Wat met eten kitten en oudere katten
-
- Kitten
Wat met eten kitten en oudere katten
Hoi allemaal,
Sinds vrijdag is ons gezin uitgebreid met een heerlijke kitten van 3 maanden genaamd Perzik. Ik heb al twee katten van 2 jaar oud en hij wordt goed opgenomen in het gezin.
Nu heb ik een vraag mbt eten: mijn oudere katten krijgen boven 4x pd een klein portie brokjes uit de automatische voedingsdespenser.
Het kitten heeft beneden nu zijn eigen bakje dat ik voortdurend vol met brokjes heb. Nu ik nog thuis ben (heb een paar dagen vrij genomen) kan ik erop letten dat hij genoeg eet en de andere katten zijn eten niet opeten. Ook blijft hij nu nog alleen in de woonkamer als ik weg ben zodat hij rustig kan eten.
Over een tijdje wil ik Perzik alleen gaan laten met mijn twee andere katten, als ik weer ga werken, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zelf genoeg eet? Als ik een bakje vol gooi hebben mijn andere katten dat binnen een paar minuten op. Hoe doen jullie dit?
Sinds vrijdag is ons gezin uitgebreid met een heerlijke kitten van 3 maanden genaamd Perzik. Ik heb al twee katten van 2 jaar oud en hij wordt goed opgenomen in het gezin.
Nu heb ik een vraag mbt eten: mijn oudere katten krijgen boven 4x pd een klein portie brokjes uit de automatische voedingsdespenser.
Het kitten heeft beneden nu zijn eigen bakje dat ik voortdurend vol met brokjes heb. Nu ik nog thuis ben (heb een paar dagen vrij genomen) kan ik erop letten dat hij genoeg eet en de andere katten zijn eten niet opeten. Ook blijft hij nu nog alleen in de woonkamer als ik weg ben zodat hij rustig kan eten.
Over een tijdje wil ik Perzik alleen gaan laten met mijn twee andere katten, als ik weer ga werken, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zelf genoeg eet? Als ik een bakje vol gooi hebben mijn andere katten dat binnen een paar minuten op. Hoe doen jullie dit?
Re: Wat met eten kitten en oudere katten
Heeft de kitten al een chip? Zo ja, je hebt voer automaten die op basis van chip open gaan. Ook kan je een huisje bouwen met een kattenluik op chip.
Ik lees mee want wij krijgen over een paar weken ook een nieuw kitten
Wij hebben verschillende diëten dus ik kan hier geen eten laten staan
Ik geef ze 3 a 4 x per dag eten, de dieetkatten gescheiden van elkaar
Is dat voor jou eventueel een optie?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
en kipjes Kayla en Lucy
-
- Kitten
Natuurlijk krijgen ze nu apart eten maar straks als ik moet werken dan gaat dat dus niet meer. Daar zoek ik een oplossing opAnne schreef: 08 jul 2024 21:21 Ik lees mee want wij krijgen over een paar weken ook een nieuw kitten

Probleem is dus dat de grote katten het dan opeten. En die leer je het free-feeding niet zomaar weer aan. Bij mij zou dat in ieder geval niet kunnen want Bono is een echte vreetzak. Yuna zou het wel zo geleerd hebben. Maar Bono absoluut niet (of ik zou er weken zoniet maanden voor uit moeten trekken, waar ik sowieso geen voorstander ben van free-feeding).cerna schreef: 09 jul 2024 19:44 ... en verder de brokjes laten staan zodat de kleine daarvan kan eten wanneer het zin heeft.
@Kattenvrouwtje1987
Je zou nog kunnen denken aan een grote doos waar alleen de kleintjes in passen met daar eten in. Of een aparte ruimte met eten bereikbaar via kattenluik met chip.
Anders zullen je kitten ook naar maaltijden moeten gaan. Bouw dan zoveel mogelijk kleine maaltijden in als mogelijk (minimaal 3 maar liefst 5 of meer).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bedankt voor de tip van een doos, daar was ik nooit zelf op gekomen!
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
en kipjes Kayla en Lucy
Bij veel katten die schrokken is free-feeding zelfs de oplossing voor het probleem. Door overvloed te creëren verdwijnt de nood tot schrokken.cerna schreef: 09 jul 2024 19:44 Een kat die weet dat er altijd brokjes zullen zijn, zal niet achter elkaar alles opschrokken, maar iedere keer een beetje nemen (tenzij de 2 volwassen katten zwerfkatten waren die gewend zijn geweest om zoveel mogelijk te eten want misschien is er morgen en overmorgen wel niets meer) zodat er ook genoeg voor het kitten overblijft.
Beetje vergelijkbaar met wanneer je zelf naar een all-in resort gaat. Dag 1 aan het buffet wil je alles eten en ga je veel meer eten dan je eigenlijk nodig hebt. De komende paar dagen, is de kans nog groot dat je gaat overeten en al eens misselijk rondloopt daardoor. Dag 4 heb je het wel een beetje gehad en zit je aan het ontbijt met enkel wat geroosterd brood en een zachtgekookt ei.
De meeste katten reageren ook zo. De eerste dagen free-feeding zijn 1 groot feest. Maar eens ze door hebben dat het eten er gewoon altijd is, gaan ze niet meer eten dan nodig en gaan ze naar een gezond eetpatroon waarbij ze telkens ze een kommetje passeren een paar brokjes eten om dan weer verder te gaan.
Bij ons zijn ze niet anders gewend. We meten altijd hoeveel ze mogen op een dag (ze zijn allebei wat te zwaar) en dan krijgen ze 's morgens de helft en 's avonds weer. Ze doen met die ochtendhelft vaak een groot deel van de dag, steeds een paar hapjes en dan is het weer goed.
Ik ben nog steeds bezig met natvoer en er lijkt iets te zijn dat zeker Noek wel lust en Tika een beetje (uiteindelijk gaat het altijd op) dus ik moet nog even zoeken naar díe hoeveelheden. Komt wel goed, ik ben al blij dat ze intussen natvoer eten. Sorry, off-topic.
Ik ben nog steeds bezig met natvoer en er lijkt iets te zijn dat zeker Noek wel lust en Tika een beetje (uiteindelijk gaat het altijd op) dus ik moet nog even zoeken naar díe hoeveelheden. Komt wel goed, ik ben al blij dat ze intussen natvoer eten. Sorry, off-topic.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
-
- Kitten
Free feeding heb ik aanvankelijk geprobeerd met de oudste twee maar dat werkte echt niet. Met name de kater bleef alles naar binnen proppen waardoor de ander geen eten kreeg en hij enorm dik werd (en het zijn asielkatten dus daar zou het zeker mee te maken kunnen hebben). Als ik dat nu zou doen krijgt het kitten dus echt de hele dag geen eten.cerna schreef: 09 jul 2024 19:44 Dat doe ik niet en heb ik ook nooit gedaan en al mijn katten zijn gezond volwassen geworden![]()
Gewoon 3x per dag natvoer geven (zo'n 25 gram per keer; klein maagje, hè) en verder de brokjes laten staan zodat de kleine daarvan kan eten wanneer het zin heeft.
Je kunt kiezen voor verschillende soorten brokjes die je op verschillende plaatsen in huis neerzet en waar alle katten van kunnen eten.
Een kat die weet dat er altijd brokjes zullen zijn, zal niet achter elkaar alles opschrokken, maar iedere keer een beetje nemen (tenzij de 2 volwassen katten zwerfkatten waren die gewend zijn geweest om zoveel mogelijk te eten want misschien is er morgen en overmorgen wel niets meer) zodat er ook genoeg voor het kitten overblijft. En een kitten hoeft echt niet speciale kittenbrokjes. Dat is zo'n commerciële praat.
Daarbij was ik ook vooral opzoek naar een oplossing voor als ik aan het werk ben. Thuis kan ik ze uiteraard allemaal apart eten geven (de oudste katten zitten op speciaal voer) maar dan moet het kitten dus ook wel voldoende te eten hebben.
Intussen de optie van de doos met een kleiner gat geprobeerd en dit werkt perfect!
Wat mooi dat de doos werkt
Ik was even bang dat de oudere katten aan de doos gingen trekken en zich er proberen in te wurmen
Dat is tenminste mijn ervaring als er ergens andere eten staat wat weer anders ruikt dan hun voer
Ik gaf ze altijd 4 x PD te eten . Nu werk ik echter en heb ik niet altijd even puf om daarna de katten eten te geven. Volgens onze da is 3x PD ook prima maar voor zo'n jong hummeltje in de groei is dar misschien te weinig
Dank zij deze tip vd doos kan ons toekomstige kitten dus gewoon onbeperkt eten
En nou maar hopen dat de anderen haar dat laten doen in de doos en niet met zijn allen aan de doos gaan liggen leuren of er bovenop gaan zitten

Ik was even bang dat de oudere katten aan de doos gingen trekken en zich er proberen in te wurmen

Dat is tenminste mijn ervaring als er ergens andere eten staat wat weer anders ruikt dan hun voer
Ik gaf ze altijd 4 x PD te eten . Nu werk ik echter en heb ik niet altijd even puf om daarna de katten eten te geven. Volgens onze da is 3x PD ook prima maar voor zo'n jong hummeltje in de groei is dar misschien te weinig

Dank zij deze tip vd doos kan ons toekomstige kitten dus gewoon onbeperkt eten

En nou maar hopen dat de anderen haar dat laten doen in de doos en niet met zijn allen aan de doos gaan liggen leuren of er bovenop gaan zitten

en kipjes Kayla en Lucy
en kipjes Kayla en Lucy
-
- Kitten
Ohhhh de grote kater probeert het zeker hoor! De doos is al de hele kamer door geweestAnne schreef: 10 jul 2024 15:48 Wat mooi dat de doos werkt![]()
Ik was even bang dat de oudere katten aan de doos gingen trekken en zich er proberen in te wurmen![]()
Ik gaf ze altijd 4 x PD te eten . Nu werk ik echter en heb ik niet altijd even puf om daarna de katten eten te geven. Volgens onze da is 3x PD ook prima maar voor zo'n jong hummeltje in de groei is dar misschien te weinig![]()
Dank zij deze tip vd doos kan ons toekomstige kitten dus gewoon onbeperkt eten![]()
En nou maar hopen dat de anderen haar dat laten doen in de doos en niet met zijn allen aan de doos gaan liggen leuren of er bovenop gaan zitten![]()

Oh ik ging uit van een kartonnen doosKattenvrouwtje1987 schreef: 10 jul 2024 17:34 Ohhhh de grote kater probeert het zeker hoor! De doos is al de hele kamer door geweestmaar het is een plastic opbergdoos van de action, die is niet zomaar stuk te krijgen natuurlijk. Dus hij lijkt het intussen op te geven.

Heb je er een gat in gemaakt en hoe heb je dat voor mekaar gekregen?
en kipjes Kayla en Lucy
en kipjes Kayla en Lucy
-
- Kitten
-
- Kitten
Haha, ja, dat ziet er goed uit.
Je zou het rondje nog wat netter kunnen maken en misschien met een soldeerbout minder scherp kunnen maken maar hij ziet er goed uit
En waarschijnlijk het gat steeds groter moeten maken naarmate je kitten groeit
Je zou het rondje nog wat netter kunnen maken en misschien met een soldeerbout minder scherp kunnen maken maar hij ziet er goed uit

En waarschijnlijk het gat steeds groter moeten maken naarmate je kitten groeit

Grtz, Rik