Kattenren met de nodige eisen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
crazycatladyP
Panter
Panter

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door crazycatladyP »

Ik denk dat katten blij zijn met alle ruimte die ze krijgen.
Die van ons is 3 bij 4m ongeveer, dus niet heel groot, maar omdat ze de hoogte in kunnen en buiten vogeltjes en vlindertjes kunnen kijken, vermaken ze zich toch prima :-)
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de aanwezige mogelijkheden. Ik ben klein begonnen, met kennelplaten van Corton. Elk jaar 1 of 2 stukken bijgekocht. De uiteindelijke afmeting van mijn ren is 10 meter bij 1,5 meter. Mijn ren is bij verhuizing makkelijk uit elkaar te halen en elders opnieuw op te bouwen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
crazycatladyP
Panter
Panter

cerna schreef: 03 jul 2024 09:18 De kat van 'vondeling' is alle vrijheid gewend geweest, maar haar broertje is een maand geleden verdronken in de put van de buurman en nu wil vondeling haar 's nachts toch liever 'binnen' houden in een ren omdat katten 's nachts toch meer gaan zwerven dan overdag.

Dan wordt het inderdaad een ander verhaal, bedankt voor de toelichting Annet.
vondeling
Huiskat
Huiskat

Bericht door vondeling »

Dat klopt inderdaad, ik wilde niet het hele topic kapen met mijn specifieke vraag. Overdag blijft ze eigenlijk wel steeds in de tuin maar in de nacht gaat ze er wat meer op uit. Haar broertje is ook in de nacht verdwenen en er zitten ook best wat roofdieren hier (jakhalzen, marters en vossen). We hebben hier dan weer praktisch geen verkeer. Overdag kan er ook iets gebeuren natuurlijk maar het lijkt me goed om de risico's iets in te perken. Aangezien mijn vriend allergisch is kan ze niet binnen in huis verblijven. Zoals mijn naam al doet vermoeden waren het twee vondelingen en geen bewuste aanschaf.
Omdat het voor de nachten is wil ik gebruik maken van de overkapping die we al hebben en zat ik te denken aan een smalle ren van 1m breed en 3m lang. Een meter of twee de hoogte in is wel haalbaar. Overdag heeft ze alle vrijheid dus ik wilde eerst een kleine ren proberen. Met een beetje creativiteit kan ik die indien nodig later nog wat uitbreiden.

Om de kosten wat te drukken zat ik eraan te denken om goedkoop gaas te gebruiken. Voor de vogels moet het allemaal marterproof zijn maar voor een kat lijkt met iets overbodig?

Voor nu moet ik eerst nog een aanbouw maken aan de vogelren en daarna kan ik pas beginnen aan het project kattenren, dus ik heb nog even om te bedenken hoe ik het precies ga aanpakken.
crazycatladyP
Panter
Panter

Kijk uit wel uit met van dat kwartjesgaas, daar kunnen ze hun pootjes lelijk open aan halen als ze er proberen in te klimmen.
En ook niet te klein zodat pootjes klem komen te zitten.
Hier proberen ze er in ieder geval allemaal in te klimmen, Jera klom zelfs tegen de stenen muur op omhoog :lol:
vondeling
Huiskat
Huiskat

Bericht door vondeling »

Dat was nu net precies het type gaas waar ik aan zat te denken, dus bedankt voor de waarschuwing. Hoe komt het dat ze daar hun pootjes aan openhalen?

Onze kitten is een ontzettende klimmer, ze zit bijvoorbeeld ook nog steeds regelmatig op het dak van ons huis. Klimmen gaat ze dus in de ren denk ik ook proberen. Ik denk ook dat ze een ren niet echt kan waarderen omdat ze nu complete vrijheid gewend is. Daarom wilde ik klein en goedkoop beginnen om te zien hoe ze erop reageert. Het is sowieso handig om een ren te hebben, alleen al voor tijdens oud&nieuw, een heftige storm of als er een slang zit, dat we haar even op kunnen sluiten. Als ze eraan kan wennen vind ik het wel een fijn idee dat ze 's nachts niks gevaarlijks kan doen. Ook jaagt ze veel en ik vind dat als dierenliefhebber toch niet echt oké. Er zijn inmiddels al een aantal prachtige hagedissen gesneuveld en verschillende knaagdieren, vlinders etc. Laatst was ik gelukkig net op tijd om een vogel te redden maar ik vermoed dat wat wij zien nog maar het topje van de ijsberg is. Ook vrees ik ervoor dat ze slangen niet zal schuwen maar die zijn dan weer overdag actief.

Ik las nog iets over drukke timmermannen, voor een kattenren zou je ook een hovenier kunnen vragen. Die maken ook schuttingen, pergola's, tuinhuisjes e.d. In overleg is er vast wat mogelijk.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Alles is mogelijk, als je maar betaalt. Ik heb het ook geprobeerd bij een hovenier, bij een timmerman, maar soms zijn die prijzen wat je noemt hoog. Ik ben nog steeds op zoek naar een kant-en-klaar ding, het lukt nog niet zo goed.
Succes met je plannen!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Vondeling: Ik denk eerlijk gezegd dat poes het vreselijk gaat vinden, opgesloten in een ren, zonder een mogelijkheid naar binnen te kunnen. Kijk ik heb een ren van 10 meter, als ik ze daar in opsluit, dus het luik dicht, dan gaan de tegen het luik staan te krabben. En jouw poesje is de vrijheid gewend.

Als je er voor kiest, dan moet het wel echt veilig zijn daarin, niet helemaal open met gaas. En niet op stuk gras of zo, de kunnen wilde dieren er onderdoor (zijzelf ook trouwens).
Dis ik zou dan kiezen voor dichte bovenkant en drie dichte wanden. Met maar aan 1 kant gaas of aluminium kennelplaat.
En eronder betegeld of beton.

M.a.w. ik zou eerder in jouw geval kiezen voor een soort van schuurtje, of blokhut.
En dat dan vol kattenmeubilair.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Je kunt in ieder geval eens op YouTube rondsnuffelen om ideeën op te doen ;)

https://www.youtube.com/results?search_ ... ng+a+catio
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vondeling
Huiskat
Huiskat

Bericht door vondeling »

OMH: begrijpelijk hoor, zeker wanneer je iemand inhuurt hangt er al snel een groter prijskaartje aan.

Castratenkoor: ook ik maak hierin een financiële en praktische afweging. Wat je omschrijft klinkt prachtig maar dat vind ik toch wel een vrij grote investering om er even een schuur bij te zetten ook zou ik daar eerst een vergunning voor aan moeten vragen etc.

Voor nu de keuze gemaakt om gebruik te maken van de overkapping die we al hebben en daar een kleine ren in te maken. Zo kunnen we zien hoe ze reageert en hebben in ieder geval een veilige plek voor nieuwjaar en dat soort omstandigheden of als ze ooit bijvoorbeeld moet revalideren. Als we het idee hebben dat ze het wel oké vindt gaan we haar rustig laten wennen en zien of het haalbaar is voor de nachten. Als dat zo is dan kan ik er later altijd een stuk aanmaken.

Rik: ik kan overal inderdaad veel ideeën vinden, voor nu ga ik het eerst simpel houden en wie weet komt er later nog vanalles bij.
crazycatladyP
Panter
Panter

vondeling schreef: 05 jul 2024 09:15 Dat was nu net precies het type gaas waar ik aan zat te denken, dus bedankt voor de waarschuwing. Hoe komt het dat ze daar hun pootjes aan openhalen?
Omdat het vrij scherp is en ze er echt met hun hele gewicht in gaan hangen.
Het beste kun je gaas nemen met zo`n plastic laagje eromheen, dan is het in ieder geval niet scherp.
vondeling
Huiskat
Huiskat

Bericht door vondeling »

crazycatladyP schreef: 05 jul 2024 13:04 Omdat het vrij scherp is en ze er echt met hun hele gewicht in gaan hangen.
Het beste kun je gaas nemen met zo`n plastic laagje eromheen, dan is het in ieder geval niet scherp.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dus ik heb nu gekozen voor vierkant gaas van 2,5cm2 met een wat dikkere draaddikte. Ik ben niet zo fan van zo'n plastic laagje eromheen omdat het uiteindelijk altijd los gaat laten en er dan overal stukjes in het milieu verdwijnen.
Het eerste deel heb ik nu klaar en ik vind het wel genoeg voor vandaag denk ik.

De panelen tot nu toe:
Afbeelding

Het gaas:
Afbeelding

Ik heb wel een beetje een idee van hoe ik het uiteindelijk wil hebben maar ik moet nog wel even puzzelen hoe ik het allemaal in elkaar ga krijgen. Ook is mijn materiaal bijna op dus dat schiet ook niet zo op.
crazycatladyP
Panter
Panter

:grin: Ziet er goed uit!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Dus dan komt hij tegen het huis aan met één kant? - heel goed idee. Dat lijkt me heel goed materiaal.
vondeling
Huiskat
Huiskat

Bericht door vondeling »

castratenkoor schreef: 06 jul 2024 06:41 Dus dan komt hij tegen het huis aan met één kant? - heel goed idee. Dat lijkt me heel goed materiaal.
De ren komt in een soort buitenkeuken, los van ons huis maar wel overdekt. Dit is de plek waar Piper zelf vaak ook ligt te slapen, dus dat is wel een vertrouwde plek voor haar. De ren wil ik inderdaad tegen de muur plaatsen, de muur is wat lager dan de ren dus als ik boven een plekje voor haar maak heeft ze ook nog wat uitzicht.
Plaats reactie