Nieuw katje bij Sphynx kat met mogelijks niesziekte jaren geleden

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Wes56
Huiskat
Huiskat

Nieuw katje bij Sphynx kat met mogelijks niesziekte jaren geleden

Bericht door Wes56 »

Beste,
Ik ben nieuw op het forum en al meteen een vraagje.
Even onze situatie schetsen:

Na onze vorige allerliefste sphynx kater (helaas veel te vroeg gestorven aan HCM) kochten we een nieuwe sphynx kat.
In het begin beetje problemen mee gehad. Mogelijks niesziekte al weten we dit niet zeker. Ze had alleszins de symptomen.
Na enkele kuren van de DA is ze er eigenlijk doorgekomen. Tot 1 jaar was ze ook een reverse sneezer.
Dit is allemaal verdwenen en is ze nu al 5 jaar waar we weinig problemen mee hebben. Ze is enorm actief en speels.
Soms hoor je wel eens een klein niesje. Maar dit kan mogelijks zijn omdat ze enorm nieuwsgierig is en overal haar neus in steekt.
Loop oogje zien we ook soms maar dit linken we aan iets 'typisch' sphynxkat.
Ze is ook minder lief (maar heeft toch wel haar momenten) dan onze vorige. Ze is niet altijd graag opgepakt en heeft een eigen willetje. Ze heeft ook gelukkig haar lieve momenten hoor. Als het haar moment is, dan laat ze het luidkeels horen dat ze gestreeld wil worden.
Nu overwegen we om een 2de katje erbij te nemen. Volgens onze dierenarts kan het wel als het katje voldoende gevaccineerd is.
Toch twijfelen we. Mogelijks zal onze sphynx hier deugd van hebben om een speelkameraatje te hebben, maar mogelijks ook niet.
Dit weet je natuurlijk nooit hoe ze op elkaar gaan reageren. Aan de andere kant hebben we ook schrik als ze toch niesziekte heeft gehad dit terug kan opspelen.
En het nieuw katje zou aansteken. Het nieuwe katje zou trouwens een gewoon jong asielkatertje worden.
Iemand ervaring met een 2de katje erbij? Of positieve ervaring in dergelijke situatie?
Enkele foto's van onze sphynx:

Afbeelding

Afbeelding

Mvg Wes.
OMH
Cheetah
Cheetah

Re: Nieuw katje bij Sphynx kat met mogelijks niesziekte jaren geleden

Bericht door OMH »

Het is lang geleden, maar ik heb een bluepoint persje gehad en dat is lang alleen geweest. Minstens een paar jaar.
Een eigenwijzere en dwingendere poes bestaat niet - maar we hebben er toch een collegaatje bij gezet (brown point en verder hetzelfde merk). In die tijd werd er over introductie nog niet nagedacht, gewoon erbij zetten en afwachten. Het ging prima.
Daarna zijn er nog vijf katten bij gekomen, allemaal jong tot veel te jong, soms gevonden op straat. Nooit een probleem geweest, alleen zegt het weinig denk ik. Het bluepointje bleef wel onbetwist de baas, dat wel. Er werd een enkele keer geblazen of gemept, maar dat was het dan ook. Toch denk ik dat het weinig zegt, al die karaktertjes kunnen nogal van elkaar verschilllen.
Hoewel, zeven katten en alles liep goed? Dat zegt ook wel wat denk ik.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ach wat een mooierd :smile:
Zoals Cerna al zegt weet je niet hoe jullie kat na zolang alleen geweest te zijn gaat reageren op de nieuw komer
Misschien kun je met het asiel bespreken of de nieuwe kat op proef mag komen?

Verder hebben wij hier 2 chronische niezerds en ik plaats altijd kittens bij en dat gaat altijd goed
Dus daar zou ik me het minste zorgen over maken
Ik denk dat de grootste zorg nu is of jouw kat ondertussen een solo diva is geworden( en dat zijn katten die niet met andere Katten kunnen)

Succes en houd ons op de hoogte
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Toch al een kleine geruststelling als ik het hier mag lezen.
Zoals jullie ook schrijven over het feit "een kat die al 5 jaar alleen is geweest, doe je waarschijnlijk geen plezier met een huisgenoot".
Is zeker iets waar we ook al over hadden gelezen. Belangrijk zou zijn om dit goed aan te pakken.
Sommige raden aan om een wand in de vorm van insectengaas tussen 2 ruimtes te zetten, zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen, zonder al direct contact te hoeven maken.
Een katertje zou iets makkelijker (heb ik me laten wijsmaken) zijn om bij onze poes te steken.
Dus ja hier moeten we nog verder over nadenken...
Wil onze Sphynx dit of niet? Ik kan me inbeelden dat het niet evident is voor een kat die al 5 jaar alleen is.
Ook kan onze Sphynx soms klagerig uit de hoek komen. Verveelt ze zich? Mogelijk kan ze zich ook meer uitleven met een vriendje erbij. Want onze Sphynx is een echte speelvogel.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wat betreft niesziekte heb ik een andere ervaring:
Mijn katten worden jaarlijks gevaccineerd.
Toen 1 kat overleed, hebben we een 5 jarige poes geadopteerd en zij was ook gevaccineerd.

Ze had helaas wel degelijk niesziekte zonder daar zelf ziek van te zijn, maar ze besmette onze andere kat.
En die is er dood- en doodziek door geworden. Hij kreeg allemaal open zweren in zijn bekje en at daarom niet meer.
Hij is opgenomen en er moest een slokdarmsonde worden aangelegd.

Een gevaccineerde kat kan dus wel degelijk niesziekte hebben of krijgen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Asse-Poes schreef: 25 jul 2024 16:46 Wat betreft niesziekte heb ik een andere ervaring:
Mijn katten worden jaarlijks gevaccineerd.
Toen 1 kat overleed, hebben we een 5 jarige poes geadopteerd en zij was ook gevaccineerd.

Ze had helaas wel degelijk niesziekte zonder daar zelf ziek van te zijn, maar ze besmette onze andere kat.
En die is er dood- en doodziek door geworden. Hij kreeg allemaal open zweren in zijn bekje en at daarom niet meer.
Hij is opgenomen en er moest een slokdarmsonde worden aangelegd.

Een gevaccineerde kat kan dus wel degelijk niesziekte hebben of krijgen.
Oei jammer om te horen.
Daarom hebben we er ook schrik voor. Alhoewel de dierenarts ons vertelde als de kat goed is gevaccineerd, en het toch krijgt, zou het eerder in mildere vorm moeten zijn. Dus ja,... stof tot nadenken hier.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Het klopt wat je dierenarts zegt, maar het is geen garantie helaas.
Je moet er alleen wel rekening mee houden, maar het zou voor mij geen reden zijn om er geen andere poes bij te zetten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

De niesziekte virussen kunnen muteren en dan werkt het vaccin niet of minder, net zoals dat bij mensen gebeurde met de kinkhoest vaccinatie, die op een gegeven moment niet meer werkte.
Heb je dus net met een andere variant te maken als in het vaccin, dan kunnen katten toch ziek worden.
De vaccinaties worden wel regelmatig "geupdate", maar als jij net een andere mutatie te pakken hebt, heb je pech.
En mijn eigen logica zegt dat de kans op een andere variant misschien wel groter is bij een adoptie uit het buitenland?
Maar dat is verder nergens op gebaseerd, puur mijn gedachtengang. ;-)
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

We zijn van plan om via lokaal asiel een katje te adopteren als er eentje ter beschikking is. Dus zeker niet via het buitenland.
Maar als ik alle negatieve verhalen op het internet begin te lezen schrikt ons dit wel wat af. Nogmaals we weten ook niet 100% zeker dat onze kat echt niesziekte had. Ze is nu eigenlijk al jaren is goede gezondheid. We hadden meer problemen met onze vorige Sphynx met HCM en astma.
crazycatladyP
Panter
Panter

Als ze er nu geen last van heeft, zou ik me er niet te druk om maken.
Volgens mij wordt het virus vooral actief uitgescheiden als er klachten zijn (niezen, prutogen, snotneus,etc).
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Aanvankelijk hadden we ons oog laten vallen op een lief klein kater kitten. Helaas blijkt deze al weg te zijn.
Hoofdreden was dat een katertje iets gemoedelijke zou zijn om bij een ander kat te steken.
Nu hebben we nog keuze tussen enkele kattin kittens. Hopelijk kan dit ook om bij onze poes te steken.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Besef wel dat een kitten kwa energielevel niet bij jouw 5 jarige kat gaat passen
Ik denk dat het beter is om voor een volwassen poes of kater te gaan
Anders wordt jouw kat continu belaagd door een kitten die continu wil spelen ;-)
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

crazycatladyP
Panter
Panter

Anne schreef: 28 jul 2024 16:35 Besef wel dat een kitten kwa energielevel niet bij jouw 5 jarige kat gaat passen
Ik denk dat het beter is om voor een volwassen poes of kater te gaan
Anders wordt jouw kat continu belaagd door een kitten die continu wil spelen ;-)
Eens met Anne, ik zou er geen kitten bij zetten.
Of dan zou ik er 2 nemen, zodat ze elkaar bezig houden en zij rustig kan toekijken als ze dat wil.
Wes56
Huiskat
Huiskat

Bericht door Wes56 »

Ook niet als onze Sphynx niet zomaar een rustige kat is? Het is de eerste kat die we hebben die zo energiek is.
Soms miauwt zo ook klagerig en denken we dat ze zich soms verveeld. Wanneer je er op zo'n moment zelf mee gaat spelen zit ze direct in aanvals modus, en komt ze echt gek. Ze is echt een grote speelvogel.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ja dan zou je het kunnen proberen
Ik zou dit wel met het asiel bespreken en mocht het op de 1 of andere manier toch niet gaan dat je dan kunt afspreken dat het kitten weer terug mag
Wat hopelijk dan niet nodig is
en kipjes Kayla en Lucy

Plaats reactie