2 jaar oude kat heel ziek;(

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Remo »

Beste ,

Sinds afgelopen vrijdag middag vertoont mijn bijna 2 jarige kater ziek gedrag. Het begon met langdurige kokhalzen zonder voedsel, af en toe met slijm en soms water. Zaterdag ochtend naar de DA, kreeg infuus / serum voor uitdroging, injectie voor eetlust, medicijnen voor het braken / misselijkheid en ontstekingsremmers inflacam helaas tot vandaag ochtend ging het niet beter, maar zelfs slechter. Verlies van zijn vocals/stem door wat bleek een zeer geïrriteerde keelontsteking. Hij spuugt nog steeds zijn eten heeft heel erg moeite met slikken en pijn, hij heeft honger komt heen en weer maar lukt hem maar niet. Plassen gaat goed gezien we veel water mixen met zijnn natvoer en mousse maken ook geven we vitakraft liquid momenteel 2/3x want slikken lukt nog steeds niet. Vandaag heeft de DA bloed en urine testen gedaan, röntgenfoto gemaakt en injectie gegeven. Voor huis kregen we antibiotica voor 7 dagen lang 2x per dag en nog doorgaan met die inflacam ontstekingsremmers. Hij moet eten hoe dan ook en desondanks we een pipetje meekregen om dwang te voederen spuugt het hij gewoon uit omdat hij moeite heeft met slikken. Hij eet nu kleine beetjes met handvoederen. We vinden het oprecht heel erg zielig, en weten geen raad. Ontlasten heeft hij , nu doordat hij zelden iets binnenkrijgt, al 2 dagen niet gedaan. Weet me echt geen raad. Het doet ons ook zoveel pijn.

Ter aanvulling hebben we sinds 10’dagen een nieuwe kitten wellicht zij als overdrager een virus aan hem heeft verspreid.

Iemand enige ervaring ? Iemand een advies ? Is dit normaal ?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Synemios »

Jeetje wat ontzettend naar.
Dwang voeren als hij het meteen uit spuugt ( je bedoelt dat het slikken niet lukt?) maar ook als het gaat om overgeven heeft weinig zin.
Ik zou morgen meteen bellen dat het niet lukt en dat het hem zoveel pijn doet dat dit geen optie is, dan moet de dierenarts een andere manier verzinnen.

Bij hele erge keelpijn geven ze soms een sonde.

Wat is er uit het bloedonderzoek gekomen? Is er nog steeds sprake van een ontsteking? ( keel of ergens anders?)
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Remo »

Bedankt voor je reactie!

Nee alles was goed! Ze konden geen verklaring geven behalve dus dat hij een keelontsteking/ geïrriteerde keel heeft en hoge koorts dat niet weg wil. Hierdoor zijn stem weg is of heel hees komt en dat eten heel moeizaam is ivm hij niet kan slikken. En dat de doel met de inflacam en antibiotica nu is om de ontsteking te remmen en koorts te laten stabiliseren. Hij eet echt in hele kleine hoeveelheden , hij krijgt soieso niet de dagelijkse gram binnen, verder verschoont hij zich zelf (de vacht).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Synemios »

Ok dan gaat het waarschijnlijk om een virus en is de keelontsteking daar een gevolg van.
Dat heeft helaas ook tijd nodig, als hij echt niets eet of maar heel weinig blijf ik toch bij mijn advies de dierenarts morgen weer te bellen.

Met keelpijn kunnen ze wel honger hebben en dat is inderdaad nog meer zielig, veel vochtige dingen geven, misschien iets van kattensoep of het natvoer vloeibaar maken als hij dat wel mondjes maat eet.

Steeds kleine beetjes eten is wel ok, en tijdelijk niet de normale hoeveelheid binnen krijgen is geen groot probleem, zolang er maar wel voer binnen blijft komen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Remo »

Ja precies nee tot nu gaat her goed, weer ietsjes energiek en speels en slaapt weer zoals zijn normale ritme routine, zometeen 6 uur 3e x voederen en inflacam geven dit keer een grote portie natvoer zijn favoriete (hopelijk dat hij het eet, at laatst normale nathoer die hij dagelijks eet aantal dagen geleden, dus even benieuwd hoe hij gaat reageren) en dan rond 21:00 tweede antibiotica , vandaag heeft hij niet eten uitgekotst en nog hopen dat hij zometeen ook ontlasting afgeeft, want plassen doet hij wel.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Synemios »

Dat klinkt al wat beter dan gisteren, ik hoop dat het ergste nu achter de rug is.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Remo »

Gaat inderdaad beter gelukkig, alleen heeft nog niet gepoept;( al 3 dagen bijna niet maar 2 dagen had die bijna niets gegeten behalve gisteren en vandaag ochtend.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door nellebel »

fijn dat het beter gaat. wel even in de gaten houden dat poepen. hij moet ook niet verstopt gaan raken
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Remo »

Ja ik houd hem in de gaten, als die voor einde van de middag nog niet heeft ontlast, moet ik de DA bellen voor laxa pasta
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Remo »

Nou ter update;

Gaat gelukkig goed gisteren ontlast, eet drinkt normaal . Is het oude weer , alleen stem nog ;( die is hees / grommerig
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 491
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door OMH »

Remo schreef: 24 mei 2024 16:37 Nou ter update;

Gaat gelukkig goed gisteren ontlast, eet drinkt normaal . Is het oude weer , alleen stem nog ;( die is hees / grommerig
Mooi zo, goed nieuws kunnen we altijd gebruiken! Je houdt ons op de hoogte?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Synemios »

Stem komt ook wel goed, fijn dat je een update geeft en dat het een stuk beter gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Remo »

Ja zodra zijn “normale” stem weer terug is zal het zeker aankondigen! Hij probeert en praat maar er komt een heel hees / zieke stem uit, geen murp, chirping, miauwen zoals we ermee bekend zijn.
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door Remo »

Zijn stem is terug , sinds eergisteren nacht heeft hij diarree tot op heden, veel vaker de kattenbak in met kleine diarree. Daarnaast hij geen sinds vanochtend voedsel van gisternacht uitgekotst. Ook geen eetlust momenteel. Snap er niks meer van.

Sinds we een nieuwe kitten hebben bijna een maandje zijn al deze symptomen , gezondheidsklachten en medische aandoeningen voortgekomen.
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 491
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: 2 jaar oude kat heel ziek;(

Bericht door OMH »

Remo schreef: 02 jun 2024 13:52
Sinds we een nieuwe kitten hebben bijna een maandje zijn al deze symptomen , gezondheidsklachten en medische aandoeningen voortgekomen.
Ik ben altijd voorzichtig met het aandragen van mogelijkheden, er zijn hier mensen die véél meer weten dan ik. Maar ik probeer het toch:
Wij hebben een tijdje geleden een kitten gehad dat we hebben moeten laten herplaatsen, omdat het niet wilde met de andere twee. Ook onze katten kregen diarree en vertoonden gedrag dat we niet eerder van hen kenden. Ook meer braken en ander afwijkend gedrag.

Onze DA vertelde dat stress bij katten erg vervelende consequenties kan hebben. Ik heb natuurlijk geen idee of dat in jouw geval ook zo is (ik blijf voorzichtig), maar misschien kun je het aan je DA voorleggen?

Veel succes!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie