sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
OMH
Cheetah
Cheetah

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door OMH »

Als je haar weer hebt gevonden: doet jouw DA ook aan huisbezoek? Dat zou eventueel ook nog een mogelijkheid zijn. Dan voorkom je dat je haar moet tillen en vervoeren.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

hoi, ja dat doet ze wel maar de laatste keer heb ik haar daar gebracht. Ik wil die DA niet te zwaar belasten. Ze is hier toen in Jan-2021 wel 2 keer geweest.

Laatste ontwikkeling is dat madam de Snowshoe weer terug is en in het zonnetje zat in de tuin. Ze ziet er belabberd uit maar heeft 1/3 blikje Gourmet (kip) gegeten. Ik had ongeveer 1/3 op een bordje gedaan en het ging allemaal op.

Dus nu twijfel ik weer. Zit eraan te denken om de DA voorlopig weer af te zeggen en weer 1 dag te wachten. Ze lijkt nu weer wat beter. Kijk hier zit ze. Ze zier er wel wat sneu uit maar heeft wel 1/3 blikje gegeten (30gram ofzo). Ze is niet in order maar echt super slecht gaat het nu ook weer niet. Ik ben gewoon bang voor die verdoving en de hele stress wat mogelijk juist averechts kan werken. Als ze niet verdoofd hoefde te worden dan was het niet zo'n probleem maar de DA wil haar verdoven na de eerste ervaring met haar.

Lastig. Ik ga om 14u a 15u beslissen.

Afbeelding
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik wil niet vervelend zijn, maar je vult het nu steeds in dat ze zeker verdoofd moet worden en dat de DA dat wil. maar zoals ze er nu uitziet is de vraag of dat zo nodig is. daar ben je zelf ook nog bij he. en DA niet zwaar belasten? hadden ze een ander beroep moeten kiezen. denk vooral in het belang van je katje. een kat laat niet snel zien dat ze zich slecht voelt. nou heel eerlijk. ze ziet er niet echt happy uit, dus die voelt zich echt heel beroerd. dus wat dit voor die DA betekend is wel het laatste waar je mee bezig moet zijn. die stuurt wel een dikke rekening.
ze heeft misschien gras gegeten tegen de misselijkheid en ergens flink gespuugd waardoor ze weer wat heeft kunnen eten, maar dat is geen oplossing.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

@Wendy: helemaal mee eens. Ik maak me echt zorgen om deze kat.

Mijn DA’s gebruiken kattenzakken als een kat in bedwang moet worden gehouden. Eerlijk, ik weet niet eens hoe zo’n ding eruit ziet, want het is nog nooit nodig geweest. Elke DA zal zijn/haar trucjes toch wel hebben? Hoop ik?
Laatst gewijzigd door OMH op 13 jun 2024 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
The catter the better!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Dierenarts afbellen zou ik echt niet doen.
Dat is het risico van het vak en die kat is het belangrijkste nu.

Ze ziet er echt beroerd uit.

Ja Olga die tasjes hebben ze hier ook, en een beetje dierenarts kan een hele zieke kat meestal wel aan, Wat Rik ook al zei, als ze zo ziek zijn zijn ze meestal ook rustiger.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ik heb toch afgezegd omdat ze aardig wat heeft gegeten (bijna 85gram Gourmet blikje). Ze viel zelfs 1 van de zwartjes aan zoals ze normaal doet.

Ik ga het morgen opnieuw bekijken. Ze heeft aardig wat gegeten vandaag. Gedronken niet althans niet dat ik weet maar die Gourmet blikjes zijn 80% vocht. Ik ben gewoon bang voor al die stress, al die spuiten en dan is de vraag of ze er iets mee opschiet.

Ze was veel buiten vandaag maar ligt momenteel op 1 van haar kussentjes te rusten (zie foto). Morgen kijk ik het weer aan.

Bedankt voor de interesse. Wat een katje is ze toch. Vrij lastig als ik haar vergelijk met die 2 zwartjes. Denk dat het begin van haar leven (waar ik niet bij was) haar de nodige problemen heeft gegeven. Maar ik houd erg veel van haar en we gaan het morgen weer bekijken.

Afbeelding
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Nogmaals, ik heb de wijsheid niet in pacht, het is jouw kat en jij kent haar het beste. Fijn dat ze weer eet!
Maar ik moet het toch kwijt: als het mijn kat was geweest, had ik al 27 keer bij de DA gezeten. Misschien ben ik een te grote tobberd, dat weet ik niet. Maar ik denk altijd dat je superverantwoordelijk moet zijn voor je huisdieren. Dat ben je misschien ook wel, ik vel geen oordeel. Echt niet.

Wacht niet te lang hè...
The catter the better!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik had ook al bij de dierenarts gezeten en ja ook met een onhandelbare kat, daar heb ik er ook 1 van.
Desnoods geef je die van te voren een pilletje waar ze rustiger van worden, al denk ik niet eens dat dat nodig is als ze zo ziek.

Je kunt op zijn minst vragen om iets tegen de misselijkheid, je loopt zelf toch ook geen dagen zo rond?
Groetjes, Denise
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja het is namelijk zo dat ze gisteren weer buiten liep en aan de beterende hand leek. Ze had in totaal (paar verschillende kleiner porties) een heel blikje Gourmet gegeten. Zoals gezegd de dierenarts wil haar een verdoving geven enkel en alleen om haar te kunnen onderzoeken. Ook zijn de symptomen gelijk aan januari-2021 en toen leverde mijn DA bezoek eigenlijk niks op omdat ze daarna weer terugviel. Ook bloed onderzoek leverde niks op. Uiteindelijk is ze toen vanzelf weer opgeknapt.

Vannacht is ze ook buiten geweest maar vanmorgen weer lethargisch en ziet er ziek uit. Ze heeft wel weer 1/3 blikje (30gr) tonijn met garnalen gegeten. Moet het wel onder haar neus duwen maar ze at het wel allemaal op. Maar net wat melk proberen te geven en toen ging ze weer kokhalzen. Ook de hele tijd smakken met haar lippen. Haar ogen zijn ook weer ziekig. Ze is duidelijk ziek. En bovendien stinkt ze meer dan gewoon uit haar mond.

Dus ik heb zonet weer afspraak gemaakt voor 16u. Ik ga nu gewoon heen (als ik haar in de carrier krijg maar gaat wel lukken). Ik laat later vandaag nog wel weten wat er uit is gekomen.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ja, en het weekend komt er natuurlijk ook aan. Ze zal in ieder geval een prikje krijgen tegen de misselijkheid. Vaak hebben ze dat wel nodig om zich iets beter te voelen waarna ze weer kunnen gaan eten.

Ik verwacht dat het een virusje of bacterie is. Hebben ze hier ook twee keer gehad.

Eventueel Cerenia meekrijgen voor het weekend tegen de misselijkheid.
Je kunt ook vragen of ze de pilletjes van Mirtazapine hebben.
Dat helpt vaak heel goed voor de eetlust (eetlustopwekker).

O, en als je die nog niet hebt, misschien ook zo'n spuitje meenemen voor water (zodat je e.v. wat water bij kunt geven want ik denk dat ze nu behoorlijk uitgedroogd zal zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

bedankt. Ik zal je suggesties op een lijstje zetten en er naar vragen.

Wat ik mij herinner geven ze in zo'n geval niet een volle narcose maar iets dat ze volledig slap is maar wel deels bij bewustzijn (ben er niet zeker meer van). Maar als ze dan weer wakker werd (na zo'n spuit om haar wakker te maken) kwam er een akelige plas vloeistof als overgeefsel naar buiten.

Ik ben zelf ook voorzichtig met het naar een arts gaan. Soms kan je beter even wachten. Ikzelf ga in ieder geval niet naar een arts als ik mij even wat minder voel. Kan soms averechts werken. Dat heb ik 1 keer meegemaakt dat de arts een verkeerde diagnose bij mij heeft gemaakt.. Dan ben je nog verder van huis en daar heb ik tegenwoordig bijna 30 jaar later nog last van.

Maar ben er nu wel van overtuigd dat het het beste is voor de poes. Ze heeft een sterke geur uit haar bek. De DA heeft mij ook overtuigd aan de telefoon wat ze allemaal kan doen zoals de bek/mond onderzoeken, de maag voelen etc.. Ik vind het zelf wel stressvol maar hopelijk kan ik haar makkelijk in die carrier krijgen.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Ik ben blij dat je naar de DA gaat en ik ben benieuwd naar de uitkomst. Dat ze uit haar bekje ruikt is ook niet fijn...

Succes!
The catter the better!
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

de stress is een beetje om haar in de carrier te krijgen. Bij deze DA moet je volgens mij een afspraak maken. Sommigen hebben dacht ik een bepaalde uren dat je langs kan komen. Deze werkt met een afspraak. Vanaf 15u ga ik denk haar proberen in die carrier te krijgen. Moet gaan lukken want ik zeg die afspraak niet graag weer af. De deur is nu dicht dus ze kan niet meer naar buiten.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Hopelijk gaat het lukken, sterkte en fijn dat je toch naar de dierenarts gaat.
Groetjes, Denise
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

was toch meer stress dan gehoopt want ondanks dat ik de poes snel in de carrier kreeg bleek er een wegafsluiting te zijn. Dat is erg vervelend want die route loopt langs een rivier hier. Omrijden is iets van 3 keer zover .... Maar was desondanks te vroeg omdat ik om 15:10 ofzo vertrok. Maar de weggetjes zijn hier klein en kronkelend en de kat was maar aan het janken.

Poes had weer een enorme opbouw van tandsteen ondanks dat ik het in Aug-2021 heb laten verwijderen. Het lijkt nu erger dan toen. Die tandsteen heeft wondjes veroorzaakt in haar tandvlees. Dat was duidelijk te zien aan beide zijden van haar bekkie.

Dus ze heeft anti-biotica gekregen voor 2 weken en ik moet donderdag de 27-ste terug om de tandsteen te laten verwijderen. Ook heeft ze bloed afgenomen en de resultaten krijg ik vanavond of morgen.

Maar denk dat het puur die wondjes in haar mond zijn, althans dat hoop ik. Ze heeft ook nog Reiki gedaan maar ja ik heb de kat gevraagd of het hielp maar geen antwoord :)

Dus die tandsteen is wel een probleem. Die zwarte katjes hadden helemaal witte tandjes maar sinds ze bij mij wonen zie ik die tanden van het mannetje volgens mij al wat geler worden. Misschien vergis ik mij maar ik denk dat het door het eten komt wat ik geef. Het zijn natuurlijk allemaal proccessed foods.

Hebben andere mensen daar ook problemen mee?
Plaats reactie