Kitten gaat soms wel, soms niet op de bak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Ninke
Kitten

Kitten gaat soms wel, soms niet op de bak

Bericht door Ninke »

Hallo,

Sinds kort hebben wij een kitten geadopteerd. Hij werd gevonden door een reddingsorganisatie en met de papfles opgegroeid in een opvanggezin.

We hebben 1 andere kat, in het opvanggezin waren andere katten, honden,.....

Onze kitten gaat soms wel, soms niet goed op de bak. Er zijn drie bakken in totaal.

Ik heb al geëxperimenteerd met de bak kraakproper houden, en telkens ik hoorde dat 1 van beide erop zat, proper maken. Of gewoon 1 x in de dag, zodat de geur wat bleef hangen.

Het lijkt alsof hij de ene keer de bakken vlot vindt,en zijn ding doet. De andere keer, wordt het de vloer tussen de bakken.

Ze staan hier in de gang, op telkens wel een meter van elkaar, het is hier rustig, geen drukte of gedoe en ze kunnen er vlot bij.

Mocht het niet de helft van de keren goed gaan, zou ik nog verder experimenteren, maar nu gaat het de helft van de keren wel goed, en dat maakt het verwarrend.

Want met de beste wil van de wereld, ik zie geen verschil tussen wanneer het wel goed gaat en wanneer niet....

Kan het ook zijn omdat hij nog jong is? 13 weekjes nu.

Hij vertoonde het gedrag ook in het opvanggezin, maar daar waren veel meer katten, de opvangmama dacht dat het daaraan lag.

Hoe pak ik dit het best verder aan?

Iemand die dit ook heeft gehad met een kitten?

De tips die ik lees zijn vooral voor katten die simpelweg niet gaan, maar over kittens die soms wel, soms niet lijken te weten wat ze moeten doen, vind ik minder :-)
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Kitten gaat soms wel, soms niet op de bak

Bericht door Synemios »

Ik heb dat wel gehad met Timmy toen hij kitten was.
Dan was hij gewoon te laat, te druk met andere dingen en dan haalde hij net de bak niet op tijd.
bij ons heeft het geholpen om extra kitten kattenbakjes dichterbij te plaatsen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Als hij het in de kamer of keuken zou doen, zou ik zeggen, zet daar dan een bak neer. Maar hij doet het dus in de gang tussen de bakken. Moeilijk daar een oplossing voor te vinden. Ik zou eens kijken wat hij doet als je er een extra bak(je) bij zet, zonder deksel, een afwasteiltje of zo. Of een opbergbak van Blokker of Action o.i.d.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Ik zou toch eens testen met tijdelijke bakken (of wasmanden/teiltjes met grit) in andere kamers te zetten. Als alle bakken in de gang staan, voelt die plek voor hem misschien niet 100% veilig, waardoor hij aanvoelt dat zijn ontsnappingsroute (als de andere kat zou langs komen) beter is als hij tussen de bakken zit. Als het dichte bakken zijn, zou ik ook het deksel eraf halen. Dan heeft hij vanuit de bak 360° zicht en kan hij niet in een bak ingesloten worden.

Voor je eigen gemak kan je ook van die puppy pads tussen de bakken leggen waar hij nu gaat, zodat je minder poetswerk hebt, als het dan toch fout gaat.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Zoon D heeft drie katten, waarvan er één consequent op hetzelfde plekje plast. Er zijn vloerdelen vervangen, nieuwe stoelen aangeschaft en op een van die stoelen staat nu een kattenbak omdat ze het vertikt ergens anders te plassen/poepen. Het is niet leuk, maar ik wil het toch noemen. De ideeën over het plaatsen van puppy pads zijn verdeeld, als het zo is dat het aan het plekje ligt zou ik dáár de kattenbak neerzetten.
En verder wat de meer ervaren mensen voor mij zeiden. Succes!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Heb je al eens in de gaten gehouden wat er allemaal gebeurt als hij wel en wat als hij niet op de bak gaat? Misschien is er iets wat hem laat schrikken dat ie niet op de bak gaat, of hij is gewoon te laat. Als je het ziet gebeuren kun je hem misschien nog oppakken en op de bak zetten, dan weet ie tenminste dat je liever hebt dat ie op de bak gaat. Er zijn zo veel redenen te bedenken waarom dus best goed in de gaten houden en zien of er een patroon in zit
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Ninke
Kitten

Bericht door Ninke »

Ondertussen is het probleem wel duidelijker: hij plast op de drie kattenbakken die er staan, maar poepen is op de grond ernaast. Het is niet dat hij geen tijd meer heeft, want hik gaat rustig naar die plek, maar krabt dan op de grond in de plaats van op de bak te gaan. Als ik het zie, zet ik hem erop, maar hij springt er dan terug uit....

Wat ik nog wil proberen: nog een extra bak zetten waar hij nu poept. Ik twijfel of hij een andere ondergrond zou willen om te poepen.
Ik weet dat ze dat vaak niet op dezelfde bak willen doen, maar hij heeft nog twee bakken om uit te kiezen dan, die allemaal proper zijn... maar toch gaat hij niet.
Toen dacht ik: hij ziet het misschien als 1 zone om te plassen daar, maar uiteindelijk poept hij wel gewoon naast de bak, in die zone, dus die theorie gaat ook niet echt op denk ik.
Ander idee is nog kattebak echt in een andere ´zone´ plaatsen, in de hoop dat hij dan daar poept als hij op de een of andere manier een onderscheid wil maken tussen plaszone en...

Zal beginnen met nog extra bak te plaatsen in de zone, en als dat niet werkt, eentje op andere plek in het huis.
Al gaat hij echt wel flink naar de gang, hij weet dat het daar te doen is. En als ik kan volgen, dan hem verder op de bak blijven plaatsen.

Er zijn twee bakken met kap, en eentje zonder, maar hij gebruikt ze allemaal vlot.
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Lijkt erop dat ie geen kattengrit wil om in te kakken, misschien die extra bak met iets anders neerzetten houtsnippers of gewoon een krant ...
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Dat was ook waar ik aan dacht. Een bak zonder kap met een krantje erin.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Of je probeert van die houtstukjes?
The catter the better!
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Of potgrond, of zand uit de tuin
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Inderdaad, ik zat ook aan zand te denken, misschien is hij wel gewend om buiten zijn behoeft te doen.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Nou, als je er zin in hebt wordt dat veel proberen. Maar ik zou het wel doen. Al dat gedoe naast de kattenbak wil je ook niet toch? Succes!
The catter the better!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja nu je het zegt, Tommy wil ok nooit op een bak met grit, en ook niet poepen op dezelfde bak waar geplast wordt.
Voor hem hebben we houtsnippers in 2 bakken.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Wat je al niet moet overhebben voor je poezels! Bij ons doen ze het prima op die pallets en inderdaad, één bak wordt gebruikt voor de sigaartjes en op de andere twee plassen ze.
The catter the better!
Plaats reactie