Chronische nierziekte en probiotica

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7743
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Rik »

Ja, maar dan heb je wel te maken met een combinatie van chronisch nierfalen en niertrauma. Je gaat dan terug van torenhoog naar sterk verhoogd.

Ik zou het knap vinden als je dan met nierdieet weer richting de referentie waardes kunt komen (waarbij de ureum zelfs binnen de referentie zit) want dan spreek je echt over omkeerbaar nierfalen.

Ik begrijp overigens ook nog steeds niet of deze waarde nu in 2021 waren (bij begin) of dat dit een recent onderzoek was.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Bedankt voor alle info, ooit dierverzorging gedaan, maar niks wetende over deze kennis. Dierenarts is gemaild en telefonisch consult zover nodig aangevraagd. Misschien kan mijn vraag al simpel worden beantwoordt via mail. Zijn andere patientenkaart ook opgevraagd. Hij heeft 3x onderzoek gehad. Waarden daalden steeds.
Die benauwdheid heeft hij al sinds de opname bij stichting. Maar wel verminderd bij ons thuis na een tijd.

Semintra na onderzoek gegeven.
Dierenarts gaf aan dat semintra en dieet positieve uitwerking heeft gehad ivm daling in de waarden.
Dit was toen enige onderzoek. Later zelf nog eens onderzoek laten uitvoeren. Data moet ik later even naar kijken van de onderzoeken, zit ook info van kliniek anders bij met kopieren. Niet zo netjes.
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Rik schreef: 26 mei 2024 20:44 Ja, maar dan heb je wel te maken met een combinatie van chronisch nierfalen en niertrauma. Je gaat dan terug van torenhoog naar sterk verhoogd.

Ik zou het knap vinden als je dan met nierdieet weer richting de referentie waardes kunt komen (waarbij de ureum zelfs binnen de referentie zit) want dan spreek je echt over omkeerbaar nierfalen.

Ik begrijp overigens ook nog steeds niet of deze waarde nu in 2021 waren (bij begin) of dat dit een recent onderzoek was.
Dit was 2021 andere onderzoeken heb ik opgevraagd.
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Rik schreef: 26 mei 2024 14:45 Ik ben geen DA maar... Ureum niet verhoogd, Creatinine slechts licht verhoogd, SDMA licht verhoogd.
Met alleen SDMA en CREA iets verhoogd kun je nog geen chronisch nierfalen diagnosticeren.

Hoge globulinen kan staan voor stress, uitdroging, bloedziekten, leverziekten, hart- en vaatziekten, allergieën, diabetes en artritis. Volgens mij niet bij nierziekten. Verhoogde ALT zegt alleen iets als het meerdere keren gemeten wordt.
https://dierenkliniekheemskerk.nl/servi ... onderzoek/

En er staat nota bene overigens ook:
Recommended next step: complete urinalysis.

Ik mis hier verder een beetje de tijdlijn. Is dit bloedonderzoek van voor de Semintra en nierdieet? En het urine onderzoek? Ik mis de datums. Zijn er meerdere bloedonderzoeken gedaan voordat er de diagnose chronisch nierfalen aangehangen is (wat normaal wel zou moeten in een tijdspan van minimaal 3 maanden).

Verder heb je het over benauwdheid. Nu schijnt dat wel voor de kunnen komen in combinatie met nierfalen maar dan zou je vocht bij de longen moeten hebben. Dat is blijkbaar niet geconstateerd. Alleen echorijke gebieden in de nieren (?)

En... is er een bloeddrukmeting gedaan? (zeker ook omdat er over benauwdheid gesproken wordt)

Nu urine onderzoek doen om te testen op eiwitverlies heeft geen zin zolang er al Semintra gegeven is. Dan zou je of moeten stoppen en na een tijdje een 0 meting moeten doen... of levenslang doorgeven.


Bowy is, toen ze 18 was en een tia kreeg met nierfaaldiagnose + hoge bloeddruk, ook direct op Semintra gezet, zonder de urine eerst te testen. Achteraf is de urine getest en geen eiwitten gevonden. Maar of dat nu het effect van de Semintra was of gewoon dat de nieren nog hun werk deden, heb ik nooit geweten.

Hoe oud is hij overigens. Bij een oude(re) kat kun je op zich wel nierdieet geven (liefst wel natvoer). Hou dan wel het gewicht in de gaten (minimaal 1x per 3 maanden wegen) want katten op nierdieet kunnen ook op termijn af gaan vallen door het gemis (of vermindering) aan kwalitatief goede eiwitten.

Maar... die benauwdheid... ik vraag me echt af of ze dit niet te snel aan de nieren toegewezen hebben.
Ik ben terugverwezen naar eigen dierenarts in 2021 en die heeft semintra verstrekt. Dus ook de waarden ingezien. Dat zijn al twee verschillende klinieken. Zou wel gek zijn als beiden het mis hebben en ook wel zorgelijk..
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

GLU 6,98 mmol/L4.11 - 8.84 12,87 mmol/L
SDMA 12 μg/dL0 - 14 19 μg/dL
CREA 105 μmol/L71 - 212 139 μmol/L
UREA 10,7 mmol/L5.7 - 12.9 9,6 mmol/L
BUN/CREA 25 17
PHOS 1,22 mmol/L1.00 - 2.42
CA 2,13 mmol/L1.95 - 2.83
TP 71 g/L57 - 89 78 g/L
ALB 24 g/L22 - 40 29 g/L
GLOB 48 g/L28 - 51 49 g/L
ALB/GLOB 0,5 0,6
ALT 43 U/L12 - 130 81 U/L
ALKP 30 U/L14 - 111 72 U/L
GGT 6 U/L0 - 4HOOG
TBIL 3 μmol/L0 - 15
CHOL 3,70 mmol/L1.68 - 5.81
AMYL 917 U/L500 - 1500
LIPA 506 U/L100 - 1400
Na 157 mmol/L150 - 165
K 4,2 mmol/L3.5 - 5.8
Na/K 37
Cl 118 mmol/L112 - 129
Osm-calc. 317 mmol/kg
Catalyst One (23 maart 2024 10:19)


Dieetvoer blijven geven is het advies. Semintra nog een onderzoek laten uitvoeren.
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

GLU 12,87 mmol/L4.11 - 8.84HOOG
SDMA 19 μg/dL0 - 14HOOG
CREA 139 μmol/L71 - 212
UREA 9,6 mmol/L5.7 - 12.9
BUN/CREA 17
TP 78 g/L57 - 89
ALB 29 g/L22 - 40
GLOB 49 g/L28 - 51
ALB/GLOB 0,6
ALT 81 U/L12 - 130
ALKP 72 U/L14 - 111
SDMA:
SDMA is verhoogd, CREA binnen het referentie-interval: waarschijnlijk daling van de GFR en de
nierfunctie.
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Laatstw bericht is 2023
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7743
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Rik »

Vijfkatteninhuis schreef: Dieetvoer blijven geven is het advies. Semintra nog een onderzoek laten uitvoeren.
Ik begrijp er niets van. Ik zie in de uitslagen nog steeds niets wat op nierfalen zou wijzen.

SDMA alleen is geen indicatie voor nierfalen. Dat moet altijd in combinatie gezien worden met andere waardes. Dat zegt idexx zelf ook.
https://www.idexx.nl/nl/veterinary/refe ... a-results/

Er wordt dus verder ook niet (meer) gekeken naar de benauwdheid. Jammer.

Urine laten onderzoeken zolang er Semintra gegeven wordt heeft geen zin (omdat je dan niet weet of het e.v. ontbreken van eiwit aan de Semintra of goede nieren ligt).

Maar goed... Als het verder goed met hem gaat... :-|

Gezonde kat zonder nierproblemen. Wel op nierdieet dus zorg ervoor dat je zijn gewicht regelmatig in de gaten houdt.

Hoe oud is hij?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Hi Rik,

Hij is nu als goed is 6 jaar. Volgens mij heeft er bij de allereerste keer wel een urine onderzoek plaatsgevonden en echo. Van daaruit bloedonderzoek. Waarden zijn wel gezakt sinds dieet en semintra. Het zijn echt drie onafhankelijke dierenklinieken geweest die de waarden hebben bekeken. (Eerste kliniek was puur om het gebit aan te pakken), tweede en derde kliniek onze vaste dierenartsen.

Hij is erg klein en weegt nu 4kg.
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Maar goed argument om voor het onderzoek rekening te houden met medicatie. Voor nu laten we het even zo. Ivm hoge kosten afgelopen jaren (gebit).
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Lysine en probiotica lijkt hem meer benauwd te maken dan van te voren. Wij zijn nu gestopt met Semintra en binnenkort afspraak om het onderzoek te laten plaatsvinden.
Plaats reactie