volgende week 3 nieuwe kittens in de familie, graag startersadvies

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
mellinda
Huiskat
Huiskat

Re: update katjes

Bericht door mellinda »

Surprise tijdens visite dierenarts.
Blue blijkt geen vrouwtje maar een mannetje en Noir blijkt geen mannetje maar een vrouwtjeπŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Beiden gechipt en volledige check.
Volledig gezond maar we gaan spaghetti lintwormen kunnen bijeenschonen vanavond zei da.

Hij heeft vermoeden dat ze jonger zijn dan wij en hij eerst hebben gedacht. Schat de leeftijd tss 5 en 6 weken...
Neemt mijn partner en mij dit aub niet kwalijk, we WISTEN dit niet. Ik dacht dat ze week 7 zaten en de waarv we toen dachten kater 9w geschat.
Man, een mens kan zich vergissen :-(

op het paspoortje heeft hij gemakshalve 1 mei gezet wegens onbekende geboortedatum. Volgens hem pas in najaar pas castreren en steriliseren.

Vaccins krijgen ze nog 3w niet wegens te jong.

Heel veel tips ook v hem om ze op te leren. We gaan nu nog meer extra tijd nemen om met ze bezig te zijn. Ik weet nog een heleboel gedragingen en jachtmoves /speelmoves v mijn destijds 20j oude kater. Al is het dat ik het zelf moet voordoen... ik ben er niet beschaamd voor dit zelf na te bootsen als mens!!!

Hij zei ook laat ze nu paar w eten zoveel ze willen telkens WNR ze willen zonder de maattabellen /leeftijdstabellen. Is dit wel verstandig vraag ik me af? Wat is jullie mening?

Vandaag konden we ze al een stuk beter aaien toen ze niet aan het eten waren.

Kattenspeeltjes uit de supermarkt zijn toch echt wel veilig als ze ce labels hebben hoop ik?? Ze kwijlen, kauwen en bijten zo graag op die fluffy mini muisjes en eten ook zowel nat als droogvoer vlotjes.

Bij dierenarts wat een flinke beestjes, enkel tijdens het prikje vd chip gemewt. Zo fier :grin: nadien zaten ze al te spelen in de bench en toen de bench nog open stond was eentje aan het bestuderen of hij niet op de schouders v de da kon springen vanaf de onderzoektstafel waarop ik toch maar het deurtje dicht heb gedaan voor veiligheid :grin:
Dinky
Tijger
Tijger

Re: volgende week 3 nieuwe kittens in de familie, graag startersadvies

Bericht door Dinky »

Klinkt als heerlijk ondernemende types :-)

Castratie zou ik uiterlijk met 5,5 maand doen omdat je broer en zus hebt en je daar geen nest mee wil.

Qua eten mogen ze tot castratie in ieder geval onbeperkt eten. Daarna heb je risico op te dik worden
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
OMH
Cheetah
Cheetah

Re: update katjes

Bericht door OMH »

mellinda schreef: 17 jun 2024 13:03 Surprise tijdens visite dierenarts.
Blue blijkt geen vrouwtje maar een mannetje en Noir blijkt geen mannetje maar een vrouwtjeπŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Wat een grap. Nou ja, je hebt er alsnog van elke soort één.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Wat fijn dat ze bij jullie terecht zijn gekomen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
mellinda
Huiskat
Huiskat

Bericht door mellinda »

Jongetje en of meisje samen of apart maakte ons niet uit, ze zijn gezond en dat telt.

Partner heeft de vloer moeten dweilen bij thuiskomst v zijn werk. Eentje houdt (kennen jullie Warrior cats / warriors boekjes v E. Hunter?) net als een echte riverclancat v pootje in water dompelen en telkens uitshaken. :lol: plas water van een halve meter. NOIR! :grin: dame met veel pit en Blue is zeer zelfverzekerd geworden

We zullen ze rond 5m dan laten castreren/steriliseren.
mellinda
Huiskat
Huiskat

Klimmen op houten vensterbank + spelen met nangels uitgetrokken na uurtje living verkennen

Bericht door mellinda »

Territorium 3 geopend voor hun vanavond...living = je reinste CHAOS!

Pappie heeft een exact zelfde krabpaal speel- en slaaptoren gemonteerd, maar zijn 2 1persoons houten ikea zetels die door de recente verhuis nog in de keuken stonden waren interessanter om te klimmen!

1tje is helaas op de vensterbank gekropen maar voor we nee op lage toon konden zeggen en hem afzetten was ie er al afgesprongen. Helaas is onze vensterbank en kader van het huurhuis v houten. Ik wil voorkomen dat ze erop springen. Kan ik dit tegenhouden? Moet ik gaan dubbel zijdig tapen?

Die 2 hangen ook enorm hecht aan elkaar.
Als ik eentje train om op mij of tegen mij te gaan liggen in de zetel op mij in een zacht dekentje mewt de ander waarop de ene op mijn borstkas direct afspringtπŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…pak je de ander dan mewt de ene die al op de borstkas was geweest recent en springt de nieuwe op de borstkas erafπŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…euuuhm??? ANY TIPS AUB???

Als ze play fighten lijken ze vaak de nagels uitgestrekt te hebben en eentje heeft een ander hard in het achter pootje gebeten? Moet ik hierbij ingrijpen indien ja hoe?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Wat ik gedaan heb is een plank met dezelfde maat als de vensterbank bekleden met ribbelvloerbedekking en die op de vensterbank. Multifunctioneel. Ze kunnen hoog zitten, naar buiten kijken en horizontaal nagels scherpen. En de vensterbank blijft ongeschonden.
Katten zitten nou eenmaal graag hoog. Alleen op de vloer laten, dat gaat je niet lukken.

Als je planten en/of bloemen hebt, dan is het belangrijk te controleren of ze giftig zijn. Beter de giftige weg doen.

Verder laat ik mijn katten altijd zelf bepalen of en wanneer ze bij me willen liggen.
Dat valt niet te trainen vrees ik.

Het ruwe spelen is normaal hoor voor kittens. Ze zijn even oud en even groot dus dat zal wel loslopen met eventuele beschadigingen. Gewoon laten begaan. Ze moeten hun energie kwijt.

Probeer vooral te genieten van je dol-dwaze-duo. Beter je huis cat-proof maken dan kittens proberen huis-proof te maken. Voor alles is een oplossing. Zet b.v. breekbare dingen veilig IN een kast, niet op een kast.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

goede tips van dinie. vooral proberen te voorkomen dat ze zich pijn doen door te vallen door zo'n loopplankje. dingen die echt iet mogen (zoals bij ons op het aanrecht als ik ga koken) dat is weg zetten en nee zeggen. voor de rest, lekker laten.
er is maar 1 ding wat je echt moet doen......tv de deur uit, die heb je niet meer nodig, genoeg te beleven bij jullie in huis nu.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
mellinda
Huiskat
Huiskat

Bericht door mellinda »

Geen tijd om tv te kijken met het duo. 1 heeft een brilliante jachttechniek vanochtend ontdekt. Speelmuisje verdronkenπŸ˜†
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Speelmuisjes verdrinken doen ze hier ook. Sterker nog, ze verdrinken als het maar klein/groot genoeg is van alles. Veertjes, balletjes.

En verder: het lijken wel kittens als ik dat zo lees! :-P :-P
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
mellinda
Huiskat
Huiskat

Update; Arme voeten

Bericht door mellinda »

Mijn partner en ik zijn dolblij met het nieuwe gezin.
Ze luisteren alleen niet met 2d consequent v tafel oppikken en laag nee grommen tijdens v tafel oppikken en neerzetten op de vloer een m verder ervan.

Zo fun die 2 levendige bengels.
Maar auwtch mijn arme voetjes.

Sinds 2d non-stop knorren en ze komen nu toch bij ons liggen in de zetel. Ik zit nu overdag thuis uit te zieken onder een goedkope fleece speciaal voor hen, maar AUW, blijkbaar zijn mijn tenen en voeten zowel eronder ideale prooi. :epray: :epray: :epray:

Ze winnen in Gewicht maar het blijft moeizaam omdat ze heel wat afrennen, spurten en mockfighten. We voeren ze nog dagelijks kommetje moedermelk. Beiden zitten nu op een gewicht v net een paar g boven de kg. We voeren ze nu samen zowel kittenbrokjes versehen een heleboel als ook 2.5 zakjes natvoer mengeling Felix en wiskas kitten. Ze hebben constant honger. Voeren we ze nog te weinig? Ze krijgen 4-5 maaltijden per dag en ontlasten elk 2 tot 3 x per dag. Urine mooi frequent enkele keren per d.

1tje laat soms wel (vaak) hoge Mauw kreetjes tijdens spelen met de ander of als ze elkaar niet direct zien. Ik zie geen tekenen dat ie pijn heeft.

Mijn stoelen zijn ook al gesneuveld: scherpe klauwen. Ze klauteren op het hout naar boven
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Als bescherming voor je voeten kan je sloffen overwegen ;-)

Melk hebben ze niet meer nodig dus dat zou je weg kunnen laten. Qua eten mogen ze onbeperkt eten want ze verbranden ook veel energie :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik zou zorgen dat er 24/7 brokken staan en daarnaast 4-5 maal daags natvoer.
mellinda
Huiskat
Huiskat

Afleren tv meubel klimmen

Bericht door mellinda »

Ze krijgen min 4/d eten en permanent toegang brokken...

Te slim... 1tje zag het touwtje v de letterlijke hengel met Nemovisje en had visje in z'n poten en wou de draad waaraan het hing doorknabbelen. Voorzichtig losgetrokken, spring hij naar de top van de visstok zelf en knabbelde aan dat hard plastic :eclap:.

Ik wil ze echt afleren om nimmer op het tv meubel te spelen en verstoppen. Krassen v hun scherpe nageltjes en ze hebben al op de draden zitten knabbelen. Mijn vorige kat die 20 werd deed dit nooit... de katten van mijn ouders ook niet...
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Snoeren kunnen je veilig maken met speciale kabels er omheen.
Plaats reactie