Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Pisces2202
Lynx
Lynx

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

De Porus One gaat er in, maar het is even vogelen in welk natvoer ik het moet doen. Heb ook dr. Anne's besteld die is volgens mij makkelijker te geven in een spuitje met een beetje water. Hij is nu wat misselijk denk ik, want hij heeft net onverteerd voer eruit gegooid, dus ik ga morgen wat extra cerenia vragen. Heb 6 spuitjes aangelengd nierdieet erin kunnen krijgen vanmiddag, maar dat vind hij geen succes.
Fotokonijn
Panter
Panter

Bericht door Fotokonijn »

Niks wispelturiger dan een kat.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

porus one smaakt ook nergens naar.
Het kan zijn dat het een kwestie is van wennen, maar ik heb helaas ook katten die het dwang voeren echt afschuwelijk vinden en dan zou het niet mijn keuze zijn.
Maar het is aan jou om te bepalen hoe ver je daar dan in kunt en wilt gaan met je kat.

Daarbij als ze het eruit kotsen dan heeft het sowieso weinig zin.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Bij 2 van mijn katten kon ik spuitjesvoeren en ze er op die manier doorheen slepen.
Bij mijn laatste kat was het een afschuwelijk drama. Als ik toch doorgegaan zou zijn, zou ze zich letterlijk doodgevochfen hebben. (Waarschijnlijk door een hartaanval). En die kat was echt de makkelijkste kat ter wereld, maar dit was een brug te ver.
Nog nooit heb ik zoveel paniek bij een kat gezien.
Als je dan ook nog voeding geeft die de kat niet lust of niet wil, is het helemaal niet te doen.

Spuitjesvoeren is een prima oplossing voor veel katten, maar soms is het middel erger dan de kwaal.
(Voor ons was het enige alternatief een sonde aan laten leggen.)

Jij kent je kat het beste en jij weet hoe ver je kunt gaan met Stitch.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nog even een aanvulling, porus one mag je door normaal voer doen (of een liquid snack die hij wel lekker vind) en je kunt dan de rest van de dag voer geven wat hij wel wil eten daar is het juist voor bedoeld.
Nierdieet hoeft dan dus niet perse.
Groetjes, Denise
Pisces2202
Lynx
Lynx

Nou het ging best goed de laatste dagen, maar vanochtend begon Stitch dus slijm te braken. Wil geen eten, en is dus heel misselijk. Heb wel een kwartje Cerenia erin kunnen krijgen, dus ik hoop dat die is opgelost voordat hij weer begon met braken. Natuurlijk is het weekend, dus dat wordt vandaag een dagje spuitjes voeren. Ik merk dat ik zelf een beetje in paniek raak, en dat wil ik zo erg voorkomen, omdat dat denk ik ook op Stitch overslaat. Ook heeft mijn auto het begeven, dus ben ik ook niet zo mobiel als dat ik graag zou willen.

Hoe moet ik nu beginnen met voeren? Eerst een tijdje wachten na het braken, zodat de ergste misselijkheid is gezakt? Hoeveel moet ik geven zodat hij niet gelijk te vol raakt? Ik moet deze cirkel doorbreken, maar weet even niet hoe. Zit er wel aan te denken om hem morgen te gaan laten spoelen. Dat ureum niet omlaag.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou beginnen met steeds 1 spuitje (20 ml), om de 2-3 uur. Zo hou je de maag aan de gang.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Pisces2202
Lynx
Lynx

Heb 3 spuitjes geen idee hoeveel ml erin gekregen voordat hij er genoeg van had. Wel heel erg aangelengd slecht natvoer, maar ok weer moet wat in. Hij is nu weer weggekropen in zijn ton. Al de angst en paniek van 2008 komt weer terug. Kan ik eventueel nog een kwartje cerenia geven?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja dat is balen dat de auto nu ook nog stuk is.

IK kan mij voorstellen dat alles weer terug komt, ik vind het ook elke keer weer heftig.

Hoe is het nu? Ik hoop dat het voer erin gebleven is.
Als ze alles blijven uitspugen dan kun je zelf weinig en ik blijf van mening dat dwangvoeren dan geen zin heeft.

Als ik niet zeker weet of de medicijnen binnen zijn gebleven dan bel ik toch meestal een dierenarts om te overleggen, maar ja dit bericht was al van vanmorgen.
En soms helpen pillen niet voldoende (ook als het er wel in is gebleven) en een injectie weer wel.
Ik zou zelf ook laten spoelen.
Groetjes, Denise
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Eens met Denise, als alles er weer uitkomt, heeft dwangvoeren geen zin.
Ik zou geen 2 Cerenia op 1 dag gaan geven, het werkt 24 uur, dus als 1 dosis niet voldoende werkt, heeft ie of een injectie nodig (vaak werken de tabletten dan wel) of er zijn zoveel afvalstoffen dat Cerenia niet voldoende is.
Dan is spoelen inderdaad een goed idee.
Ik zou zelf even overleggen met een DA.
Stetrkte!
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Pisces2202
Lynx
Lynx

Tot nu toe is het erin gebleven. Mijn man heeft er nog 1x 6 spuitjes ingekregen en 1x 5, maar hij is echt niet zichzelf. Ik zit heel erg in twijfel hoe ver ik wil gaan, want ik weet dat het natuurlijk niet beter gaat worden, en dat alles symptoombestrijding is. Heb wel een mail gestuurd aan mijn DA die Stitch en ook mij kent, met de vraag of ze mij morgen zsm wil bellen. Een DA die Stitch en mijn geschiedenis niet kent voel ik nu heel weinig voor. Heb de hele dag al zitten janken omdat ik weet dat het het gaat eindigen. In het weekend gaat alles naar Evidensia, niet mijn bedrijf.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee, ook niet de mijne Evidensia of Anicura,
en begrijpelijk dat je je eigen dierenarts wilt spreken.
Heel veel sterkte.
Groetjes, Denise
Pisces2202
Lynx
Lynx

Heb net even bij hem gekeken, begon gelijk te spinnen. Schoteltje met almo tonijn en kip neergezet, en hij begon zowaar te eten. Voor nu is dat goed. Zo kunnen we de nacht door. Ik breng vannacht mijn man naar het werk, dan heb ik de goede auto voor morgen.

Maar als ik het heel realistisch en zonder emotie ga bekijken, is dit nu natuurlijk al geen kwalitatief goed leven meer. Ik heb dat boekje gelezen van Hugo van Duijn over zijn we niet te vroeg. In deze situatie ben je dan ook niet te vroeg, maar meestal wel te laat met de beslissing om ze te laten gaan?
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Heel veel sterkte!
Ik zou inderdaad ook naar de eigen DA gaan.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Het is altijd drama als je zo'n beslissing moet nemen. Te laat is altijd te laat, te vroeg is altijd te vroeg, in je beleving.
Ik bedoel er niets l*lligs mee, maar katten spinnen ook als ze ziek zijn of zich akelig voelen. Ze spinnen zelfs als ze bang zijn.

Realistisch en zonder emotie kijken naar zo'n situatie gaat zowat niet, ik wens je heel veel sterkte. Ga inderdaad naar je eigen DA. Praat hier en daar nog met die of gene - alles wat je kwijt wilt of kan helpen bij welke beslissing dan ook.

Sterkte!
Laatst gewijzigd door OMH op 28 jul 2024 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie