BlueMoon overactieve Schildklier watnu?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: BlueMoon overactieve Schildklier watnu?

Bericht door castratenkoor »

Bedankt voor de uitgebreide update. Emotioneel dat weerzien dat laat de goede band wel zien. Nog even volhouden met afstand houden.
We duimen dat alles straks goed is.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wat een mooi resultaat!

Merk je al dat zijn gewicht ook weer toeneemt?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Bericht door BlueMoon »

Asse-Poes schreef: 27 aug 2024 02:18 Wat een mooi resultaat!

Merk je al dat zijn gewicht ook weer toeneemt?
Ja hij is ook gewogen bij ontslag , hij woog bij opname 3.5 en bij ontslag 4.3 kilo.
Dus ik mag een beetje optimistisch zijn, denk ik.
De maanden voor behandeling viel hij zichtbaar af, schrokte wel 8x per dag een heel,pakje van 85 gram op per dag. De laatste 7 dagen is dat nog maar ongeveer 150 gram per dag.
Vanmorgen was hij kieskeurig at maar de helft van zijn bakje leeg.

Is verder wel levendig en speels. Best wel heel aanhankelijk en het nieuwe is dat hij bij mij in bed wil.
Heel moeilijk om hier niet aan toe te geven, knuffelen is er niet bij.

Ik merkte ook dat zijn vacht begint te glanzen. De veranderingen na de behandeling zijn positief.
Het lijkt wel de kat die hij was voor hij ziek werd. Maar nog ben ik voorzichtig hoor, het zijn wel radioactieve stoffen in dat kleine lijfje. Wat daar nig de uitwerking van is op den lange duur?
Volgens de dierenartsen hoefde ik me niet al te veel zorgen te maken , maar toch..

Over 6 weken grote scheck-up bij de reguliere dierenarts, die hebben alle expertise en medische apparatuur in huis. Als in scan, echo, bloedlaboratorium en zelfs een operatiekamer. Ik hou jullie op de hoogte. Want helaas veel katten die deze aandoening hebben.

Asse-poes heeft jou kat/kattin deze behandeling ook ondergaan?
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ja mijn kater Bellow is in februari 2023 ook in Lienden geweest.
Net als Blue had hij ook een torenhoge T4 en hij was afgevallen tot 2,5 kg.
Na 6 maanden was zijn T4 gezakt naar 12. En woog hij weer 4 kg.
Ik heb er geen moment spijt van gehad en zou zonder twijfel weer naar Lienden gaan, mocht het nodig zijn.

Fijn dat Blue het nu ook zo goed doet!

Waarom moet Blue al over 6 weken een grote check up?
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Je mag zeker optimistisch zijn en laat je niet gek maken door verhalen hier,
het gaat echt in het grootste deel van de gevallen goed en je had geen betere behandeling kunnen kiezen voor Blue.

Op het forum is het merendeel van de ervaringen ook positief als het om RAJ-behandeling gaat.

Bij ons is het niet goed gegaan, maar ondanks dat zou ik toch weer deze keuze maken.

Fijn dat je ons op de hoogte houdt, en geniet vooral van de vooruitgang die je ziet.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Bericht door BlueMoon »

Asse-Poes schreef: 27 aug 2024 12:11 Ja mijn kater Bellow is in februari 2023 ook in Lienden geweest.
Net als Blue had hij ook een torenhoge T4 en hij was afgevallen tot 2,5 kg.
Na 6 maanden was zijn T4 gezakt naar 12. En woog hij weer 4 kg.
Ik heb er geen moment spijt van gehad en zou zonder twijfel weer naar Lienden gaan, mocht het nodig zijn.

Fijn dat Blue het nu ook zo goed doet!

Waarom moet Blue al over 6 weken een grote check up?
Gelukkig is Bellow zijn schildklierwaarde weer naar normaal gezakt.
En nu na ruim een jaar mag je zeker zijn dat deze akelige aandoening genezen is.
Mooi en goed om te lezen ook voor andere werkgevers van katten is het hoopvol.
Het is voor mij afwachten wat de komende zullen zijn. Ik ben wel wel als eerder gezegd voorzichtig optimistisch.

Het gaat goed momenteel, eet, slaapt en toiletgangers gaan prima. We zijn nu bijna 10 dagen verder.
Ik zie geen gedragsverandering, wel veel slapen merk ik.Hij snakt om naar buiten te gaan naar zijn andere katten vrienden. Dat gaat nu even niet, gelukkig groot balkon. Het niet mogen aaien en knuffelen is een ramp en hartverscheurend. Vreselijk gewoon nu hij het zo nodig heeft en ik ook.

Ik heb zwangere vriendinnen die hier voorloppig wegblijven en kinderen zijn gelukkig met vakantie.
Die komen eind volgende week terug dan zijn de drie weken voorbij.

Half december laat ik Blue bij de reguliere DA shecken op nierwaardes, bloeddruk T4 en wat zoal nodig is. Missxhien ook een scan van zijn schildklier. Dan zijn we 4 maanden verder.

Dus ja wat ik nurken zeggen is, dat alles naar wens verloopt, Blue het goed doet, geen klachten hier en hij mag alles eten wat hijngraagbdoet. Nee niet zoals voor de behandeling, als in, schrokkend veel eten,om het half uur willen eten,. Hij eet normaal en is weer kieskeurig , wat hij niet lust laat hij staan
En van zijn porties eten laat hij nu zelfs wat staan. Het hijgen is er ook niet meer. Geen zenuwachtig gedrag meer, het rennen door het huis, naar buiten willen , na 5 min weer naar binnen en vice versa. De rust is terug en hopelijk zijn gezondheid ook, Blue is deze maand 10 jaar geworden. En we gaan volgende week naar een grote boerderij, volgens de arts kan het geen kwaad voor de overige dieren, kinderen zijn er niet en zwangere ook niet. Kan hij lekker naar hartelust buiten zijn in de natuur.

Vraag me nu af mag hij na de vakantie dan zijn we een maand verder, ontwormd worden? Want het is weer tijd en zeker na het boederijavontuur. Hierbij ook dank aan alle lieve hoopvol reacties, daardoor ben ik ook tot besluit RA-J gekomen. En Asse-Poes jouw vorige berichten in dit forum had ik ook grondig gelezen en deden mij ook besluiten voor RA-J dank je wel voor het plaatsen
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Bericht door BlueMoon »

BlueMoon schreef: 29 aug 2024 14:00 Gelukkig zijn Bellow schildklierwaarde weer naar normaal gezakt.
En nu na ruim een jaar mag je zeker zijn dat deze akelige aandoening genezen is.
Mooi en goed om te lezen,,,,ook voor andere werkgevers van katten is het hoopvol.
Het is voor mij afwachten wat de komende maanden zullen zijn. Ik ben wel wel als eerder gezegd voorzichtig optimistisch.

Het gaat goed met Blue momenteel, eet, slaapt en toiletgang zijn prima. We zijn nu bijna 10 dagen verder.
Ik zie geen gedragsverandering, wel veel slapen merk ik.Hij snakt om naar buiten te gaan naar zijn andere katten vrienden. Dat gaat nu even niet, gelukkig wel groot balkon. Het niet mogen aaien en knuffelen is een ramp en hartverscheurend. Vreselijk gewoon nu hij het zo nodig heeft, en ik ook.

Ik heb zwangere vriendinnen die hier voorloppig wegblijven en kinderen zijn gelukkig met vakantie.
Die komen eind volgende week terug dan zijn de drie weken voorbij.

Half december laat ik Blue bij de reguliere DA shecken op nierwaardes, bloeddruk T4 en wat zoal nodig is. Missxhien ook een scan van zijn schildklier. Dan zijn we 4 maanden verder.

Dus ja wat ik nu kan zeggen is, dat alles naar wens verloopt, Blue het goed doet, en hij mag alles eten wat hij wil. Nee,,,niet zoals voor de behandeling, als in, schrokkend veel eten, om het half uur willen eten,.

Hij eet normaal en is weer kieskeurig , wat hij niet lust laat hij staan
En van zijn porties eten laat hij nu zelfs wat staan.

Het hijgen is ook niet meer. Geen zenuwachtig gedrag meer, het rennen door het huis, naar buiten willen , na 5 min weer naar binnen en vice versa. De rust is terug en hopelijk zijn gezondheid ook,

Blue is deze maand 10 jaar geworden. We gaan volgende week naar een grote boerderij, volgens de arts kan het geen kwaad voor de overige dieren, kinderen zijn er niet en zwangere ook niet. Kan hij lekker naar hartelust buiten zijn in de natuur. Dat mag na drie weken in huis.

Vraag me nu af,,mag hij na de vakantie (dan zijn we een maand verder qua ra-j behandeling) ontwormd worden? Want het is weer tijd en zeker na het boederijavontuur.of nog even wachten tot twee maanden verder…

Hierbij ook dank aan alle lieve hoopvol reacties, daardoor ben ik ook tot besluit RA-J gekomen. En Asse-Poes jouw vorige berichten in dit forum had ik ook grondig gelezen en deden mij ook besluiten voor RA-J dank je wel voor het plaatsen
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja je kunt gewoon je ontwormings-schema aanhouden.
En nog even en je mag weer volop knuffelen en aaien.
Als je goed je handen wast erna mag je wel aaien, je moet het tot een minimum beperken.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

BlueMoon schreef: 29 aug 2024 14:00

Is opnieuw testen na 4 maanden niet te vroeg?
Misschien zijn de inzichten veranderd, maar bij Bellow was het na 6 maanden pas bloedprikken voor T4.
Ik doe elk jaar een seniorencheck en laat dan gelijk een groot bloedondrzoek doen. (Alles in 1x)
BlueMoon schreef: 29 aug 2024 14:00 En Asse-Poes jouw vorige berichten in dit forum had ik ook grondig gelezen en deden mij ook besluiten voor RA-J dank je wel voor het plaatsen

Fijn dat je er wat aan had!
Laatst gewijzigd door Asse-Poes op 29 aug 2024 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik weet dat Gent na 3 maanden bloedonderzoek adviseert, maar die doen geen bloedonderzoek eind van de week tijdens opname.
En volgens de site van de Lingehoeve is het bij hen nog steeds 6 maanden:
Controle kat schildklier, nieren en hoge bloeddruk
Ter controle van de behandeling van de schildklier met radioactief jodium raden wij u aan om zes maanden na de behandeling de bloedwaarden van de schildklier en de nieren van uw kat opnieuw te laten controleren. De schildklier heeft soms wat tijd nodig om weer een normaal evenwicht te vinden, dit kan tot zes maanden na de behandeling duren. U kunt dus pas na zes maanden zeggen of de behandeling definitief geslaagd is.

U kunt dit bloedonderzoek door uw eigen dierenarts laten uitvoeren. Het gaat dan om het schildklierhormoon (T4 = thyroxine) en de nierwaarden (SDMA, Creat en Ureum). U kunt dit bloedonderzoek bij uw eigen dierenarts laten uitvoeren. Zo kan worden gecontroleerd de behandeling geslaagd is en er geen nierproblemen bij uw kat aanwezig zijn. Ook raden we aan de bloeddruk te laten controleren.
https://schildklierkat.nl/radioactief-jodium/
Groetjes, Denise
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Bericht door BlueMoon »

Synemios schreef: 29 aug 2024 17:10 Ik weet dat Gent na 3 maanden bloedonderzoek adviseert, maar die doen geen bloedonderzoek eind van de week tijdens opname.
En volgens de site van de Lingehoeve is het bij hen nog steeds 6 maanden:

https://schildklierkat.nl/radioactief-jodium/
Bij ontslag van Blue bij Lingehoeve liet de DA Maxime mij meekijken op beeldscherm naar de laatste bloeduitslagen na de behandeling.
Bij opname waren de T4 197, bij ontslag T4 “90” bloedonderzoek na behandeling was uitgebreider en de uitslagen waren verder bevredigend, aldus dr Maxime.
Dus ja bij ontslag was een dag ervoor of de dag ontslagdag zelf bloedonderzoek gedaan.

Het was een emotioneel weerzien met Blue na een week wetende dat hij 7 dagen en nachten in beperkt ruimte/isolatie heeft gezeten. Ik heb verder niet gevraagd naar het waarom van bloedonderzoek. Ik was blij dat we naar huis konden.

Ik heb zijn medisch-dossiers nog niet kunnen bekijken, ga ik nog wel doen. Deze heeft Lingehoeve vast naar mijn reguliere DA gestuurd. Ik zal er naar vragen. Heb wel wat medische gegevens en scan toegestuurd gekregen. O.a. Van zijn schildklier en de bloedwaarden.
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Bericht door BlueMoon »

Asse-Poes schreef: 29 aug 2024 17:04 Is opnieuw testen na 4 maanden niet te vroeg?
Misschien zijn de inzichten veranderd, maar bij Bellow was het na 6 maanden pas bloedprikken voor T4.
Ik doe elk jaar een seniorencheck en laat dan gelijk een groot bloedondrzoek doen. (Alles in 1x)

Hi, ja is mijn inzicht om hem na 4 maanden te checken in december.
Bloeddruk meten is een must en ik wil ook weten hoe het met zijn nieren en lever staat na de blootstelling RA-J. Ik las dat een overactief schildklier de nierwaardes beïnvloed of aandoening daaraan maskeert? Het is meer een zekerheid check naar zijn lever/nier functietheorie en bloeddruk.
Kan dek ik geen kwaad, toch? Missxhien ben ik overbezorgd hoor maar de schrik zat er goed in.

Fijn dat je er wat aan had!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee het kan geen kwaad, maar het heeft niet zoveel zin om al na 4 maanden te checken, als er al bloed geprikt is in die week.
tenzij je denkt dat het je gerust stelt, maar na 6 maanden weet je pas of de behandeling echt geslaagd is.

Een overactieve schildklier beïnvloed inderdaad de nierwaarden, daarom weet je pas of die nierwaarden goed zijn als de t4 normaal is.
Dat is ook een reden waarom er soms eerst een proefbehandeling gedaan wordt met thiafeline/felimazole als dat kan.
Groetjes, Denise
Plaats reactie