Ineens avonds miauwen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Baloe_Irene
Kitten

Ineens avonds miauwen

Bericht door Baloe_Irene »

Baloe is vorige week naar de dierenarts geweest en daar kwam uit dat hij last heeft van kristallen in de urine. Hij is daar een hele dag geweest omdat het niet lukte om thuis urine op te vangen. Hij heeft daar de hele dag in een klein hokje gezeten. Ik voelde mij als baasje niet gehoord.

Nu zijn we een week later en hij begint de laatste dagen veel meer te miauwen. Vooral avonds als ik naar bed ga. Alles is gelijkvloers dus je hoort hem duidelijk. Uiteindelijk komt hij rustig bij mij liggen.
Ook vraagt hij meer aandacht. Hij is een echte schoot kat, maar hij loopt nu overal achterna. Ook gaat hij nu veel vaker naar de kattenbak voor een klein plasje.

Nu is mijn vraag, moet ik terug gaan en hem opnieuw laten nakijken?
OMH
Cheetah
Cheetah

Re: Ineens avonds miauwen

Bericht door OMH »

Als het mijn kat was zou ik er opnieuw naar laten kijken, maar ik ben dan ook een beetje een overbezorgd type. Het is afwijkend gedrag, daar zou ik ongerust van worden. Misschien is die dag in een klein hokje ook een beetje traumatisch geweest?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Katten kunnen ineens aanhankelijk worden als ze pijn hebben of ziek zijn
En jouw kat heeft blaasgruis en als hij plast plast hij kristallen uit wat aanvoelt als kleine glasscherven dus dat doet pijn.
Heb je dieetvoer mee gekregen? Om het blaasgruis op te lossen? Was het struviet?

Als ik jou was zou ik eurologist gaan geven. Bij ons helpt dat altijd tegen blaasgruis en blaasontsteking
Joep hier heeft ook blaasgruis maar krijgt hypoallergeen voer
In combinatie met eurologist krijgt hij geen blaasgruis hiervan

https://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis-kat.html
https://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking.html

Beterschap en geef je kat maar speciale aandacht nu
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Baloe_Irene
Kitten

Ik heb telefonisch contact opgenomen met een andere dierenarts. Het advies was om het nog een aantal dagen aan te kijken. Want mogelijk heeft hij een trauma van het hokje en ze willen hem niet nog meer stress geven.

Geen advies gekregen voor andere voer. Alleen te horen gekregen dat hij 1,5 kg moet afvallen. En dat ik over 4 weken moet terugkomen voor dieet afvallen advies.

Bedankt voor de tip, ga eurologist bestellen. Ook ga ik hem ook ander voer geven.

Hij ligt nu heerlijk bij me en begint heel langzaam weer zichzelf te worden.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Fijn om te lezen dat hij weer zijn eigen zelfje wordt.

Noek heeft 's avonds ook altijd van die "gilbuien" trouwens, maar dan heeft hij de zoomies. Hij loopt dat mauwend druk te doen en overal in te klimmen. Ik zou hopen dat jouw kat dat ook heeft, dan is 'ie gewoon een uurtje gek en als het niet erger is dan dat... Ik zou maar vertrouwen op je DA, de zoomies herken je waarschijnlijk wel :-P . Succes verder!
The catter the better!
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat de da je kat geen dieetvoeding mee geeft nadat ze geconstateerd hebben dat je kat blaasgruis heeft
Dat blaasgruis moet opgelost worden en dat lukt met dieetvoer

Tenzij het geen blaasgruis is, jij had het over kristallen in de urine en ik nam automatisch aan dat het blaasgruis is

Weet je ook welk soort blaasgruis?
Struviet is op te lossen door bijv deze voeding:

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... gen/314488

Als het oxalaat is moeten de kristallen operatief verwijderd worden
Maar ik ken 1 iemand hier op het forum waarbij de oxalaat ook is aangepakt door eurologist

Ik vind het echt vreemd dat jouw da je zo naar huis stuurt, heb je ook geen pijnstilling mee gekregen?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Baloe_Irene
Kitten

De dierenarts ging meer in op het gewicht wat Baloe moet afvallen (1,5kg) , dan op de blaasgruis. Ik voelde mij ook niet gehoord.

Ik heb zelf van de week dat voer gekocht. Echt een meerwaarde. En een automatische voerbak gekocht om hem meerdere porties te kunnen geven.

Baloe heeft wel pijnstillers meegekregen, maar ik moest zelf navragen hoelang en hoevaak per dag. Dus geen aanrader deze dierenarts.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Dat avondmiauwen is dus niet meer aan bod gekomen?

Nee, die dierenarts klinkt niet als een prima DA - onze DA zegt altijd: de mensen zijn ook belangrijk, dus luisteren moet.

Hopelijk werken de pijnstillers en het andere voer. Veel succes!
The catter the better!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Kun je niet bij een andere praktijk terecht want dit klinkt niet ok.
En mijn ervaring is dat artsen die in 1 praktijk werken elkaar ook niet afvallen.

Als ik dan lees dat ze je kat uren in een hokje zetten, terwijl ze het makkelijk aan kunnen prikken, dat zegt eigenlijk al best veel, tenzij het een kat is die echt niet hanteerbaar is.
Geen voeradvies, zelf alles uit moeten zoeken/navragen m.b.t medicijnen.

En bij een kater is het nog gevaarlijker dan bij een poes.

Hier het verhaal van Annet en nog andere ervaringen mbt oxalaat wat Anne al even aanhaalde.

Volg altijd je gevoel.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=36361
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie