Hulp gevraagd ondeugende kat

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Kattenvrouwtje1987
Kitten

Hulp gevraagd ondeugende kat

Bericht door Kattenvrouwtje1987 »

Hoi allemaal!

Ongeveer twee jaar geleden heb ik een prachtig broertje en zusje geadopteerd uit het asiel. Ze waren als kitten in een achtertuin gevonden en hadden ernstige darmproblemen, mede hierdoor konden ze pas geadopteerd worden met 10 maanden oud. Ook krijgen ze hier speciaal voer voor en mogen ze niet naar buiten.
Ik haalde ze op bij een pleegopvang bij een dame thuis. Deze mevrouw had echt de beste bedoelingen maar leek de opvang niet onder controle te hebben. Er woonden allerlei dieren met elkaar samen, de aanwezige katten mochten overal aan krabben en hadden 0 regels. Qua opvoeding liepen ze dus best achter.

Nu gaat het ontzettend goed met ze, en vooral het vrouwtje is echt een heerlijke kat. Het mannetje daarentegen is een geval (clown) apart. Hij is gek op aandacht en liefde en houdt van iedereen die binnenkomt, vaak kunnen we ontzettend lachen om zijn gekke streken maar ook zit ik regelmatig met mijn handen in het haar. Een kleine opsomming:
- Speelt regelmatig veel te hard met zijn zusje, tot hard bijten en krabben aan toe, ook de planten, boeken etc moeten het dan ontgelden
- Loopt rustig over het aanrecht en eet alles op terwijl je ernaast staat, en ik heb echt alles geprobeerd.
- Mauwt voortdurend maar vooral in de ochtend en zodra ik in de tuin ben.
- Gooit zijn waterbak om of mept al het water eruit. Ik heb al meerdere waterbakken en fonteinen geprobeerd maar niks is hiertegen bestand
- Krabt of bijt soms uit het niks mijn zoon (zoon is heel voorzichtig met katten en weet precies wat hij wel en niet mag doen)
- Krabt aan het behang. Ik heb intussen twee kattenpalen en in bijna iedere ruimte een krabplank maar nìks helpt, ook valeriaan of spray van feliway niet.

Ikzelf vermoed dat het deels verveling is maar ik heb zo ongeveer al het speelgoed gekocht dat er bestaat, en hij lijkt geen of maar kort interesse te hebben. Ik weet het echt niet meer!
Afbeelding
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Hulp gevraagd ondeugende kat

Bericht door nellebel »

een echte puber dus. tja het blijven katten he. dus eten op het aanrecht laten staan moet je dus maar niet meer doen want afleren zit er dan niet in. bij mij mogen ze niet op het aanrecht als ik ga koken. dus voor het koken maak ik die schoon en dan is " uhhh " genoeg als ze dreigen erop te komen. ze mogen wel op het barretje er naast zitten want ze kijken wel graag toe. als iets niet mag zoals ergens aan krabben helpt het om ze weg te pakken, bij de krabpaal te zetten en bijv rustig nee te zeggen. herhalen herhalen herhalen. en geduld. en zeker niet gaan straffen.
wat betreft bijten en krabben naar je zoon. spelen doe je met speeltjes en niet met je handen, dat om te beginnen. en je kat leren lezen. er zijn meestal hele subtiele hints, bewegingen oortjes, staart houding, waaraan je kunt zien dat je kat het genoeg geweest vind en dan stop je met aaien.
krabpaal of plank neerzetten waar hij aan het behang krabt.
tja ne het vechten met zijn zusje. zolang er geen bloed vloeit en zij niet bang voor hem is, is er denk ik vooral even strijd om wie de baas is.
en continue miauwen vooral negeren. als je reageert (lief boos wat dank ook) dan krijgt hij zijn zin.

klinkt allemaal simpel, is het niet . vooral volhouden, geduld maar de aanhouder wint.
en ik neem aan dat hij geholpen is?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Alleen speelgoed kopen is natuurlijk niet voldoende. Het gaat er hoofdzakelijk om hoe jij daarmee met hen speelt. Een stok met draadje zou in dat geval al voldoende moeten zijn. Spelen (lees: de kat uitdagen om te spelen) is ern kunst op zich. Een beetje draadje dengelen is voor de meeste katten niet voldoende. Je moet er echt een jacht van maken.

Verder... hoe geef je eten, en wat? In maaltijden en natvoer? Of doe je aan free-feeding? Heel belangrijk om het energie niveau van de kat te kunnen beheersen.

Verder heeft een kat (zeker een kat die jij beschrijft) behoefte aan routine en structuur. Bepaalde dingen op gezette tijden (zoals spelen/jacht, eten en slapen). Als dat ontbreekt het er verveling inzetten en krijg je ongewenst gedrag. Daarnaast zal er altijd wel iets ondeugends blijven maar daar moet je dan heel consequent mee zijn (en heel veel herhalen, zoals van aanrecht afzetten e.d.).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Wat betreft de broer-zus-relatie: vooral zorgen voor voldoende vluchtplekjes (hoogtes, holletjes of kartonnen dozen met 2! uitgangen) voor haar. Op plekken zoals de gang waar ze elkaar passeren kan je met hoogtes werken, zodat ze langs elkaar kunnen, zonder direct contact. de andere kat kunnen ontwijken, gaat haar al veel rust brengen.
Wat kan helpen om hen samen te laten spelen zijn kartonnen dozen met een in een uitgang (dus je zet die op zijn kop en maakt aan elke kant een opening) met speel- en kijkgaten aan de zijkanten. Ze kunnen dan samen spelen door met hun pootjes door die gaten te meppen, zonder dat hij haar tegen de grond kan werken. Komt hij ook in de doos, kan zij er langs de andere kant weer uit.

Zorg ook voor voldoende bronnen op meerdere plaatsen in huis, zodat als hij te wild is, zij niet langs hem hoeft om naar het toilet te gaan, te eten of te drinken. Als hij bij een kattenbak rond hangt, kan zij gewoon naar een andere gaan.
Wij hebben hier ook zo een hevige kater en rustige kattin. Hun relatie is veel beter sinds het aantal bronnen in huis is uitgebreid en we manieren hebben gezocht om de kater zijn energie beter kwijt te laten kunnen.

Er staan op verschillende plaatsen 'snoepjes' (een ander merk brokjes) in voerpuzzels als bezigheidstherapie en mentale uitdaging. En elke dag leg ik 'nieuwe' speeltjes (ofwel ik raap er 5 op en steek die in een pot met valeriaan of matatabi en haal er 5 andere uit de pot) en verspreid die door het huis, zodat ze die op hun looproutes tegen komen. Daarnaast krijgen ze elke avond voor het slapen gaan een uitgebreide sessie met de hengeltjes.

Tip: het boek how to play with your cat van Mikel Delgado (komt binnenkort ook in het Nederlands uit) is een echte aanrader voor tips rond spelen met katten.

Ik zou op de plekken waar hij aan het behang krabt een krabplank tegen de muur hangen. Vaak willen ze net op die plek stress ontladen, dus een krabpaal 5 meter verder werkt dan niet. Je behang is toch stuk, dus ideaal om er een krabplank over te hangen. :D Wij hadden ook zo een hoekje bovenaan de trap waar ze altijd gingen krabben. Dus daar hangt nu een hoekkrabplank van pet rebels. Ze krabben nog steeds, maar dat is nu gewoon ok.

Wat ook kan helpen bij ongewenst gedrag is een dagboek bijhouden wanneer hij wat doet. De kans is groot dat je daar een patroon in gaat herkennen, qua tijdstip en locatie. Als je die kan identificeren kan je preventief gaan werken. Als hij elke avond rond 20u voeten begint aan te vallen, haal je om 19u45 zijn hengel boven en is hij volop bezig om 20u en zal hij dus zijn ongewenste gedrag niet stellen.

Voor het aanrecht heb je 2 opties: aanvaarden of betere alternatieven bieden. Je kan tijdelijk op momenten dat je het niet gebruikt je aanrecht blokkeren met bv. kartonnen dozen, zodat hij er niet op kan springen. Als je daarnaast andere plekjes in de hoogte aantrekkelijker maakt (bv. door een mandje of dekentje en regelmatig dat er daar snoepjes liggen) gaat hij die plekjes verkiezen. Eens de gewoonte om daar de hoogte op te zoeken er is, zal je veel kans je aanrecht weer vrij kunnen maken.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Ook ik heb zo'n doerak, ook broer/zus. Zusje is een enorme kroelkat, broer is ondeugend en dominant. Wat betreft het aanrecht: wij hebben een open keuken die zo'n deel uitmaakt van de woonkamer dat het niet te voorkomen is dat ze erop springen en dat vind ik intussen niet erg meer. Alleen als we koken moeten ze weg, intussen weten ze dat een wijsvinger opstreken en op een vriendelijke manier zeggen: "Ga 's weg!" toch echt betekent dat ze moeten wieberen. Ik begrijp hun zin in lekkere dingetjes (kippensoep) maar aangezien ze er toch nooit van eten... enz... Het is een kwestie van volhouden en zinvollere tips staan hierboven :-P . Succes!

Overigens vind ik dat soort ondeugende katten wel erg leuk, maar als ze te lastig worden is het vervelend.

Edit: ik krijg een kliermoment hier altijd doorbroken met bellenblazen. Ze vinden het geweldig en bijven dom kijken, wat ook al leuk is. Ideetje? Voor heel even?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Kattenvrouwtje1987
Kitten

Bericht door Kattenvrouwtje1987 »

Guazala schreef: 28 mei 2024 15:06 Wat betreft de broer-zus-relatie: vooral zorgen voor voldoende vluchtplekjes (hoogtes, holletjes of kartonnen dozen met 2! uitgangen) voor haar. Op plekken zoals de gang waar ze elkaar passeren kan je met hoogtes werken, zodat ze langs elkaar kunnen, zonder direct contact. de andere kat kunnen ontwijken, gaat haar al veel rust brengen.
Wat kan helpen om hen samen te laten spelen zijn kartonnen dozen met een in een uitgang (dus je zet die op zijn kop en maakt aan elke kant een opening) met speel- en kijkgaten aan de zijkanten. Ze kunnen dan samen spelen door met hun pootjes door die gaten te meppen, zonder dat hij haar tegen de grond kan werken. Komt hij ook in de doos, kan zij er langs de andere kant weer uit.

Zorg ook voor voldoende bronnen op meerdere plaatsen in huis, zodat als hij te wild is, zij niet langs hem hoeft om naar het toilet te gaan, te eten of te drinken. Als hij bij een kattenbak rond hangt, kan zij gewoon naar een andere gaan.
Wij hebben hier ook zo een hevige kater en rustige kattin. Hun relatie is veel beter sinds het aantal bronnen in huis is uitgebreid en we manieren hebben gezocht om de kater zijn energie beter kwijt te laten kunnen.

Er staan op verschillende plaatsen 'snoepjes' (een ander merk brokjes) in voerpuzzels als bezigheidstherapie en mentale uitdaging. En elke dag leg ik 'nieuwe' speeltjes (ofwel ik raap er 5 op en steek die in een pot met valeriaan of matatabi en haal er 5 andere uit de pot) en verspreid die door het huis, zodat ze die op hun looproutes tegen komen. Daarnaast krijgen ze elke avond voor het slapen gaan een uitgebreide sessie met de hengeltjes.

Tip: het boek how to play with your cat van Mikel Delgado (komt binnenkort ook in het Nederlands uit) is een echte aanrader voor tips rond spelen met katten.

Ik zou op de plekken waar hij aan het behang krabt een krabplank tegen de muur hangen. Vaak willen ze net op die plek stress ontladen, dus een krabpaal 5 meter verder werkt dan niet. Je behang is toch stuk, dus ideaal om er een krabplank over te hangen. :D Wij hadden ook zo een hoekje bovenaan de trap waar ze altijd gingen krabben. Dus daar hangt nu een hoekkrabplank van pet rebels. Ze krabben nog steeds, maar dat is nu gewoon ok.

Wat ook kan helpen bij ongewenst gedrag is een dagboek bijhouden wanneer hij wat doet. De kans is groot dat je daar een patroon in gaat herkennen, qua tijdstip en locatie. Als je die kan identificeren kan je preventief gaan werken. Als hij elke avond rond 20u voeten begint aan te vallen, haal je om 19u45 zijn hengel boven en is hij volop bezig om 20u en zal hij dus zijn ongewenste gedrag niet stellen.

Voor het aanrecht heb je 2 opties: aanvaarden of betere alternatieven bieden. Je kan tijdelijk op momenten dat je het niet gebruikt je aanrecht blokkeren met bv. kartonnen dozen, zodat hij er niet op kan springen. Als je daarnaast andere plekjes in de hoogte aantrekkelijker maakt (bv. door een mandje of dekentje en regelmatig dat er daar snoepjes liggen) gaat hij die plekjes verkiezen. Eens de gewoonte om daar de hoogte op te zoeken er is, zal je veel kans je aanrecht weer vrij kunnen maken.
Wat veel goede tips! Ik ga ze allemaal stap voor stap eens bekijken.
Zodra ik een andere woning heb denk ik erover na om ook een buitenren te gaan maken voor ze, volgens mij gaat hij dat prachtig vinden. Maar het boek ga ik ook zeker even opzoeken, bedankt!
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Ik heb nu ook zo'n puber in huis, zo tegen de avond wordt ie baldadig en als ik dan niks doe dan gaat ie echt rottigheid uithalen, m'n andere katje pesten opdat ze een rondje door het huis kunnen rennen, alleen heeft zij daar niet altijd zin in en dan is de bank aan de beurt. Als ik dan zorg dat ik de laserpen bij de hand heb kan ik hem even daar even mee laten rennen, daarna is het goed.
Toen hij net bij mij was klom hij overal op, de tafel en het aanrecht vind ik niet goed dus daar zet ik m telkens met een nee vanaf. Voor de tafel werkt het, voor het aanrecht wat minder, hij springt erop en gaat dan brutaal zitten kijken, nee en ga eraf werken dan niet maar alleen maar dreigen op te staan is wel genoeg.
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Goh, ook weer bekend. Hier is het niet te doen om ze níet op het aanrecht te laten omdat onze kamer ook zowat keuken is en andersom, maar "ga 's weg" begrijpen ze wel dus ik laat het verder maar gaan. Soms horen we piepgeluiden van de inductie, maar die is koud dus dat kan geen kwaad en hij gaat vanzelf weer uit. Als we koken moeten ze weg en dat weten ze intussen ook wel. Of ze het ook altijd doen, eh...
Ze mogen bij ons wel op de tafel, waar ze regelmatig kleine dingetjes vanaf meppen maar dat is onze eigen schuld.
Hulp staat hierboven al in een uitgebreide reactie, weinig aan toe te voegen.

Je zou het klik-systeem nog kunnen proberen, wij zijn er hier net mee begonnen,

De clicker is een klein apparaatje dat, als je erop drukt, een duidelijk klikkend geluid maakt. Dit zal je helpen om gedrag dat je wil versterken makkelijker aan te leren. Dus iedere keer dat je kat een gewenst gedrag laat zien klik je en geef je een beloning. Gedrag dat beloond wordt gaat de kat herhalen.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Ik heb een glasplaat op mijn inductiefornuis liggen om die reden ;-)
En het aanrecht, ach, zo blijft het netjes hier, want ik moet het wel opruimen nu :lol:
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Plaats reactie