14 keer diarree in 48 uur

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
coby1aug
Huiskat
Huiskat

14 keer diarree in 48 uur

Bericht door coby1aug »

In de afgelopen 48 uur heeft mijn kat 14 keer waterige diarree gehad. Deze toestand ontwikkelde zich acuut, en in de eerste 24 uur heb ik hem naar de dierenarts gebracht. Zijn temperatuur was 39,5°C, maar voor de rest leek alles in orde. De dierenarts heeft hem medicijnen tegen diarree gegeven, die ik tot nu toe vier keer heb toegediend, maar ze hebben nog geen effect gehad. Hij heeft ook een anti-braakmedicijn gekregen, waardoor het braken gestopt is (hij heeft de eerste twee keer dat hij diarree had gebraakt, maar niet sinds die tijd).

In de tweede 24-uurperiode ben ik opnieuw naar de dierenarts gegaan omdat hij niet wilde eten en ik me zorgen maakte over uitdroging. Zijn temperatuur was 39,3°C tijdens dit bezoek. De dierenarts wil zich eerst richten op symptoombehandeling voordat hij naar de oorzaak zoekt en heeft hem een eetlustopwekkend middel gegeven. Daar was ik het overigens ook mee eens omdat hij ook geen hoge koorts of iets heeft. Na dat middel heeft hij een blikje voer gegeten, maar de diarree gaat door.

Ik heb een gecastreerde binnenkat van bijna 4 jaar oud en hij is up-to-date met alle vaccinaties. Toen de diarree begon, had het een lichtbruine/gele kleur en de laatste episode heeft een diepere bruine kleur. Het is opmerkelijk dat de kleur veranderd is. Ik zie geen bloed.

Heeft iemand iets dergelijks met hun kat meegemaakt? Wat kan ik nog doen om hem te helpen? Zijn gedrag is wel veranderd minder speels en actief en slaapt heel veel.

Alvast bedankt!
OMH
Cheetah
Cheetah

Re: 14 keer diarree in 48 uur

Bericht door OMH »

Heb je iets aan zijn voeding veranderd? Waarschijnlijk een overbodige vraag, want dat zou je wel hebben bedacht.
Welke voeding krijgt hij? Inclusief evt. extraatjes of snoepjes? Is de situatie misschien veranderd omdat er andere mensen in
je huis lopen? Daar kregen bij ons twee katten diarree van (het was onrustig, allerlei monteurs met harde stemmen etc.)

Je schrijft dat zijn gedrag wel veranderd is, minder speels enz. Misschien een virusje? Als het zo snel is gekomen...

Veel sterkte, er zijn hier mensen die dit soort dingen beter weten dan ik, maar dit leek me wel zinvol.

Veel sterkte, houd je ons op de hoogte?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Gelukkig is het overgeven wel weg nu.
Is er wat de diarree betreft helemaal geen verbetering? zo nee dan zou ik vandaag weer bellen.
Probleem is dat dit van alles kan zijn, een virus of voedselvergiftiging tot aan darmaandoeningen toe.

Dat hij minder speels en actief is dat is wel logisch.

Verandering van geel naar donker kan wel betekenen dat er toch wel al wat verbetering gaande is.
Goed in de gaten houden en zorg dat hij voldoende blijft eten en drinken.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
coby1aug
Huiskat
Huiskat

Bericht door coby1aug »

Synemios schreef: 26 jul 2024 03:38 Gelukkig is het overgeven wel weg nu.
Is er wat de diarree betreft helemaal geen verbetering? zo nee dan zou ik vandaag weer bellen.
Probleem is dat dit van alles kan zijn, een virus of voedselvergiftiging tot aan darmaandoeningen toe.

Dat hij minder speels en actief is dat is wel logisch.

Verandering van geel naar donker kan wel betekenen dat er toch wel al wat verbetering gaande is.
Goed in de gaten houden en zorg dat hij voldoende blijft eten en drinken.
Vandaar dat ik ook dacht van laten we even afwachten misschien verbetert het nog als hij wat aansterkt d.m.v. eten. Ben nog steeds niet gaan slapen want hij heeft weer diarree gehad om 1,2 en 3 uur zucht. Ik heb wat foto’s geupload, bij de ene zie je dat het iets geler achtig is en bij de ander weer wat dieper bruin alleen zitten er van die gekke stukjes in. Geen idee wat dat nu kan zijn. https://imgur.com/a/uDeyYrv
coby1aug
Huiskat
Huiskat

Bericht door coby1aug »

OMH schreef: 26 jul 2024 03:25 Heb je iets aan zijn voeding veranderd? Waarschijnlijk een overbodige vraag, want dat zou je wel hebben bedacht.
Welke voeding krijgt hij? Inclusief evt. extraatjes of snoepjes? Is de situatie misschien veranderd omdat er andere mensen in
je huis lopen? Daar kregen bij ons twee katten diarree van (het was onrustig, allerlei monteurs met harde stemmen etc.)

Je schrijft dat zijn gedrag wel veranderd is, minder speels enz. Misschien een virusje? Als het zo snel is gekomen...

Veel sterkte, er zijn hier mensen die dit soort dingen beter weten dan ik, maar dit leek me wel zinvol.

Veel sterkte, houd je ons op de hoogte?

Niet echt wat veranderd, behalve dat hij sinds kort kip blikjes krijgt van almo. Hij krijgt nu dental brokjes van royal canin, hairball van royal canin en tonijn blikjes van almo als natvoer. Geen problemen mee gehad, ben gelijk gestopt met blikjes kip, maar zie geen verbetering.. Qua bezoek is er niks veranderd dan normaal.. Was de diarree bij jouw katten ook acuut? en waterig? En hoevaak per dag was dat? Want mijn kat is ook echt een stress kip dus wil ook niet uitsluiten dat stress de oorzaak kan zijn…
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Zit er niet iets in het voer wat die stukjes kan verklaren?
Ik vind het wel erg dun nog de diarree.
Ik zou die foto's ook naar de dierenarts sturen,

Is deze kat bekend met voedselallergie/overgevoeligheid? of is er eerder zoiets aan de hand geweest met deze kat?
Groetjes, Denise
coby1aug
Huiskat
Huiskat

Bericht door coby1aug »

Synemios schreef: 26 jul 2024 03:56 Zit er niet iets in het voer wat die stukjes kan verklaren?
Ik vind het wel erg dun nog de diarree.
Ik zou die foto's ook naar de dierenarts sturen,

Is deze kat bekend met voedselallergie/overgevoeligheid? of is er eerder zoiets aan de hand geweest met deze kat?
Laatste 24 uur heeft hij o.a.: Almo Tonijn Pompoen 3/4 blik, 3x liquid snack, klein beetje easy pill met daarin eetlusopwekker medicijn ingewikkeld en een beetje Hills PD h & k- a/d gegeten. Ja klopt de diaree is erg dun nog steeds, zit er aan te denken om te stoppen ook met de diarree remmers aangezien deze toch niet werken.. Heb hem net overigens weer een klein beetje kunnen laten eten, ben alleen bang wat er gaat gebeuren als de eetlustopwekker is uitgewerkt..

Ik vermoedde al heel lang dat hij wellicht een allergie heeft voor kip. Hij kreeg voorheen whiskas kip, erg veel jeuk. Toen ben ik overgestapt op tonijn en alle jeuk verdween. Nu na lange tijd toch maar ook af en toe kip gegeven van almo omdat teveel tonijn ook weer niet goed is door de hoge hoeveelheid mercury. En hij kreeg altijd dental en haarbal brokjes te eten, waar ook weer gevogelte in zit en ik laatst achter kwam dus vandaar dat ik begon te twijfelen aan de allergie voor kip.

Vorige maand heeft hij ook een korte periode diarree en braken gehad. Ook na de kip blikjes, deze was alleen niet zo heftig als nu en ook minder waterig.

Ik ben al 2x langs de dierenarts geweest, ik kijk even hoe het morgen gaat omdat hij nu wel wat voeding binnen heeft wie weet sterkt hij toch wel aan. Zo niet dan vraag ik zaterdag gewoon om een echo en bloedonderzoek, denk dat dit de beste optie is?

Dit zijn de tijden dat hij allemaal diarree heeft gehad:

24 Juli (5x)
02:28 (+Overgeven)
03:02 (+Overgeven)
06:20 (+Start diarree remmer)
23:11
23:31

25 Juli (7x)
04:29
09:15
12:08
14:28
17:17 (+start eetlustopwekker)
19:55
23:05

26 Juli:
00:50
01:44
03:31
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nou als dit komt door de kip dan zou ik al die onderzoeken even afwachten.
Heb je dit ook aan je dierenarts verteld? want dan wordt het wel een ander verhaal.

Ik zou nu niet met die diarree remmers stoppen, zeker niet zonder overleg.
als je je dierenarts nog niets verteld heb over je vermoeden mbt de kip dan zou ik dat alsnog wel doen en misschien kijken of ze voor het weekend iets kunnen geven waardoor hij wel blijft eten. ( iets tegen de misselijkheid en misschien een eetlustopwekker)

Probleem met voedselallergie als het daar vandaan komt, is dat het best lang kan duren voor dat dat allemaal wat rustiger wordt.
In het uiterste geval is er soms prednison nodig.

Ik heb er hier 2 waarvan er 1 echt heel heftig kan reageren qua allergie en ik geef het voer waar ze het het beste op doen en ik kan echt niet switchen..

Je hoeft natuurlijk niet meteen langs te gaan, misschien is bellen wel voldoende, in ieder geval dat ze even kijken of er iets is om jullie het weekend door te laten komen.
Want blijven eten en drinken is belangrijk.

Ik hoop dat je straks nog een paar uurtjes kunt slapen, sterkte in ieder geval met alle zorgen.
Groetjes, Denise
coby1aug
Huiskat
Huiskat

Bericht door coby1aug »

Synemios schreef: 26 jul 2024 04:44 Nou als dit komt door de kip dan zou ik al die onderzoeken even afwachten.
Heb je dit ook aan je dierenarts verteld? want dan wordt het wel een ander verhaal.

Ik zou nu niet met die diarree remmers stoppen, zeker niet zonder overleg.
als je je dierenarts nog niets verteld heb over je vermoeden mbt de kip dan zou ik dat alsnog wel doen en misschien kijken of ze voor het weekend iets kunnen geven waardoor hij wel blijft eten. ( iets tegen de misselijkheid en misschien een eetlustopwekker)

Probleem met voedselallergie als het daar vandaan komt, is dat het best lang kan duren voor dat dat allemaal wat rustiger wordt.
In het uiterste geval is er soms prednison nodig.

Ik heb er hier 2 waarvan er 1 echt heel heftig kan reageren qua allergie en ik geef het voer waar ze het het beste op doen en ik kan echt niet switchen..

Je hoeft natuurlijk niet meteen langs te gaan, misschien is bellen wel voldoende, in ieder geval dat ze even kijken of er iets is om jullie het weekend door te laten komen.
Want blijven eten en drinken is belangrijk.
Jazeker, die dierenarts is op de hoogte van mijn vermoedens. Vandaar dat het nu meer symptomen bestrijden is.. Ik blijft het apart vinden, aangezien zijn brokjes altijd gevogelte bevatten en hij die ook kreeg toen ik gestopt was met de kip..
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Soms reageren katten pas bij een bepaalde hoeveelheid die ze binnen krijgen.

Misschien heb je iets aan de uitleg in deze links:

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eliminatiedieet/

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Groetjes, Denise
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

coby1aug schreef: 26 jul 2024 03:47 Niet echt wat veranderd, behalve dat hij sinds kort kip blikjes krijgt van almo. Hij krijgt nu dental brokjes van royal canin, hairball van royal canin en tonijn blikjes van almo als natvoer. Geen problemen mee gehad, ben gelijk gestopt met blikjes kip, maar zie geen verbetering.. Qua bezoek is er niks veranderd dan normaal.. Was de diarree bij jouw katten ook acuut? en waterig? En hoevaak per dag was dat? Want mijn kat is ook echt een stress kip dus wil ook niet uitsluiten dat stress de oorzaak kan zijn…

Nog even in antwoord op je vraag: het liep hier vol met mensen ivm verbouwingsdingen dus we moesten ze opsluiten in hun kattenkamer. Die diarree was acuut en stopte toen de rust was weergekeerd.
Toch geloof ik niet dat het bij jouw kat zoiets is, ik denk dat je beter kunt volgen wat Denise aangeeft.
Veel sterkte!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Misschien dan zo snel mogelijk overgaan op hypoallergeen dieet
Darmen moeten echt tot rust komen en zo min mogelijk geprikkeld worden
Is de diarree vettig?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
coby1aug
Huiskat
Huiskat

Bericht door coby1aug »

Anne schreef: 26 jul 2024 09:54 Misschien dan zo snel mogelijk overgaan op hypoallergeen dieet
Darmen moeten echt tot rust komen en zo min mogelijk geprikkeld worden
Is de diarree vettig?
Ja ben daar gisteren mee begonnen deels! Ook deels de Purina convalesence voor zieke katten. Zijn diarree is vrijwel altijd waterig met van die vettige brei achtige stukken inderdaad.. Enig idee wat dat kan betekenen? Ik heb de DA gesproken die zei dat ze pas dinsdag eventueel een plek hadden voor echo en bloedonderzoek. Ik kon vandaag wel bij een andere DA terecht voor de bloedonderzoek dus heb nu een afspraak om 11:45 staan. Vind het toch eng dat het weekend nadert en zijn diarree erger wordt. Wil wel beginnen met dingen uitsluiten.. Ook krijg ik waarschijnlijk de eetlustopwekker en cerenia weer mee maar daar word ik nog over teruggebeld!
coby1aug
Huiskat
Huiskat

Bericht door coby1aug »

OMH schreef: 26 jul 2024 08:44 Nog even in antwoord op je vraag: het liep hier vol met mensen ivm verbouwingsdingen dus we moesten ze opsluiten in hun kattenkamer. Die diarree was acuut en stopte toen de rust was weergekeerd.
Toch geloof ik niet dat het bij jouw kat zoiets is, ik denk dat je beter kunt volgen wat Denise aangeeft.
Veel sterkte!
Ah wat sneu voor de beestjes, gelukkig is het goed gekomen! Bedankt!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Maar deels hypoallergeen voeren heeft weinig zin.
Staat ook uitgelegd in die linkjes en volgens mij heeft Anne dat ook al eens eerder verteld.
Ben benieuwd hoe het bij de dierenarts was.
Groetjes, Denise
Plaats reactie