BlueMoon overactieve Schildklier watnu?
BlueMoon overactieve Schildklier watnu?
Lieve kattenliefhebbers,
Twee dagen geleden kreeg ik de uitslag van mijn lieverd BlueMoon: een te snel werkende schildklier. Deze diagnose heeft een enorme emotionele rollercoaster teweeggebracht, iets wat elke kattenliefhebber kan begrijpen. Ik heb me verdiept in verschillende behandelingen zoals Hill’s y/d voeding, levenslange medicatie, chirurgie, en radioactief jodium (RAJodium).
Ondertussen valt mijn lieverd af en at hij eerst te veel, maar helaas slaat Hill’s y/d niet aan en eet hij nu niet meer. Eten is van essentieel belang bij een kat die afvalt. Niet eten maakt mij machteloos en ik kan het niet aanzien. Daarom heb ik maar verse kipfilet gekookt en dat ging goed. Hij dronk ook van het kookvocht en daarnaast at hij een klein stukje gekookt ei. Ondertussen blijf ik Hill’s y/d aanbieden.
Nu heb ik een paar vragen:
Wie heeft ervaring met de behandeling met RAJodium bij Lingehoeve Diergeneeskunde in Lienden?
Klopt het dat je kat erna geneest na een paar maanden?
Mocht je kat na de behandeling direct weer normaal voeding die hij zij lekker vond?
Heeft iemand ervaring met alternatieve diergeneeskunde voor een versnelde schildklier?
Daarnaast ben ik op zoek naar voedingssupplementen om mijn kat aan te laten sterken. Alle tips, adviezen, en ervaringen zijn welkom. Alvast hartelijk dank voor je reactie.
Twee dagen geleden kreeg ik de uitslag van mijn lieverd BlueMoon: een te snel werkende schildklier. Deze diagnose heeft een enorme emotionele rollercoaster teweeggebracht, iets wat elke kattenliefhebber kan begrijpen. Ik heb me verdiept in verschillende behandelingen zoals Hill’s y/d voeding, levenslange medicatie, chirurgie, en radioactief jodium (RAJodium).
Ondertussen valt mijn lieverd af en at hij eerst te veel, maar helaas slaat Hill’s y/d niet aan en eet hij nu niet meer. Eten is van essentieel belang bij een kat die afvalt. Niet eten maakt mij machteloos en ik kan het niet aanzien. Daarom heb ik maar verse kipfilet gekookt en dat ging goed. Hij dronk ook van het kookvocht en daarnaast at hij een klein stukje gekookt ei. Ondertussen blijf ik Hill’s y/d aanbieden.
Nu heb ik een paar vragen:
Wie heeft ervaring met de behandeling met RAJodium bij Lingehoeve Diergeneeskunde in Lienden?
Klopt het dat je kat erna geneest na een paar maanden?
Mocht je kat na de behandeling direct weer normaal voeding die hij zij lekker vond?
Heeft iemand ervaring met alternatieve diergeneeskunde voor een versnelde schildklier?
Daarnaast ben ik op zoek naar voedingssupplementen om mijn kat aan te laten sterken. Alle tips, adviezen, en ervaringen zijn welkom. Alvast hartelijk dank voor je reactie.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: BlueMoon overactieve Schildklier watnu?
Mijn kat Rik had dezelfde diagnose. Omdat hij een halve wilde was en in wakkere staat niet te behandelen bij een dierenarts, was RAJodium behandeling bij hem geen optie.
Hill's Y/D at hij 2 dagen en weigerde het daarna, dus ook dat viel af.
Ik heb hem stabiel gekregen met Thiafeline. Dat heeft hij 2,5 jaar gekregen, versnipperd door natvoer wat hij lekker vond.
Bij een sociale kat is het uiteraard beter de pil gewoon in zijn bek-keel te doen elke dag.
Rik is uiteindelijk overleden een paar maanden geleden aan een levertumor.
Ik heb hem stabiel gekregen met Thiafeline. Dat heeft hij 2,5 jaar gekregen, versnipperd door natvoer wat hij lekker vond.
Bij een sociale kat is het uiteraard beter de pil gewoon in zijn bek-keel te doen elke dag.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ahh verdrietig dat Rik niet meer is, gemis zal groot zijn katten huizen in onze ziel , sterkte.castratenkoor schreef: 05 aug 2024 06:27 Mijn kat Rik had dezelfde diagnose. Omdat hij een halve wilde was en in wakkere staat niet te behandelen bij een dierenarts, was RAJodium behandeling bij hem geen optie.
Maar wel fijn en gelukkig dat hij stabiel werd met thiafeline en je hem nog lange tijd heb mogen houden. Mijn kat Blue is ook een enorme wilde buitenkat. Hij is ook niet te pillen die spuwt of kost het uit. En naar de DA in een vervoer mandje is een ware veldtocht. Vandaag begonnen met Hills y/d natvoer. Ging goed en at alles leeg, ja eten gaat goed nu, maar het is ook een kat die van variatie houdt, hij kreeg verschillende merken, Shiesser, Cosma, Purizon , soms verse kip en vis. En nu wordt het alleen maar Hills, ik verwacht dan ook ook dat hij morgen Hills weigert….morgen een telefonisch consult met DA over de vervolg stappen, zijn leverwaardes zijn te hoog zo ook bloed armoede , het is zorgelijk allemaal , maar hij speelt, is actief en is graag buiten, aan de buitenkant is niets te merken of te zien. Dank voor je reactie en ik ben blij dat er weinig katten zijn met dit probleem.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Wat ik bij Rik deed was een klein beetje blikvoer met de verpulverde pil eerst aanbieden. Ik deed het in de ochtend, dan had hij de meeste honger. Wat hij overliet van dat pil-hapje deed ik dan door nog een klein beetje. En pas daarna zijn normale portie voer.
Voordeel van de pil boven Y/D is dat je kunt blijven variëren. Maar wel altijd de pil in vers net geopend blik van soort/smaak wat hij de dag ervoor niet had gehad.
Voordeel van de pil boven Y/D is dat je kunt blijven variëren. Maar wel altijd de pil in vers net geopend blik van soort/smaak wat hij de dag ervoor niet had gehad.
Wat een goede tip, hoe gaat het nu met Rik? En had hij bijwerkingen van de pil?castratenkoor schreef: 06 aug 2024 06:54 Wat ik bij Rik deed was een klein beetje blikvoer met de verpulverde pil eerst aanbieden. Ik deed het in de ochtend, dan had hij de meeste honger. Wat hij overliet van dat pil-hapje deed ik dan door nog een klein beetje. En pas daarna zijn normale portie voer.
Mijn Blue is helaas niet te pillen ook niet met vloeistof in bekje.
Het is vandaag de tweede dag dat ik hem Hill’s y/d voeding geef, gaat moeizaam en met lange tanden. Vandaag komt er hills y/d droogvoer naast. Ik ga hiermee door tot ik zeker weet welke volgende stappen ik het beste kan nemen. Doorgaan met hill’s y/d of RA-j . Voeding is nu echt een zorg, arme Blue was gewend aan smakelijke voeding als, Shiesser, Cosma, Purizon en af toe als traktatie gekookte kipfilet en vis, en heel soms iets van Sheba
Gezien de wachtlijsten zou ik Blue Moon in ieder geval vast op de wachtlijst plaatsen voor ra-j.
Dan kan je altijd nog besluiten om met het voer door te gaan en hem van de wachtlijst halen
Dan kan je altijd nog besluiten om met het voer door te gaan en hem van de wachtlijst halen

- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Als Blue hanteerbaar is bij dierenarts zou ik hem op ra-j wachtlijst plaatsen. Bij Rik was dat niet mogelijk, want dan zou hij iedere keer onder narcose moeten.
Als het lukt met die pil door beetje voer in de ochtend, kun je hem verder weer gewoon afwisselende dingen voeren. Moet je dus wel voer nemen waarvan je weet dat hij het graag eet.
Het is OF Hills Y/D OF Thiafeline. Als hij Thiafeline krijgt hoeft hij geen Y/D meer. Rik deed het goed op 1 pil per dag. Maar iedere kat is anders Blue kan een andere dosis nodig hebben.
In het begin moet hij er aan wennen. Dan moet je niet schrikken als hij opeens sloom en apathisch is. Dat heeft tijd nodig. Zijn bloed moet dan om de 3 maanden gecontroleerd worden om te kijken of de dosering goed is.
Als het lukt met die pil door beetje voer in de ochtend, kun je hem verder weer gewoon afwisselende dingen voeren. Moet je dus wel voer nemen waarvan je weet dat hij het graag eet.
Het is OF Hills Y/D OF Thiafeline. Als hij Thiafeline krijgt hoeft hij geen Y/D meer. Rik deed het goed op 1 pil per dag. Maar iedere kat is anders Blue kan een andere dosis nodig hebben.
In het begin moet hij er aan wennen. Dan moet je niet schrikken als hij opeens sloom en apathisch is. Dat heeft tijd nodig. Zijn bloed moet dan om de 3 maanden gecontroleerd worden om te kijken of de dosering goed is.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik heb in goed overleg met de dierenarts Rik nog 2,5 jaar een goed leven kunnen geven. Dat de pil niet verpulverd mag worden is achterhaald. Het is puur voor de veiligheid van de mens.
Mijn dierenarts was geheel op de hoogte van Rik zijn persoonlijkheid en karakter.
Als verpulveren de enige optie is, dan kan dat prima, op een veilige manier, zonder het zelf binnen te krijgen.
Mijn dierenarts was geheel op de hoogte van Rik zijn persoonlijkheid en karakter.
Als verpulveren de enige optie is, dan kan dat prima, op een veilige manier, zonder het zelf binnen te krijgen.
Precies dat, ik heb Lienehoeve gebeld en gemaild met alle info en de uitslagen bloed van BlueMoon.Dinky schreef: 07 aug 2024 10:58 Gezien de wachtlijsten zou ik Blue Moon in ieder geval vast op de wachtlijst plaatsen voor ra-j.
Dan kan je altijd nog besluiten om met het voer door te gaan en hem van de wachtlijst halen![]()
Ik,kreeg een reactie dat ze met weinig personeel kampen ivm met vakantie. En tot dan moeizaam doorgaan met Hill’s voeding. Het is enorm wennen vandaag de tweede volle dag alleen Hills.y/d
Droogvoer onbeperkt en 4x per dag een beetje natvoer Hills y/d water dat is het, Blue kreeg normaal Shiesser , Cosma en Purizon soms gekookte kipfilet en verse vis, Blue is een gevarieerde eter. Dus ja vreselijk te zien dat hij er niets van begrijpt maar het moet zo, verder krijg ik nig goede uitleg over zijn uitslagen de t4 waren 197, zijn lever en nierwaardes lijken op de grens te zijn en zijn.
Wat een goede en lieve dierenarts hebben jullie gehad, en zo te lezen heeft Rik lang en gelukkig leven met jou gehad. Ik ben na het lezen hier op forum heel terughoudend met medicatie. Ik hoop het met de voeding hill’s y/d droog en nat het lang vol te houden, om daarna voor RA-J te gaan.de belofte is kans tussen 90 en 93% genezing ik zeg kans en hoop op zegen. De voeding Hills is muntwet volle dagen moeizaam eten en zielig kijken. Dankjewelcastratenkoor schreef: 07 aug 2024 18:09 Ik heb in goed overleg met de dierenarts Rik nog 2,5 jaar een goed leven kunnen geven. Dat de pil niet verpulverd mag worden is achterhaald. Het is puur voor de veiligheid van de mens.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Dan heb ik nog een vraagje. Loopt Blue ook los buiten?
Ik hoop voor je dat je hem met Y/D aan het eten kunt houden. Scheutje warm water er door prakken wil nog wel eens werken. Het is jammer dat Hill's geen kleinere blikken maakt en niet meer smaken.
Als hij lastig te pillen is, dan zal met een spuitje voeren ook wel geen optie zijn.
Succes en sterkte voor jou en voor Blue. Ik hoop dat er snel plek is voor de Ra-J behandeling en dat jullie het tot die tijd kunnen uitzingen met Y/D.
""Daarnaast ben ik op zoek naar voedingssupplementen om mijn kat aan te laten sterken.""
Dit vroeg je in je eerste post. Persoonlijk denk ik dat het niet verstandig is hem naast Y/D voedingssupplementen aan te bieden.
Ik zou eerst met je dierenarts en met Linden overleggen - wat je er wel en wat je er niet naast mag geven.
Ik hoop voor je dat je hem met Y/D aan het eten kunt houden. Scheutje warm water er door prakken wil nog wel eens werken. Het is jammer dat Hill's geen kleinere blikken maakt en niet meer smaken.
Als hij lastig te pillen is, dan zal met een spuitje voeren ook wel geen optie zijn.
Succes en sterkte voor jou en voor Blue. Ik hoop dat er snel plek is voor de Ra-J behandeling en dat jullie het tot die tijd kunnen uitzingen met Y/D.
""Daarnaast ben ik op zoek naar voedingssupplementen om mijn kat aan te laten sterken.""
Dit vroeg je in je eerste post. Persoonlijk denk ik dat het niet verstandig is hem naast Y/D voedingssupplementen aan te bieden.
Ik zou eerst met je dierenarts en met Linden overleggen - wat je er wel en wat je er niet naast mag geven.
Dankjewel, voor je goede tips, raad en meelevendheidcastratenkoor schreef: 08 aug 2024 06:33 Dan heb ik nog een vraagje. Loopt Blue ook los buiten?
Mijn gevoel hierbij is , al zal ik het mss mis hebben, oververmoeidheid na maanden actief te zijn geweest door versnelde schildklier en dat de voeding van Hills nu mss een beetje begint te werken? Kan wishfull thinking zijn en het niet mooie scenario “ het gaat niet goed” het is afwachten en doorgaan met de voeding die hij niet lust maar moet eten. Medicatie twijfel ik over. Ik wacht op een gesprek met met zijn DA die mij nig zou contacteren voor meer uitleg. Dan zal ik ook vragen of voedingssupplement kan mag, ik hoorde dat een druppeltje CBD olie ook mss helpt tot nu tast ik nog echt in het super duister wereldje van DA en kattensxhildklier , Blue slaap hopelijk naar genezing ik denk rust en slaap is ook goed voor nu, sorry voor de vele tikfouten
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Bij Rik werkte CBD averechts - daar ging hij van flippen. Maar dat was dus in combinatie met Thiafeline.
Ik vrees alleen dat Hill's Y/D niet werkt als hij buiten allerlei andere dingen kan eten........
Ik vrees alleen dat Hill's Y/D niet werkt als hij buiten allerlei andere dingen kan eten........
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Nog even voor Annet ter bevestiging wat de fabrikant erover zegt:cerna schreef: 07 aug 2024 16:27
Thiafeline moet je rechtstreeks geven en mag niet gebroken worden (net als Felimazole trouwens): https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... 4_def1.pdf
Zie pag 2 linker kolom.
""""
Vervelend dat het advies van de dierenarts tegenstrijdig is. Wij adviseren (zoals de bijsluiter aangeeft) dit niet te verpulveren i.v.m. de veiligheid van de pil gever.
Ik hoop u hiermee voldoende van diens te zijn geweest.
Dechra Nederland
""""
Verzonden: donderdag 8 augustus 2024 13:44
Aan: info.nl <info.nl@dechra.eu>
Onderwerp: Re: Thiafeline
Als je zorgvuldig werkt, kun je de pil prima verpulveren. Dat gaat niet ten koste van de werking voor de kat.
De voeding werkt alleen wanneer hij alleen dat voer krijgt en niets daarnaast. Wanneer hij buiten komt weet je niet of hij daarnaast nog andere dingen eet wat dus niet handig is.
Het niet breken van de pillen is ter bescherming van degene die het geeft. Dat is ook precies zoals ik die tekst in de bijsluiter interpreteer.
Het niet breken van de pillen is ter bescherming van degene die het geeft. Dat is ook precies zoals ik die tekst in de bijsluiter interpreteer.