2 jaar oude kat heel ziek;(
Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(
Ik denk eerder aan een virus, kan goed zijn dat het kitten nergens last van heeft maar jou 2 jarige kat wel aangestoken heeft.
Door stress en veranderingen kan het wel zo zijn dat de weerstand lager is.
Hoe lang ben je nu gestopt met de antibiotica? Want daar kan het ook nog van zijn.
IK zou morgen sowieso contact opnemen met de dierenarts als het nog steeds niet beter gaat.
Hoe lang ben je nu gestopt met de antibiotica? Want daar kan het ook nog van zijn.
IK zou morgen sowieso contact opnemen met de dierenarts als het nog steeds niet beter gaat.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
Ja had ik inderdaad toen destijds aangegeven. Dus even voor de duidelijkheid , tijdslijn:
28-08-2022 geboren kater
05-03-2024 castratie keuze afweging gemaakt ivm sproeien, optie chemische castratie , hoofdreden we wilden geen operatie laten uitvoeren, dit was sneller , minder pijn voor heem
10-05-2024 nieuwe kitten (vrouwtje)
Sindsdien aparte kamer, zien elkaar dagelijks, soms door een kledingrek tussen dooropening, soms kleine speelmomenten (elkaar snuiven , likken tot kater aggresief speelt dus bijten en kitten begint te piepen) daarnaast kamerwisseling waarbij ze van elkaars voerbak eten.
16-05-2024 kat vertoont kokhalzen, braken zonder “voedselresten” , af en toe slijm en witte schuim. Geen eetlust , geen drinken, geen ontlasten. Wel plassen.
18-05-2024 dierenarts; hoge koorts en uitgedroogd> opname voor onderhuids infuus, medicatie en infectie. Voor thuis : inflacam (ontstekingsremmende medicatie) en tablet voor misselijkheid, twee dagen gebruik
Geen verbetering ook stemverlies, ook geen eetlust en toont kokhalzen weer.
21-05-2024 dierenarts; opnamen röntgen foto, bloedtest, medicatie keel onderzoek. Naar huis toe kregen we antibiotica mee voor 6 dagen kuur en toch doorgaan met inflacam.
Tussentijd : gaat het beter, eet weer >
Tot 31-05-2024 ging het allemaal langzaam beter. Eet weer en drinkt weer ontlasting normaal, vertoont normaal gedrag , stem ook terug, tijdens het drinken (drie momenten waar hij na het drinken ging “reversed-sneezing”)
31-05-2024 nacht diarree
01-06-2024 hele dag wel normaal gegeten, maar diarree gaat door. Als snack gaf ik wat gerookte zalm, ook omdat hij weer “reversed-sneezing” gedrag vertoonde, gaf ik een beetje 2cm anti haar bal pasta.
02-06-2024 ochtend geconstateerd dat hij voedsel heeft uitgebraakt, nog steeds diarree, geen eetlust, piepend slijm uitgekotst. Zometeen gaan we naar de spoed. Hij is wel actief en speels.
28-08-2022 geboren kater
05-03-2024 castratie keuze afweging gemaakt ivm sproeien, optie chemische castratie , hoofdreden we wilden geen operatie laten uitvoeren, dit was sneller , minder pijn voor heem
10-05-2024 nieuwe kitten (vrouwtje)
Sindsdien aparte kamer, zien elkaar dagelijks, soms door een kledingrek tussen dooropening, soms kleine speelmomenten (elkaar snuiven , likken tot kater aggresief speelt dus bijten en kitten begint te piepen) daarnaast kamerwisseling waarbij ze van elkaars voerbak eten.
16-05-2024 kat vertoont kokhalzen, braken zonder “voedselresten” , af en toe slijm en witte schuim. Geen eetlust , geen drinken, geen ontlasten. Wel plassen.
18-05-2024 dierenarts; hoge koorts en uitgedroogd> opname voor onderhuids infuus, medicatie en infectie. Voor thuis : inflacam (ontstekingsremmende medicatie) en tablet voor misselijkheid, twee dagen gebruik
Geen verbetering ook stemverlies, ook geen eetlust en toont kokhalzen weer.
21-05-2024 dierenarts; opnamen röntgen foto, bloedtest, medicatie keel onderzoek. Naar huis toe kregen we antibiotica mee voor 6 dagen kuur en toch doorgaan met inflacam.
Tussentijd : gaat het beter, eet weer >
Tot 31-05-2024 ging het allemaal langzaam beter. Eet weer en drinkt weer ontlasting normaal, vertoont normaal gedrag , stem ook terug, tijdens het drinken (drie momenten waar hij na het drinken ging “reversed-sneezing”)
31-05-2024 nacht diarree
01-06-2024 hele dag wel normaal gegeten, maar diarree gaat door. Als snack gaf ik wat gerookte zalm, ook omdat hij weer “reversed-sneezing” gedrag vertoonde, gaf ik een beetje 2cm anti haar bal pasta.
02-06-2024 ochtend geconstateerd dat hij voedsel heeft uitgebraakt, nog steeds diarree, geen eetlust, piepend slijm uitgekotst. Zometeen gaan we naar de spoed. Hij is wel actief en speels.
Ja dat daar dacht ik dus ook aan, de kans lijkt me klein dat het een toeval is.Synemios schreef: 02 jun 2024 15:13 Ik denk eerder aan een virus, kan goed zijn dat het kitten nergens last van heeft maar jou 2 jarige kat wel aangestoken heeft.
En dit ga je elke jaar bij hem herhalen?Remo schreef: 02 jun 2024 15:37 05-03-2024 castratie keuze afweging gemaakt ivm sproeien, optie chemische castratie , hoofdreden we wilden geen operatie laten uitvoeren, dit was sneller , minder pijn voor heem
Voor alleen de pijn lijkt me dit echt geen handige beslissing. Buiten het feit dat het heel ongezond is op langere termijn (lees tumoren en kanker) is chemisch castreren dus maar tijdelijk (max. 1 jaar). Echt castreren is voor een kater slechts een 'kleine' ingreep waar hij relatief weinig last van heeft (met het voordeel dat de hormonen levenslang wegblijven).
Maar goed... het is natuurlijk een eigen keuze die los staat van zijn huidige situatie.
Ik heb ook het idee dat hier wel meer speelt dan een beetje 'stress'.
Hopelijk kunnen ze nu wel iets vinden.
PS. Chemische castratie heeft ook bij een paar procent van de katers geen effect waardoor je dus, bij het bereiken van vruchtbare leeftijd van je vrouwelijke kitten, ze gescheiden moet houden. Of je moet die gok (willen) nemen

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Wat goed trouwens dat je dat zo zorgvuldig hebt bijgehouden. Daar kan een dierenarts hopelijk wat mee.
@ Rik: ik had het niet over een beetje stress. Ik weet dat het grote vormen kan aannemen, maar ik weet ook dat jij die dingen beter weet dan ik (geen ironie, geen sarcasme!).
@ Rik: ik had het niet over een beetje stress. Ik weet dat het grote vormen kan aannemen, maar ik weet ook dat jij die dingen beter weet dan ik (geen ironie, geen sarcasme!).
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Ja het was ook dus hoe hij zal reageren als hij gecastreerd zou worden. Of het sproeien en buitenbak plassen door zal gaan of niet. Want hij was dus bijna 1,5 jaar oud, en vaak ook na castratie op latere leeftijd kunnen ze doorgaan met dat gedrag, hij heeft het gelukkig niet meer vertoont, dus inderdaad dan dit keer de gewone castratie anders moest het om de 6 maanden tot 1,5 jaar verschilt per kat, gezien er een jong poesje bij is kunnen die hormonen weer snel terugkomen en dat willen we absoluut niet. Ook voor de gezondheid van de poesje , willen inderdaad geen ongelukjes, mochten we haar behouden
Maar heeft jou dierenarts daar niet voor gewaarschuwd dan?
Want hoe je het ook wend of keert, normaal castreren is bijna altijd de beste optie en bij katers is het een kleine ingreep.
Want hoe je het ook wend of keert, normaal castreren is bijna altijd de beste optie en bij katers is het een kleine ingreep.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Recent dat of de hormonen sneller terug kunnen komen ivm een nieuwe kitten (poesje)? Nee
Wel rond de 6 maanden tijdens checkup controles geadviseerd om het te laten castreren. Maar omdat hij nooit buiten komt, ik woon in een flat met een ruime balkon waar hij wel bijkan, en hij toen niet aan t sproeien etc was. Vond ik het niet nodig en ik heb een soort angst ergens met het achterlaten van een huisdier bij de dierenarts, waar ik extra onnodig emotioneel ben. Wat gelukkig nu wel weg is, gezien hij in de afgelopen maand 2x bij de dierenkliniek werd opgenomen voor enkele uurtjes. Zal ik bij zijn volgende castratie moment wel deze keer de operatie laten uitvoeren.
Wel rond de 6 maanden tijdens checkup controles geadviseerd om het te laten castreren. Maar omdat hij nooit buiten komt, ik woon in een flat met een ruime balkon waar hij wel bijkan, en hij toen niet aan t sproeien etc was. Vond ik het niet nodig en ik heb een soort angst ergens met het achterlaten van een huisdier bij de dierenarts, waar ik extra onnodig emotioneel ben. Wat gelukkig nu wel weg is, gezien hij in de afgelopen maand 2x bij de dierenkliniek werd opgenomen voor enkele uurtjes. Zal ik bij zijn volgende castratie moment wel deze keer de operatie laten uitvoeren.
Laatst gewijzigd door Remo op 02 jun 2024 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee over de negatieve effecten op de langere termijn, maar goed dat je het toch gaat doen.
Nu moet hij eerst opknappen.
Ik heb ook alleen binnen katten maar die laat ik altijd castreren.
Nu moet hij eerst opknappen.
Ik heb ook alleen binnen katten maar die laat ik altijd castreren.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Nee ze zeiden niets over bijwerkingen ik vroeg nog specifiek
Buiten komen en sproeien zijn (voor mij) eigenlijk nog de minste redenen om een kat te castreren. Het wegnemen van de hormonen is eigenlijk de beste reden. Een kater met hormonen, binnen opgekropt met geen uitlaat om iets met die hormonen te doen, dat gaat ook vreselijk frustreren. Dus ook (of zelfs juist) een binnenkat zou je moeten castreren.Remo schreef: 02 jun 2024 17:04 Maar omdat hij nooit buiten komt, ik woon in een flat met een ruime balkon waar hij wel bijkan, en hij toen niet aan t sproeien. Vond ik het niet nodig en ik heb een soort angst ergens met het achterlaten van een huisdier bij de dierenarts, waar ik extra onnodig emotioneel ben.
Maar ik begrijp de aarzeling wel hoor, het achterlaten van een dier bij de dierenarts.... maar we weten allemaal dat er een paar dingen zijn die het eerste jaar moeten gebeuren. 2x enting bij 9/14 weken + chip zetten!, castratie bij maximaal 6 maanden en 1e jaarsenting bij 1 jaar.
Ik kan zo even niet direct vinden wat suprelorin doet op langere termijn. Ze suggereren dat het veilig is, maar het werkt dus maar 6 maanden. Dus dit zou voor mij alleen een keuze zijn als castratie om andere redenen echt niet zou kunnen.
Ja, ik bedoelde wel een beetje stress (daar krijgt een kat geen koorts van). Bij veel stress kan dat uiteraard wel maar ik ging er even vanuit dat je veel stress wel af kunt 'lezen' bij een katOMH schreef: 02 jun 2024 16:24 @ Rik: ik had het niet over een beetje stress. Ik weet dat het grote vormen kan aannemen...

Grtz, Rik
Precies deze keer wordt het dus een normale castratie, we hebben gezien dat castratie (chemische) werkt. Dus dan zou een normale castratie ook moeten werken.
Update vandaag na het overgeven in de ochtend heeft heel goed alles gegeten in de middag avond en net in de nacht ook gedronken. Hij was zeer actief en speels zoal normaliter. Ik wacht toch tot morgen af , kijken of in de nacht hij braak/kokhalzen gaat doen en in de ochtend kijken of zijn ontlasting weer normaal is. Want hij sinds ochtend nier meer de bak in en uit gegaan zoals gister ivm diarree.
Update vandaag na het overgeven in de ochtend heeft heel goed alles gegeten in de middag avond en net in de nacht ook gedronken. Hij was zeer actief en speels zoal normaliter. Ik wacht toch tot morgen af , kijken of in de nacht hij braak/kokhalzen gaat doen en in de ochtend kijken of zijn ontlasting weer normaal is. Want hij sinds ochtend nier meer de bak in en uit gegaan zoals gister ivm diarree.
Dat klinkt al wat beter, hopelijk knapt hij verder nu zelf op.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Ze hebben giardia 

Onze Joep heeft ook giardia
Hoe is het ondertussen bij jullie?
Hoe is het ondertussen bij jullie?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes