ben ik ook kleine potjes natvoer 1x/d beginnen geven. (Gourmet's Nature creations) om soms de eetlust op te wekken.

2j terug begon ik te merken dat ze bij 't spinnen elke min. een keer hard moest silkken.
Vrij luid en dat is met de tijd luider worden. Momenteel klinkt het spinnen als het geluid van een koerende duif.
Zie video: https://vimeo.com/1003189438?share=copy
Verschillende onderzoeken laten doen (oa Utrecht) maar niks gevonden.

Een klein jaar terug begon ze zich plots open te krabben aan haar gezicht. Boven haar oog en oor, maar vooral onder haar kaaklijn. Hard strelen in haar nek vooraan geniet ze ook ernorm van.
Nu was ik met dat krabben naar de dermatologe geweest: resultaat, voedselallergie.
Pillen gekregen en kraagje om gehad.
Na veel proberen bij RC Hypoallergenic Renal uitgekomen, dat met heel veel tegenzin opgegeten wordt. Soms ook niet.
Om ze toch wat te laten eten ben ik terug de kleine potjes natvoer beginnen geven, weliswaar met zaken die ze nog nooit gegeten had, zoals bv rund. Om dat volgens de dermatologe ze neit kan allergisch zijn voor dingen die ze nog nooit at.

Maar nu, na een tijd begon ze terug zich open te krabben.
Nu mijn vraag:
Zou het kunnen dat er toch 'n aandoening bestaat die te maken heeft met haar slikken/slokdarm waardoor ze intern dat voelt en dat zich uit in krabben?
Heeft iemand reeds gelijkaardige situaties meegemaakt?

gr,
Kurt
Synemios
Tijger
Tijger

Re: verband jeuk en moeilijk slikken?

Bericht door Synemios »

Bedoel je dat je denkt dat het geen allergie is maar dat het puur met het slikken/slokdarm te maken heeft?
IK weet dat bij een allergie ze wel last kunnen krijgen ook van maag/darmen.

Bij Luna slaat het zelfs op haar luchtwegen maar dat schijnt niet zo heel vaak zo extreem voor te komen.

Maar sowieso als jij denkt dat er iets is met het slikken/de slokdarm dan zou ik de dierenarts bellen en daarmee overleggen.

Is er geen begeleiding meer van de dermatoloog?

Een allergie kunnen ze opbouwen en laat rund nou net een diersoort zijn wat vaak verwerkt wordt in katten voeren wat hoog in het lijstje staat van allergieën.
In veel voer zitten meerdere ingrediënten waar op gereageerd kan worden, niet alles staat er duidelijk op. ( denk aan vlees en dierlijke bijproducten)

Als eliminatie dieet zou je iets kunnen zoeken wat de kat echt nog nooit gegeten heeft denk dan aan kangoeroe, paard, struisvogel, hert.

Dan heb je ook nog katten die pas reageren na een bepaalde hoeveelheid die ze binnen krijgen.

IK heb er hier 2 met allergieën.

Lizzy krijgt ook renal/hypoallergeen ( multifunction van RC) maar Luna reageert zelfs daar nog op.

Misschien heb je iets aan onderstaande uitleg.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eliminatiedieet/

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/

Trovet heeft ook een voer voor katten met nierproblemen en allergie en die is er in brok en natvoer.
Medpets heeft smaakgarantie, als er minder dan 20% van gegeten is dan kun je ze mailen, mag je het terug sturen en krijg je je geld terug.

TROVET Renal RID (Venison) Kat

https://www.medpets.nl/trovet-renal-rid-venison-kat
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Synemios
Tijger
Tijger

Re: verband jeuk en moeilijk slikken?

Bericht door Synemios »

Is er al uitgesloten of het iets van maagzuur is?
En wat zegt je dierenarts van het filmpje?
Want als alles al onderzocht is in Utrecht dan blijven dat soort dingen nog over.

Het kunnen natuurlijk ook 2 dingen zijn die los staan van elkaar, hoewel maagzuur dan ook bij zowel de nieren als voedsel allergie kunnen passen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie