Binnenkatten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Anne
Tijger
Tijger

Binnenkatten

Bericht door Anne »

Ik ben een beetje nerveus omdat wij binnenkort twee kittens krijgen en ik binnenkatten van ze wil maken. Dat worden onze eerste "binnenkatten " en wij hebben alleen nog maar ervaring met katten die grotendeels vd dag naar buiten gaan en zich daar vermaken
Dus hoe ga ik dat doen?
Hoelang zou ik elke dag met ze moeten spelen?
Wat voor denderend speelgoed kan ik nog in huis halen?

Wat wij reeds hebben:
2 krabpalen
2 ballenbanen
Muisjes/ balletjes
Speelhengeltjes
Een bal die op batterijen door het huis beweegt
1 speeltunnel
Krabplankjes aan de muur
Kong kickeroo
Funny butterfly
2 laserlampjes, 1 automatisch en 1 voor met de hand

Ik zal vast wel iets vergeten zijn :lol:

Zelf wil ik er nog een krabton bij en ook nog andere krabspeeltjes

Tips en help zijn welkom :smile:
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Miloe
Poema
Poema

Re: Binnenkatten

Bericht door Miloe »

Zo te zien heb je een heel arsenaal aan speelgoed en benodigdheden! Miyuki's eerste jaar was ook een binnenkat. De poesjes geven zelf denk ik ook aan wanneer ze nog meer willen spelen. Komt vast wel goed. :D
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Anne schreef: 16 jul 2024 15:26 Ik zal vast wel iets vergeten zijn :lol:

Zelf wil ik er nog een krabton bij en ook nog andere krabspeeltjes

Tips en help zijn welkom :smile:
Je komt een heel eind zo (heb twee binnenkatten). Naar de helft kijken ze waarschijnlijk niet eens om :-P
O ja, misschien eten en drinken? Het is maar een ideetje hoor...
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Misschien eten en drinken? :lol:
Wel goed dat je er over begint want moet ik ze dan elke dag haarbalpasta geven?

Ik heb een keer een potje kattengras in huis gehaald en vervolgens kon ik elke dag kots opruimen :icon_shifty:
Dat liever niet ;-)

Dit zijn ze :smile:
Afbeelding
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Ik ga er van uit dat je ook kattenbakken hebt en die gewoon hier bent vergeten vermelden?

Wij proberen dagelijks een half uur intensief te spelen met onze binnenkatten. Daarnaast is er vaak nog wel een kort speelmomentje tussendoor, als het net even past of als zij een gek momentje hebben.

Voor binnenkatten zijn voerpuzzels ook een aanrader. Uitdaging is altijd goed om energie kwijt te raken en in die tijd halen ze alvast geen ander kattenkwaad uit. Je hebt daar enorm veel keuze in, dus het is wat zoeken wat jouw katten leuk vinden. Dat hoeft zeker niet altijd duur te zijn. De favoriet hier is een eierdoos met brokjes in.

Als zou blijken dat krabben aan meubels een probleem is: met kartonnen krabplankjes kan je op een goedkope manier enorm veel krabplekken voorzien. Je ziet dan ook makkelijk welke intensief gebruikt worden en op welke plekken er vooral krabmateriaal voorzien moet worden.
Denk ook zeker aan wat horizontale kraboppervlakten. Wij hebben van die speciale matjes, maar uiteindelijk zijn de deurmatten hier favoriet geworden.

Om speeltjes aantrekkelijk te houden kan je met kruiden (valeriaan, matatabi, kattenkruid) werken. Ik vervang dagelijks de speeltjes in huis (pluspunt dat er daardoor ook geen 50 constant rondslingeren) en de rest gaat "opladen" in een kruidenpot. Zo zijn er elke dag nieuwe prooien in huis en wordt er opvallend meer mee gespeeld dan voordien. Verse geurende speeltjes zijn aantrekkelijker dan een al "dode" prooi.

Sowieso is het toch afwachten wat ze leuk gaan vinden. Bij ons is er eentje gek van de ballenbaan, dus ondertussen is er extra uitgebreid exemplaar. Het laserlichtje is op dag 2 al verbannen omdat onze kater daar duidelijk niet mee om kon gaan. Na het hengelen krijgt onze kater ook nog een prooi uit echte dierenpels, waar hij dan volledig op los gaat. De wilde kat komt dan altijd even boven, met veel gegrom en een soort van oerkreten. Dat speeltje gaat nadien ook weer weg. De andere kat toont hier niet het minste interesse in.

Wij geven ook regelmatig gedroogde konijnenoortjes en matatabistokjes, zodat ze ergens op kunnen knabbelen.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ja wij hebben kattenbakken

Mijn vraag gaat eigenlijk puur om het vermaak
Bedankt voor je aanvulling!

Voerpuzzels wordt lastig omdat er meerdere dieetkatten hier door elkaar lopen en een hond met een voedselovergevoeligheid
Als zij 1 verkeerd brokje eet word ze ziek. Daarom durf ik dat soort dingen niet aan
Ik zou wel boven het een keer kunnen doen als de betreffende katten buiten zijn bijv , dus dank voor de tip, onze hond komt nooit boven
En dan maar hopen dat ik het niet vergeet op te ruimen naderhand, ik ben erg vergeetachtig :-(

Naar de kartonnen krabplankjes heb ik al zitten kijken en ook hier zijn deurmatten favoriet

Wat een slim idee om speeltjes op te laden in een kruidenpot :-P
Waar koop je die kruiden en mix je de 3 soorten door elkaar?
En na een tijdje weer nieuwe kruiden in de pot?
Ik vind dit echt een goed idee , bedankt
Daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn :smile:

En wat bedoel je met een prooi uit dieren pels? Zijn dat dode dieren?

Konijnenoren heb ik in huis, voor de hond, geen flauw idee dat je die ook aan katten kan geven :icon_shifty: , dat ga ik eens proberen :smile:
Bedankt voor het meedenken👍
en kipjes Kayla en Lucy

crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Een lege doos ;-)
Nee, grapje natuurlijk, je hebt al heel veel en je komt er vanzelf achter wat ze leuk vinden!
Hier zijn de speelveertjes en die folie balletjes die je bij zooplus 4 voor een euro koopt altijd een hit bij kittens.
Ik heb er nu een doos voorzien van raampjes en deurtjes, ook leuk.
Verder is het voordeel van 2 kittens dat ze waarschijnlijk veel met elkaar zullen spelen: stoeien, achter elkaar aan rennen, verstoppertje spelen, ze houden elkaar lekker bezig :-)
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Anne schreef: 16 jul 2024 16:51
Wat een slim idee om speeltjes op te laden in een kruidenpot :-P
Waar koop je die kruiden en mix je de 3 soorten door elkaar?
En na een tijdje weer nieuwe kruiden in de pot?
Ik vind dit echt een goed idee , bedankt
Daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn :smile:

En wat bedoel je met een prooi uit dieren pels? Zijn dat dode dieren?

Ik ben wel fan van de producten van tabby tijger.

https://new.tabbytijger.be/product-cate ... en-lounge/

Ik heb een pot valeriaan, eentje met matatabi, de tabby tijgermix en dan nog kattenkruid dat we elders eens gekocht hebben. Sommige mensen gooien alles door elkaar, ik heb aparte potten met kruiden voor extra variatie.
Onze Filou wordt heel wild van kattenkruid en is dan niet altijd even aangenaam voor zijn zus en dat zit ook in de mix. Dus die krijgen ze enkel als er toezicht is. Van valeriaan en matatabi worden ze na het spelen rustiger, dus krijgen ze vooral als we niet thuis zijn.

Als pels krijgt hij dit: https://new.tabbytijger.be/product/tabb ... le-haasje/, gewoon een speeltje dat uit echte pels is gemaakt. Voor aan de hengel was het weinig succesvol, maar als hij het los krijgt als hij nog in jachtmodus is, is hij er gek op.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Anne schreef: 16 jul 2024 15:26 Ik ben een beetje nerveus omdat wij binnenkort twee kittens krijgen en ik binnenkatten van ze wil maken.
Dat heet voor-pret :lol:

Op zich hoeft je je niet zoveel zorgen te maken. Als ze zich vervelen dan kunnen ze elkaar ook vermaken. Verder nemen katten op een gegeven moment het ritme en de routines van het huishouding over (met slapen, spelen en eten).

Dus als je verder genoeg aan de noodzakelijke dingen in huis hebt (wat jij wel hebt) dan wijst de rest zichzelf.
crazycatladyP schreef: 16 jul 2024 16:55 Een lege doos ;-)
Nee, grapje natuurlijk, je hebt al heel veel en je komt er vanzelf achter wat ze leuk vinden!
Niet eens zo gek hoor ;)
Een doos met krantensnippers doet het vaak beter dan menig spelletje :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
crazycatladyP
Panter
Panter

Rik schreef: 16 jul 2024 17:02 Dat heet voor-pret :lol

Niet eens zo gek hoor ;)
Een doos met krantensnippers doet het vaak beter dan menig spelletje :)
Haha Rik, voorpret :lol:
Snippers is een goed idee, maar ook van dat bruine papier wat ze in de dozen doen, is hier ook altijd een groot succes, gewoon in de kamer gooien en wat speeltjes ertussen en uren pret verzekerd ;-)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

onze guusje en gijs zijn altijd binnen katten geweest tot voor 7 jaar terug. nu mogen ze op het grote balkon (35 m2) wanneer ze willen. ik merk totaal geen verschil in behoefte van speeltjes binnen of buiten. heel eerlijk, ze willen vaak alleen maar buiten zijn als wij ook naar buiten gaan. ze liggen meestal alleen in de zon te dutten. er wordt wel eens achter een vlinder of vlieg of blaadje aan gerend of mee gespeeld. maar ze zijn er niet door verandert.
wat ik me wel afvraag, hoe ga je dat doen als ze gaan merken dat de andere katten wel naar buiten gaan? ze zullen wel nieuwsgierig worden wat die gaan doen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Ik heb alleen nog maar binnen katten gehad, op het moment heb ik er 2 waarvan 1 alle speelgoed leuk vind, maar mijn ervaring is dat het heel erg per kat verschilt wat ze leuk vinden. Je hebt al vanalles aangeschaft dus ik zou eerst een goed kijken wat favoriet is bij die 2. Het hoeft ook niet allemaal duur gekocht, de gewone zilverbal (stuk folie gefrommeld tot een strakke bal) doet het altijd goed. Ik heb mijn katten voorzien van kattentelevisie = een zitplaats bij het raam en buiten een voersilo voor de vogeltjes. Haarbalpasta en kattengras krijgen ze enkel als ik merk dat ze effectief last hebben van haarballen, het gras gaan ze sowieso van braken haarbal of niet.
Maar begrijp ik het goed dat er nog meer katten rondlopen, mogen die wel buiten? Zo ja dan zal het toch lastig worden de 2 kittens binnen te houden lijkt me ...
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
crazycatladyP
Panter
Panter

Het verschilt ook erg per kat, ik heb katten gehad die buiten maar eng vonden en liever binnen bleven, maar ook katten die echt het liefst de hele dag buiten waren, weer of geen weer.
Er zit er nu ook weer eentje voor de achterdeur te gillen :lol: maar het regent en alles is nat in de ren, dus de deur blijft even dicht, niet dat zij het daarmee eens is ;-)
Maar het is ook vooral afwachten hoe ze gaan reageren denk ik, niet alle katten hebben die drang om naar buiten te gaan.
crazycatladyP
Panter
Panter

Haha nee hoor Annet, dat is gewoon het voordeel van meerdere katten!
Toen Ronja er nog was, hoefde ik ook nauwelijks met de kittens te spelen, maar nu er eentje alleen is ben ik de hele dag vanalles aan het verzinnen om haar bezig te houden.

en alles is speelgoed inderdaad, gisteren vanalles bedacht, wat niet interessant genoeg was voor mevrouw en uiteindelijk ging ze spelen met het dekseltje wat je van een kartonnen tissue doos afscheurt en ze onder de deur van de kast had uitgevist :lol:
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Bedankt voor de reacties, en het meedenken👍

De snipperdoos vind ik een goede :smile:

@ stef ze hebben hier een vensterbank met grote raam die uitkomt op de tuin :smile:
Bedankt voor het delen van je ervaring mbt braken en haarballen
Ik hou dat in mijn achterhoofd en als ik het vergeet kan ik het hier weer terug lezen :smile:
Het klopt dat onze andere katten wel buiten komen.
Aangezien deze steeds ontsnappen uit de ( afgezette) tuin komen ze nu wel beperkt buiten. Snachts zijn ze allemaal binnen ( nu het broed seizoen is,) en overdag zijn ze grotendeels in de tuin. Straks draaien we dat weer om
Verder is het zaak om gewoon de achterdeur dicht te houden ;-)
We hebben al horren voor de ramen en achterdeur :-P

Wat fijn Wendy dat Guus en Gijs zo makkelijk zijn :smile:
Ja ik vermoed dat ze inderdaad op een gegeven moment wel andere luchtjes gaan ruiken bij ze
Wat ik heb gedaan met zowel Louie als Donna in hun 1e levensjaar om hun binnen te houden en op een gegeven moment vinden ze buiten " eng" en talen ze er niet meer naar
Met Pito* ging dat net zo :evil: Totdat ik hem liet wennen aan buiten
Met alle gevolgen van dien :evil:

@annet ik voel me verantwoordelijk voor hun geluk. Onze andere katten zijn dat want die halen buiten hun hart op. Met binnenkatten heb ik in die zin geen ervaring en is het voor mij nieuw om aan hun behoeftes te voldoen
Snappie? :smile:

@ rik voorpret heb ik zeker, maar ik vind het wel een grote verantwoordelijkheid

@ guazala super bedankt!! Ik ga gelijk kruiden bestellen. Ik vind dat een goed idee van jou om daar speeltjes " in op te laden" :lol: Zelf bedacht??💪
Plaats reactie