sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
dutchy
Lynx
Lynx

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

hoi, ja haar vacht hebben we gisteren gecontroleerd. Was goed, ze was niet ernstig gedehydrateerd.

Klopt ja ze was opgelucht en leek verrast weer thuis te zijn. Ook werkte die partiele verdoving misschien nog. Maar vanmorgen heeft ze weer pijn. Wel wat gegeten maar zelfde gedrag. DA zei wel dat die anti-biotica pas na een dag of 3 zijn werk gedaan krijgt dus is het wel te verwachten.

Wat gingivitis aangaat heb ik het opgezocht https://www.webmd.com/pets/cats/what-to ... ms-in-cats

Het is inderdaad zorgelijk. Ik heb de DA al een SMS gestuurd of we het schoonmaken van de tanden al volgende week kunnen doen. Dat stelde ze eerst voor enkel had ze alleen laat op de dag tijd. Dus ik dacht beter een week later maar het probleem is er nog dus ik probeer het naar volgende week te verzetten.
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

maar ik begrijp de situatie nu wel veel beter. Ze leeft gewoon met pijn. De slechte adem en het met haar pootjes iets uit haar mond proberen te halen maakt allemaal zin nu. Ze was ook altijd liever. Nu met de pijn was ze gewoon niet erg lief. Kwam nooit meer bij mij op bed slapen of op schoot zitten e.d. Dat deed ze altijd. Maar denk door die pijn heeft ze daar geen zin meer in. En gisteren kwam ze weer op schoot en op bed slapen. Maar nu is ze weer terug gevallen.

En nu is die kater er ook die niets liever doet dan knuffelen en op bed liggen. Maar stuur hem vaak wel weg want wil dat nog als plekje voor mijn poes houden. Maar hopelijk als de pijn weg is wordt ze weer wat verdraagzamer ook richting die andere katjes.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Het schiet me ineens te binnen: mijn zoon, die ook drie katten heeft, is ook een een keer bij de DA geweest omdat een van zijn katten uit haar bekje rook, zeg maar stonk. Dat bleek ook te liggen aan ontstoken tandvlees en de DA heeft veel tandsteen onder narcose verwijderd, sindsdien gaat het goed. Zijn katten krijgen alleen maar brokjes, dus hang je daar niet aan op.

Ging het nou een beetje bij de DA gisteren, omdat je eerder schreef dat hij/zij alleen onder narcose wil onderzoeken?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ok bedankt. Ja lijkt dat sommige katten er meer last van hebben dan andere. Zal misschien ook met speeksel te maken hebben maar ik weet er verder niets van.

Ja alles ging goed bij de DA. Ze heeft geen echte narcose gegeven maar iets anders. Maar de kat is dan ook helemaal slap. Wel nog bij bewustzijn geloof ik. Toen zagen we dus de ontstekingen van het tandvlees en vrij ernstige tandsteen/plaque opbouw. Na het onderzoek kreeg ze een andere spuit die haar weer snel wakker maakt.

Maak me nu nog steeds zorgen omdat het probleem er dus nog steeds zit. Ze heeft wel anti-biotica maar schijnt dat dit pas na 3 dagen te merken is. Dus de poes is vandaag weer slecht.

Probeer dus de tandsteen verwijder ingreep te verplaatsen naar volgende week maar de DA heeft mij nog niet terug gebeld. Waarschijnlijk heeft ze patiënten tot 12u. Zal daarna bellen. Dus uitslag bloedonderzoek weet ik nog niet.

Ik begrijp nu wel het probleem beter. Is gewoon lastig omdat die katjes niet tegen je kunnen praten. Dus ben wel blij dat ik toch naar de DA ben geweest. Ik hoop niet dat haar tanden getrokken moeten worden. En het is gewoon vervelend dat voor het verwijderen van tandsteen zo'n kat onder narcose moet. Lijkt me ook niet echt gezond maar ja niks doen is ook geen optie.

Ga zo even van die vloeibare maaltijden kopen en zo'n spuit waar Rik het over had.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wanneer je natvoer hebt dat wat meer pate is dan kan je dat ook nog wat verdunnen met water waardoor je er meer een soepje van maakt dat ze op kan slobberen. Dan hoeft ze niet te kauwen en doet het minder pijn aan de tanden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

bedankt. Is misschien een goed idee. Ik ga het proberen. Ik ga ook wat van die "soepen" kopen maar heb dat wel eens gegeven en dat vond ze toen niet lekker.
https://www.tomandco.com/nl-be/Kat/Voed ... r/In-soep/

ik ga even de boodschappen halen
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

was een heel goed idee dat verdunnen met water. 1/3 blikje Gourmet (kipsmaak) verdund met heel klein beetje water en het ging allemaal op! Ze is nu even naar buiten. Misschien dat die anti-biotica begint te werken. DA heeft nog niks laten horen wat betreft bloed. Ze zou bellen maar denk dat het maandag wordt. Ook wat van die Sheba soepjes gekocht. Dat probeer ik later wel. Ze heeft nu totaal denk ik zo'n 50 a 60 gram voedsel + vocht naar binnen vandaag.
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

bedankt voor de informatie. Ja dat zou ook kunnen. Dat zou een drama zijn. Ik weet niet of dat met het bloedonderzoek aan het licht zou komen. Denk het niet maar ik weet het niet. Ik zal het vragen. Mijn DA heeft het niet genoemd. Gingivitis trouwens ook niet. Ik heb hier nu ook 2 andere katten in huis maar die zijn hier pas komen wonen eind vorig jaar. Mijn poes had daarvoor al die problemen (vanaf Jan-2021)

Ik zal het noemen aan de DA. Lijkt me eerst maar het gebit laten schoonmaken. Kijken wat de toestand van de tanden is. Als de tanden gezond lijken en de infectie daarna over gaat dan zie ik het weer 2 a 3 jaar aan. De kat is nu minstens 12. Ze kwam in Sept-2013 aanlopen. Ik hoop dat dit allemaal niet nodig is en dat het weer voor 2 jaar verholpen kan worden middels schoonmaken van het gebit
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Dat zie je dus niet in het bloed.

IK vind na 3 jaar weer zoveel last hebben ook wel snel, vandaar dat ik het ook benoemd heb, maar ja ik ga er ook een beetje vanuit dat een dierenarts dat ook wel noemt als dat het geval is.
Aan de andere kant weten we hier ook dat er nogal een verschil zit in de kwaliteit wat dierenartsen betreft.

Indy was voor een check bij de dierenarts geweest en binnen een half jaar was echt alles ontstoken, na een renovatie inclusief haar keel en die is binnen een week geholpen.

Niet lang daarna had haar broer hetzelfde en beiden hebben last gehad van het calicivirus. (niesziekte)

Ik ben blij dat alles eruit is want hier heeft het goed geholpen bij Indy.

En door stress kunnen dit soort dingen weer verergeren, wel jammer dat er dan geen pijnstilling gegeven is, want nu blijf je inderdaad aan de gang.

Wanneer krijg je de uitslag van de bloedonderzoeken want eigenlijk zou je pijnstilling ter overbrugging moeten geven.
Dan gaat ze misschien ook wat beter eten.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja ik vind het ook snel dat haar tanden nu alweer onder de plaque en tandsteen zitten. Het zijn niet de voortanden enkel de tanden aan de zijkant. Weet eigenlijk ook niet of het boven en onder is.

Weet niet goed of die dierenarts goed is. Op google krijgt ze wel goede kritieken (4.8 uit 5 met 37 recensies). Gezien dit allemaal standaard ziekten zijn bij katten neem ik aan dat ze er wel aan gedacht heeft ondanks dat ze het niet tegen mij heeft gezegd/genoemd.

Momenteel gaat het een stuk beter met mijn poes. Ze is al een paar uur buiten. Het is deels zonnig dus lekker weertje en ze lijkt momenteel geen pijn te hebben. Die Sheba soep wilde ze niet. Toen aan 1 van die zwartjes gegeven en die wilde het ook niet. Kan je nagaan. Kost een fortuin. Die tip om wat water bij de Gourmet te doen vonden ze alle 3 lekker.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Voorlopig ga ik uit van het meest gunstige geval. Gewoon de tanden schoonmaken en als het de 27-ste gebeurd krijg ze nog 1 dosis antibiotica. Als het volgende week al wordt schoongemaakt hoeft ze verder geen antibiotica. Want zo'n spuit werkt 10 dagen geloof ik. Maar ik zal die ziektes noemen en kijken wat ze zegt.
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

net met de dierenarts gesproken en ze zegt dat dit FCV virus er anders uitziet dan wat mijn kat heeft. Dus ze heeft er wel aan gedacht maar denkt dat ze dat niet heeft. Haar bloed was verder goed. Ik probeerde afspraak te verzetten naar deze week maar dat kon niet. Ik kon ten vroegste Maandag de 24-ste om 15:30. Dus ik heb Donderdag de 27-ste laten staan om 10:00 omdat de kat 12 uur van te voren niet mag eten. Ze zei dat het beter was dat de antibiotica wat zijn werk te laten doen.

Ze eet sowieso bijna niks nu maar gaat wel naar buiten. Ze ligt nu weer te slapen. Ze is duidelijk nog niet ok maar ja hopen dat ze het haalt tot de 27-ste. Ze loopt dus wel al buiten af en toe maar tonijn wil ze niet. Enkel dat papje van Gourmet maar ook echt heel weinig.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Waarom geen pijnstilling als het haar gebit zou zijn? Dan kan ze in ieder geval weer wat gaan eten (als het dat is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

geloof dat het idee is dat zodra de antibiotica de ontsteking gaat stoppen dat de pijn dan ook verdwijnt. Pijn stiller neem ik aan dat dit ook in tabletvorm is en dat kan ik vergeten dat neemt ze nu helemaal niet. Ik houd het in de gaten. Ze lijkt niet ongelukkig momenteel maar ze heeft vandaag vrijwel niks gegeten. Dat is een probleem. Net wat kip geprobeerd (sheba) maar wilde ze niet. Ze was wel buiten vanmorgen.

Straks weer proberen wat Gourmet als papje. Maar vanmorgen wilde ze ook dat niet. Wel vreemd omdat ze redelijk gelukkig lijkt momenteel. Ik houd het in de gaten. Gisteren heeft ze wel een beetje gegeten maar vandaag (nog) niet. Ik ga nu even wat papje proberen te geven
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

nou ze heeft toch nog 1/3 blikje Gourmet gehad en zonet zowat een half van deze:

https://www.delhaize.be/nl/shop/Huisdie ... 0725650000

heb ik zonet speciaal gekocht. Is goed als een papje te serveren. Ging er goed in. Dus gaat de goede kant op. Ik laat het hier voorlopig bij want het gaat op en neer. Momenteel is mevrouw alweer buiten. Ik zal na de 27-ste nog wel even laten weten of het goed is afgelopen met m'n poesie :)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik ben het ook eens met Rik en Annet, straks kan er niet eens geopereerd worden want dat slechte eten duurt nu al te lang.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie