Kat (9 jaar) eet/drinkt niet en is lusteloos

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Duvelke
Huiskat
Huiskat

Kat (9 jaar) eet/drinkt niet en is lusteloos

Bericht door Duvelke »

Vorige dinsdag zijn we naar de dokter geweest met onze kat. Sedert een tijdje is ze alle activiteit kwijt en wil ze niet meer eten en drinken, tenzij onder zachte aanhoudende dwang. De dokter heeft antibiotica en pijnstillers gegeven, en we geven nu sinds woensdag Rheumocam. Dit zorgt echter absoluut niet voor verbetering. We hebben geprobeerd om wat natvoer te geven zodat ze toch wat vocht binnen heeft, maar ze wil absoluut niets zelf eten of drinken. Beweging zit er bijna niet in (tenzij deze ochtend toen ze ineens op de vensterbank zat), ze ligt maar als een vod en alles is heel moeizaam. De dokter zei als het maandag niet beter is dan eventueel bloed nakijken, maar ik vind het allemaal nogal wat langzaam gaan. Heeft er iemand hier al enige ervaring mee bij het lezen van dit verhaal?
Afbeelding

Afbeelding
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Kat (9 jaar) eet/drinkt niet en is lusteloos

Bericht door Synemios »

Rheumocam is meloxicam.
Heb je deze foto's ook aan je dierenarts laten zien? Want ik schrik hier best van, en vraag mij af waarom er niet meteen bloed is geprikt, maar misschien was daar een goede reden voor.

Waarom is er ab en pijnstilling gegeven? Is er sprake van koorts?
Wat heeft de dierenarts gezegd over de eventuele diagnose? waar denken ze aan?
Wat zijn verdere symptomen?
Heb je verder niets van een eetlustopwekker gekregen?

Wanneer heb je voor het laatst contact gehad met de dierenarts?

Heeft de dierenarts niets gezegd over dwang voeren?
want een kat kan echt niet lang zonder eten dan komen ze in een negatieve spiraal terecht.
Jammer dat ik dit niet eerder gezien heb want nu zit je inmiddels in het weekend.

Veel vragen ik weet het maar alleen zo kan ik een goed antwoord geven.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Duvelke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Duvelke »

Bedankt voor de reactie!

We zijn met de kat dinsdag bij de dierenarts geweest. Koorts (39.9), onderzoek van vacht, gebit, klieren en luchtwegen wees op niet specifiek. Vandaar een algemene antibiotica om zo te proberen te verbeteren. Op dinsdag heeft ze dan ook een pijnstillend middel en spuit tegen de ontsteking gehad. Dat bleek wat te verbeteren, maar woensdag was het alweer terug naar af. Dwangvoeren is niet ter sprake gekomen, maar ben zelf ondertussen aan het proberen om ze wat te laten eten. Stukje gebraden kip, paar hapjes natvoer, maar dat is het. Ze drinkt amper, vandaag 1 keer aan de fontein waar ze een tijdje gedronken heeft. De dokter dacht aan een ontsteking, maar had niet direct een idee wat/waar.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

39,9 is geen koorts bij een kat, eerder verhoging maar dat kan ook door stress komen als het om deze temperatuur gaat.
Tussen de 38 en 39.5 is normaal.

Als je dierenarts op zaterdag open is zou ik morgen vroeg al meteen bellen.
en zsm gaan voor bloedonderzoek, nieren, alvleesklier etc, of in ieder geval ze raadplegen, misschien dat ze vocht kunnen geven en een eetlustopwekker.
En tot die tijd kijken of je er toch wat naar binnen krijgt, desnoods d.m.v een spuitje.

Sterkte, ik weet hoeveel zorgen je kunt hebben als je kat ziek is en maar niet opknapt.
Groetjes, Denise
Duvelke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Duvelke »

Bedankt! In het weekend is de dierenarts niet open spijtig genoeg. Maar ik krijg ze wel te pakken via haar gsm, om tenminste al even te overleggen. We proberen ondertussen toch iets of wat erin te krijgen en ze te laten drinken, maar het is absoluut niet genoeg.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Houdt ze het wel binnen? ( dat beetje wat ze binnen krijgt? )
Fijn dat ze wel bereikbaar is, dan kun je in ieder geval overleggen.

Ik zei trouwens wel iets te stellig dat het geen koorts is, over de temperatuur bij katten zijn de bronnen/meningen verdeeld, maar ik weet wel dat onze internist toen 39,5 aanhield als normaal.
Bij stress kan het dan nog iets verder stijgen.
Groetjes, Denise
Duvelke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Duvelke »

Ja dat houdt ze wel binnen, das al iets. Ze heeft nog niet gebraakt, en stoelgang is normaal. Ze wandelt ook gewoon zelf naar haar kattenbak. Maar voor de rest niks. We dachten dat het begonnen is door het afgaan van ons alarm een maand geleden. Maar toen at en dronk ze nog normaal. Het is pas sinds een week geleden dat het echt bergaf ging. Ik vrees een beetje voor haar hart of longen. Daarmee even proberen of ik de dokter te pakken krijg…
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Hoe oud is de poes? Ik zou in ieder geval maandag bloedonderzoek laten doen, zo uitgebreid mogelijk. Daar kunnen veel antwoorden uit komen.
Wat ik in ieder geval zou doen is om de 3 uur natvoer met een spuitje geven om de ingewanden aan de gang te houden. Van te lang niet/te weinig eten kunnen ze leverfalen krijgen.
Ook een echo van de buik, hart, longen lijkt mij raadzaam. Poes voelt zich duidelijk helemaal niet lekker. En dat heeft een oorzaak, alleen die moet gevonden worden. Pas dan kan er actie ondernomen worden met speciaal voer en/of medicatie.
Beterschap voor de poes.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Duvelke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Duvelke »

Deze morgen heeft ze toch weer wat gegeten, natvoer. Dus das al iets. We proberen inderdaad om de paar uur wat te geven, soms lukt het en soms niet. Nu is in elk geval haar medicijn binnen, wat gisteren niet helemaal lukte. Er kon zelfs een miauw af. Lag plas urine naast haar bak dus ik denk dat ze er niet helemaal is ingeraakt.

Ginny is 9 ondertussen. Maandag asap bloed laten onderzoeken en dan zo weer verder. Het wordt een lang weekend.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Sterkte en beterschap!
Fijn dat ze iets van natvoer heeft gegeten. Want ze raken ook snel uitgedroogd als ze niet meer eten
En dan verergert het alleen maar
Dus desnoods met een spuitje gaan dwagvoeren
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Duvelke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Duvelke »

Ja deze morgen had ze ineens weer zin om wat te eten. Nu ligt ze er maar weer bij, drinken lukt ook niet. Eventueel ook via pompje of iemand enige tips/ervaring?
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Er is op het forum al veel te vinden over dwangvoederen inclusief een foto verslag

Als je links boven in onder "snelle links" zoek selecteert kun je erop zoeken

Zelf gebruik ik grote spuiten van 15 ml, maar die moet je maar net op voorraad hebben
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Duvelke
Huiskat
Huiskat

Bericht door Duvelke »

Bedankt kijk ik even na!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Heb je de dierenarts nog kunnen spreken?
Ik zou zelf naar een spoeddienst bellen in dit geval, want als je je kat ook naast de bak plast omdat ze het niet haalt dan is ze echt heel ziek.
Zeker als je zelf denkt aan hart/longen dan is er haast geboden.
Groetjes, Denise
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Binnen een paar dagen kan het echt goed mis gaan. Ik ben het met Denise eens, spoeddienst bellen. Sterkte
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Plaats reactie