Kat eet minder (zomer?)

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
FrankV
Huiskat
Huiskat

Kat eet minder (zomer?)

Bericht door FrankV »

Mijn kat Puck, 6 jaar oud, eet de afgelopen maand wat minder. Ze krijgt zo’n 50 gram brokjes (struvietdieet) per dag maar het is nu regelmatig zo dat ze dit niet allemaal opeet. Daarvoor at ze het eigenlijk wel altijd op.

Puck heeft 1,5 jaar geleden acuut nierfalen gehad. Ze is 2 weken geleden nog door de dierenarts nagekeken en haar bloedwaarden zijn getest. Die waren allemaal in orde (ook SDMA) dus dat lijkt me het probleem niet.

Ze is ook nog goed op gewicht, eigenlijk wat te zwaar volgens dierenarts.

Daarnaast ligt ze ook vaak voor pampus nu, bijvoorbeeld op de trap of op de vloer. Ze gaat pas ‘s avonds aan de wandel.

Kan dit komen door het weer/zomer periode? Hoe is de ervaring met eten bij jullie in deze periode?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kat eet minder (zomer?)

Bericht door castratenkoor »

Dat kan zeker komen door de warmte. Mijn ervaring hier is ook dat de katten nu minder eten.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

bij wisselt het ook erg met periodes. meestal als ik me zorgen ga maken beginnen ze weer met eten. rare beesten. haha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
FrankV
Huiskat
Huiskat

Bericht door FrankV »

nellebel schreef: 08 aug 2024 11:43 bij wisselt het ook erg met periodes. meestal als ik me zorgen ga maken beginnen ze weer met eten. rare beesten. haha
castratenkoor schreef: 08 aug 2024 11:19 Dat kan zeker komen door de warmte. Mijn ervaring hier is ook dat de katten nu minder eten.
Dank voor jullie reacties. Door het gedoe 1,5 jaar geleden maak ik me zorgen om de kleinste dingen. Misschien maak ik mezelf dan toch te druk! Het is soms lastig bepalen of er echt wat is of dat het gewoon de omstandigheden zijn.

Hoeveel scheelt het bij jullie ongeveer?
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Hier eten ze ook beduidend minder door de warmte

In de schemering worden katten meestal actief
Dat komt omdat het eigelijk nachtdieren zijn
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
FrankV
Huiskat
Huiskat

Bericht door FrankV »

Helder! Dank voor de antwoorden. Dan nog een andere vraag: Puck krijgt nu Hills. Los van de verminderde eetlust van de laatste tijd is ze daar sowieso niet dol op.

In het begin gebruikte ik Kattovit struvite. Daar was ze echt verzot op. Ik kreeg van de DA echter het advies een van de “drie grote” merken te kiezen omdat van de andere urinary voeren niet bewezen is dat ze werken.

Hebben mensen ervaring met kattovit, en dan met name het struvietvoer? Ze hebben ook nog redelijk betaalbaar natvoer.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Nee geen ervaring met het struviet voer van kattovit maar wel met de gastro en hypoallergene soorten van kattovit en dat zijn goede ervaringen

Hier 2 blaasgruiskatten jarenlang op de urinary voer van smila gehad en dat ging heel goed. Bella* kreeg wel later nierfalen en de urinary van smilla was heel geschikt om toen te geven ( oa laag in fosfor)
Joep kreeg ook urinary v smilla maar moest over op hypoallergeen en in combinatie met eurologist gaat dat ook goed

Ik zou het gewoon proberen want het is ook van belang dat je kat met smaak eet
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

FrankV
Huiskat
Huiskat

Bericht door FrankV »

Anne schreef: 08 aug 2024 14:26 Nee geen ervaring met het struviet voer van kattovit maar wel met de gastro en hypoallergene soorten van kattovit en dat zijn goede ervaringen

Hier 2 blaasgruiskatten jarenlang op de urinary voer van smila gehad en dat ging heel goed. Bella* kreeg wel later nierfalen en de urinary van smilla was heel geschikt om toen te geven ( oa laag in fosfor)
Joep kreeg ook urinary v smilla maar moest over op hypoallergeen en in combinatie met eurologist gaat dat ook goed

Ik zou het gewoon proberen want het is ook van belang dat je kat met smaak eet
Helder, dank je! Ik had Hills in dit geval gekozen omdat er inderdaad relatief weinig fosfor in zit.. dit gezien haar nierfalen 1,5 jaar terug. :)
FrankV
Huiskat
Huiskat

Bericht door FrankV »

Nog even ter info: hier is er vandaag zo’n 45 gram brokken doorheen gegaan. Niet heel weinig maar ook niet veel, zeker niet als ik naar de richtlijn op de zak kijk..

Maar goed, ze is wel goed op gewicht.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik weeg ze om de 4 weken en gister ook gedaan toevallig
Er zijn er een paar die een ons zijn afgevallen
Ik wijt dat aan de warmte ;-)
Over 4 weken zie ik opnieuw hoe het er voor staat

45 gram is netjes :-P
en kipjes Kayla en Lucy

FrankV
Huiskat
Huiskat

Bericht door FrankV »

Haha ja dat zal inderdaad de warmte zijn ;)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

bij ons wisselt het met guusje altijd , warm of niet. madam het laatste weken weer minder gegeten. brokjes en moeilijk doen met natvoer. wilde alleen het sapje en er mocht absoluut niet haar medicijn in zitten (soms stiekum geprobeerd). sinds twee dagen is het ineens weer mw veelvraat. gisteren zelfs zo erg dat haar schaaltje natvoer leeg ging (tot verdriet van gijs die altijd netjes wacht tot ze klaar is en dan de afwas doet, dat viel hem gisteren tegen want er viel niets af te wassen), maar ik betrapte haar op het aanrecht en ze stond onze borden af te likken. kan wel zeggen, dat doet ze anders nooit. mar enkele weken geleden stond ze de pan soep uit te likken. (was nagespoeld met water dus feitelijk zat er amper iets in als water). maar onze katten krijgen geen mensen eten dus wij kenden dit echt niet van ze. en helemaal niet van guusje. gekke troela
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
FrankV
Huiskat
Huiskat

Bericht door FrankV »

Nog even een update: de eetlust is hier al weer 1,5 a 2 weken helemaal terug :)
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Ha mooi zo. Op erg warme dagen eten ze hier ook minder maar drinken ze meer. Ik heb het gevoel dat dat ook normaal is.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Gelukkig is het weer goed gekomen.
Helaas eten sommigen hier ook veel minder als het warm is, terwijl andere katten gewoon net zoveel eten als normaal.
Lizzy en Indy dat is echt drama, dus ik geef ze dan extra kattensoep ( Indy cosma en Lizzy kattovit renal drink)

Deze week wordt het weer warm dus ik ben voorbereid.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie