Kitten bij volwassen kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Kitten bij volwassen kat

Bericht door fempie-1990 »

Hallo allemaal.
Ik heb gister een kitten van 11 weken opgehaald. Echt een schatje . Gaat eigelijk best goed. Ze is zindelijk. Eet goed. Speelt veel. Doet veel takjes. Heeft vannacht al lekker bij ons op bed geslapen . We hebben er ook een kater van 6.5 bij .Hij is altijd samen met z'n zusje geweest maar is nu zinds 2 maanden plotseling alleen. Gaat opzich wel aardig. Hij blaast en gromt wel als ze dichtbij komt. Maar verder doet hij wel normaal. Hij houd haar wel in de gaten . Maar blijft goed eten . Slaapt op normale plekken en tegen ons doet hij ook gewoon lief... hoe lang zal dit ongeveer duren denken jullie. En tips zijn welkom
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 424
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door OMH »

Het is misschien een goed idee om ze nog even niet meteen bij elkaar te zetten. Eerst laten wennen aan elkaars geur, dat kun je doen door speeltjes of mandjes e.d. uit te wisselen; volgende stap is dat ze elkaar kunnen zien maar nog niet echt dichtbij elkaar kunnen komen. Of je laat ze apart eten met een deur ertussen. Gaat dat goed, dan laat je ze bij elkaar.
Dat komt meestal wel goed, je moet er even de tijd voor nemen. Als het kitten al bij jullie op bed slaapt is dat misschien voor de oudere kat wat bedreigend - hij sliep daar misschien ook? Hoe lang het duurt is moeilijk te zeggen, sommige katten zijn meteen oke met elkaar, bij andere katten duurt het even.
Voorzichtig aanpakken en nogmaals: even de tijd geven. Succes!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door castratenkoor »

Daar ben ik het niet mee eens Olga. Ik zou ze wel helemaal bij elkaar laten zoals de situatie nu is. Over het algemeen kun je een kitten wel direct bij een volwassen kat zetten. En deze volwassen kater heeft altijd met een kat geleefd. Dus dat komt goed. Als je ze nu weer zou scheiden, moeten ze steeds van voren af aan beginnen.

fempie-1990 je vraagt hoe lang dit zal duren. Dat is niet echt te voorspellen. Maar wat je omschrijft hoe het gaat vind ik al heel positief klinken. Hangt helemaal van beide katten af hoeveel tijd ze nodig hebben 100% aan elkaar gewend te zijn. Mijn ervaring is een week.
Wat nog wel eens wil helpen is om en om aaien en knuffelen zodat ze naar elkaar gaan ruiken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7716
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door Rik »

fempie-1990 schreef: 20 mei 2024 19:54 Hij blaast en gromt wel als ze dichtbij komt. Maar verder doet hij wel normaal. Hij houd haar wel in de gaten . Maar blijft goed eten . Slaapt op normale plekken en tegen ons doet hij ook gewoon lief... hoe lang zal dit ongeveer duren denken jullie.
Ik lees dat het eigenlijk al heel erg goed gaat.
Blazen en grommen is katten taal. Je moet dat niet zien als blazen en grommen door mensen.
Een kat zegt op die manier... "ik ben onzeker over jou, hou je afstand een beetje".
(hoe zou een kat dat anders aan moeten geven?)

Als je kitten die onzekerheid ook respecteert en niet iedere keer zich teveel op gaat dringen dan is er niets aan de hand. En als ie dat wel doet kan hij een mep verwachten. Dat is overigens ook helemaal niet erg en daar moet je ook helemaal niet van schrikken. Dat is gewoon een waarschuwing "je bent nu te ver gekomen" (en de mep wordt meestal zonder nagels gegeven).

Inderdaad is de vraag hoe lang dit zo duurt moeilijk te beantwoorden. Dat hangt ook af van de socialiatie-niveau van beide katten. Wel is het zo dat hoe vaker je kater in aanraking komt met je kitten, hoe sneller hij er aan gewend zal raken.

Zolang je kitten dus niet achter je kater aan zit te jagen (anders kun je zelf wat met je kitten gaan spelen) kun je ze gewoon bij elkaar laten. Maar je kitten mag best af en toe eens de grenzen opzoeken (met een mep op zijn neus tot gevolg ;) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 424
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door OMH »

O oke, ik dacht dat het gemiddeld de bedoeling was.
Ik heb katten (behalve toen ik nog niet beter wist) atijd even aan elkaar laten wennen op deze manier, dan ben je ook sneller af van grommen en blazen en verloopt e.e.a. een stuk rustiger.

Maar inderdaad, je kunt beter luisteren naar de twee die na mij hebben gereageerd. Meer ervaring dan ik! Succes ermee 😁.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door cerna »

Eens met Dinie en Rik.
Ik heb de katten ook altijd vrijwel direct bij elkaar geplaatst. Heb het kitten even een paar uurtjes de tijd gegeven om de nieuwe omgeving te besnuffelen, maar wanneer dat rustig gebeurde en het kitten niet gelijk onder een kast kroop om er vervolgens de eerste paar uur niet meer onder uit te komen, dan mochten de volwassen katten daarna kennismaken. En dat ging met gegrom en geblaas gepaard (katten zijn niet gastvrij naar een nieuwkomer), maar dat is verder onschuldig.

En de ene kat heeft wat meer tijd nodig om aan een nieuwkomer te wennen dan de andere.
Soms duurde het grommen een paar dagen, soms een week en bij sommige katten zelfs een maand.
Maar uiteindelijk kwam het allemaal goed en dat zal bij jou ook gebeuren wanneer ik lees hoe goed het nu al gaat.

Veel plezier met je nieuwe kitten!
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 424
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door OMH »

Ik ga me wel even in een hoekje staan schamen, jullie hebben natuurlijk gelijk.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door Dinky »

Helemaal niet nodig Olga, ook met jouw methode zou het goed komen ;-) Het direct bij elkaar kunnen zetten met een kitten is de uitzondering op het rustig laten wennen bij katten introductie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 424
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door OMH »

Ik ben het hoekje alweer uit... toen wij Kaya kregen hebben we het zo gedaan en het had ook niet anders gekund met de twee groten die we al hadden, vandaar dat ik even meende de wijsheid in pacht te hebben. Het is goed zo hoor!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7716
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door Rik »

OMH schreef: 21 mei 2024 11:53 Ik ben het hoekje alweer uit... toen wij Kaya kregen hebben we het zo gedaan en het had ook niet anders gekund met de twee groten die we al hadden, vandaar dat ik even meende de wijsheid in pacht te hebben. Het is goed zo hoor!
Elke situatie kan weer anders zijn.
Ook als je bijvoorbeeld al twee volwassen katten hebt moet je bijvoorbeeld de verhouding onder elkaar in de gaten houden. Want door de introductie van zo'n kleine kan er bij de volwassenen onderling ook weer mot komen (redirected aggression).

En zeker bij de echte eerste ontmoeting (bij het eerste zicht) moet je natuurlijk bedacht zijn op dat een volwassen kat zo'n kleintje ook helemaal tot gort kan meppen (als die echt helemaal van slag is). Dus zeker bij het eerste zicht is eerst even geur en zicht op afstand verstandig. Zo'n oudere kat moet je ook niet voor het blok zetten van "kijk, hier is een kleine" op die manier dat ie zich helemaal lam schrikt ;)

Bij TS schijnt de kater al wat verder te zijn (met alleen wat blazen en grommen als teken om onzekerheid weer te geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 424
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door OMH »

Ja ik weet die dingen wel. Je moet maar 's kijken op welke tijd ik die eerste re heb geschreven, dan ben ik niet altijd toerekeningsvatbaar, mooi smoesje hè....

Toen wij hier Kaya introduceerden zag ik twee katten compleet verstijven - ze zat toen nog in het reismandje en we waren alleen nog maar onderweg naar boven. Er werd meteen gegromd en vooral Noek (over hem wil ik het nog een keer hebben) was volledig van de leg. We hebben Kaya een tijdje in de kattenkamer boven gehouden, ze was ook een iets te enthousiast kittentje naar de smaak van onze twee oudere. Uiteindelijk is het met veel geduld, maar dan inderdaad op de manier zoals ik die eerder suggereerde wel gelukt en toen alsnog niet toen Kaya krols werd. Drie keer zo'n introductie, en geloof maar dat we die zorgvuldig hebben aangepakt, ook met de hulp van een kattengedragsdeskundige.

Ik ben trouwens hartstikke blij dat het wel lijkt te lukken bij de TS! En dank voor de reacties, ik voel me echt niet aangevallen. Ik leer hier elke dag en soms probeer ik eens wat. Als het anders zit heb ik weer iets geleerd en leren wil ik!

:grin: :grin:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie