Nieuw katje bij Sphynx kat met mogelijks niesziekte jaren geleden

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Nieuw katje bij Sphynx kat met mogelijks niesziekte jaren geleden

Bericht door Asse-Poes »

Het kan goed gaan, het kan ook een drama worden.
Jouw kat is 5 jaar alleen geweest. Ze kent geen leven met een soortgenootje. Ze weet niet wat aandacht delen is.
Dat maakt het wel lastiger.
Jij kiest een nieuw katje (kitten of volwassen) dat jij leuk vindt, dat is niet de keuze van jouw kat...
Moeilijk dus.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

We hebben een asielkitten (poes) gevonden die zeer aanhankelijk is en lief zou zijn. Het zit momenteel nog bij een opvangezin en zouden we volgende week in huis kunnen hebben.
Dus ja toch laten overhalen door de vrouw hier om ermee door te gaan.
Intussen zijn we een vrije kamer op het bovenverdiep aan het klaarmaken voor het kitten. Deze gaan we voorzien van nieuwe spullen zoals krappaal, kattenbak, enz... We gaan het ook rustig aanpakken en al deze stappen volgen zoals in deze video:

Ok het kitten zal misschien nog niet direct bij ons op de bank kunnen zitten, maar dit lijkt ons het beste.
Het kan eerst zelf deze kamer ontdekken voor we verder gaan.
En hopelijk komt het op het gebied van gezondheid ook goed.
Onze Sphynx zullen we ook deze zakjes geven ter versterking van de weerstand: https://www.purina.be/nl/kat/kattenvoer ... supplement
Je weet nooit door stress ze een opflakkering van niesziekte (als ze dit wel ooit heeft gehad)krijgt.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Klinkt goed qua voorbereiding. Succes

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Met enige vertraging vandaag het katje mogen ophalen.
Wat een superkatje. Het is al vanaf het eerste moment op haar gemak. Eerst krijgt ze haar eigen kamer waar ze vrij in rond kan lopen als wij erbij zijn. We hebben een grote bench voor haar gekocht. Hier moet ze in (toch de eerste dagen) als we van huis zijn en s'nachts.

Afbeelding

Jullie moeten eens kijken hoe ze al op haar gemak is :-o
Afbeelding

Afbeelding

Intussen onze Sphynx laten ruiken aan het mandje die in de reismand zat. Op zich deed ze redelijk normaal. Een 2de keer later blies ze even en gromde. Dus zal nodig zijn dat we het rustig aan doen denk ik.

Afbeelding

Hopelijk komt alles goed.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat een leuke kat, is het nog een kitten?

Spannend hoe dit zich gaat ontwikkelen, hopelijk worden de twee beste maatjes🙏

Mag ik vragen waarom de poes in een bench moet als ze haar eigen kamer heeft?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Anne schreef: 14 aug 2024 21:31 Wat een leuke kat, is het nog een kitten?

Spannend hoe dit zich gaat ontwikkelen, hopelijk worden de twee beste maatjes🙏

Mag ik vragen waarom de poes in een bench moet als ze haar eigen kamer heeft?
Het is een kitten van 13 weken. We hopen ook dat het maatjes kunnen worden.

Het kitten zit nu in een logeerkamer die op zich wel katvriendelijk is maar toch.
We weten nog niet of het kitten veel kattenkwaad zal uitsteken als we er niet zijn. Dus ja die bench is tot we ze verder in het huis kunnen loslaten.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Op zich is er niks mis met een bench maar bedenk wel dat dat kittentje van 13 weken een energiebom is en zijn/ haar energie kwijt moet
Je zult hem of haar moeten uitputten met spelen en nog eens spelen
Anders is het zielig

Kun je de logeerkamer niet aanpassen?

Wij hebben nu ook twee kleine bengels in huis en ik heb al wat dingen weggezet waar ze niet bij kunnen ;-)

Hoe gaat het ondertussen?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Anne schreef: 15 aug 2024 16:01 Op zich is er niks mis met een bench maar bedenk wel dat dat kittentje van 13 weken een energiebom is en zijn/ haar energie kwijt moet
Je zult hem of haar moeten uitputten met spelen en nog eens spelen
Anders is het zielig

Kun je de logeerkamer niet aanpassen?

Wij hebben nu ook twee kleine bengels in huis en ik heb al wat dingen weggezet waar ze niet bij kunnen ;-)

Hoe gaat het ondertussen?
Zielig misschien wel. Er zijn genoeg mensen die het zo doen. MAAR staar jullie hier niet blind op want zo lang zit ze er niet in hoor. Deze nacht verliep echt zeer goed. Tijdens de dag loopt ze los in de kamer en is er meestal iemand aanwezig van ons. Vandaag mocht ze al naast de kamer al verder het huis (bovenverdieping) verkennen. Enkel de benedenverdieping is nog gereserveerd voor onze sphynx. Voor deze zal het moeilijker lopen. Tijdens het uitwisselen van geuren doet ze nog wat onrustig. Het blazen is al iets minder. Het kitten zelf trekt er zich allemaal niks van aan. Deze lijkt weinig schrik te hebben van al dit nieuws.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Als ik die bench zo zie valt dat ook wel mee ;)
Een doos, twee ligplanken, krabpaal en kittenbak. Menig bench is kariger uitgerust :)

Het blazen zelf door je Sphynx is ook niet erg. Dat is voor katten gewoon communicatie. Pas als je kitten daar onjuist op reageert (ruimte niet respecteren) zou het mis kunnen gaan.

Ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke intro :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Daarom we ook geen kleine bench kochten.
De daardwerkelijke intro zal nog niet voor snel zijn vrezen we.
We durven niet te snel gaan. Onze sphynx zit ook al 5 jaar alleen.

Ik volg dit stappenplan:
1. Minstens 1 nachtje kitten laten wennen aan de aparte kamer.

2. Uitwisselen van geuren. Wanneer beide katten relaxt overkomen gaan we verder.

3.Onze Sphynx naar bovenverdieping laten gaan met de deur van de kittenkamer dicht.

4.Kitten de bovenverdieping met deur open laten verkennen.

5.Terug onze Sphynx naar bovenverdieping laten gaan met deur kittenkamer terug dicht. Ze zou moeten ruiken dat het kitten op pad is geweest.

6.Kort even wisselen van elkaars leefruimte zonder dat ze elkaar zien.

7.De laatste stap is elkaar zien daar een glazen wand die ik zet in de deuropening.

Op dit moment zit er niet veel beweging in. Het uitwisselen van de geuren leek best wel goed te gaan. Onze Sphynx begon 1x te blazen daarna niet meer.
Na puntje 5 wil ze niet meer uit eigen beweging naar boven gaan. Dus dit forceren we niet.
Hopelijk komt er binnenkort verandering in.

.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wes56 schreef: 15 aug 2024 17:07 MAAR staar jullie hier niet blind op want zo lang zit ze er niet in hoor. Deze nacht verliep echt zeer goed. Tijdens de dag loopt ze los in de kamer en is er meestal iemand aanwezig van ons. Vandaag mocht ze al naast de kamer al verder het huis (bovenverdieping) verkennen.
Gelukkig :smile:
Fijn dat het tot nu toe goed gaat
Ik ben benieuwd hoe stap 3 verloopt, vooral hoe jouw sphynx reageert
en kipjes Kayla en Lucy

Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Dit weekend vooral bezig geweest met geuren uitwisselen. Intussen ook een feliway gekocht voor onze sphynx.
Onze sphynx lijkt redelijk normaal te reageren denken we. Ook op het lig kussentje van het kitten lijkt onze sphynx nu iets rustiger te reageren.
Enkel als onze sphynx hierop zit en wij komen iets te snel dichterbij dan gaat ze blazen naar ons. Dit komt ook als ze ons niet had zien komen. Vandaag was ze even nieuwsgierig en kon ze in de kamer van het kitten komen terwijl we de deur op een kier hadden staan. Het kitten zat hiervoor even in haar bench. Ze deed ook normaal maar ging daarna terug snel naar beneden.
Dus denken we een stap dichterbij te zijn en tijd voor de volgende stap.
Ik heb de kamerdeur van het kitten nu volledig openstaan en de opening is afgezet met een plexi wand met een kleine kijkopening. Kunnen ze eerst elkaar leren kennen achter glas. Dit ging iets moeilijker. Onze sphynx wou komen kijken, maar kitten was iets te enthousiast. Ze komt altijd snel aangelopen naar de plexi wand. Onze sphynx vond dit maar niets en begon toch wel hevig te blazen. Toen liep ze terug naar beneden. Dus we laten haar nu zelf de keuze maken wanneer ze naar boven wil gaan kijken. We zullen het nog even tijd moeten geven op deze manier.
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Even een laatste update.
Na iets meer dan een weekje gaat het zeer goed!
De eerste dagen zat onze sphynx te blazen en te grommen. Het kitten was toen enorm enthousiast en had geen angst. Nu is onze sphynx de meest enthousiaste van de 2. Het kitten is nu soms wat bang, als onze sphynx wat te snel komt aangestormd om te spelen. Ze hebben elke hun kattenbak maar toch gaat het kitten ook in dezelfde kattenbak als onze sphynx. Gelukkig lijkt ze er geen problemen mee te hebben. Dit lijken me allemaal tekenen dat ze elkaar kunnen uitstaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

foto omzetten naar jpg online
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wat een fijne update! :edance:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat geweldig!!! Ik denk dat je ze nu wel bij elkaar kunt laten :smile:

Zo te zien heb je de situatie goed ingeschat !
en kipjes Kayla en Lucy

Plaats reactie