Verlatingsangst

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Leinjo1990
Kitten

Verlatingsangst

Bericht door Leinjo1990 »

Hallo !

Ik heb nu ongeveer sinds een maand een zwerfkat in huis genomen.
Hij is de erg lief en aanhankelijk alleen het aanhankelijke is langzaam een probleem aan het worden.
Hij achtervolgd mij letterlijk de hele dag en kan niks meer alleen doen zonder dat hij in mijn buurt is.
Soms valt hij mij dan ook aan wanneer hij niet genoeg aandacht krijgt.
Ik speel en knuffel veel met hem.
Maar het lijkt allemaal niet genoeg.
Ook vertoond hij rijgedrag tegenover mij ( heb hem onlangs wel laten castreren) maar ik weet soms echt niet wat ik er mee aanmoet.
Alle tips zijn welkom !

Liefs
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Re: Verlatingsangst

Bericht door Stef71 »

Ik heb ook zo'n plakker, vooral de eerste weken moest ie continu bij me in de buurt zijn, moest ik hem aan de kant houden als ik mijn andere katje wilde knuffelen. Ik heb er gewoon niet extra aandacht aan besteed, niet telkens de aandacht geven die hij wilde maar af en toe nee zeggen, dat lijkt wat te helpen, hij loopt nog steeds wel met me mee en draait om m'n benen maar als ik dan geen aandacht geef gaat ie wat anders doen. Ik heb ook voor wat afleiding gezorgd met een snack puzzel als die gevuld wordt gaat alle aandacht daar heen
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Misschien nog een kat(je) erbij? Of is dat een slecht idee naast een zwerfkat?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Leinjo1990 schreef: 02 jul 2024 22:26 Ik heb nu ongeveer sinds een maand een zwerfkat in huis genomen.
Een maand is nog niet zo lang... zeker niet voor het vormen van echte vaste routines. Het kan dus zijn dat het wel iets minder wordt als hij eenmaal in de gaten krijgt dat je nergens heen gaat. Maar hij zal altijd wel aanhankelijk blijven en in de buurt willen zijn. Niets op tegen en jij kunt op een gegeven moment ook je grenzen stellen en dat zachtjes aangeven.
Leinjo1990 schreef: 02 jul 2024 22:26 Ook vertoond hij rijgedrag tegenover mij ( heb hem onlangs wel laten castreren) maar ik weet soms echt niet wat ik er mee aanmoet.
Wat is onlangs? Hormonen blijven nog tot 7 weken in het lichaam. Dus tot die tijd kan hij dat gedrag nog vertonen. Dat zou daarna minder moeten worden. Als dat niet zo is, dan is het een gewoonte geworden en zul je het moeten corrigeren (ook weer zachtjes, wegzetten, met heel veel repetitie voordat het doordringt dat het ongewenst gedrag is).
OMH schreef: 03 jul 2024 10:39 Misschien nog een kat(je) erbij? Of is dat een slecht idee naast een zwerfkat?
Op zich geen slecht idee. Je moet alleen kijken of het een kat is die makkelijk met andere katten overweg kan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik heb ook zo'n plakkert en ik vind het heeeeeerlijk. soms struikel ik over hem en loopt hij gig in de weg, maar als ik dan in zijn grote oogjes kijk smelt ik weer helemaal weg. hij is ook als kitten gevonden/ zwervertje. is inmiddels 13 en ik kan alleen maar blij zijn dat hij nu veilig bij ons woont en nog steeds laat zien dat hij dat elke dag waardert.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Moira is ook zo`n plakker, zeker nu ze haar vriendinnetje kwijt is en alleen is.
Ik kan niet naar de wc of badkamer of ze zit voor de deur te miauwen, pootjes onder de deur door...
Ik vind het stiekem wel gezellig, ze ligt nu ook weer op mn benen te slapen.
Ik weet dat als er straks een nieuw vriendinnetje voor haar komt, ik weer tweede keus ben, dus ik geniet er even van ;-)
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Ja, ik ken het ook wel. Kaya, die we nu niet meer hebben (ander verhaal, helaas herplaatst), hing dan weliswaar niet aan onze benen maar die hebben we meer dan eens 's ochtends uit het toilet moeten bevrijden, waar ze dan met een verontwaardigd "mèèh!!!" weer uitkwam. Je ziet die dingen niet altijd als je 's nachts met je slaperige hoofd naar het toilet moet.
Verder: linnenkast, kledingkast, werkkamertje, sneller dan het geluid. Ik vind het toch wel een beetje hetzelfde, altijd meelopen en altijd willen zijn waar jij bent.

Iets in mij denkt: geniet ervan, hoe lastig het soms ook is want dat aanvallen wil je natuurlijk ook niet.

Rik heeft er zinvolle dingen over gezegd.
The catter the better!
Leinjo1990
Kitten

Dankjewel allemaal voor de tips!
Het is voor mij ook nog allemaal nieuw want ik heb helemaal geen ervaring met katten.
Ik voel me steeds schuldig omdat ik niet precies weet wat hij wil.
Zijn castratie is nu ongeveer 3 weken geleden dus dat is nog een beetje afwachten.
Negeren lijkt wel een beetje te helpen en aandacht geven wanneer hij er niet om vraagt.
Voor de rest is het echt een lieverd en wil het graag allemaal goed doen zodat hij zich veilig en vertrouwd voelt bij mij.
Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn met zo'n aanhankelijke kat . En moet ik inderdaad accepteren dat hij gewoon zo is zonder dat ik mij schuldig voel!
Heb zelf ook nagedacht over een tweede kat maar ik denk dat het daar nu nog te vroeg voor is.
Ik geef het eerst nog wat tijd ☺️
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Een speelkameraadje is vaak wel een gezellig idee. Tenzij ze elkaar naar het leven gaan staan, maar als je het voorzichtig aanpakt is de kans groot dat het een heleboel oplost. Ik hoop het voor je! Dat je het eerst nog tijd wilt geven snap ik ook.
The catter the better!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Ik neem aan dat je hem uit een asiel ofzo hebt? Je zou daar eens kunnen vragen of hij met andere katten omging of dat hij juist alleen was. Als hij andere katten vermoed weet je dat hij liever alleen is

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Leinjo1990
Kitten

nellebel schreef: 04 jul 2024 05:43 Ik neem aan dat je hem uit een asiel ofzo hebt? Je zou daar eens kunnen vragen of hij met andere katten omging of dat hij juist alleen was. Als hij andere katten vermoed weet je dat hij liever alleen is

Nee echt van straat.
Hij liep daar al een maand rond..
Niemand reageerde op zijn advertentie dus in overleg heb ik hem meegenomen.
Daardoor weet ik helaas helemaal niks van zijn achtergrond
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Dan weet ik ook niet of ik er een kat bij zou zetten. Hij is mogelijk gewend te vechten voor eten en ziet het dan als bedreiging.

OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

nellebel schreef: 05 jul 2024 08:09 Dan weet ik ook niet of ik er een kat bij zou zetten. Hij is mogelijk gewend te vechten voor eten en ziet het dan als bedreiging.

Dat kan natuurlijk. De andere kant is - misschien - dat hij buiten de nodige katten is tegengekomen en er dus aan is gewend. Maar ja, ik weet die dingen niet zeker, allebei is mogelijk.
The catter the better!
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Ik heb al eens als tip gelezen dat je dat een beetje kan testen. Er zijn echte solo-katten die nooit gaan kunnen samen leven met andere katten. Andere hebben dan weer kattengezelschap nodig om gelukkig te kunnen zijn. De meesten zitten ergens op de as tussen die 2.

Een echte solo-kat zou normaal ook al heel fel reageren op de geur van een andere kat. Dus als je iemand kent met een kat, kan je een dekentje vragen waar die kat op slaapt. Als je dat bij jouw kat legt en die blaast al naar dat dekentje, kan je zeker zijn dat het eentje is die je geen plezier doet met een vriendje.
Plaats reactie