Joep heeft een gezwel in zijn mond, wellicht eosinofiel granuloom, iemand ervaring?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Anne
Tijger
Tijger

Joep heeft een gezwel in zijn mond, wellicht eosinofiel granuloom, iemand ervaring?

Bericht door Anne »

Ik was laatst met Joep bij de da vanwege aanhoudende diarree en omdat hij ook afgevallen was ( anderhalve kilo)
Ik dacht eerst dat zijn diarree iets met overgevoeligheid te maken had dus ik had eerst zijn urinary dieet omgezet in hypoallergeen, helaas geen resultaat op zijn ontlasting
Bij de lichamelijke onderzoek zagen we iets roods rechts achter bij zijn keel, een knobbelig iets
De da had het over een tumor of eosinofiel granuloom, en een biopt die hij wilde nemen
Ik kreeg dexamethason voor hem mee
Na een ontlastingtest van 3 dagen kwamen we er achter dat hij giardia heeft

We zijn nu ruim anderhalve week verder en dat gezwel in zijn mond is volgens mij iets kleiner geworden

Kan dat door de dexamethason komen? Volgens mij zei de da zoiets

En wat is nu zinvol?

Nu een biopt laten nemen of wachten tot Joep is hersteld?
De da wil dat pas doen als hij wat sterker is

Maar ik twijfel, ook omdat we niet weten wat het precies is
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
crazycatladyP
Panter
Panter

Re: Joep heeft een gezwel in zijn mond, wellicht eosinofiel granuloom, iemand ervaring?

Bericht door crazycatladyP »

Tess heeft een eosinifiel granuloom gehad aan haar lip, toen ze nog hier woonde.
Bij haar bleek het om voedselallergie te gaan, toen we alles met rund gingen vermijden, trok het langzaam weg.
Verder heb ik er niet veel verstand van en al helemaal niet van tumoren, dus of die ook reageren op dexamethason durf ik niet te zeggen.
Sterkte, altijd schrikken zoiets!
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Anne
Tijger
Tijger

Re: Joep heeft een gezwel in zijn mond, wellicht eosinofiel granuloom, iemand ervaring?

Bericht door Anne »

Wat fijn dat Tes ervan af is geraakt :smile:
Maxi* heeft ook zoiets gehad aan zijn lip. Na overgang op glazen voerbakjes en hypoallergeen dieet was het onder controle

Bij Joep zit het diep naast zijn keeltje

Zelf ben ik geneigd te denken dat het bij Joep ook om een eosinofiel granuloom gaat omdat Joep ook een voedselallergie heeft
Zo verdraagt Hij regulier natvoer niet
Ik vind echter alleen maar verhalen over eosinofiel granuloom in de bek gepaard met witte blaasjes terwijl het bij Joep een rood knobbelachtig iets is
Als ik nu kijk, wat moeilijk is want Joep gaat krabben :-( , lijkt het iets geslonken
te zijn

Omdat dit mij niet lekker zit heb ik de da gebeld. De assistent gaat met de da overleggen over een biopsie en ik word terug gebeld

Joep eet gelukkig wel goed
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Wat vervelend zeg, al dat gebobbel heb je toch liever niet, duimen dat het onschuldig is!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Eosinofiel granuloom is toch nog geen tumor? Ik dacht dat het in een tumor kon ontwikkelen maar dat het zelf nog een ontsteking is (granuloom betekend ontsteking).

Dexamethason is ook een behoorlijk sterke ontstekingsremmer (volgens mij zwaarder dan prednison) dus het lijkt mij wel logisch dat je dan veel ziet.

Dus het feit dat het lijkt te slinken lijkt mij positief.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/e ... -granuloom
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Misschien was ik onduidelijk maar zonder biopt kan de da niet zeggen of het een tumor is of eosinofiel granuloom

Ik hoop natuurlijk op het laatste, maar inderdaad dat kan ook uitmonden in een tumor

Vandaar mijn twijfel

Voor mijn gevoel was het echt zichtbaarder bij de da, maar zelf en zonder hulp in Joeps bekje kijken gaat moeizaam en ik zie al bijna niks meer, maar dat kan ook komen omdat het zo moeizaam gaat.Hij neemt allerlei gedaantes aan en krabt :-(
Bij de da was meneer zo mak als een lammetje terwijl ik had gezegd dat de da beter van die grote "veehandschoenen" aan kon doen :evil:

Ik heb nog niks gehoord van de da :-|
en kipjes Kayla en Lucy

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Anne schreef: 04 jul 2024 19:21 Misschien was ik onduidelijk maar zonder biopt kan de da niet zeggen of het een tumor is of eosinofiel granuloom
Daarom zou het mooi zijn als het wat geslonken is.

Maar ik begrijp dat je dat zelf moeilijk kunt beoordelen.

Mijn duimpjes draaien mee...
Afbeelding
Grtz, Rik
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Een tumor kan niet slinken toch?
En een eosonifiel granuloom wel door de dexamethason?🙏
Ik kon er niks over vinden :icon_shifty:
en kipjes Kayla en Lucy

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Anne schreef: 04 jul 2024 22:18 Een tumor kan niet slinken toch?
En een eosonifiel granuloom wel door de dexamethason?🙏
Ik kon er niks over vinden :icon_shifty:
Ja, dat bedoelde ik. Als het slinkt dan lijkt het dus een granuloom te zijn (die dan reageert op de dexamethason).

Overigens... dexamethason remt ook het immuunsysteem. Ik weet niet in hoeverre dat weer effect heeft op het bestrijden van giardia :icon_shifty: (hoe wordt die overigens behandeld?)

(Giardia heeft normaal vrij spel bij een zwakker immuunsysteem.)
Grtz, Rik
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Anne schreef: 04 jul 2024 19:21
Ik heb nog niks gehoord van de da :-|
Tja, ik zou erachteraan gaan, zeker in een geval van een tumor/gezwel... Gewoon drammen Anne!
The catter the better!
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik ga vanavond met 2 man sterk en een zaklamp in Joeps bekje kijken
Ik word nieuwsgierig!!
Als het echt is geslinkt lijkt mij een biopsie niet meer nodig?
En als het niet is geslinkt ga ik zeker weten doordrammen :-(

De giardia behandel ik met diatomeeenaarde, ontsmetten en nog eens ontsmetten
De hele bups inclusief mezelf staat op de diatomeeenaarde :eangel:
en kipjes Kayla en Lucy

OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Succes en groot gelijk, wat het ook is, je kunt het maar beter weten en indien nodig de DA inschakelen.
Je weet vast wel hoe je een tegenstribbelende kat kunt vasthouden en anders maak je je eigen kattenzak (dikke handdoek en vouwen maar!) :-P
The catter the better!
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik kon helaas niet goed zien of het was geslonken of niet, ik kon wel goed in zijn mondje kijken dit keer. Ik denk dat de da een beter zicht om te kijken of het gezwel kleiner is geworden dus zal ik morgen opnieuw bellen

Ondertussen vreet Joep als een bouwvakker

Ik ga nu op zoek naar een goede probeotica voor zijn darmen, het moet hypoallergeen zijn, dat maakt het iets lastiger :edoh:
en kipjes Kayla en Lucy

crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Is die van dr Ann niets?
Ik vind m erg fijn.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

crazycatladyP schreef: 07 jul 2024 14:36 Is die van dr Ann niets?
Ik vind m erg fijn.
Probeotica van dr Ann bedoel je? Ik zal eens kijken :smile:

Edit:
Dat ziet er goed uit kwa ingrediënten
Bedankt voor het delen!
en kipjes Kayla en Lucy

Plaats reactie