Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Mies75
Huiskat
Huiskat

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Nu net gemaakt
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Wat een lief koppie :)
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja inderdaad een super lief kopje :verliefd:
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

cerna schreef: 28 feb 2024 19:23 Maar teveel eiwitten is niet goed voor de nieren al zijn de deskundigen het daar ook nog niet over eens.
Teveel van iets is natuurlijk nooit goed ;)

Maar als je dan inderdaad eiwitten geeft, is het handiger als het ook allemaal hoogwaardige goede en makkelijk verteerbare eiwitten zijn.

Fosfaat is inderdaad aan eiwit gebonden. Maar daar zijn dan wel weer fosfaatbinders voor. Ik zag dat dat ook voor mensen gebruikt wordt.
https://www.antoniusziekenhuis.nl/gebru ... aatbinders

Maar het blijft altijd lastig om een balans te vinden.
En dat wil je zo natuurlijk mogelijk doen.

Overigens heeft Bowy ook altijd haar mooie glanzende vacht gehouden. Vandaar dat ik ook nooit gezien had dat ze ziek was.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Sorry de lijst die ik geplaatst had gaat vooral over zuivel.

Maar inderdaad met fosfaatbinders heb je meer ruimte om toch wat extra hoogwaardige eiwitten te geven.
Groetjes, Denise
Puur
Huiskat
Huiskat

Bericht door Puur »

Toevallig om dit nu te lezen, ik merkte ook al snel dat Ruben afviel van alleen nierdieet en honger bleef houden(werd iedere keer midden in de nacht wakker gemaakt door hem), en er meer van geven vs. minder voer van kwalitatief oké blikvoer voelde niet logisch. Dus 's ochtends krijgt hij nu nierdieet(natvoer) en 's avonds(vaak verspreid over 2 keer want wil het 9 van de 10 keer niet in 1 keer opeten) animonda of mac's blikvoer met daarover een schep Dr. Ann's kidney support. Hiermee blijft hij mooi op gewicht en is er geen honger meer midden in de nacht.
Sinds een week voeg ik daar zalmolie aan toe voor extra omega 3.

Ik ben benieuwd of hier mensen ervaring hebben met brandnetel(thee) ter ondersteuning? Het schijnt ondersteunened te werken voor nieren en ook toegevoegd te zijn aan sommige voedingen. Ruben lijkt het ook gewoon lekker te vinden dus ik bied af en toe licht getrokken brandnetelthee aan naast hun water.
Mies75
Huiskat
Huiskat

Bericht door Mies75 »

Sorry voor de late reactie....

Met Jimmy gaat het eigenlijk best goed.
Het dagelijkse voeren gaat ook prima.

Ik geef hem nu 3x daags 2x15ml natvoer en daarbij eet hij zelf nog wat droogvoer en drinkt hij zelf water.

Heb laatst een krabpaal en kattegras gekocht omdat hij nog steeds niet naar buiten gaat.

Laatst ontsnapte hij via de voordeur maar gelukkig hadden we hem snel weer binnen.

Durf hem nog steeds niet naar buiten te laten gaan.

Waarschijnlijk moeten we wel ff zijn nagels knippen want hij blijft constant overal aan vast hangen.

Verder knuffelt hij het liefst de hele dag door en ligt hij afwisselend bij ons of de kinderen lekker op bed.
Mies75
Huiskat
Huiskat

Bericht door Mies75 »

Inmiddels geef ik hem nu 4x daags 2 spuitjes met elk 15ml omdat ik hem toch wat mager begin te vinden.

Dus 120ml natvoer plus wat hij zelf nog aan droogvoer eet.

Dit jaar hebben we ook besloten om niet op vakantie te gaan zodat we hem kunnen blijven verzorgen.
Mies75
Huiskat
Huiskat

Bericht door Mies75 »

Ja ik geef ook nog steeds dr. Ann's en ook nog laxulon
Anne_Frits
Kitten

Bericht door Anne_Frits »

Na heel veel hier te hebben gelezen (ook in het Pluisje topic) toch mijn vraag maar even hier omdat dit me het meest actieve topic lijkt. Excuus als dit toch het verkeerde is. Mijn kat Frits is 3 maanden geleden opgenomen met, wat nu blijkt, nierfalen. Hij was doodziek maar na 4 dagen spoelen kon hij weer mee naar huis met redelijk goede waarden. De oorzaak is dat op zijn nierschors aan beide kanten cysten zitten en hij is gediagnostiseerd laag in IRIS fase 4. Afgezien van te hoge creatinine-waarden zijn de waarden redelijk goed. (Die kan ik nazoeken maar ben even te verdrietig om het weer te zien.) In ieder geval geen eiwit verlies in de urine. Wel is aangeraden met pronefra te starten. Nu eet Frits de hele dag kleine beetjes brokjes en van het natvoer likt hij de saus op. Hoe moet ik nu de pronefra aanbieden? Ik wil hem liever niet beperken in de brokjes, alles wat hij eet is meegenomen. Hij blijft nu keurig op gewicht, voor een 'normale' kat een perfect gewicht, voor nierkat mag hij iets zwaarder. Maar ik kan hem dus niet vlak voor eten pronefra geven. Kan ik het door het natvoer mengen? Daar eet/drinkt hij de hele dag door van. (Uitdaging is dan het weg houden bij z'n gezonde broer maar dat zie ik dan wel weer.)
Heel verhaal maar het is een achtbaan geweest de laatste maanden met de toch slechtere uitslag gisteren dan verwacht. (Frits doet het zo goed, levendig, niet afgevallen dat ik ergens had gedacht dat de waarden wel gedaald zouden zijn.)
Pisces2202
Lynx
Lynx

Bericht door Pisces2202 »

Goedemorgen,

even een vraag over Porus One. Ik heb dit besteld, nadat we de waarden van onze Stitch hebben gekregen.

Zijn ureum is gestegen van 19 naar 26, en crea van 180 naar 292. Hij eet nog wel, maar nierdieet niet echt. Hij lijkt niet misselijk. Ben net van Sanimed brokken naar Trovet overgestapt, en die eet hij beter, maar nier natvoer moet hij echt niet. Hij eet heel graag tonijn van almo, of van encore, dus aan de da gevraagd of ik Porus One kan gebruiken. Vond ze prima, dus ik verwacht de levering vandaag. Nu las ik over Dr. Ann's Kidney Support. Dit lijkt hetzelfde te doen als de Porus? Heeft iemand een voorkeur voor de 1 of de ander? (Pricewise, is Dr. Ann's goedkoper)

En zakt het Ureum er door, of voorkomt het verdere stijging?
Pisces2202
Lynx
Lynx

Oh wat fijn dat jij toch wel verbetering ziet. Ik wil echt dat ureum naar beneden zien te krijgen. Volgens mij is dat een grote boosdoener bij het niet willen eten. Heb net de Porus one binnen, en ok het is zwart :shock: :lol: flink verstoppen door een heel slecht blikje gourmet, maar wil toch even zien of het erin gaat. Ik weet niet of je dit met een spuitje kan geven net als Dr. Ann’s. En ik vind het knap dat je 4x per dag 9 spuitjes erin krijgt. Ik vind spuitjesvoeren echt drama :eshifty:
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Lizzy krijgt af en toe porus one als ze geen nierdieet wil want die is allergisch voor ipa en Dr. Ann's Kidney Support. (chitosan)
Porus one met een spuitje geven was geen succes, want die korrels bleven in haar mond hangen.

Door het voer was geen enkel probleem, ze at het zo op.
Het kan eventueel ook door een liquid snack, ik weet dat kattovit die heeft speciaal voor katten met nierfalen.

Ik kan je geen goed antwoord geven over of het nou echt helpt, Lizzy heeft al bijna 6 jaar nierfalen en bij haar schommelen die waardes al vanaf het begin, van heel hoog naar normaal en alles ertussen.

Als ik zelf kon kiezen zou ik voor combi Dr. Ann's Kidney Support en puur kidney gaan.
Porus hoeft maar 1x per dag.
Groetjes, Denise
Pisces2202
Lynx
Lynx

Heb hier kattovit staan die denk ik al over datum zijn. Blieft hij ook niet. Het enige dat hij echt eet zonder hulp van snoepkruimels, is tonijn, en soms wat mousse van gourmet. Hij krijgt nu elke ochtend een kwartje cerenia, om te kijken of hij daarmee beter gaat eten, en om hem echt op te starten als het drama is een druppeltje Mirataz in zijn oor (mirtazapine) hij is "gelukkig" maar 200 gram afgevallen in een half jaar, maar het was altijd een flinke jongen. Zijn volle buik is nu leeg vel.

Heb echt een trauma overgehouden aan de nierziekte van een 6 jaar oude kat, die in 3 weken tijd met dwangvoeren, medicatie, spoelen, ineens niet meer kon. Ik maak me al op voor weer zo'n einde, al probeer ik nu heel krampachtig alles te doen om hem 100 te laten worden.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja ik kan mij voorstellen dat je daar een trauma van hebt overgehouden.
Heb je de porus one al geprobeerd of weigert hij dat ook?
Groetjes, Denise
Plaats reactie