BlueMoon overactieve Schildklier watnu?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Re: BlueMoon overactieve Schildklier watnu?

Bericht door BlueMoon »

Update over BlueMoon: Vorige week is hyperthyreoïdie vastgesteld. Hij zit nu op Hill’s y/d nat- en droogvoer. De eerste paar dagen waren moeilijk, maar sinds dag vier eet hij weer beter, zo’n 150 gram natvoer per dag en ook wat brokjes. Hij is weer actief, speelt en drinkt goed. Zijn T4 was 197 bij diagnose, de rest was op het randje.

BlueMoon staat op de wachtlijst voor RAJ-behandeling in Lingehoeve en tot mijn verrassing kan hij dinsdag al terecht. Dit komt wel erg snel, ik schrik ervan. De diagnose is nog vers, hij moet wennen aan het voer, en ik ben nog behoorlijk in paniek. Ik weet niet of ik het moet doen, want hij is nog maar 3,5 kilo. Ik heb de dierenarts gevraagd om uitstel, zodat hij eerst wat kan aansterken. Als dat niet mogelijk is en we toch moeten weer op de wachtlijst gezet worden, denk ik toch voor dinsdag te gaan , maar de bijwerkingen van RA-J ? Zijn zo onzeker,,,en optie levenslang Hill’S y/d en medicatie vind ik niet te doen…wij willen ook niet elke dag zilvervliesrijst met broccoli en levenslang medicatie als het ook anders kan, Dilemma&onzekerheid
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Bericht door BlueMoon »

cerna schreef: 11 aug 2024 15:47 Ik heb geen ervaring met RA-jood (heb altijd Felimazole gegeven), maar ik weet van een mede-forummer hoe zij steeds wanhopiger werd omdat er geen behandeling beschikbaar was en haar kat steeds verder afviel.
Ik zou het dinsdag daarom door laten gaan (en wanneer je erg twijfelt maandag je twijfels even voorleggen bij hen, misschien dat ze je dan gerust kunnen stellen?) want wie weet hoelang het duurt voordat je dan weer terecht kunt en 3,5 kilo is al niet echt veel.

Dankjewel, er is hierin geen keuze, of levenslang, medicatie en saai eentonig dieetvoer hill’s of eenmalig RA-J behandeling en hopen op goed lang leven…spannend is het wel, qua bijwerkingen, kans op vertraagd schildklier en radioactieve stoffen in het lijfje die de nieren en lever passeren, maar er is geen andere keuze helaas dan RA-J … ps hij eet het wel maar hij wordt er niet vrolijk of gelukkig van, eerder klagerig en begrijp niet waarom hij opeens op dat dieet is, machteloosheid is wat ik voel, maar dat hebben alle katten mensen met hun dieren, ik hou hier op de hoogte hoe hetbsllemaal verloopt
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het wel door laten gaan. Vraag even aan je dierenarts of je tot dinsdag door moet gaan met Y.D. Na de behandeling moet je hem echt wel binnen houden een periode.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ja, dat is even schakelen dat hij dinsdag al terecht kan. Wel heel fijn omdat hij het voer zo te lezen niet echt van harte eet. Ik zou het zeker doen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Als je besluit het dinsdag door te laten gaan, kan hij nu alles eten wat hij lekker vindt. Je moet eigenlijk vier dagen voor de behandeling stoppen met Y/D. Dus dan mag hij nu alles eten.
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Bericht door BlueMoon »

Yes, het gaat door morgen dinsdag 13 aug krijgt BlueMoon zijn R.A.-J behandeling.
Vanmiddag belde de dierenarts van Lingehoeve dat we welkom zijn vanaf 12.00 uur.
Omdat het niet 100% zeker was of we al morgen terecht konden, heb ik doorgezet met Hills y/d voeding. Na telefoontje van dierenarts direct Blue zijn normale voer aangeboden , hij was zo blij en schrokte het op…ik hou jullie op de hoogte voor nu is het een spannende dag morgen, dank voor alle adviezen, tips en het meeleven. Het heeft goed gedaan en geholpen bij het kiezen en beslissen voor deze behandeling mijn dank is groot
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Succes morgen en sterkte met de dagen aftellen tot hij weer thuis is!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Succes vandaag en de komende tijd!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

succes vandaag, hoop dat het hem gaat helpen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Bericht door BlueMoon »

Update RA-J behandeling BlueMoon.

Gisteren was een hele ervaring bij de Lingehoeve! Onze BlueMoon is door dierenarts Maxime geholpen aan zijn schildklier, (RA-J) en dat ging gelukkig allemaal heel soepel.

We werden supervriendelijk ontvangen op een prachtige locatie, en Maxime nam uitgebreid de tijd om alles helder uit te leggen. Zelfs onze schuwe BlueMoon, die normaal gesproken geen fan is van artsen, voelde zich al snel op zijn gemak. Na een grondige inspectie van de hele spreekkamer, op zoek naar een kattenbak, besloot hij uiteindelijk maar een plasje in de wasbak op het aanrecht te doen. Ach ja, na zo’n lange reis snap je dat wel!

Na de behandeling, kregen we gisternamiddag via WhatsApp een video en foto van BlueMoon in zijn verblijf, en vandaag weer een update met een scan van zijn schildklier. Mededeling erbij dat Blue goed heeft gegeten en gedronken en dat de kattenbak gang ook prima is verlopen.

Het is best emotioneel om hem zes dagen in zo’n kleine ruimte te zien, zeker omdat hij normaal de hele nacht buiten op muizenjacht is. Maar we weten dat het nodig is en vertrouwen erop dat hij er straks weer helemaal bovenop komt!

Aanstaande vrijdag krijgt BlueMoon een bloedonderzoek en andere onderzoeken, en daarna belt de arts ons om de uitslagen door te geven. Dat is natuurlijk best wel spannend, maar we hopen op het beste voor onze avontuurlijke kater!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Fijn dat de behadeling soepel is verlopen en dat Blue goed eet en drinkt. We duimen voor goede uitslagen vrijdag.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

wat een fijne ontvangst daar zeg. dat helpt zeker wel in je eigen gevoel. en je weet... het is voor een goed doel en die dagen zijn zo voorbij
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Hoe gaat het nu met BlueMoon?
BlueMoon
Huiskat
Huiskat

Bericht door BlueMoon »

castratenkoor schreef: 23 aug 2024 06:09 Hoe gaat het nu met BlueMoon?
Ga ik nog op terug komen, maar voor nu eventjes, het gemis van BlueMoon was verschrikkelijk, het weerzien na dikke week ontroerend bij het horen/zien direct hard enthousiast mauwen, waarop de dierenarts opmerkte”wat enthousiaste herkenning” momenteel moet ik afstand houden van BlueMoon niet aaien niet knuffelen…het is hartverscheurend.

Hij eet normaal/goed, geen schrokkend eten of zeuren om eten…verder is de behandeling goed verlopen, en de toiletgangers normaal.

Bij opname was zijn “T4” waarde 197 en bij ontslag T4: 90. Gelukkig waren zijn nieren en lever waarde niet aangetast.Overige bloedwaarden waren niet verontrustend.

BlueMoon heef gelukkig ook geen gedragsverandering ontwikkeld door weekje isolatie in beperkte poezenruimte. Wel is het zo dat hij bij mij in bed wil wat hij voorheen niet deed…ik heb niet opgevangen hoelang ik afstand moet houden maar dat kan ik opzoeken in de e-mails van de dierenarts.

Al met al ben ik voorzichtig optimistisch,,,maar na 6 maanden kan je zeggen dat hij genezen is. Volgens Lingehoeve komt het bijna niet voor dat dat de behandeling niet aanslaat. Lingehoeve zegt dat tussen 95 en 97% geneest. Het is nu een week geleden dat hij behandeld het lijkt goed te gaan, is rustiger, eet normaal en geen gedragsverandering
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Wat fijn dat BlueMoon weer thuis is en dat je daar zo goed bent ontvangen.
Die week vond ik ook zwaar..
Heb je geen instructies op papier mee gekregen?

Wij mochten van Gent wel aaien, mits we onze handen goed wasten na het aaien.
Het wordt voornamelijk via de urine en ontlasting uitgescheiden.
Zwangere mensen en kinderen werd het wel volledig afgeraden.

Het is een behoorlijke daling en in dat half jaar zal het waarschijnlijk nog verder zakken.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie